Einde inhoudsopgave
Omgevingsregeling
Bijlage XIX
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2024
- Bronpublicatie:
23-09-2022, Stcrt. 2022, 26085 (uitgifte: 28-09-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
21-11-2019, Stcrt. 2019, 56288 (uitgifte: 22-11-2019, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
19-04-2023, Stcrt. 2023, 11246 (uitgifte: 19-04-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
19-04-2023, Stcrt. 2023, 11246 (uitgifte: 19-04-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Overige regelgevende instantie(s)
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Ministerie van Defensie
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Algemeen
Omgevingsrecht / Algemeen
bij artikel 8.2 van deze regeling (dosis-effectrelaties voor actieplannen geluid)
1. Reeks schadelijke effecten
Voor de bepaling van schadelijke effecten wordt het volgende in aanmerking genomen:
- •
ischemische hartziekten vallend onder codes BA40 tot en met BA6Z van de internationale classificatie ICD-11 van de Wereldgezondheidsorganisatie (IHD);
- •
hoge mate van hinder (HA);
- •
hoge mate van slaapverstoring (HSD).
2. Berekening van schadelijke effecten
De schadelijke effecten worden berekend door middel van een van de volgende formules, zoals nader gespecificeerd in de paragrafen 2.1 tot en met 2.3:
- •
het relatieve risico (RR) van het schadelijke effect:
(1)
- •
het absolute risico (AR) van het schadelijke effect:
(2)
2.1. Ischemische hartziekten (IHD)
Voor de berekening van het relatieve risico (RR) wat het schadelijke effect van ischemische hartziekten (IHD) betreft, wordt voor het gebied waarbinnen de incidentie bekend is (i) de volgende dosis/effectrelatie gebruikt:
voor Lden > 53 dB | (3) | |
RRIHD,i,road = 1 | voor Lden ≤ 53 dB |
voor wegverkeerslawaai.
2.2. Hoge mate van hinder (HA)
Voor de berekening van het absolute risico op hoge mate van hinder ARHA wordt de volgende dosis/effectrelatie gebruikt:
(4) |
voor wegverkeerslawaai;
(5) |
voor spoorweglawaai;
(6) |
voor vliegtuiglawaai.
2.3. Hoge mate van slaapverstoring (HSD)
Voor de berekening van het absolute risico op hoge mate van slaapverstoring ARHSD wordt de volgende dosis/effectrelatie gebruikt:
(7) |
voor wegverkeerslawaai;
(8) |
voor spoorweglawaai;
(9) |
voor vliegtuiglawaai.
3. Bepaling van schadelijke effecten
De blootstelling van de bevolking wordt voor elke geluidbronsoort en elk schadelijk effect afzonderlijk bepaald. Wanneer dezelfde personen tegelijkertijd aan verschillende geluidbronsoorten worden blootgesteld, mogen de schadelijke effecten — in het algemeen — niet worden gecumuleerd. Die effecten kunnen evenwel met elkaar worden vergeleken, om het relatieve belang van elke geluidbronsoort te kunnen bepalen.
3.1. Bepaling voor Ischemische hartziekten (IHD)
Wat IHD in geval van lawaai van wegverkeer betreft, wordt het aandeel van de gevallen van specifieke schadelijke effecten in de bevolking die wordt blootgesteld aan een RR dat volgens de berekening wordt veroorzaakt door omgevingslawaai, voor het gebied waarbinnen de incidentie bekend is (i) afgeleid door:
(10) |
waarbij
- •
PAFIHD,road de aan de bevolking toe te schrijven fractie is;
- •
de reeks j blootstellingsbereiken bestaat uit afzonderlijke bereiken van maximaal 5 dB
- •
pj het aandeel van de totale bevolking P is in het beoordeelde gebied dat wordt blootgesteld aan blootstellingsbereik j, dat wordt geassocieerd met een bepaald RR van het schadelijk effect IHDroad
- •
RRj,IHD,road wordt berekend met formule 3, bij de centrale waarde van elk blootstellingsbereik.
Wat IHD in geval van lawaai van wegverkeer betreft, is het totale aantal N gevallen per gebied waarbinnen de incidentie bekend is (i):
NIHD,road,i = PAFIHD,road,i IIHD,i Pi | (11) |
waarbij
- •
PAFIHD,road,i wordt berekend met formule 8;
- •
IIHD,i de incidentie van IHD is in het te beoordelen gebied i, die kan worden verkregen uit statistieken over de gezondheid van de desbetreffende regio of het desbetreffende land;
- •
Pi de totale bevolking is van het te beoordelen gebied i.
3.2. Bepaling voor hoge mate van hinder (HA) en hoge mate van slaapverstoring (HSD)
Wat hoge mate van hinder (HA) en hoge mate van slaapverstoring (HSD) in geval van lawaai van wegverkeer, treinverkeer en vliegtuigen betreft, is het totale aantal N personen die schadelijk effect × ondergaan (aantal toe te schrijven gevallen) vanwege geluidbronsoort y:
(12) |
waarbij
- •
ARj,x,y het absolute risico (AR) is van het desbetreffende schadelijke effect x (HA, HSD), dat wordt berekend met de in paragrafen 2.2 en 2.3 beschreven formules, bij de centrale waarde van elk blootstellingsbereik;
- •
nj het aantal personen is dat wordt blootgesteld aan het blootstellingsbereik j.