Einde inhoudsopgave
Omgevingsbesluit - Nota van toelichting
11 Implementatietabellen
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2024
- Bronpublicatie:
03-07-2018, Stb. 2018, 290 (uitgifte: 31-08-2018, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
05-04-2023, Stb. 2023, 113 (uitgifte: 07-04-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Omgevingsrecht / Algemeen
Omgevingsrecht / Omgevingswet
Een groot deel van het Nederlandse omgevingsrecht bestaat uit de implementatie van Europese en internationale regelgeving. In totaal zijn er met de vier AMvB's 35 richtlijnen, 3 verordeningen en 13 verdragen en protocollen (opnieuw) geïmplementeerd of omgezet. In dit hoofdstuk wordt met zogenoemde implementatietabellen inzichtelijk gemaakt hoe die implementatie heeft plaatsgevonden.
In de Omgevingswet en de uitvoeringsregelgeving wordt uitgegaan van een dynamische verwijzing. Dat geldt ook voor de implementatietabellen. Dit betekent dat in die tabellen is uitgegaan van de meest actuele versie van de betreffende Europese of internationale regeling. Bijvoorbeeld: bij de mer-richtlijn is uitgegaan van de tekst van de mer-richtlijn, zoals gewijzigd door richtlijn 2014/52/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014.
Per richtlijn, verordening, verdrag of protocol is aangegeven welke bepalingen in de nieuwe regelgeving dienen ter implementatie van de verschillende bepalingen uit het Europees en internationaal recht. In de tabellen is niet alleen ingegaan op de implementatie in de AMvB's, maar is ook inzichtelijk gemaakt wanneer onderdelen van de Europese en internationale regelgeving worden geïmplementeerd door de Omgevingswet, de Invoeringswet Omgevingswet, het Invoeringsbesluit Omgevingswet of de ministeriële regeling. Ook is in de tabellen aangegeven wanneer implementatie verloopt via de aanvullingssporen grondeigendom, natuur, geluid of bodem. Soms vindt de implementatie ook plaats buiten het stelsel van de Omgevingswet om, bijvoorbeeld in de Awb. Dat zal in de implementatietabellen tot uitdrukking worden gebracht.
De implementatie van het Europees recht en de internationale verdragen en protocollen vindt soms geclusterd plaats in één AMvB. Denk bijvoorbeeld aan de mer-richtlijn die uitsluitend in de Omgevingswet en het Omgevingsbesluit geïmplementeerd is. Maar vaker loopt de implementatie dwars door verschillende AMvB's heen. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de richtlijn industriële emissies en de Seveso-richtlijn. Zowel in het Omgevingsbesluit, Besluit kwaliteit leefomgeving, als Besluit activiteiten leefomgeving zijn bepalingen opgenomen ter implementatie van deze richtlijnen. Er is voor gekozen om de implementatietabellen naar zwaartepunt te verdelen over de vier AMvB's. Zo is de implementatietabel van de kaderrichtlijn mariene strategie bijvoorbeeld te vinden in de toelichting bij het Besluit kwaliteit leefomgeving, omdat het zwaartepunt van de implementatie ook plaatsvindt in het Besluit kwaliteit leefomgeving.
Met de vier AMvB's is een groot deel van de herimplementatie gerealiseerd. Het is echter van belang om te benadrukken dat de herimplementatie met de Omgevingswet en de vier AMvB's nog niet volledig is. Daarvoor zijn ook het invoeringsspoor (met Invoeringswet, Invoeringsbesluit en Invoeringsregeling) en de aanvullingssporen (aanvullingswetten en -besluiten bodem, geluid, natuur en grondeigendom) van belang.
In de tabellen worden de volgende afkortingen gebruikt:
- •
- •
- •
- •
- •
Aw: aanvullingswet;
- •
Ab: aanvullingsbesluit;
- •
mr: ministeriële regeling;
- •
Wm: Wet milieubeheer;
- •
- •
Iw: Invoeringswet Omgevingswet;
- •
Ib: Invoeringsbesluit Omgevingswet;
- •
Ir: Invoeringsregeling Omgevingswet;
- •
Ob: Omgevingsbesluit;
- •
Ow: Omgevingswet.
Mer-richtlijn
Bepaling EU-regeling (Mer-richtlijn) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Behoeft geen implementatie | |||
Artikel 1, tweede lid, onder a | Bijlage 1, onder A, (project) Ow | Definitie van het begrip ‘project’. | |
Artikel 1, tweede lid, onder b | In meerdere artikelen in paragraaf 16.4.2 ingevuld als ‘degene die voornemens is een project uit te voeren’. | ||
Artikel 1, tweede lid, onder c | Artikel 1:3 Awb | ||
Artikel 1, tweede lid, onder d | Artikel 16.22 en 16.23 Ow en afdeling 3.4 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 Awb van toepassing is. | |
Artikel 1, tweede lid, onder e | Artikel 16.22 en 16.23 Ow en afdeling 3.4 Awb | Idem. | |
Artikel 1, tweede lid, onder f en g | |||
Iw: artikel 16.44, eerste lid, Ow | Ja. Per geval kan worden besloten om richtlijn niet toe te passen op defensie of civiele noodsituaties. | Mogelijkheid tot ontheffing wordt via Iw opgenomen in Ow. | |
Ja. De milieueffectrapportage kan worden geïntegreerd of in zelfstandige procedures worden geregeld. | De mer-richtlijn beschrijft drie keuzemogelijkheden voor implementatie. Er is gekozen voor integratie in vergunningen voor projecten, zie artikel 16.43 (aanwijzen besluiten). | ||
Artikel 2, derde lid, eerste alinea | Ib (coördinatie met vogel- en habitatrichtlijn) | De milieueffectrapportage moet worden geïntegreerd of gecoördineerd met de vogel- en habitatrichtlijn. | Voor de vogel- en habitatrichtlijn is gekozen voor coördinatie. |
Artikel 2, derde lid, tweede alinea | Met andere wetgeving van de Unie kan gekozen worden voor integratie of coördinatie. | Van de bevoegdheid voor andere wetgeving wordt geen gebruik gemaakt. | |
Artikel 2, derde lid, derde alinea | |||
Artikel 2, derde lid, vierde alinea | Behoeft geen implementatie | Bij integratie streven lidstaten naar één milieueffectrapportage. | Er is gekozen voor coördinatie in plaats van integratie. |
Artikel 2, derde lid, vijfde alinea | Behoeft geen implementatie | Gericht aan de Commissie. | |
Artikel 2, vierde lid, eerste alinea | Iw: artikel 16.44, tweede lid, Ow | Ja. In uitzonderlijke gevallen kan vrijstelling worden verleend van de richtlijn. | Mogelijkheid tot ontheffing wordt via Iw opgenomen in Ow. |
Artikel 2, vierde lid, tweede alinea | Iw: artikel 16.44, derde lid, Ow en Ib (regels ontheffing) | ||
Artikel 2, vijfde lid, eerste alinea | Behoeft geen implementatie | Ja. Dit artikel regelt een vrijstelling van de openbare raadpleging als een project door een specifieke nationale wet wordt aangenomen. | Als een vrijstelling nodig is dan kan dat bij die specifieke wet worden geregeld. |
Artikel 2, vijfde lid, tweede alinea | Behoeft geen implementatie | Als in een specifieke wet een vrijstelling is geregeld, dan kan de kennisgeving daarin worden opgenomen. | |
Artikel 16.52 Ow en Ib (inhoud project-MER) | Factoren die bij mer worden betrokken, worden indirect verwerkt met de inhoudseisen aan MER (bijlage IV). Dit wordt via het Ib opgenomen in het Ob (inhoud project-MER). | ||
Artikel 16.52 Ow en Ib (inhoud project-MER) | Idem. | ||
Artikel 16.43, eerste lid, aanhef en onder a, en vierde lid, Ow en artikel 11.6, eerste en derde lid, Ob | |||
Artikel 4, tweede lid, eerste alinea | Artikel 16.43, eerste lid, aanhef en onder b, en vierde lid, Ow en artikel 11.6, tweede en derde lid, Ob | Om te bepalen of een MER gemaakt moet worden, kan een onderzoek per geval plaatsvinden of kunnen drempelwaarden worden vastgesteld. | Per geval moet worden beoordeeld of het project aanzienlijke milieueffecten kan hebben. |
Artikel 4, tweede lid, tweede alinea | Behoeft geen implementatie | Ja. Er kan worden besloten om beide procedures van artikel 4, tweede lid, onder a en b toe te passen. | Van bevoegdheid wordt geen gebruik gemaakt. |
Artikel 4, derde lid, eerste volzin | Iw: artikel 16.43, derde lid, onder a, Ow | ||
Artikel 4, derde lid, tweede volzin | Behoeft geen implementatie | Lidstaten kunnen drempelwaarden vaststellen voor de mer-beoordeling of directe mer-plicht. | Van bevoegdheid wordt geen gebruik gemaakt. |
Iw: artikel 16.45, eerste en derde lid, Ow en Ib (inhoud mededeling voornemen) | |||
Iw: artikel 16.43, tweede en derde lid, Ow en Ib (motivering mer-beoordeling) | |||
Iw: Artikel 16.88, eerste lid, onder g, Ow en Ib (termijn mer-beoordeling) | |||
Artikel 5, eerste lid, eerste alinea | Artikelen 16.43, vijfde lid, en 16.52 Ow en Ib (inhoud project-MER) | ||
Artikel 5, eerste lid, tweede alinea | Artikel 16.52 en Ib (inhoud project-MER) | ||
Artikel 5, tweede lid, eerste alinea | |||
Artikel 5, tweede lid, tweede alinea | Behoeft geen implementatie | Lidstaten kunnen verplichten tot verstrekken van een R&D advies. | Van bevoegdheid wordt geen gebruik gemaakt. |
Artikel 5, derde lid, onder a | |||
Artikel 5, derde lid, onder b | |||
Artikel 5, derde lid, onder c | Iw: artikel 16.49, vijfde lid, Ow | ||
Behoeft geen implementatie | De informatiehuizen onder de Ow voorzien in het beschikbaar stellen van informatie. | ||
Artikel 16.36, vijfde lid, onder a, Ow | |||
Artikel 16.50, eerste lid, Ow, en afdeling 3.4 Awb en Ib (elektronische beschikbaarstelling en kennisgeving) | |||
Artikel 16.50, eerste en tweede lid, Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Artikel 16.50, eerste lid, Ow en afdeling 3.4 Awb en artikel 16.23 Ow | |||
Artikel 16.50 en afdeling 3.4 Awb en Ib (elektronische beschikbaarstelling en kennisgeving) | |||
Artikel 16.50, eerste lid, Ow jo. afdeling 3.4 Awb | |||
Artikel 16.50, eerste lid, Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.27 Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikelen 11.28, eerste, derde en vierde lid, en 11.32, eerste lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.28, eerste en tweede lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.29, eerste lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikelen 11.27 tot en met 11.29 en 11.32, eerste lid, Ob | |||
Artikel 16.53, eerste en tweede lid, Ow | |||
Artikel 16.53, tweede lid, onder a, Ow en Ib (inhoud besluit) | |||
Artikel 3:46 Awb | |||
Behoeft geen implementatie | Is gekoppeld aan artikel 2, tweede lid, van de mer-richtlijn waar keuze is gemaakt voor integratie met vergunning, dan is dit artikel niet van toepassing. | ||
Iw: artikel 16.53a Ow en Ib (inhoud besluit) | Indien passend kan gebruik worden gemaakt van bestaande monitoringsregelingen op grond van andere wetgeving van de Unie. | Bevoegdheid om gebruik te maken van bestaande monitoringsregelingen wordt via Ib opgenomen in Ob. | |
Artikel 3:18 Awb | |||
Artikel 16.51, eerste en tweede lid, Ow | |||
Afdeling 3.6 en artikel 3:46 Awb en Ib (inhoud besluit) | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikelen 11.30 en 11.32, derde lid, Ob | |||
Artikel 9bis, eerste alinea | Artikel 2:4 Awb | ||
Artikel 9bis, tweede alinea | Ib (passende scheiding) | ||
Artikel 3:11 Awb | |||
Artikelen 11.27 en 11.28 Ob | |||
Artikelen 16.49, derde en vierde lid, en 16.51 Ow en Iw: artikel 16.49, vijfde lid, Ow | |||
Artikelen 8:1 en 1:2 Awb | |||
Artikel 8:1 Awb | |||
Artikel 1:2 Awb | |||
Artikel 8:1 Awb en artikel 20.1, eerste lid, Wm | |||
Behoeft geen implementatie | Feitelijk handelen. | ||
Behoeft geen implementatie | Feitelijk handelen. | ||
Artikel 20.6, eerste lid, Ow en Ib (gegevensverstrekking) | |||
Behoeft geen implementatie | Gericht tot Commissie. | ||
Behoeft geen implementatie | |||
Artikel 16.43, eerste lid, aanhef en onder a, en vierde lid, Ow en artikelen 11.6, eerste en derde lid, 11.7, eerste lid, en bijlage V bij het Ob | |||
Artikel 16.43, eerste lid, aanhef en onder b, en vierde lid, Ow en artikelen 11.6, tweede en derde lid, 11.7, derde lid, en bijlage V bij het Ob | |||
Iw: artikel 16.45, derde lid, Ow en Ib (inhoud mededeling voornemen) | |||
Iw: artikel 16.43, derde en vierde lid, onder a, Ow | |||
Artikel 16.52 Ow en Ib (inhoud project-MER) | |||
Bijlagen V en VI | Behoeft geen implementatie | Ingetrokken richtlijn, termijnen voor omzetting en concordantietabel. |
Richtlijn inspraak en toegang tot de rechter
Bepaling EU-regeling (Richtlijn inspraak en toegang tot de rechter) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Behoeft geen implementatie | Betreft omschrijving doel richtlijn. | ||
Artikel 16.22 en 16.23 Ow en afdeling 3.4 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 Awb van toepassing is. | ||
Artikel 16.27 Ow, afdeling 3.4 Awb en artikel 10.9 Wm | Inspraak en vereisten m.b.t. inspraak van in Bijlage I genoemde plannen en programma's: blijft in Wm, behalve voor een programma als bedoeld in artikel 3.10 Ow voor zover dat is gericht op het voldoen aan een omgevingswaarde voor de kwaliteit van de buitenlucht Voor dat programma is afd. 3.4 Awb voorgeschreven in artikel 16.27 Ow. | ||
Artikel 16.22 en 16.23 Ow en afdeling 3.4 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 Awb van toepassing is. | ||
Artikel 16.27 Ow, afdeling 3.4 Awb en artikel 10.9 Wm | De in bijlage I opgenomen plannen hebben naar hun aard geen betrekking op defensiedoeleinden/nationale rampen. | ||
Behoeft geen implementatie | Ratio van uitsluiting is dat de smb-richtlijn en kaderrichtlijn water gelijkwaardige inspraakmogelijkheden bieden t.o.v. de richtlijn publieke inspraak. Het is niet nodig deze richtlijn uit te sluiten, omdat alle programma's onder de Ow via afdeling 3.4 Awb worden voorbereid. Afdeling 3.4 Awb is al van toepassing op plannen of programma's o.g.v. de smb-richtlijn (2001/42/EG) en op stroomgebiedsbeheerplannen o.g.v. de kaderrichtlijn water (2000/60/EG) via artikel 16.27 en 16.40 Ow. | ||
Zie implementatietabel mer-richtlijn: artikelen 1, eerste lid, onder d en e, en derde lid, 2, vierde lid, 6, tweede tot en met zesde lid, 7, eerste, tweede en vijfde lid, 9, eerste en tweede lid, 11 en bijlagen I en II | Betreft wijziging mer-richtlijn. | ||
Zie implementatietabel RIE: artikelen 3, negende lid, zestiende en zeventiende lid, 12, 24 tot en met 26 en bijlage IV | Betreft wijzigingen in de IPPC-richtlijn, is opgegaan in de RIE. | ||
Behoeft geen implementatie | Uitvoeringsbepalingen. | ||
Artikel 16.27 Ow, afdeling 3.4 Awb en artikel 10.9 Wm | Inspraak en vereisten m.b.t. inspraak van in Bijlage I genoemde plannen en programma's: blijft in Wm, behalve voor een programma als bedoeld in artikel 3.10 Ow voor zover dat is gericht op het voldoen aan een omgevingswaarde voor de kwaliteit van de buitenlucht Voor dat programma is afd. 3.4 Awb voorgeschreven in artikel 16.27 Ow. | ||
Afdeling 3.4 Awb en artikel 3:46 Awb, artikelen 10.22 en 10.24, eerste lid, onder b, Ob | Bijlage II voegt een bijlage toe aan de RIE (bijlage IV). |
Richtlijn toegang tot milieu-informatie
Bepaling EU-regeling (Richtlijn toegang tot milieu-informatie) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Behoeft geen implementatie | Betreft omschrijving doel richtlijn. | ||
Artikel 1:1 Awb en artikelen 1a en 3, eerste lid, Wob | Lidstaten kunnen bepalen dat deze begripsomschrijving niet slaat op instellingen of organen die optreden in een rechterlijke of wetgevende hoedanigheid. | ||
Artikel 1, onder a, Wob | |||
Artikel 1, onder a, Wob | |||
Artikel 3 Wob | |||
Artikelen 8 en 9 Wob, afdelingen 3.4 en 3.6 Awb en Wet veiligheidsregio's | |||
Artikelen 2 en 3 Wob, artikel 19.1b Wm, artikelen 14 en 17 Archiefwet 1995 en artikel 16.2, vierde lid, Ow | |||
Artikel 6 Wob en afdeling 3.7 Awb | |||
Artikel 4:5 Awb en artikel 3, vierde lid, Wob | Ja, tweede volzin. Overheidsinstanties kunnen, wanneer zij dat passend achten, het verzoek weigeren uit hoofde van artikel 4, lid 1, onder c, van de richtlijn. | Een te algemeen geformuleerd verzoek kan buiten behandeling worden gelaten (artikel 4:5 Awb). Een afzonderlijke uitzonderingsgrond voor te algemeen geformuleerde verzoeken ontbreekt. Inhoudelijk is het resultaat in beide gevallen echter hetzelfde. | |
Artikelen 5, 6, eerste lid, en 7, tweede lid, Wob, afdeling 3.7 Awb en artikelen 3 en 17, derde lid, Archiefwet Afdeling 20.5 Ow, artikel 16.2, vierde lid, Ow en artikel 14.4 Ob | Tweede alinea: bewaren milieu-informatie in elektronische vorm; Iw: afdeling 20.5 Ow (Digitaal stelsel voor de informatievoorziening) en artikel 14.4 Ob bevat een lijst van omgevingsdocumenten die in het DSO worden opgenomen. | ||
Artikelen 3, vierde lid, en 8 Wob, artikel 3 Archiefwet 1995 en afdeling 20.5 Ow | |||
Artikel 4, eerste lid, onder a | Artikelen 1, onder a, en 4 Wob en artikel 2:3, eerste lid, Awb | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, als:
| De Wob bevat geen afzonderlijke uitzonderingsgrond voor deze situatie. De Wob heeft alleen betrekking op bij bestuursorganen berustende stukken. Volstaan kan worden met de mededeling dat het stuk niet bij het bestuursorgaan berust, waarna het verzoek wordt doorgezonden, of de verzoeker wordt verwezen naar een ander bestuursorgaan. Voor gevallen waarin de Wob niet van toepassing is, geldt de algemene doorzendplicht voor verkeerd verzonden geschriften (artikel 2:3, eerste lid, Awb). |
Artikel 4, eerste lid, onder b | Artikel 3 Wob en artikel 4:5 Awb | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, als:
| Deze uitzonderingsgrond ontbreekt als zodanig in de Wob. Verzoeken worden in die gevallen afgewezen op grond dat de bestuurlijke aangelegenheid of het document niet (voldoende) is aangegeven. |
Artikel 4, eerste lid, onder c | Artikel 3 Wob en artikel 4:5 Awb | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie wordt geweigerd, als:
| Deze uitzonderingsgrond ontbreekt als zodanig in de Wob. Bij te algemene verzoeken moet eerst gelegenheid worden geboden het verzuim te herstellen (artikel 4:5 Awb), zo nodig met hulp van de betreffende ambtenaar (artikel 3, vierde lid, Wob). |
Artikel 4, eerste lid, onder d | Artikelen 10, tweede lid, onder f, en 11, vierde lid, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie wordt geweigerd, als:
| De uitzonderingsgrond van artikel 10, tweede lid, onder f, Wob (het belang dat de geadresseerde erbij heeft als eerste kennis te kunnen nemen van de informatie) ziet met name op het (voorlopig) niet hoeven openbaar maken van documenten die de geadresseerde nog niet hebben bereikt. |
Artikel 4, eerste lid, onder e | Artikelen 10, tweede lid, onder f, en 11, vierde lid, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie wordt geweigerd, als:
| De uitzonderingsmogelijkheid inzake persoonlijke beleidsopvattingen, opgenomen in documenten opgesteld ten behoeve van intern beraad is opgenomen in artikel 11 Wob. |
Artikel 4, tweede lid, onder a | Artikel 10, eerste lid, onder a, tweede lid, onder b, en vijfde lid, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| De eenheid van de Kroon is een absolute uitzonderingsgrond (artikel 10, eerste lid, onder a). De uitzonderingsgrond in de Wob houdt verband met de onschendbaarheid van de constitutionele Koning zoals aangegeven in artikel 42 van de Grondwet. Om dezelfde reden is de uitzondering inzake informatie over emissies in het milieu (artikel 4, tweede lid, tweede alinea, van de richtlijn) niet toegepast op de eenheid van de Kroon (artikel 10, vijfde lid). De uitzonderingsgrond van artikel 10, tweede lid, onder b, Wob (economische en financiële belangen van de Staat) is in overeenstemming met de richtlijn, doordat de werkingssfeer van dat onderdeel in het vijfde lid voor milieu-informatie wordt beperkt. |
Artikel 4, tweede lid, onder b | Artikel 10, eerste lid, onder b, tweede lid, onder a, en zevende lid, onder b, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| De uitzonderingsgrond inzake openbare veiligheid uit de richtlijn is in artikel 10, zevende lid, onder b, Wob, voor de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage opgenomen. Deze uitzonderingsgrond komt voor in het huidige artikel 19.3, eerste lid, Wm, dat betrekking heeft op bedrijfsgeheimen en beveiligingsgegevens. Die Wm-bepaling heeft alleen betrekking op de terinzagelegging van informatie. De Wob verbreedt de gevallen van passieve openbaarmaking. |
Artikel 4, tweede lid, onder c | Artikel 10, tweede lid, onder c en d, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| |
Artikel 4, tweede lid, onder d | Artikel 10, eerste lid, onder c, en vierde lid, tweede volzin, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| |
Artikel 4, tweede lid, onder e | Artikel 10, tweede lid, onder g, en zesde lid, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| Deze grond komt als zodanig niet in de Wob voor. Valt te brengen onder ‘voorkomen onevenredige bevoordeling/benadeling’, die als uitzonderingsgrond voor milieu-informatie buiten toepassing is verklaard. |
Artikel 4, tweede lid, onder f | Artikel 10, eerste lid, onder d, tweede lid, onder e, en derde lid, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| Betrokkene kan afstand doen van de bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer, in welk geval de informatie moet worden verstrekt. |
Artikel 4, tweede lid, onder g | - | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| Deze grond bestaat als zodanig niet in de Wob. |
Artikel 4, tweede lid, onder h | Artikel 10, zevende lid, onder a, Wob | De lidstaten kunnen bepalen dat een verzoek om milieu-informatie kan worden geweigerd, indien openbaarmaking van de informatie afbreuk doet aan:
| |
Artikel 4, tweede lid, tweede alinea | Artikelen 2 en 10, vierde lid, eerste volzin, en achtste lid, Wob | De lidstaten kunnen het bepaalde in het tweede lid, onder a), d), f), g) en h), niet als grondslag aanzien om te bepalen dat een verzoek kan worden geweigerd indien het betrekking heeft op informatie over emissies in het milieu. | Dat de uitzonderingsgronden restrictief moeten worden uitgelegd, is vaste jurisprudentie. De absolute openbaarheid van emissiegegevens, die al is geregeld in het kader van bedrijfs- en fabricagegegevens, is uitgebreid naar enkele andere uitzonderingsgronden. |
Artikel 4, tweede lid, derde alinea | Artikel 10, eerste lid, onder d, Wob | ||
Behoeft geen implementatie | Wanneer een lidstaat voorziet in uitzonderingen, kan hij een voor het publiek toegankelijke lijst van criteria opstellen aan de hand waarvan de betrokken instantie over de verdere behandeling van de aanvraag kan besluiten. | Aan deze kan-bepaling wordt uitvoering gegeven door middel van praktische voorzieningen zoals het beschikbaar stellen van handleidingen. Geen implementatie door middel van wettelijke maatregelen noodzakelijk. | |
Artikelen 5 en 10 Wob en artikel 19.7, eerste lid, Wm | |||
Artikelen 5 en 6 Wob, artikel 3:45 en afdeling 3.7 Awb en artikel 17, derde lid, Archiefwet | |||
Artikelen 12 en 14 Wob, artikelen 2 en 3 Besluit tarieven openbaarheid van bestuur, afdeling 20.5 Ow en artikel 16.2, vierde lid, Ow | |||
Artikel 19 Archiefwet 1995, Regeling tarieven rijksarchiefbescheiden, artikelen 3:11, derde lid, 7:4, vierde lid, 7:18, vierde lid, Awb | Overheidsinstanties kunnen voor het verstrekken van milieu-informatie een vergoeding verlangen. | De vergoedingen die kunnen worden gevraagd, zijn redelijk en strekken ter dekking van de kosten. | |
Regeling tarieven rijksarchiefbescheiden en artikelen 2 en 3 Besluit tarieven openbaarheid van bestuur | |||
Artikelen 7:1, 7:10 en 7:15 Awb | |||
Artikelen 8:1 en 1:2 Awb en afdeling 8.2.6 Awb | Tweede alinea. Lidstaten kunnen ervoor zorgen dat derden die door het vrijgeven van informatie zijn geschaad, eveneens toegang hebben tot de rechter. | Derden die door openbaarmaking van informatie in hun belangen worden geschaad, worden als belanghebbenden in de zin van artikel 1:2 Awb beschouwd en hebben daarmee toegang tot de rechter. | |
Artikelen 8:66, 8:67, 8:77 en 8:70 e.v. Awb | |||
Artikelen 3:2 en 3:46 Awb, artikelen 8.41 en 19.2 Wm, Aw bodem, Wet veiligheidsregio's, Besluit informatie inzake rampen en crises, hoofdstuk 3, artikel 4.4, afdeling 16.4, hoofdstuk 19 en artikel 20.18 Ow, Iw: Afdeling 20.5 Ow, afdeling 10.8, hoofdstuk 11 en artikel 14.4 Ob, hoofdstukken 2 tot en met 5 Bal en hoofdstuk 10 Bkl | Zie de artikelen 3:2 (actieve kennisvergaring) en 3:46 Awb (motiveringsplicht vergt actuele en relevante kennis). | ||
Artikel 7, tweede lid, onder a | Artikelen 16 tot en met 18 Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen, artikelen 3 en 4 Bekendmakingswet, artikelen 136 tot en met 138 Provinciewet en artikelen 139 tot en met 141 Gemeentewet | ||
Artikel 7, tweede lid, onder b | Afdeling 16.3 en artikel 16.40 Ow, artikelen 1.5 en 1.6 Wet natuurbescherming en afdeling 3.6 Awb | ||
Artikel 7, tweede lid, onder c | |||
Artikel 7, tweede lid, onder d | |||
Artikel 7, tweede lid, onder e | Artikel 20.8 Ow, 20.9 en 20.14, vierde lid, Ow en hoofdstuk 10Bkl | ||
Artikel 7, tweede lid, onder f | Afdeling 3.6 Awb en artikel 3, eerste lid, Wob | ||
Artikel 7, tweede lid, onder g | Afdeling 3.6 Awb en artikel 2, eerste lid, Wob | ||
Hoofdstuk 19 Wm, hoofdstuk 21 Ow en artikel 10 Wob | De in artikel 4, leden 1 en 2, van de richtlijn genoemde uitzonderingen kunnen worden toegepast op de uit dit artikel voortvloeiende verplichtingen. | Hoofdstuk 19 blijft achter in de Wm (en komt later in gereserveerd H21Ow), m.u.v. artikel 19.8. Van de beleidsruimte is gebruik gemaakt doordat bij bepaalde vormen van actieve informatieverschaffing een of meer uitzonderingsgronden van toepassing zijn verklaard, bv. Iw: 20.6, tweede lid, en 20.10, tweede lid, Ow. | |
Behoeft geen implementatie | Lidstaten kunnen aan dit artikel voldoen door links te creëren naar internetsites waar informatie kan worden gevonden. | Behoeft geen implementatie in de vorm van wettelijke maatregelen. Er zijn diverse internetsites die milieu-informatie bieden. | |
Artikelen 2 en 7, derde lid, Wob | |||
Behoeft geen implementatie | Betreft feitelijk handelen, intrekken richtlijn en inwerkingtredingsbepaling. | ||
Behoeft geen implementatie | Betreft concordantietabel. |
smb-richtlijn
Bepaling EU-regeling (smb-richtlijn) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Behoeft geen implementatie | |||
Artikel 2, eerste lid, onder a | |||
Artikel 2, eerste lid, onder b | |||
Artikel 2, eerste lid, onder c | Bijlage I, onder A, (milieueffectrapport) en afdeling 16.4 Ow | Definitie van het begrip ‘milieueffectrapport’. | |
Artikel 2, eerste lid, onder d | Artikel 16.22 en 16.23 Ow en afdeling 3.4 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 Awb van toepassing is. | |
Artikel 16.36, eerste en tweede lid, Ow | |||
Ja. Voor kleine gebieden op lokaal niveau en voor kleine wizigingen is alleen een MER verplicht wanneer lidstaten bepalen dat een project aanzienlijke milieueffecten kan hebben. | Ter invulling van amendement Kamerstukken II 33 962, nr. 81, zijn de begrippen ‘kleine gebieden op lokaal niveau’ en ‘kleine wijzigingen’ nader geduid. | ||
Artikel 16.40 Ow en Iw: artikel 16.88, eerste lid, onder g, Ow en artikel 11.1, eerste lid, Ob | |||
Behoeft geen implementatie | Betreft toepassingsbereik: programmeringsperiode is verstreken. | ||
Artikelen 16.36, eerste en tweede lid, en 16.40, Ow | |||
Keuze bij de omzetting tussen opnemen in bestaande procedures voor plannen of programma's of aparte procedures. | Gekozen is voor opnemen in bestaande procedures voor plannen en programma's. | ||
Artikel 16.42 Ow en artikel 11.3, tweede lid, Ob | |||
Iw: Artikel 16.37, onder b, Ow | Milieueffecten van de plannen en programma's die op andere besluitvormingsniveaus of via andere wetgeving van de Unie kan worden gebruikt. | Van de mogelijkheid is gebruikgemaakt. | |
Artikel 16.40, eerste tot en met derde lid, Ow en afdeling 3.4 Awb en artikel 16.23 Ow | |||
Artikel 16.40, eerste lid, Ow en afdeling 3.4 Awb en artikel 16.23 Ow | |||
Artikelen 16.22, 16.23 en 16.40 Ow | |||
Artikelen 16.22, 16.23 en 16.40 Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Iw: artikel 16.42b Ow en artikel 11.22, eerste lid, aanhef en onder a en b, Ob | |||
Iw: artikel 16.42b Ow en artikelen 11.22, eerste en tweede lid, 11.23, eerste lid, 11.24 en 11.26 Ob | |||
Iw: artikel 16.42b Ow en artikel 11.23, eerste lid, Ob | |||
Artikel 16.88, eerste lid, aanhef en onder b, Ow en artikel 11.4 Ob | |||
Artikel 9, eerste lid, onder a | Artikel 3:42 Awb | ||
Artikel 9, eerste lid, onder b | Artikel 11.4, tweede lid, aanhef en onder a en b, Ob | ||
Artikel 9, eerste lid, onder c | Artikel 11.4, tweede lid, aanhef en onder c, Ob | ||
Behoeft geen implementatie | Betreft feitelijk handelen. | ||
Artikel 16.42aIw en Ib (monitoring plan-mer) | |||
Artikel 16.42aIw en Ib (monitoring plan-mer) | Bestaande monitoringsregelingen kunnen worden gebruikt. | Van mogelijkheid zal gebruik worden gemaakt. | |
Behoeft geen implementatie | |||
Behoeft geen implementatie | Ja. Bevoegdheid om gecoördineerde procedures te hanteren. | Van bevoegdheid wordt geen gebruik gemaakt. | |
Behoeft geen implementatie | |||
Behoeft geen implementatie | Betreft feitelijk handelen, inwerkingtreding en adressaten. | ||
Artikel 16.42 Ow en artikel 11.3, eerste lid, Ob | |||
Verdrag van Aarhus
Bepaling EU-regeling (Verdrag van Aarhus) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Behoeft geen omzetting | Doel verdrag. | ||
Behoeft geen omzetting | Adressaatbepaling. | ||
Artikel 1:1 Awb, artikelen 1a en 3, eerste lid, Wob | |||
Artikel 19.1a Wm en artikel 1, onder g, Wob | |||
Artikel 16.22 en 16.23 Ow, afdeling 3.4 Awb en artikel 1:2 en 8:1 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 Awb van toepassing is. | ||
Artikel 16.22 en 16.23 Ow, afdeling 3.4 Awb en artikel 1:2 en 8:1 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 Awb van toepassing is. | ||
Behoeft geen omzetting | Betreft feitelijke handeling. | ||
Artikel 3, vierde lid, Wob en artikelen 3:45 en 6:23 Awb | |||
Behoeft geen omzetting | Algemene bepaling. | ||
Zie bij de artikelen 4, eerste lid, 6, eerste lid, 7 en 9, leden 1 t/m 3 Verdrag | |||
Behoeft geen omzetting | Algemene bepaling. | ||
Behoeft geen omzetting | Idem | ||
Behoeft geen omzetting | Idem | ||
Behoeft geen omzetting | Idem | ||
Artikel 1 Grondwet | |||
Artikelen 16.2, vierde lid, en 20.8 Ow, artikelen 2, 3 en 7 Wob, artikel 19.1b Wm en artikelen 14 en 17 Archiefwet 1995 | |||
Artikel 6 Wob en afdeling 3.7 Awb | |||
Artikelen 2, 10 en 11 Wob en artikelen 15, 15a en 16 Archiefwet 1995 | |||
Artikelen 2, 10 en 11 Wob en artikelen 15, 15a en 16 Archiefwet 1995 | |||
Artikel 4 Wob en artikel 2:3 Awb | |||
Artikelen 5 en 10 eerste lid, aanhef Wob en artikelen 19.7, eerste lid, en 19.3 t/m 19.6a Wm | |||
Artikelen 5 en 6 Wob, artikel 3:45 en afdeling 3.7 Awb en artikel 17, derde lid, Archiefwet 1995 | |||
Artikelen 12 en 14 Wob, artikel 19.1b Wm, Besluit tarieven openbaarheid van bestuur, artikelen 3:11, derde lid, en 3:22, derde lid, Awb en artikel 19 Archiefwet 1995 | Ja, mogelijkheid tot vragen vergoeding van kosten. | De vergoedingen die kunnen worden gevraagd, zijn redelijk en strekken ter dekking van de kosten. | |
Hoofdstuk 3, artikel 4.4, afdeling 16.4, hoofdstuk 19 Ow en artikelen 20.1 en 20.18 Ow, hoofdstuk 11 Ob, hoofdstuk 10 Bkl, hoofdstuk 2 tot en met 5 Bal, artikelen 3:2 en 3:46Awb, artikel 19.2 Wm, Aw bodem, Wet veiligheidsregio's en (artikelen 6 t/m 11) Besluit informatie inzake rampen en crises | |||
Afdelingen 20.2 en 20.5 Ow, afdeling 10.8 Ob, artikel 8 Wob en artikel 3 Archiefwet | |||
Iw: afdeling 20.5 Ow | |||
Artikel 3.1 en afdeling 3.2 en 20.5 Ow, artikel 14.4 Ob, artikelen 3 en 4 Bekendmakingswet, artikel 147 Provinciewet, artikel 150 Gemeentewet, artikelen 1.5 en 1.6 Wet natuurbescherming (gaat op in Ow) en artikel 16, eerste lid, Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen | |||
Behoeft geen omzetting | Feitelijk handelen. | ||
Artikel 20.18 Ow en artikel 19.3 Wm | |||
Behoeft geen omzetting | Feitelijk handelen. | ||
Behoeft geen omzetting | Aan artikel 5, negende lid, is invulling gegeven via het PRTR-protocol en — in Europees verband — via de PRTR-verordening. Verwezen wordt naar de daarbij behorende implementatietabellen. | ||
Artikelen 10 en 11 Wob en artikel 19.5 Wm | |||
Artikelen 16.40, 16.50 en 16.65 Ow, Iw: artikel 16.44, eerste lid, Ow, artikel 10.24 Ob, en artikel 2.1, vijfde lid, Wet natuurbescherming (gaat op in Ow) | |||
Artikelen 3:11, 3:12, 3:13, 3:14, 3:15, eerste lid, Awb en artikelen 16.40 en 16.50 Ow | |||
Artikelen 3:16, 3:18 Awb | |||
Artikelen 3:11, 3:12, 3:13, 3:14, 3:15, eerste lid, en 3:16 Awb | |||
Artikel 16.55, zesde lid, Ow, (ministeriële regeling onder Ow) en artikel 4:2Awb | |||
Artikelen 3:11, 3:14 Awb en artikelen 16.52 en 16.55, tweede lid, Ow (ministeriële regeling onder Ow) en Ib (inhoud project-MER) | |||
Artikel 3:15 Awb en artikel 16.23 Ow | |||
Artikelen 3:17 en 3:46 Awb en Ib (inhoud besluit) | |||
Artikelen 3:41, 3:42, 3:44, 3:46 en 3:47 Awb | |||
Afdeling 16.3 Ow, artikelen 16.40 en 16.50 Ow | |||
Artikelen 23.4 en 23.5 Ow | |||
Artikelen 7:1, 7:10, 7:12, leden 1 en 2, 7:15, 8.1, 8:67, leden 2 en 3, en 8:77 Awb | |||
Artikel 8:1 Awb en artikel 20.1, eerste en derde lid, Wm | |||
Titel 4.1 en artikelen 7:1 en 8:1 Awb en artikel 20.1 Wm | |||
Artikelen 8:41, 8:51, 8:66, 8:67, 8:72 en 8:81 Awb en artikel 20.1, derde lid, Wm | |||
Artikelen 3:45 en 6:23 Awb en Wet op de rechtsbijstand | |||
Behoeft geen omzetting | Uitvoeringsbepalingen. | ||
Artikelen 16.40, 16.50 en 16.65 Ow, en artikel 8.22, eerste lid, en bijlage V Ob | |||
Behoeft geen omzetting | Arbitrage. |
Verdrag van Espoo
Bepaling EU-regeling (Verdrag van Espoo) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Artikel 16.22 en 16.23 Ow en afdeling 3.4 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 van toepassing is. | ||
Behoeft geen omzetting | Feitelijke handeling. | ||
Artikelen 16.43, eerste lid, onder a, 16.50 en 16.52 Ow, Ib (inhoud MER) | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.27 Ob | |||
Behoeft geen omzetting | Feitelijke handeling. | ||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.27, eerste lid, Ob | |||
Paragraaf 16.4.1 en artikelen 23.4, 23.5 en 23.6 Ow | Voor zover relevant kan milieueffectrapportage ook worden toegepast op beleidsvoornemens, plannen en programma's. | Verwezen wordt naar de implementatietabel van de smb-richtlijn. | |
Behoeft geen omzetting | Bepalingen doen geen afbreuk aan Wob, recht om strengere maatregelen toe te passen en internationale verplichtingen. | ||
Artikel 2, elfde lid (second amendment) | Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.28, tweede lid, Ob | ||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.27 Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.27, eerste lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikelen 11.28, eerste lid, en 11.32, eerste lid, Ob | |||
Behoeft geen omzetting | Bepalingen niet van toepassing als partij niet deelneemt aan milieueffectrapportage. | ||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.28, derde lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.32, tweede lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikelen 11.27, eerste lid, en 11.29, tweede lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.28, eerste lid, Ob | |||
Artikel 16.52 Ow, Iw: artikel 16.53b Ow, artikel 11.28, derde lid, Ob, en Ib (inhoud project-MER) | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.28, derde lid, onder a en b, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.29, eerste lid, Ob | |||
Ib (inhoud besluit) | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.30 Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.31, eerste en tweede lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.31, derde lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.53b Ow en artikel 11.31 Ob | |||
Behoeft geen omzetting | Ja. Partijen kunnen bilaterale of multilaterale overeenkomsten aangaan. | Er zijn specifieke bilaterale uitvoeringsafspraken tussen Nederland en de buurlanden België en Duitsland. | |
Behoeft geen omzetting | Feitelijke handeling. | ||
Behoeft geen omzetting | Uitvoeringsbepalingen. | ||
Verwezen wordt naar de implementatietabel van de mer-richtlijn bij Bijlage I | |||
Verwezen wordt naar de implementatietabel van de mer-richtlijn bij Bijlage IV | |||
Verwezen wordt naar de implementatietabel van de mer-richtlijn bij Bijlage III | |||
Behoeft geen omzetting | Gericht tot lidstaten. |
SEA-protocol bij verdrag van Espoo
Bepaling EU-regeling (SEA-protocol bij verdrag van Espoo) | Bepaling in implementatieregeling of in bestaande regelgeving | Omschrijving beleidsruimte | Toelichting op de keuze(n) bij de invulling van beleidsruimte en andere toelichting |
---|---|---|---|
Behoeft geen omzetting | |||
Artikelen 16.22, 16.23 en 16.34, eerste lid, Ow en afdeling 3.4 Awb | Artikel 16.23 Ow maakt het voor een ieder mogelijk om zienswijzen in te dienen als afdeling 3.4 van toepassing is. | ||
Behoeft geen omzetting | Feitelijke handeling. | ||
Artikel 16.36, vierde en vijfde lid, Ow | |||
Artikel 16.36, derde en vierde lid, Ow | |||
Artikel 16.88, eerste lid, aanhef en onder a, Ow en artikelen 10.2 en 10.8 Ob | Voor zover passend wordt naar inspraak bij plan-mer-beoordelingen gestreefd. | Voor omgevingsplannen en programma's is een motiveringsplicht vroegtijdige publieksparticipatie opgenomen. | |
Artikel 16.88, eerste lid, aanhef en onder e, Ow en artikel 11.1, eerste lid, Ob en afdeling 3.6 Awb | |||
Artikel 16.42 Ow en artikel 11.3 Ob | |||
Artikel 16.88, eerste lid, aanhef en onder a, Ow en artikelen 10.2, 10.7 en 10.8 Ob | Voor zover passend wordt naar inspraak bij informatie die in het MER moet worden opgenomen gestreefd. | Voor omgevingsvisies, programma's en omgevingsplannen is een motiveringsplicht vroegtijdige publieksparticipatie opgenomen, inclusief wat de resultaten ervan zijn. Voor omgevingsplannen wordt in de kennisgeving vermeld hoe participatie plaatsvindt. | |
Artikelen 16.37 en 16.42 Ow en artikel 11.3 Ob | |||
Artikel 16.40 Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Artikel 16.40 Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Artikel 16.40 Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Artikel 16.40 Ow en afdeling 3.4 Awb | |||
Iw: artikel 16.42b Ow, en artikel 11.22, eerste lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.42b Ow, en artikel 11.22, eerste lid, Ob | |||
Iw: artikel 16.42b Ow, en artikelen 11.22, eerste lid, 11.23, eerste lid, en 11.26, Ob | |||
Iw: artikel 16.42b Ow, en artikel 11.24 Ob | |||
Artikel 16.88, eerste lid, aanhef en onder b, Ow en artikel 11.4 Ob | |||
Artikel 16.88, eerste lid, aanhef en onder b, Ow en Iw: artikel 16.42b Ow, artikelen 11.4 en 11.25 Ob | |||
Iw: artikel 16.42a Ow, Ib | |||
Artikelen 23.3, 23.4 en 23.5 Ow | |||
Artikelen 16.36, eerste lid, 16.43, eerste lid, aanhef en onder a, en vierde lid, Ow en artikelen 11.6, eerste en derde lid, 11.7, eerste lid, en bijlage V bij het Ob | |||
Artikelen 16.36, eerste lid, 16.43, eerste lid, aanhef en onder a, en vierde lid, Ow en artikelen 11.6, eerste en derde lid, 11.7, eerste lid, en bijlage V bij het Ob | |||
Artikel 16.42 Ow en artikel 11.3 Ob | |||
Artikel 16.40 Ow en afdeling 3.4 Awb |