Einde inhoudsopgave
Verdrag tussen het Koninkrijk België, het Koninkrijk Denemarken, de Bondsrepubliek Duitsland, de Helleense Republiek, de Franse Republiek, Ierland, de Italiaanse Republiek, het Groothertogdom Luxemburg, het Koninkrijk der Nederlanden, het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië, en Noord-Ierland (lid-Staten der Europese Gemeenschappen) en het Koninkrijk Spanje en de Portugese Republiek, betreffende de toetreding van het Koninkrijk Spanje en de Portugese Republiek tot de Europese Economische Gemeenschap en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie
Protocol Nr. 18
Geldend
Geldend vanaf 01-01-1986
- Bronpublicatie:
12-06-1985, Trb. 1985, 135 (uitgifte: 11-12-1985, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-1986
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-1986, Trb. 1986, 33 (uitgifte: 01-01-1986, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
betreffende de regeling voor de invoer in Portugal van automobielen uit de andere Lid-Staten
Artikel 1
De in de volgende artikelen omschreven regeling is van toepassing op de montage en de invoer van automobielen, ongeacht de soort van de motor, voor personenvervoer of voor goederenvervoer.
Artikel 2
1
Vanaf 1 januari 1986 opent de Portugese Republiek jaarlijks de in bijlage A vermelde invoercontingenten voor gemonteerde automobielen, hierna CBU genoemd, van oorsprong uit de andere Lid-Staten, met een brutogewicht van minder dan 3 500 kg.
2
De lijst in bijlage A kan door de Raad, op voorstel van de Commissie, met gekwalificeerde meerderheid van stemmen worden gewijzigd.
3
Vanaf 1 januari 1986 opent de Portugese Republiek jaarlijks een invoercontingent voor CBU-automobielen, van oorsprong uit de andere Lid-Staten, met een brutogewicht van minder dan 3 500 kg, andere dan die vermeld in de lijst in bijlage A, volgens onderstaande regels:
Tijdschema | Jaarlijkse contingenten |
---|---|
1 januari 1986 | 440 eenheden |
1 januari 1987 | 550 eenheden |
Binnen dit contingent kan aan geen enkel merk meer dan een vierde van de vastgestelde hoeveelheid worden toegekend.
Elk merk heeft het recht om zich een minimumcontingent van 20 eenheden te zien worden toegekend.
Artikel 3
Vanaf 1 januari 1986 opent de Portugese Republiek jaarlijks invoercontingenten voor CBU-automobielen, van oorsprong uit de andere Lid-Staten, met een brutogewicht van meer dan 3 500 kg volgens onderstaande regels:
Tijdschema | Jaarlijkse contingenten |
---|---|
1 januari 1986 | 660 eenheden |
1 januari 1987 | 770 eenheden |
Artikel 4
1
Vanaf 1 januari 1986 opent de Portugese Republiek voor niet-geassembleerde automobielen, hierna CKD genoemd, met een brutogewicht van minder dan 2 000 kg voor personenvervoer, een quotum per communautair merk, aan het begin van elk jaar, onder verwijzing naar de in 1985 toegekende basisquota die zijn opgenomen in bijlage B.
2
De quota per communautair merk worden jaarlijks bijgesteld. Te dien einde wordt daarop een correctiecoëfficiënt toegepast ten einde de prijsverhoging in Portugal en de ontwikkeling van de fabricageprijzen van CKD-automobielen te compenseren.
De som van alle quota per merk (communautair en niet communautair) wordt vastgesteld op de tegenwaarde, bij constante prijzen in escudo's, van 41 500 automobielen voor 1986 en 44 000 automobielen voor 1987.
3
De jaarlijkse quota per merk en alle elementen ter beoordeling daarvan worden voor 15 februari van elk jaar aan de Commissie medegedeeld.
4
Het gebruik van de quota per merk die zijn toegekend uit hoofde van de basisquota is vrij ten belope van 90% in 1986 en 93% in 1987. Het gebruik van het saldo van de quota per merk wordt afhankelijk gesteld van de uitvoer van automobielen of de bestanddelen daarvan op de grondslag van de in Portugal toegevoegde waarde van deze uitvoer.
Artikel 5
1
Voor exporteurs die het totaal van hun basisquota krachtens artikel 4 reeds hebben gebruikt, worden in de loop van het jaar aanvullende CKD-quota toegekend aan de hand van de in Portugal toegevoegde waarde van de uitgevoerde automobielen of bestanddelen van automobielen.
De toekenning van aanvullende quota geschiedt op de grondslag van de in bijlage C opgenomen coëfficiënten.
2
De Raad kan later, op voorstel van de Commissie, met gekwalificeerde meerderheid van stemmen, zo nodig een maximum voor elk merk vaststellen dat gelijk is aan een percentage van de som van de aan alle merken toegekende basisquota.
Artikel 6
De in de artikelen 4 en 5 vastgestelde quota kunnen worden gebruikt voor de invoer van CKD- en CBU-automobielen.
Bijlage A. Lijst van de invoercontingenten
bedoeld in artikel 2, lid 1
1 januari 1986 | 1 januari 1987 | |
---|---|---|
Alfa Romeo ? | 700 | 800 |
Audi (Auto-Union) ? | 700 | 800 |
B.M.W. (Bayerische Motoren-Werke) ? | 700 | 800 |
British Leyland (ex-BMC) ? | 700 | 800 |
British Leyland (ex-Leyland) ? | 700 | 800 |
Jaguar/Daimler ? | 700 | 800 |
Talbot (Frankrijk) ? | 700 | 800 |
Talbot (Verenigd Koninkrijk) ? | 700 | 800 |
Citroen ? | 700 | 800 |
Daimler-Benz ? | 700 | 800 |
Fiat ? | 700 | 800 |
Ford (Duitsland) ? | 700 | 800 |
Ford (Verenigd Koninkrijk) ? | 700 | 800 |
General Motors (Duitsland) ? | 700 | 800 |
General Motors (Verenigd Koninkrijk) ? | 700 | 800 |
Peugeot ? | 700 | 800 |
Renault ? | 700 | 800 |
VW (Volkswagen) ? | 700 | 800 |
Volvo (Nederland) ? | 700 | 800 |
Lancia (Italië) ? | 700 | 800 |
Autobianchi (Italië) ? | 700 | 800 |
Volvo (België) ? | 700 | 800 |
Nuova Innocenti (Italië) ? | 700 | 800 |
Porsche (Duitsland) ? | 700 | 800 |
Seat ? | 700 | 800 |
Bijlage B. In 1985 verleende basisquota per merk
bedoeld in artikel 4, lid 1
000 Escudos | |
---|---|
Fiat? | 2 362 057 |
Renault? | 1 879 085 |
Peugeot? | 1 614 092 |
BLMC? | 1 600 822 |
Citroen? | 1 480 199 |
Ford? | 1 331 611 |
General Motors? | 1 151 434 |
Talbot? | 551 350 |
VW? | 505 305 |
BMW? | 320 773 |
Mercedes? | 139 308 |
Alfa Romeo? | 49 328 |
Audi? | 39 706 |
Bijlage C. Weging van de coëfficiënten bij uitvoer
bedoeld in artikel 15, lid 1
1986 | 1987 | ||
---|---|---|---|
CKD? | 0,6 | 0,5 | |
CBU en carrosserieën? | 0,5 | 0,45 | |
Halfafgewerkte bestanddelen? | 0,4 | 0,35 | |
Afgewerkte bestanddelen: | |||
Motoren? | 0,8 | 0,7 | |
Versnellingsbakken? | 0,8 | 0,7 | |
Andere mechanische bestanddelen? | 0,7 | 0,6 | |
Elektrische bestanddelen? | 0,6 | 0,5 | |
Andere bestanddelen? | 0,55 | 0,5 |