Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 1303/2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij
Artikel 25 ter Uitzonderlijke maatregelen voor het gebruik van de fondsen ter ondersteuning van mkb-bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen, van kwetsbare huishoudens en van werktijdverkorting en gelijkwaardige regelingen
Geldend
Geldend vanaf 01-03-2023
- Bronpublicatie:
27-02-2023, PbEU 2023, L 63 (uitgifte: 28-02-2023, regelingnummer: 2023/435)
- Inwerkingtreding
01-03-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
27-02-2023, PbEU 2023, L 63 (uitgifte: 28-02-2023, regelingnummer: 2023/435)
- Vakgebied(en)
Corona (V)
Overheidsfinanciën / EU-financiën
Internationaal publiekrecht / Bijzondere onderwerpen
1.
Als een uitzonderlijke maatregel die strikt noodzakelijk is om de energiecrisis als gevolg van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne aan te pakken, kan het EFRO de financiering van werkkapitaal in de vorm van subsidies aan mkb- bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen ondersteunen, in het kader van de in artikel 5, lid 3, punt d), van Verordening nr. 1301/2013 bedoelde investeringsprioriteit. Mkb-bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen zijn die welke op grond van de tijdelijke kaderregeling voor crisissteun in aanmerking komen voor steun voor extra kosten als gevolg van de uitzonderlijk sterke stijging van aardgas- en elektriciteitsprijzen.
Als een verdere uitzonderlijke maatregel die strikt noodzakelijk is om de energiecrisis als gevolg van de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne aan te pakken, kan het ESF kwetsbare huishoudens ondersteunen om hen te helpen hun kosten voor energieverbruik te dragen, zelfs zonder overeenkomstige actieve maatregelen, in het kader van de in artikel 3, lid 1, punt b), iv), van Verordening (EU) nr. 1304/2013 bedoelde investeringsprioriteit.
2.
Concrete acties die de in lid 1 bedoelde steun verlenen, kunnen door het EFRO of het ESF worden gefinancierd op basis van de op het andere fonds toepasselijke regels. Bovendien kunnen dergelijke concrete acties wanneer zij bijdragen aan een van de in lid 1 bedoelde investeringsprioriteiten ook door het Cohesiefonds worden gefinancierd op basis van de regels die van toepassing zijn op het EFRO of het ESF. Voorts kunnen het EFRO en het Cohesiefonds ook de toegang tot de arbeidsmarkt financieren door het behoud van banen voor werknemers en zelfstandigen via werktijdverkorting en gelijkwaardige regelingen, op basis van de regels die van toepassing zijn op het ESF in het kader van de in artikel 3, lid 1, punt a), v), van Verordening (EU) nr. 1304/2013 bedoelde investeringsprioriteit.
3.
Concrete acties die de in de leden 1 en 2 bedoelde steun verlenen, worden uitsluitend in het kader van een nieuwe specifieke prioritaire as geprogrammeerd. De specifieke prioritaire as kan bestaan uit financiering uit het EFRO en het ESF uit verschillende categorieën regio's en uit het Cohesiefonds. Steun in de vorm van React-EU-middelen, in de zin van artikel 92 bis, wordt geprogrammeerd in het kader van een afzonderlijke specifieke prioritaire as die bijdraagt tot de in artikel 92 ter, lid 9, derde alinea, bedoelde investeringsprioriteit.
De bedragen die aan de in de eerste alinea van dit lid bedoelde specifieke prioritaire assen worden toegewezen, bedragen niet meer dan 10 % van de totale middelen van het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds — met inbegrip van React-EU- middelen in het kader van de doelstelling ‘investeren in groei en werkgelegenheid’ — die voor de programmeringsperiode 2014-2020 aan de betrokken lidstaat zijn toegewezen, zoals vastgesteld in de desbetreffende uitvoeringshandelingen van de Commissie. In afwijking van artikel 120, lid 3, eerste en tweede alinea, wordt op de specifieke prioritaire as(sen) een medefinancieringspercentage van 100 % toegepast.
4.
Verzoeken tot wijziging van een bestaand operationeel programma die door een lidstaat worden ingediend met het oog op de invoering van een of meer specifieke prioritaire assen bedoeld in lid 3, worden naar behoren gemotiveerd en gaan vergezeld van het herziene programma. De in artikel 96, lid 2, punt b), v) en vii), genoemde elementen zijn niet vereist in de beschrijving van de prioritaire as(sen) in het herziene operationele programma.
5.
In afwijking van artikel 65, lid 9, zijn uitgaven voor concrete acties ter ondersteuning van de financiering van bedrijfskapitaal in de vorm van subsidies voor mkb-bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen, voor concrete acties ter ondersteuning van kwetsbare huishoudens om hen te helpen hun kosten voor energieverbruik te dragen, en voor werktijdverkorting en gelijkwaardige regelingen, subsidiabel met ingang van 1 februari 2022. Artikel 65, lid 6, is niet van toepassing met betrekking tot dergelijke concrete acties en regelingen.
6.
In afwijking van artikel 125, lid 3, punt b), kunnen concrete acties ter ondersteuning van de financiering van bedrijfskapitaal in de vorm van subsidies voor mkb-bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen, concrete acties ter ondersteuning van kwetsbare huishoudens om hen te helpen hun kosten voor energieverbruik te dragen, en werktijdverkorting en gelijkwaardige regelingen, vóór de goedkeuring van het herziene programma, voor steun uit het EFRO, het ESF of het Cohesiefonds worden aangeduid.
7.
Voor concrete acties ter ondersteuning van de financiering van bedrijfskapitaal in de vorm van subsidies voor mkb- bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen, die buiten het toepassingsgebied van het programma maar binnen de lidstaat worden uitgevoerd, is alleen punt d) van artikel 70, lid 2, eerste alinea, van toepassing. In afwijking van artikel 70, lid 4, is artikel 70, lid 2, eerste alinea, punt d), ook van toepassing op door het ESF ondersteunde concrete acties die steun verlenen aan kwetsbare huishoudens om hen te helpen hun kosten voor energieverbruik te dragen, en voor werktijdverkorting en gelijkwaardige regelingen, die buiten het toepassingsgebied van het programma maar binnen de lidstaat worden uitgevoerd.
8.
Voor concrete acties ter ondersteuning van de financiering van bedrijfskapitaal in de vorm van subsidies voor mkb- bedrijven die bijzonder worden getroffen door stijgingen van de energieprijzen, die buiten het toepassingsgebied van het programma maar binnen de lidstaat worden uitgevoerd, is alleen punt d) van artikel 70, lid 2, eerste alinea, van toepassing. In afwijking van artikel 70, lid 4, is artikel 70, lid 2, eerste alinea, punt d), ook van toepassing op door het ESF ondersteunde concrete acties die steun verlenen aan kwetsbare huishoudens om hen te helpen hun kosten voor energieverbruik te dragen, en voor werktijdverkorting en gelijkwaardige regelingen, die buiten het toepassingsgebied van het programma maar binnen de lidstaat worden uitgevoerd.
9.
Dit artikel is niet van toepassing op programma's in het kader van de doelstelling Europese territoriale samenwerking.