Op Prinsjesdag 2022 is het wetsvoorstel Belastingplan 2023 bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2023. Hieronder behandelen wij het Belastingplan 2023 (kamernummer 36202). Tenzij anders is vermeld, geldt een datum van inwerkingtreding van 1 januari 2023.
Inkomstenbelasting
⁃
Het tarief eerste schijf box1 (tot € 73.071) wordt verlaagd van 37,07% naar 36,93%. Voor AOW-gerechtigden geldt een tarief van 19,03%.
⁃
De maximale algemene heffingskorting gaat naar € 3070 (2022: € 2888).
⁃
De arbeidskorting wordt vanaf 1 januari 2023 elk jaar verhoogd.
⁃
De inkomensafhankelijke combinatiekorting is maximaal € 2694 (2022: € 2534).
⁃
Het huidige tarief in box 3 wordt met 1%-punt per jaar verhoogd naar 34% in 2025. Met ingang van 1 januari 2023 wordt het heffingvrije vermogen verhoogd van € 50.650 naar € 57.000. Voor partners wordt het heffingvrije vermogen daarmee verhoogd van € 101.300 naar € 114.000.
⁃
Het maximum van de onbelaste reiskostenvergoeding wordt per 1 januari 2023 verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. Per 1 januari 2024 wordt het maximum vervolgens verder worden verhoogd naar € 0,22 per kilometer.
⁃
De fiscale oudedagsreserve (FOR), wordt uitgefaseerd. Per 1 januari 2023 kan een oudedagsreserve niet verder meer worden opgebouwd, waarbij de tot en met 31 december 2022 opgebouwde oudedagsreserve op basis van de huidige regels kan worden afgewikkeld.
⁃
De zelfstandigenaftrek wordt verder afgebouwd. Met ingang van 2023 wordt deze aftrek in verschillende stappen (inclusief de eerdere afbouw van de zelfstandigenaftrek op basis van het Belastingplan 2020 en het Belastingplan 2021) verlaagd van € 6310 in 2022 naar € 900 in 2027. In 2023 geldt een bedrag van € 5030. De startersaftrek blijft overigens ongewijzigd (€ 2123).
⁃
De middelingsregeling wordt per 1 januari 2023 afgeschaft. Er is overgangsrecht opgenomen voor jaren na 2022, mits ook 2022 in het middelingstijdvak wordt betrokken. Dit betekent dat middelen over een middelingstijdvak met alleen kalenderjaren vanaf 2023 niet meer mogelijk is. Het laatste tijdvak waarover nog kan worden gemiddeld omvat derhalve de kalenderjaren 2022, 2023 en 2024.
⁃
De leegwaarderatio blijft bestaan en wel met geactualiseerde percentages. Deze percentages worden in de toekomst actueel gehouden. Beoogd is dat de belastingheffing over het rendement op verhuurd vastgoed in box 3 meer zal gaan aansluiten bij de werkelijke waarde. Voor tijdelijke contracten wordt de leegwaarderatio afgeschaft. Bij verhuur aan gelieerde partijen wordt uitgegaan van het hoogste percentage in de tabel van de leegwaarderatio. Dat percentage bedraagt vanaf 1 januari 2023 100%.
⁃
Per 1 januari 2023 wordt de wettekst over de culturele multiplier voor partners in lijn gebracht met de huidige uitvoeringspraktijk. Dat wil zeggen dat voor de toepassing van de multiplier de culturele giften van fiscale partners worden samengevoegd en dit bedrag vervolgens wordt verhoogd met 25%, maar ten hoogste met € 1250.
⁃
De inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) wordt vanaf 2025 afgeschaft, behalve voor ouders met (een of meer) kinderen die vóór 1 januari 2025 zijn geboren.
⁃
De afbouw van de algemene heffingskorting (AHK) wordt niet langer uitsluitend afhankelijk van de hoogte van het inkomen uit werk en woning, maar van het verzamelinkomen. Dit bestaat uit het inkomen uit werk en woning (box 1), het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en het inkomen uit sparen en beleggen (box 3) verminderd met het daarin begrepen te conserveren inkomen.
⁃
Het overgangsrecht dat was opgenomen met betrekking tot de fiscale aftrek van scholingsuitgaven in de inkomstenbelasting wordt met terugwerkende kracht, zijnde per 1 januari 2022, gerepareerd.
⁃
De maatregelen over afwikkeling van een oudedagsverplichting (ODV) worden gecodificeerd met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2017. Volgens het Verzamelbesluit pensioenen (V-N 2019/6.8) mag een ODV ook na de ingang van de termijnen uit deze ODV aangewend worden voor een lijfrente, een lijfrenterekening of een lijfrentebeleggingsrecht, mits dit plaatsvindt vóór de uiterste ingangsdatum van een lijfrente of de uitkering van de termijnen van een lijfrenterekening, onderscheidenlijk een lijfrentebeleggingsrecht, zijnde het einde van het kalenderjaar waarin de leeftijd die vijf jaar hoger is dan de AOW-gerechtigde leeftijd, wordt bereikt. Onder nader te stellen voorwaarden wordt het mogelijk dat een ODV ook kan worden aangewend ter verkrijging van een lijfrente, een lijfrenterekening of een lijfrentebeleggingsrecht na het kalenderjaar waarin de leeftijd wordt bereikt die vijf jaar hoger is dan de AOW-gerechtigde leeftijd (V-N 2022/32.6).
⁃
Per 2024 worden twee schijven geïntroduceerd in het box 2-tarief. Het basistarief wordt 24,5% voor de eerste € 67.000 (bedrag 2024) aan inkomsten per belastingplichtige en een tarief van 31% voor het meerdere. In het geval van fiscaal partnerschap geldt dat inkomen uit aanmerkelijk belang een gemeenschappelijk inkomensbestanddeel is dat aan beide partners kan worden toegerekend.
Loonbelasting
⁃
Tarief en heffingskortingen: zie onderdeel inkomstenbelasting.
De uitzondering op de gebruikelijkloonregeling innovatieve start-ups vervalt per 1 januari 2023. Er is overgangsrecht voor aanmerkelijkbelanghouder(s) die in 2022 al gebruikma(a)k(t)en van de regeling. Zij kunnen de regeling blijven toepassen. Het overgangsrecht vervalt met ingang van 1 januari 2025.
⁃
De 30%-regeling voor ingekomen werknemers wordt per 1 januari 2024 beperkt tot de zogenoemde Balkenende-norm. In 2022 bedraagt deze € 216.000 op jaarbasis. Er geldt een overgangsregeling voor ingekomen werknemers bij wie de 30%-regeling over het laatste loontijdvak van 2022 is toegepast. De aftopping van de 30%-regeling vindt voor hen pas toepassing vanaf 1 januari 2026. Voorgesteld wordt dat vanaf 2023 per kalenderjaar een keuze dient te worden gemaakt voor het vergoeden van extraterritoriale kosten (ETK) op declaratiebasis dan wel op basis van de 30%-regeling. Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor de eerste vier maanden van tewerkstelling vanwege het proces van aanvragen van een zogenoemde 30%-beschikking. De voorgestelde maatregel op basis waarvan een keuze dient te worden gemaakt, geldt voor alle extraterritoriale werknemers, dus voor zowel ingekomen als uitgezonden werknemers.
Vennootschapsbelasting
De schijfgrens in de vennootschapsbelasting (VPB) wordt vanaf 1 januari 2023 verlaagd van € 395.000 naar € 200.000. Daarnaast wordt het tarief voor een belastbaar bedrag tot en met € 200.000 verhoogd van 15% naar 19%.
Omzetbelasting
⁃
Het algemene BTW-tarief blijft van toepassing op de levering van met lachgas gevulde patronen, behalve lachgas dat kwalificeert als geneesmiddel.
⁃
Het BTW-nultarief gaat gelden op leveringen, intracommunautaire verwervingen, invoer en installatie van zonnepanelen en zonnepanelen als dakbedekking, bestemd om te worden geïnstalleerd op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen.
Overdrachtsbelasting
Het algemene tarief overdrachtsbelasting wordt per 1 januari 2023 verhoogd van 8% naar 10,4%.
De verhoogde vrijstelling eigen woning (EW) vervalt per 1 januari 2024. Per 1 januari 2023 wordt de vrijstelling EW verlaagd tot € 28.947 (bedrag 2023). De huidige spreidingsmogelijkheid vervalt voor schenkingen EW die voor het eerst in 2023 worden gedaan. De spreidingsmogelijkheid voor schenkingen EW die in 2022 zijn gedaan, wordt beperkt tot twee jaar.
Autobelastingen
⁃
In de Wet BPM 1992 wordt de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (ondernemersvrijstelling) met ingang van 1 januari 2025 afgeschaft. Verder wordt de grondslag voor bestelauto’s omgezet naar CO2-uitstoot. Voor de inschrijving van bestelauto’s is daarmee voortaan BPM verschuldigd afhankelijk van de CO2-uitstoot. Hiermee wordt de grondslag in de BPM voor bestelauto’s gelijkgetrokken met die voor personenauto’s.
⁃
Met ingang van 1 januari 2025 wordt de afschrijvingstermijn (BPM voor gebruikte bestelauto’s) van vijf jaar verlengd naar 25 jaar.
⁃
Overgangsbepalingen regelen dat een ondernemer die een gebruikte bestelauto importeert, afhankelijk van de datum eerste toelating, de ondernemersvrijstelling kan toepassen.
⁃
De BPM-belastingplicht wordt vanaf 2025 verschoven van de tenaamgestelde naar de inschrijver van de bestelauto in het kentekenregister. De belastingplicht voor de tenaamgestelde blijft alleen van toepassing voor bestelauto’s die voor een bepaald doel zijn ingericht, zoals voor gehandicaptenvervoer.
⁃
Het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bestelauto’s van ondernemers wordt verhoogd. Een ondernemer betaalt nu voor een bestelauto een verlaagd tarief. In 2025 betreft de verhoging van de MRB 15%, in 2026 gaat het om een verdere verhoging met 6,96%.
Milieuheffingen
⁃
Aanscherpen CO2-heffing industrie: de wetswijziging zorgt per saldo voor een versnelde lineaire afbouw van het aantal dispensatierechten voor de industrie. De voorgestelde wetswijziging bestaat uit drie onderdelen.\
1. Herijking reductiefactor op basis van de nieuwe benchmarks die binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) worden gebruikt;
2. Aanscherping reductiefactor CO2-heffing industrie op basis van het coalitieakkoord;
3. Herijking tarief op basis van de tariefstudie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Per saldo komt de reductiefactor door de combinatie van deze onderdelen voor het jaar 2023 uit op 1,213. De reductiefactor neemt ieder daaropvolgend kalenderjaar af met 0,078. Het tariefpad van de CO2-heffing industrie wordt niet gewijzigd per 1 januari 2023.
⁃
Er komt een incidentele verlaging van de energiebelasting voor aardgas en elektriciteit en een tijdelijke hogere belastingvermindering in de energiebelasting. Het kabinet temporiseert maatregelen uit het coalitieakkoord die betrekking hebben op de energiebelasting. De verhoging van het tarief op aardgas en de verlaging van het tarief voor elektriciteit als klimaatprikkel in de energiebelasting worden doorgevoerd vanaf 2024 in plaats van 2023.
⁃
Verder stelt de regering voor het energiebelastingstelsel te vereenvoudigen. De tarieven voor de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) worden opgenomen in de energiebelasting.
⁃
De vliegbelasting wordt verhoogd met € 17,95. Het nieuwe tarief komt uit op € 26,43 per vertrekkende passagier.
Toeslagen
⁃
De regering wil voorkomen dat gasthuishoudens minder of geen toeslag ontvangen als gevolg van het (tijdelijk) opvangen van Oekraïense ontheemden. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van deze wijziging past Belastingdienst/Toeslagen, bij wijzigingen in de huishoudsamenstelling door het opvangen van ontheemden uit Oekraïne, de toeslag van gasthuishoudens hier niet op aan. Het toeslagpartnerbegrip voor samengestelde gezinnen of het medebewonerschap in de huurtoeslag is niet van toepassing voor degenen die op grond van het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 onder de Richtlijn 2001/55/EG vallen. Deze maatregel heeft terugwerkende kracht tot en met 24 februari 2022.
⁃
Het kabinet stelt voor dat een getrouwd persoon die in de opvang verblijft, op verzoek niet meer als toeslagpartner wordt aangemerkt voor de duur van het verblijf aldaar.
Accijns
⁃
De tabaksaccijns wordt zodanig verhoogd dat de gemiddelde verkoopprijs voor een pakje sigaretten van twintig stuks in 2024 op ongeveer € 10 uitkomt. Dit gebeurt in twee gelijke, opvolgende stappen.
⁃
De verlaagde accijnstarieven zoals die van toepassing zijn sinds 1 april 2022 worden verlengd tot en met 30 juni 2023. De verlaging bedraagt per liter voor ongelode benzine 17,3 cent, diesel 11,1 cent en voor LPG 4,1 cent. Voor de periode 1 juli tot en met 31 december 2023 stelt het kabinet voor de hoge brandstofprijzen incidenteel gedeeltelijk te blijven dempen.
Verbruiksbelasting
⁃
De verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken wordt verhoogd met € 11,37 naar € 20,20 per hectoliter.
⁃
Mineraalwater wordt met ingang van 1 januari 2024 van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken uitgezonderd. Per dezelfde datum wordt het tarief per hectoliter alcoholvrije drank verhoogd met € 2,47 naar € 22,67.
⁃
Om ervoor te zorgen dat voor lichte bieren minimaal eenzelfde tarief blijft gelden als voor frisdrank, zal het laagste accijnstarief op bier met ingang van 2023 en 2024 met dezelfde bedragen worden verhoogd als het tarief op alcoholvrije dranken.
Caribisch Nederland
Voor Caribisch Nederland wordt een tweetal fiscale maatregelen doorgevoerd. In de eerste plaats is dat het continueren van de per 1 april 2022 doorgevoerde accijnsverlaging op benzine. In de tweede plaats betreft dat het beleidsmatig verhogen van de belastingvrije som met 500 USD.
Nota van wijziging Belastingplan 2023
In de nota van wijziging van 4 oktober 2022 zijn de volgende maatregelen opgenomen:
⁃
De aftrek van periodieke giften wordt per 1 januari 2023 beperkt tot € 250.000. Daarbij geldt een uitzondering voor op 4 oktober 2022, 16.00 uur reeds aangegane verplichtingen tot het doen van periodieke giften. Deze uitzondering is van toepassing tot en met 31 december 2026;
⁃
De doelmatigheidsmarge in de gebruikelijkloonregeling wordt afgeschaft;
⁃
De werkkostenregeling wordt verruimd door de vrije ruimte over de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom te verhogen van 1,7% naar 1,92%;
⁃
De premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) wordt verlaagd;
⁃
In de Mijnbouwwet komt in 2023 en 2024 een tijdelijke verhoging van de cijns. Het gaat om een tijdelijk cijnstarief van 65% voor dat deel van de omzet dat behaald is met de verkoop van aardgas tegen een gemiddelde prijs hoger dan € 0,50 per m3. Deze verhoging geldt zowel voor de landzijde als voor de zeezijde;
⁃
De (op)levering en installatie van zonnepanelen en windturbines bij elektriciteitsbedrijven in de algemene bestedingsbelasting van de BES-eilanden wordt met het nultarief belast. Andere ondernemers en particulieren op de BES-eilanden krijgen een vrijstelling op de levering en installatie van zonnepanelen, zonnecollectoren en windturbines. Ook bij invoer geldt een vrijstelling van invoerrechten.
Derde nota van wijziging Belastingplan 2023
In de derde nota van wijziging worden de maatregelen in de energiebelasting aangepast in verband met de introductie van een prijsplafond. Het prijsplafond komt in de plaats van de maatregelen in de energiebelasting die erop waren gericht de kostenstijging van energie te dempen in 2023. Dit betekent dat de eerder aangekondigde tijdelijke tariefverlaging in de eerste verbruiksschijf aardgas en elektriciteit en de tijdelijke verhoging van de belastingvermindering geen doorgang vinden. Met de opgenomen wijziging van de Mijnbouwwet wordt bewerkstelligd dat onder de voor de cijns relevante omzet eveneens wordt begrepen het resultaat uit een rechtshandeling die strekt tot het afdekken van een prijsrisico dat ter zake van gewonnen of te winnen koolwaterstoffen wordt gelopen (hedgecontracten). Daarnaast worden met deze nota van wijziging enkele omissies hersteld en een redactionele aanpassing voorgesteld.
Vierde nota van wijziging
In de vierde nota van wijziging zijn de volgende maatregelen opgenomen:
⁃
beperken gevolgen van aanstaande uitbreiding aanverwantschap;
⁃
verhogen vrije ruimte WKR;
⁃
uitzondering mineraalwater van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken.
Vijfde nota van wijziging
In de vijfde nota van wijziging zijn de volgende maatregelen opgenomen:
⁃
uitsluiten boeten als negatief loon;
⁃
aanpassing dekking vrijstelling bestelauto’s in de zin van de Wet BPM 1992;
⁃
verhoging van de kansspelbelasting;
⁃
verhoging van de tabaksaccijns.
Stand van zaken:
Het wetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. Op 10 november 2022 heeft de Tweede Kamer het voorstel aangenomen. Ook amendementen nr. 39 (laadpalen), 41 (extra schijf voor gas in de energiebelasting), 42 (extra schijf voor elektriciteit in de energiebelasting) en 87 (schrappen van de verhoging van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken) zijn aangenomen. En de volgende moties zijn aangenomen: 93, 94, 95, 96, 100, 101, 102, 103, 104, 107, 108, 109, 110, 112, 114, 115, 121 en 122. Op 22 november 2022 is motie nr. 105 aangenomen over een sociaal tarief voor energie.
Op 22 december 2022 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel aangenomen en de volgende moties: I, K, N, Q, S, T en U.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Kies voorgestelde versie in de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Redactie
Op Prinsjesdag 2022 is het wetsvoorstel Belastingplan 2023 bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2023. Hieronder behandelen wij het Belastingplan 2023 (kamernummer 36202). Tenzij anders is vermeld, geldt een datum van inwerkingtreding van 1 januari 2023.
Inkomstenbelasting
Het tarief eerste schijf box1 (tot € 73.071) wordt verlaagd van 37,07% naar 36,93%. Voor AOW-gerechtigden geldt een tarief van 19,03%.
De maximale algemene heffingskorting gaat naar € 3070 (2022: € 2888).
De arbeidskorting wordt vanaf 1 januari 2023 elk jaar verhoogd.
De inkomensafhankelijke combinatiekorting is maximaal € 2694 (2022: € 2534).
Het huidige tarief in box 3 wordt met 1%-punt per jaar verhoogd naar 34% in 2025. Met ingang van 1 januari 2023 wordt het heffingvrije vermogen verhoogd van € 50.650 naar € 57.000. Voor partners wordt het heffingvrije vermogen daarmee verhoogd van € 101.300 naar € 114.000.
Het maximum van de onbelaste reiskostenvergoeding wordt per 1 januari 2023 verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. Per 1 januari 2024 wordt het maximum vervolgens verder worden verhoogd naar € 0,22 per kilometer.
De fiscale oudedagsreserve (FOR), wordt uitgefaseerd. Per 1 januari 2023 kan een oudedagsreserve niet verder meer worden opgebouwd, waarbij de tot en met 31 december 2022 opgebouwde oudedagsreserve op basis van de huidige regels kan worden afgewikkeld.
De zelfstandigenaftrek wordt verder afgebouwd. Met ingang van 2023 wordt deze aftrek in verschillende stappen (inclusief de eerdere afbouw van de zelfstandigenaftrek op basis van het Belastingplan 2020 en het Belastingplan 2021) verlaagd van € 6310 in 2022 naar € 900 in 2027. In 2023 geldt een bedrag van € 5030. De startersaftrek blijft overigens ongewijzigd (€ 2123).
De middelingsregeling wordt per 1 januari 2023 afgeschaft. Er is overgangsrecht opgenomen voor jaren na 2022, mits ook 2022 in het middelingstijdvak wordt betrokken. Dit betekent dat middelen over een middelingstijdvak met alleen kalenderjaren vanaf 2023 niet meer mogelijk is. Het laatste tijdvak waarover nog kan worden gemiddeld omvat derhalve de kalenderjaren 2022, 2023 en 2024.
De leegwaarderatio blijft bestaan en wel met geactualiseerde percentages. Deze percentages worden in de toekomst actueel gehouden. Beoogd is dat de belastingheffing over het rendement op verhuurd vastgoed in box 3 meer zal gaan aansluiten bij de werkelijke waarde. Voor tijdelijke contracten wordt de leegwaarderatio afgeschaft. Bij verhuur aan gelieerde partijen wordt uitgegaan van het hoogste percentage in de tabel van de leegwaarderatio. Dat percentage bedraagt vanaf 1 januari 2023 100%.
Per 1 januari 2023 wordt de wettekst over de culturele multiplier voor partners in lijn gebracht met de huidige uitvoeringspraktijk. Dat wil zeggen dat voor de toepassing van de multiplier de culturele giften van fiscale partners worden samengevoegd en dit bedrag vervolgens wordt verhoogd met 25%, maar ten hoogste met € 1250.
De inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) wordt vanaf 2025 afgeschaft, behalve voor ouders met (een of meer) kinderen die vóór 1 januari 2025 zijn geboren.
De afbouw van de algemene heffingskorting (AHK) wordt niet langer uitsluitend afhankelijk van de hoogte van het inkomen uit werk en woning, maar van het verzamelinkomen. Dit bestaat uit het inkomen uit werk en woning (box 1), het inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en het inkomen uit sparen en beleggen (box 3) verminderd met het daarin begrepen te conserveren inkomen.
Het overgangsrecht dat was opgenomen met betrekking tot de fiscale aftrek van scholingsuitgaven in de inkomstenbelasting wordt met terugwerkende kracht, zijnde per 1 januari 2022, gerepareerd.
De maatregelen over afwikkeling van een oudedagsverplichting (ODV) worden gecodificeerd met terugwerkende kracht tot en met 1 april 2017. Volgens het Verzamelbesluit pensioenen (V-N 2019/6.8) mag een ODV ook na de ingang van de termijnen uit deze ODV aangewend worden voor een lijfrente, een lijfrenterekening of een lijfrentebeleggingsrecht, mits dit plaatsvindt vóór de uiterste ingangsdatum van een lijfrente of de uitkering van de termijnen van een lijfrenterekening, onderscheidenlijk een lijfrentebeleggingsrecht, zijnde het einde van het kalenderjaar waarin de leeftijd die vijf jaar hoger is dan de AOW-gerechtigde leeftijd, wordt bereikt. Onder nader te stellen voorwaarden wordt het mogelijk dat een ODV ook kan worden aangewend ter verkrijging van een lijfrente, een lijfrenterekening of een lijfrentebeleggingsrecht na het kalenderjaar waarin de leeftijd wordt bereikt die vijf jaar hoger is dan de AOW-gerechtigde leeftijd (V-N 2022/32.6).
Per 2024 worden twee schijven geïntroduceerd in het box 2-tarief. Het basistarief wordt 24,5% voor de eerste € 67.000 (bedrag 2024) aan inkomsten per belastingplichtige en een tarief van 31% voor het meerdere. In het geval van fiscaal partnerschap geldt dat inkomen uit aanmerkelijk belang een gemeenschappelijk inkomensbestanddeel is dat aan beide partners kan worden toegerekend.
Loonbelasting
Tarief en heffingskortingen: zie onderdeel inkomstenbelasting.
Reiskostenvergoeding: zie onderdeel inkomstenbelasting.
De uitzondering op de gebruikelijkloonregeling innovatieve start-ups vervalt per 1 januari 2023. Er is overgangsrecht voor aanmerkelijkbelanghouder(s) die in 2022 al gebruikma(a)k(t)en van de regeling. Zij kunnen de regeling blijven toepassen. Het overgangsrecht vervalt met ingang van 1 januari 2025.
De 30%-regeling voor ingekomen werknemers wordt per 1 januari 2024 beperkt tot de zogenoemde Balkenende-norm. In 2022 bedraagt deze € 216.000 op jaarbasis. Er geldt een overgangsregeling voor ingekomen werknemers bij wie de 30%-regeling over het laatste loontijdvak van 2022 is toegepast. De aftopping van de 30%-regeling vindt voor hen pas toepassing vanaf 1 januari 2026. Voorgesteld wordt dat vanaf 2023 per kalenderjaar een keuze dient te worden gemaakt voor het vergoeden van extraterritoriale kosten (ETK) op declaratiebasis dan wel op basis van de 30%-regeling. Hierop wordt een uitzondering gemaakt voor de eerste vier maanden van tewerkstelling vanwege het proces van aanvragen van een zogenoemde 30%-beschikking. De voorgestelde maatregel op basis waarvan een keuze dient te worden gemaakt, geldt voor alle extraterritoriale werknemers, dus voor zowel ingekomen als uitgezonden werknemers.
Vennootschapsbelasting
De schijfgrens in de vennootschapsbelasting (VPB) wordt vanaf 1 januari 2023 verlaagd van € 395.000 naar € 200.000. Daarnaast wordt het tarief voor een belastbaar bedrag tot en met € 200.000 verhoogd van 15% naar 19%.
Omzetbelasting
Het algemene BTW-tarief blijft van toepassing op de levering van met lachgas gevulde patronen, behalve lachgas dat kwalificeert als geneesmiddel.
Het BTW-nultarief gaat gelden op leveringen, intracommunautaire verwervingen, invoer en installatie van zonnepanelen en zonnepanelen als dakbedekking, bestemd om te worden geïnstalleerd op of in de onmiddellijke nabijheid van woningen.
Overdrachtsbelasting
Het algemene tarief overdrachtsbelasting wordt per 1 januari 2023 verhoogd van 8% naar 10,4%.
Schenk- en erfbelasting
Leegwaarderatio: zie onderdeel inkomstenbelasting.
De verhoogde vrijstelling eigen woning (EW) vervalt per 1 januari 2024. Per 1 januari 2023 wordt de vrijstelling EW verlaagd tot € 28.947 (bedrag 2023). De huidige spreidingsmogelijkheid vervalt voor schenkingen EW die voor het eerst in 2023 worden gedaan. De spreidingsmogelijkheid voor schenkingen EW die in 2022 zijn gedaan, wordt beperkt tot twee jaar.
Autobelastingen
In de Wet BPM 1992 wordt de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (ondernemersvrijstelling) met ingang van 1 januari 2025 afgeschaft. Verder wordt de grondslag voor bestelauto’s omgezet naar CO2-uitstoot. Voor de inschrijving van bestelauto’s is daarmee voortaan BPM verschuldigd afhankelijk van de CO2-uitstoot. Hiermee wordt de grondslag in de BPM voor bestelauto’s gelijkgetrokken met die voor personenauto’s.
Met ingang van 1 januari 2025 wordt de afschrijvingstermijn (BPM voor gebruikte bestelauto’s) van vijf jaar verlengd naar 25 jaar.
Overgangsbepalingen regelen dat een ondernemer die een gebruikte bestelauto importeert, afhankelijk van de datum eerste toelating, de ondernemersvrijstelling kan toepassen.
De BPM-belastingplicht wordt vanaf 2025 verschoven van de tenaamgestelde naar de inschrijver van de bestelauto in het kentekenregister. De belastingplicht voor de tenaamgestelde blijft alleen van toepassing voor bestelauto’s die voor een bepaald doel zijn ingericht, zoals voor gehandicaptenvervoer.
Het tarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor bestelauto’s van ondernemers wordt verhoogd. Een ondernemer betaalt nu voor een bestelauto een verlaagd tarief. In 2025 betreft de verhoging van de MRB 15%, in 2026 gaat het om een verdere verhoging met 6,96%.
Milieuheffingen
Aanscherpen CO2-heffing industrie: de wetswijziging zorgt per saldo voor een versnelde lineaire afbouw van het aantal dispensatierechten voor de industrie. De voorgestelde wetswijziging bestaat uit drie onderdelen.\
1. Herijking reductiefactor op basis van de nieuwe benchmarks die binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) worden gebruikt;
2. Aanscherping reductiefactor CO2-heffing industrie op basis van het coalitieakkoord;
3. Herijking tarief op basis van de tariefstudie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Per saldo komt de reductiefactor door de combinatie van deze onderdelen voor het jaar 2023 uit op 1,213. De reductiefactor neemt ieder daaropvolgend kalenderjaar af met 0,078. Het tariefpad van de CO2-heffing industrie wordt niet gewijzigd per 1 januari 2023.
Er komt een incidentele verlaging van de energiebelasting voor aardgas en elektriciteit en een tijdelijke hogere belastingvermindering in de energiebelasting. Het kabinet temporiseert maatregelen uit het coalitieakkoord die betrekking hebben op de energiebelasting. De verhoging van het tarief op aardgas en de verlaging van het tarief voor elektriciteit als klimaatprikkel in de energiebelasting worden doorgevoerd vanaf 2024 in plaats van 2023.
Verder stelt de regering voor het energiebelastingstelsel te vereenvoudigen. De tarieven voor de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) worden opgenomen in de energiebelasting.
De vliegbelasting wordt verhoogd met € 17,95. Het nieuwe tarief komt uit op € 26,43 per vertrekkende passagier.
Toeslagen
De regering wil voorkomen dat gasthuishoudens minder of geen toeslag ontvangen als gevolg van het (tijdelijk) opvangen van Oekraïense ontheemden. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van deze wijziging past Belastingdienst/Toeslagen, bij wijzigingen in de huishoudsamenstelling door het opvangen van ontheemden uit Oekraïne, de toeslag van gasthuishoudens hier niet op aan. Het toeslagpartnerbegrip voor samengestelde gezinnen of het medebewonerschap in de huurtoeslag is niet van toepassing voor degenen die op grond van het Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 onder de Richtlijn 2001/55/EG vallen. Deze maatregel heeft terugwerkende kracht tot en met 24 februari 2022.
Het kabinet stelt voor dat een getrouwd persoon die in de opvang verblijft, op verzoek niet meer als toeslagpartner wordt aangemerkt voor de duur van het verblijf aldaar.
Accijns
De tabaksaccijns wordt zodanig verhoogd dat de gemiddelde verkoopprijs voor een pakje sigaretten van twintig stuks in 2024 op ongeveer € 10 uitkomt. Dit gebeurt in twee gelijke, opvolgende stappen.
De verlaagde accijnstarieven zoals die van toepassing zijn sinds 1 april 2022 worden verlengd tot en met 30 juni 2023. De verlaging bedraagt per liter voor ongelode benzine 17,3 cent, diesel 11,1 cent en voor LPG 4,1 cent. Voor de periode 1 juli tot en met 31 december 2023 stelt het kabinet voor de hoge brandstofprijzen incidenteel gedeeltelijk te blijven dempen.
Verbruiksbelasting
De verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken wordt verhoogd met € 11,37 naar € 20,20 per hectoliter.
Mineraalwater wordt met ingang van 1 januari 2024 van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken uitgezonderd. Per dezelfde datum wordt het tarief per hectoliter alcoholvrije drank verhoogd met € 2,47 naar € 22,67.
Om ervoor te zorgen dat voor lichte bieren minimaal eenzelfde tarief blijft gelden als voor frisdrank, zal het laagste accijnstarief op bier met ingang van 2023 en 2024 met dezelfde bedragen worden verhoogd als het tarief op alcoholvrije dranken.
Caribisch Nederland
Voor Caribisch Nederland wordt een tweetal fiscale maatregelen doorgevoerd. In de eerste plaats is dat het continueren van de per 1 april 2022 doorgevoerde accijnsverlaging op benzine. In de tweede plaats betreft dat het beleidsmatig verhogen van de belastingvrije som met 500 USD.
Nota van wijziging Belastingplan 2023
In de nota van wijziging van 4 oktober 2022 zijn de volgende maatregelen opgenomen:
De aftrek van periodieke giften wordt per 1 januari 2023 beperkt tot € 250.000. Daarbij geldt een uitzondering voor op 4 oktober 2022, 16.00 uur reeds aangegane verplichtingen tot het doen van periodieke giften. Deze uitzondering is van toepassing tot en met 31 december 2026;
De doelmatigheidsmarge in de gebruikelijkloonregeling wordt afgeschaft;
De werkkostenregeling wordt verruimd door de vrije ruimte over de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom te verhogen van 1,7% naar 1,92%;
De premie voor het arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) wordt verlaagd;
In de Mijnbouwwet komt in 2023 en 2024 een tijdelijke verhoging van de cijns. Het gaat om een tijdelijk cijnstarief van 65% voor dat deel van de omzet dat behaald is met de verkoop van aardgas tegen een gemiddelde prijs hoger dan € 0,50 per m3. Deze verhoging geldt zowel voor de landzijde als voor de zeezijde;
De (op)levering en installatie van zonnepanelen en windturbines bij elektriciteitsbedrijven in de algemene bestedingsbelasting van de BES-eilanden wordt met het nultarief belast. Andere ondernemers en particulieren op de BES-eilanden krijgen een vrijstelling op de levering en installatie van zonnepanelen, zonnecollectoren en windturbines. Ook bij invoer geldt een vrijstelling van invoerrechten.
Derde nota van wijziging Belastingplan 2023
In de derde nota van wijziging worden de maatregelen in de energiebelasting aangepast in verband met de introductie van een prijsplafond. Het prijsplafond komt in de plaats van de maatregelen in de energiebelasting die erop waren gericht de kostenstijging van energie te dempen in 2023. Dit betekent dat de eerder aangekondigde tijdelijke tariefverlaging in de eerste verbruiksschijf aardgas en elektriciteit en de tijdelijke verhoging van de belastingvermindering geen doorgang vinden. Met de opgenomen wijziging van de Mijnbouwwet wordt bewerkstelligd dat onder de voor de cijns relevante omzet eveneens wordt begrepen het resultaat uit een rechtshandeling die strekt tot het afdekken van een prijsrisico dat ter zake van gewonnen of te winnen koolwaterstoffen wordt gelopen (hedgecontracten). Daarnaast worden met deze nota van wijziging enkele omissies hersteld en een redactionele aanpassing voorgesteld.
Vierde nota van wijziging
In de vierde nota van wijziging zijn de volgende maatregelen opgenomen:
beperken gevolgen van aanstaande uitbreiding aanverwantschap;
verhogen vrije ruimte WKR;
uitzondering mineraalwater van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken.
Vijfde nota van wijziging
In de vijfde nota van wijziging zijn de volgende maatregelen opgenomen:
uitsluiten boeten als negatief loon;
aanpassing dekking vrijstelling bestelauto’s in de zin van de Wet BPM 1992;
verhoging van de kansspelbelasting;
verhoging van de tabaksaccijns.
Stand van zaken:
Het wetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. Op 10 november 2022 heeft de Tweede Kamer het voorstel aangenomen. Ook amendementen nr. 39 (laadpalen), 41 (extra schijf voor gas in de energiebelasting), 42 (extra schijf voor elektriciteit in de energiebelasting) en 87 (schrappen van de verhoging van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken) zijn aangenomen. En de volgende moties zijn aangenomen: 93, 94, 95, 96, 100, 101, 102, 103, 104, 107, 108, 109, 110, 112, 114, 115, 121 en 122. Op 22 november 2022 is motie nr. 105 aangenomen over een sociaal tarief voor energie.
Op 22 december 2022 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel aangenomen en de volgende moties: I, K, N, Q, S, T en U.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Kies voorgestelde versie in de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Art. 2.10 Wet IB 2001
Art. 2.10a Wet IB 2001
Art. 2.13 Wet IB 2001
Art. 3.15 Wet IB 2001
Art. 3.17 Wet IB 2001
Art. 3.18 Wet IB 2001
Art. 3.53 Wet IB 2001
Art. 3.59 Wet IB 2001
Art. 3.62 Wet IB 2001
Art. 3.63 Wet IB 2001
Art. 3.65 Wet IB 2001
Art. 3.67 Wet IB 2001
Art. 3.68 Wet IB 2001
Art. 3.69 Wet IB 2001
Art. 3.70 Wet IB 2001
Art. 3.71 Wet IB 2001
Art. 3.72 Wet IB 2001
Art. 3.73 Wet IB 2001
Art. 3.76 Wet IB 2001
Art. 3.79 Wet IB 2001
Art. 3.93 Wet IB 2001
Art. 3.95 Wet IB 2001
Art. 3.124 Wet IB 2001
Art. 3.126 Wet IB 2001
Art. 3.127 Wet IB 2001
Art. 3.128 Wet IB 2001
Art. 3.129 Wet IB 2001
Art. 3.130 Wet IB 2001
Art. 3.131 Wet IB 2001
Art. 3.154 Wet IB 2001
Art. 3.155 Wet IB 2001
Art. 4.2 Wet IB 2001
Art. 5.5 Wet IB 2001
Art. 5.20 Wet IB 2001
Art. 6.17 Wet IB 2001
Art. 6.36 Wet IB 2001
Art. 6.38 Wet IB 2001
Artikel LIIa Belastingplan 2023 (overgangsrecht art. 6.38)
Art. 6.39a Wet IB 2001
Art. 8.9 Wet IB 2001
Art. 8.11 Wet IB 2001
Art. 10.2b Wet IB 2001
Art. 10.6a Wet IB 2001
Art. 10.7 Wet IB 2001
Art. 10a.16 Wet IB 2001
Art. 10a.18 Wet IB 2001
Art. 10a.28 Wet IB 2001
Art. 10a.29 Wet IB 2001
Art. 43 Zorgverzekeringswet
Art. 49 Zorgverzekeringswet
Art. 4 Wet LB 1964
Art. 11e Wet LB 1964
Art. 12a Wet LB 1964
Art. 13a Wet LB 1964
Art. 18ga Wet LB 1964
Art. 20a Wet LB 1964
Art. 20b Wet LB 1964
Art. 22a Wet LB 1964
Art. 31a Wet LB 1964
Art. 35o Wet LB 1964
Art. 38p Wet LB 1964
Art. 39k Wet LB 1964
Art. XIII Belastingplan 2023
Art. 58 Wet financiering sociale verzekeringen
Art. 8 Wet VPB 1969
Art. 22 Wet VPB 1969
Art. 5 Wet op de kansspelbelasting
Art. 21 Successiewet 1956
Art. 33 Successiewet 1956
Art. 33a Successiewet 1956
Art. 82a Successiewet 1956
Art. XVIII Belastingplan 2023
Art. XIX Belastingplan 2023
Art. 14 Wet belastingen van rechtsverkeer
Tabel I Wet OB 1968
Tabel II Wet OB 1968
Art. 17d Wet OB 1968
Art. 20 Wet OB 1968
Art. 16b.17 Wet Milieubeheer
Art. 59 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 60 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 63 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 77 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. XXVII Belastingplan 2023
Art. 7 Wet op de accijns
Art. 10 Wet op de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken
Art. 3a Awir
Art. 3b Awir
Art. 30i AWR
Art. XLII Belastingplan 2023
Art. 24 Wet inkomstenbelasting BES
Art. 6.1 Belastingwet BES
Art. 6.10 Belastingwet BES
Art. 6.11 Belastingwet BES
Art. 3.72 Douane- en Accijnswet BES
Art. 55 Mijnbouwwet
Art. 62 Mijnbouwwet
Art. 63 Mijnbouwwet
Art. 2 Wet opslag duurzame energie- en klimaattransitie
Art. 3 Wet opslag duurzame energie- en klimaattransitie
Literatuur
Oud en nieuwnummer V-N, V-N 2023/1
Eindejaarstips en tips voor 2023, BTW-bulletin 2022/86
Aangenomen moties, V-N 2022/57.11
Belastingplan 2023. Nota naar aanleiding van het verslag Eerste Kamer, V-N 2022/57.3
Belastingplan 2023. Memorie van antwoord Eerste Kamer, V-N 2022/57.2
Pakket Belastingplan 2023. Aangenomen moties, V-N 2022/52.12
Pakket Belastingplan 2023. Aangenomen amendementen, V-N 2022/52.11
Belastingplan 2023. Nota naar aanleiding van het nader verslag, V-N 2022/52.5
Belastingplan 2023. Vijfde nota van wijziging, V-N 2022/52.4
Pakket Belastingplan 2023. Beantwoording vragen tweede wetgevingsoverleg, V-N 2022/52.3
Pakket Belastingplan 2023. Beantwoording vragen eerste wetgevingsoverleg, V-N 2022/52.2
Special: Tweede Kamer akkoord met pakket Belastingplan 2023, TaxVisions
NOB: Nadere onderbouwing aftopping giftenaftrek voor periodieke giften, TaxLive
Belastingplan 2023: twee onzinnige en onrechtvaardige voorgestelde wetswijzigingen, Gerard Meussen, WFR 2022/193
Belastingplan 2023. Vierde nota van wijziging, V-N 2022/47.6
Belastingplan 2023. Derde nota van wijziging, V-N 2022/47.5
Belastingplan 2023. Tweede nota van wijziging, V-N 2022/47.4
Belastingplan 2023. Nota van wijziging met aanbiedingsbrief en nader rapport, V-N 2022/47.3
Belastingplan 2023. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2022/47.2
Plafond in aftrek periodieke lijfrentegiften van € 250.000 per huishouden, V-N 2022/44.4
De rekening gaat naar het MKB, WFR 2022/182
Het Belastingplan 2023 in een onzekere wereld, WFR 2022/181
Belastingplan 2023. Nader rapport, V-N 2022/43.5
Belastingplan 2023. Wettekst en artikelsgewijze toelichting, V-N 2022/43.4
Belastingplan 2023. Memorie van toelichting. Algemeen, V-N 2022/43.3
Aanbiedingsbrief Belastingpakket 2023, V-N 2022/43.2
Belastingadviseurs voorzien problemen in uitvoering versoberde 30%-regeling, Reactie NOB op pakket Belastingplan 2023, TaxLive
Uitvergroot, Prinsjesdag 2022, V-N 2022/41.0
Adviseurs: afschaffing FOR een goede zaak mits over drie jaar uitgesmeerd, TaxLive
Voorstellen BTW- en overdrachtsbelasting, TaxVisions
Wijzigingen loonheffingen, TaxVisions
Wijzigingen IB en andere regelingen, TaxVisions
Wijzigingen box 3 en afschaffing jubelton, TaxVisions
Belastingadviseurs niet te spreken over VPB- en box 3-maatregelen, Reactie RB, TaxLive
Prinsjesdag 2022: Aankondiging fiscale maatregelen in Aanbiedingsbrief Belastingpakket 2023
Prinsjesdag 2022: Belastingplan 2023, TaxLive
Kabinet heeft fiscale beleids- en uitvoeringsagenda naar Tweede Kamer gestuurd, V-N 2022/30.3
Fiscale maatregelen voorjaarsnota 2022, V-N 2022/24.3
Naslag
Parlementaire geschiedenis
Documenten:
Staatsblad 2022, 532
Korte aantekening commissie Financiën (FIN)
Brief van de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst over Kabinetsreactie op het rapport 'Toezicht op Algemeen Nut', EK, nr. W
Korte aantekening commissie Financiën (FIN)
Verslag EK 2022/2023, nr. 13, item 4
Verslag EK 2022/2023, nr. 13, item 2
Motie van het lid Raven c.s. over het gelijktrekken van de toetsingsinkomens voor alle toeslagen, EK, nr. V
Aangenomen motie van het lid Otten over fiscale belemmeringen bij schenkingen vanuit een vennootschap aan ANBI's, EK, nr. U
Aangenomen motie van het lid Essers c.s. over de aftopping van de periodieke giftenaftrek, EK, nr. T
Aangenomen motie van het lid Schalk c.s. over de uitvoering van de eerder aangenomen motie inzake de Inkomensafhankelijke Combinatiekorting, EK, nr. S
Motie van het lid Van Rooijen over de afbouw van de algemene heffingskorting, EK, nr. R
Aangenomen motie van het lid Van Rooijen over een nieuw wetsvoorstel om de IOAOW weer in te voeren, EK, nr. Q
Motie van het lid Van Rooijen over een novelle om de afschaffing van de IOAOW uit het betreffende wetsvoorstel te verwijderen, EK, nr. P
Motie van het lid Van Rooijen over de verplaatsing van Prinsjesdag naar een vaste dag in het voorjaar, EK, nr. O
Aangenomen motie van het lid Koffeman over de implementatie van de aanbevelingen uit het Ex'tax Project, EK, nr. N
Motie van het lid Koffeman over de vrijstelling van btw voor pvt-zonnepanelen, EK, nr. M
Motie van het lid Koffeman over het lage-inkomensvoordeel, EK, L herdruk
Aangenomen motie van het lid Koffeman over chronisch zieken die veel energie moeten verbruiken, EK, nr. K
Motie van het lid Koffeman over het bevorderen van het gebruik van nachtstroom, EK, nr. J
Aangenomen motie van het lid Koffeman over de marginale belastingdruk, EK, nr. I
Verslag EK 2022/2023, nr. 12, item 3
Verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst over de uitvoering van de motie van het lid Koffeman c.s. over het afschaffen van de BTW op groente en fruit, EK 36202
Beslisnota bij nota n.a.v. verslag, 36202
Nota naar aanleiding van het verslag, 36202, nr. H
Brief van de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst ter aanbieding van 6 nota's naar aanleiding van het verslag en een memorie van antwoord bij het pakket Belastingplan 2023 c.s. EK 36202, G
Verslag, 36202, nr. F
Memorie van antwoord, 36202, nr. E
Brief staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst ter aanbieding memories van antwoord bij de wetsvoorstellen van het pakket Belastingplan 2023 c.a. en beantwoording van vragen rondom het koopkrachtpakket, specifiek in relatie tot de AOW en IOAOW, 36202 / 36208, D
Voorlopig verslag, 36202, nr. C
Beslisnota appreciatie motie nr. 105
Appreciatie gewijzigde motie van de leden Nijboer en Inge van Dijk over een sociaal tarief voor energie onderzoeken (t.v.v. Kamerstuk 36202,
Rapport van ministerie van Financiën over effecten van de accijnsverlaging op brandstoffen per 1 april 2022, 36202, nr. B (bijlage)
Beslisnota's bij aanbiedingsbrief aan Eerste Kamer over rapport verlaging brandstofaccijnzen, 36202, nr. B (bijlage)
Brief van de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst over rapport monitoren grenseffecten brandstofaccijnzen en diverse andere toezeggingen, 36202, nr. B
Gewijzigd voorstel van wet, 36202, nr. A
Motie van de leden Omtzigt (Groep Omtzigt) en Stoffer (SGP) over voor 1 december een AMvB aan de Kamer voorleggen waarmee de ACM maximumgastarieven kan opleggen, 36202, nr. 127
Motie van het lid Omtzigt c.s., 36202 over de mogelijkheid van bezwaar en beroep als burgers menen dat zij onterecht geen of te weinig energiecompensatie ontvangen, nr. 126
Motie van de leden Omtzigt (Groep Omtzigt) en Stoffer (SGP) over een plan om de prikkels in het belastingstelsel geleidelijk af te bouwen, 36202, nr. 125
Motie van het lid Omtzigt c.s. over een inventarisatie van de regelingen waarvan alleen of bijna alleen de hoogste inkomens profiteren, 36202, nr. 124
Motie van de leden Stoffer (SGP) en Omtzigt (Groep Omtzigt) over onderzoeken of ook pvt-panelen vrijgesteld kunnen worden van btw, 36202, nr. 123
Aangenomen motie van het lid Stoffer (SGP) c.s. over onderzoeken of de belastingheffing in de categorie "overige bezittingen" realistischer vormgegeven kan worden, 36202, nr. 122
Aangenomen motie van de leden Van Raan (PvdD) en Romke de Jong (D66) over een bespiegeling toevoegen over de bijdrage van het pakket Belastingplan aan de brede welvaart, 36202, nr. 121
Motie van de leden Van Raan (PvdD) en Dassen (Volt) over middels evaluatie van de Wet tijdelijke solidariteitsbijdrage onderzoeken of een meevallersheffing doelmatig en doeltreffend is, 36202, nr. 120
Motie van de leden Van Raan (PvdD) en Dassen (Volt) over de solidariteitsheffing een structureel karakter geven, 36202, nr. 119
Motie van het lid Van Raan (PvdD) c.s. over voorbereidingen treffen om de ozb-vrijstelling af te schaffen, 36202, nr. 118
Motie van het lid Van Raan (PvdD) over van de energiebelasting een progressieve belasting maken, 36202, nr. 117
Motie van het lid Grinwis (CU) c.s. over vrijstelling van energiebelastingen voor elektrisch aangedreven binnenvaartschepen, 36202, nr. 116
Aangenomen motie van het lid Grinwis (CU) c.s. over de afschaffing van de buitenlandse partiële belastingplicht meenemen in de aanpak van belastingconstructies en fiscale regelingen, 36202, nr. 115
Aangenomen motie van het lid Grinwis (CU) c.s. over bezien hoe de inkomstenbelasting transparanter kan worden gemaakt, 36202, nr. 114
Gewijzigd amendement van het lid Omtzigt c.s. ter vervanging van nr. 86 over vliegbelasting voor (privé-)vliegtuigen, 36202, nr. 113
Aangenomen motie van het lid Maatoug (GroenLinks) c.s. over het toevoegen van een evaluatie- en een horizonbepaling aan fiscale regelingen, 36202, nr. 112
Motie van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over alsnog een indexatiebepaling voor de minimumprijs voor CO2 en elektriciteitsopwekking, 36202, nr. 111
Aangenomen motie van het lid Inge van Dijk (CDA) c.s. over onderzoek naar toepassing van de fiscale faciliteiten voor anbi's op verenigingen, 36202, nr. 110
Aangenomen motie van de leden Inge van Dijk (CDA) en Stoffer (SGP) over bij nieuwe fiscale regelingen rekening houden met het vestigingsklimaat, 36202, nr. 109
Aangenomen motie van het lid Inge van Dijk (CDA) c.s. over een onderzoek naar fiscale belemmeringen bij stoppersregelingen voor agrariërs, 36202, nr. 108
Aangenomen motie van de leden Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) over een eenduidig beleid voor dekking van incidentele maatregelen door structurele belastingmaatregelen, 36202, nr. 107
Motie van de leden Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) over een solidariteitsheffing voor hogere inkomens, 36202, nr. 106
Aangenomen motie van het lid Nijboer (PvdA) over voor volgend jaar een sociaal tarief voor energie uitwerken, 36202, nr. 105
Aangenomen motie van de leden Romke de Jong (D66) en Van Raan (PvdD) over een herziening van de Akte van Mannheim, luchtvaartverdragen en andere verdragen die belastingheffing op internationaal transport bemoeilijken, 36202, nr. 104
Aangenomen motie van de leden Romke de Jong (D66) en Van Ginneken (D66) over werkgevers beter faciliteren om hun werknemers ov-abonnementen te verstrekken, 36202, nr. 103
Aangenomen motie van de leden Romke de Jong (D66) en Van Weyenberg (D66) over het onderzoeken van het vormgeven van een miljonairsbelasting in het licht van uitvoerbaarheid en fiscaal-juridische houdbaarheid, 36202, nr. 102
Aangenomen motie van de leden Romke de Jong (D66) en Maatoug (GroenLinks) over het betrekken van constructies als baby-bv's bij de uitwerking van de evaluatie van de BOR, 36202, nr. 101
Aangenomen motie van het lid Romke de Jong (D66) over een strategisch bestuurlijk kader voor de borging van de invoering van een stelsel over daadwerkelijk rendement, 36202, nr. 100
Motie van de leden Alkaya (SP) en Maatoug (GroenLinks) over huishoudens die statushouders of ontheemden opvangen, ongeacht hun afkomst, niet korten op toeslagen, 36202, nr. 99
Motie van het lid Alkaya (SP) over het verschil wegwerken tussen het gecumuleerd toptarief voor directeur-grootaandeelhouders en dat voor ib-ondernemers en werknemers, 36202, nr. 98
Motie van het lid Alkaya (SP) over de Inkomensondersteuning AOW volgend jaar niet verlagen, 36202, nr. 97
Aangenomen motie van het lid Idsinga (VVD) c.s. over een uitgebreide en geactualiseerde marktverkenning naar nieuwe zero-emissiebusjes, 36202, nr. 96
Aangenomen motie van het lid Idsinga (VVD) c.s. over bij toekomstige fiscale beleidswijzigingen de effecten daarvan op het vestigingsklimaat beschrijven, 36202, nr. 95
Aangenomen motie van de leden Idsinga (VVD) en Stoffer (SGP) over de noodzaak evalueren van de verfijning van de categorie "overig", 36202, nr. 94
Aangenomen motie van het lid Idsinga (VVD) c.s. over een brief over de hervorming en vereenvoudiging van het belastingstelsel, 36202, nr. 93
Motie van het lid Edgar Mulder (PVV) over afzien van het verhogen van de verbruiksbelasting op frisdranken en mineraalwater, 36202, nr. 92
Motie van het lid Edgar Mulder (PVV) over afzien van het verhogen van de tabaksaccijns in 2023 en 2024, 36202, nr. 91
Motie van het lid Edgar Mulder (PVV) over het afschaffen van de vliegbelasting per 1 januari 2023, 36202, nr. 90
Motie van het lid Edgar Mulder over het openstellen van het rechtsherstel in box 3 voor alle gedupeerde belastingplichtigen, 36202, nr. 89
Amendement van de leden Stoffer (SGP) en Omtzigt ter vervanging van nr. 40 over het stapsgewijs afbouwen van de IACK, 36202, nr. 88
Aangenomen amendement van het lid Inge van Dijk (CDA) c.s. ter vervanging van nr. 84 over het schrappen van de verhoging van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken, 36202, nr. 87
Gewijzigd amendement van het lid Omtzigt ter vervanging van nr. 68 over vliegbelasting voor (privé-) vliegtuigen, 36202, nr. 86
Gewijzigd amendement van het lid Van Raan (PvdD) ter vervanging van nr. 76 over het aanscherpen van de raffinaderijvrijstelling, 36202, nr. 85
Amendement van het lid Inge van Dijk (CDA) c.s. over het schrappen van de verhoging van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken, 36202, nr. 8
Gewijzigd amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) ter vervanging van nr. 59 over het afschaffen van de vrijstelling in de dividendbelasting, 36202, nr. 83
Amendement van het lid Dassen (Volt) c.s. over het vervallen van de oldtimerregeling, 36202, nr. 82
Rapport monitoren grenseffecten brandstofaccijnzen en diverse andere toezeggingen, 36202, nr. 81
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Dassen (Volt) ter vervanging van nr. 78 over een verhoging van de erf- en schenkbelasting, 36202, nr. 80
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over het schrappen van de landbouwvrijstelling en de vrijstelling voor elektriciteitsopwekking in de kolenbelasting, 36202, nr. 79
Amendement van het lid Maatoug (GroenLinks) ter vervanging van nr. 51 over een verhoging van de erf- en schenkbelasting, 36202, nr. 78
Gewijzigd amendement van het lid Omtzigt ter vervanging van nr. 48 over dat de giftenaftrek enkel wordt begrensd voor aanzienlijke periodieke giften aan zelf opgerichte ANBI’s, 36202, nr. 77
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) ter vervanging van nr. 72 over het aanscherpen van de raffinaderijvrijstelling, 36202, nr. 76
Pakket Belastingplan 2023**, Fiscale Verzamelwet 2023 (36 107) en Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie (36 063) (1e TK) (ongecorrigeerd stenogram)
Amendement van het lid Ephraim (Groep Van Haga) over het gelijktrekken van de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s met die van benzineauto’s, 36202, nr. 75
Amendement van de leden Van Raan (PvdD) en Van Esch (PvdD) over het afschaffen van de btw op onbewerkte groente en fruit, 36202, nr. 74
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het afschaffen van het tarief in de energiebelasting voor het verbruik van energieproducten voor de glastuinbouw, 36202, nr. 73
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het aanscherpen van de raffinaderijvrijstelling, 36202, nr. 72
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over de CO2-uitstoot door het verbranden van (houtige) biomassa belasten via de nationale CO2-heffing, 36202, nr. 71
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het afschaffen van de vrijstelling voor het duaal verbruik van kolen, 36202, nr. 70
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het afschaffen van de vrijstelling van energiebelasting, 36202, nr. 69
Amendement van het lid Omtzigt over vliegbelasting voor (privé-)vliegtuigen, 36202, nr. 68
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het afschaffen van de vrijstelling van kolenbelasting voor het verbruik van kolen voor elektriciteitsopwekking, 36202, nr. 67
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het beperken van de vrijstelling voor aardgas voor elektriciteitsopwekking in de energiebelasting, 36202, nr. 66
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het afschaffen van de landbouwvrijstelling, 36202, nr. 65
Amendement van het lid Omtzigt over de aftrek van belastingadvieskosten, 36202, nr. 64
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) 36202-63 over een leegstandsbelasting, 36202, nr. 63
Amendement van het lid Van Dijck (PVV) ter vervanging van nr. 11 over het afschaffen van de expatregeling, 36202, nr. 62
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over de afschaffing van de startersaftrek en meewerkaftrek, 36202, nr. 61
Verslag van een wetgevingsoverleg, gehouden op 31 oktober 2022, over het Pakket Belastingplan 2023 (voortzetting), 36202, nr. 60
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over het afschaffen van de vrijstelling in de dividendbelasting en voor oldtimers, 36202, nr. 59
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over het verhogen van de vennootschapsbelasting, 36202, nr. 58
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over het permanent verhogen van het cijnstarief, 36202, nr. 57
Gewijzigd amendement van het lid Van Dijck (PVV) ter vervanging van nr. 12 over de BTW op voedingsmiddelen op 0%, 36202, nr. 56
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) 36202-55 over aanpassingen inde tarieven van box 2 en 3, 36202, nr. 55
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over het niet verlagen van accijns, 36202, nr. 54
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over het afschaffen van de innovatiebox, 36202, nr. 53
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over excessief lenen bij eigen vennootschap, 36202, nr. 52
Amendement van het lid Maatoug (GroenLinks) over een verhoging van de erf- en schenkbelasting, 36202, nr. 51
Amendement van de leden Maatoug (GroenLinks) en Nijboer (PvdA) over de expatregeling en de zelfstandigenaftrek, 36202, nr. 50
Gewijzigd amendement van het lid Van Dijck (PVV) ter vervanging van nr. 13 over de energiebelasting in de eerste schijf naar 0, 36202, nr. 49
Amendement van het lid Omtzigt (Groep Omtzigt) over dat de giftenaftrek enkel wordt begrensd voor aanzienlijke periodieke giften aan zelf opgerichte ANBI’s, 36202, nr. 48
Amendement van het lid Stoffer (SGP) over het cijnstarief van 65% laten gelden vanaf een gasprijs van € 0,40 per m3, 36202, nr. 47
Amendement van het lid Stoffer (SGP) over het begrenzen van de aftrek van periodieke giften op € 1 miljoen, 36202, nr. 46
Amendement van de leden Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) over de gebruikelijkloonregeling, 36202, nr. 45
Amendement van de leden Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) over het beperken van de 30% regeling, 36202, nr. 44
Amendement van de leden Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) over het verhogen van de tijdelijke cijnsheffing, 36202, nr. 43
Aangenomen gewijzigd amendement van het lid Grinwis (CU) c.s. ter vervanging van nr. 9 over een extra schijf voor elektriciteit in de energiebelasting, 36202, nr. 42
Aangenomen gewijzigd amendement van het lid Grinwis (CU) c.s. ter vervanging van nr. 10 over een extra schijf voor gas in de energiebelasting, 36202, nr. 41
Amendement van het lid Stoffer (SGP) over het stapsgewijs afbouwen van de IACK, 36202, nr. 40
Aangenomen amendement het lid Romke de Jong (D66) c.s. over laadpalen, 36202, nr. 39
Tekst 36202 t/m 38
Uitvoeringstoets vijfde nota van wijziging Belastingplan 2023, 36202, nr. 38 (bijlage)
Beslisnota vijfde nota van wijziging Belastingplan 2023, 36202. nr. 38 (bijlage)
Vijfde nota van wijziging Belastingplan 2023 (uitsluiten boeten als negatief loon; aanpassing dekking vrijstelling bestelauto’s in de zin van de Wet BPM 1992; verhoging kansspelbelasting; verhoging tabaksaccijns), 36202, nr. 38
Aanbiedingsbrief vijfde nota van wijziging Belastingplan 2023, 36202
Beslisnota bij brief Appreciatie van de motie van de leden Omtzigt en Dassen over voor 7 november komen met een brief met oplossingsrichtingen voor chronisch zieken die veel energie gebruiken
Appreciatie van de motie van de leden Omtzigt en Dassen over voor 7 november komen met een brief met oplossingsrichtingen voor chronisch zieken die veel energie gebruiken, 36202, nr. 35
Verslag van een wetgevingsoverleg, gehouden op 17 oktober 2022, over het Pakket Belastingplan 2023, 36202, nr. 34
Motie van de leden Omtzigt en Dassen (Volt) over voor 7 november komen met een brief met oplossingsrichtingen voor chronisch zieken die veel energie gebruiken, 36202, nr. 33 (verworpen op 1 november 2022)
Motie van de leden Omtzigt en Stoffer (SGP) over een nota van wijziging om de IACK stapsgewijs af te bouwen, nr. 36202, nr. 32 (verworpen op 1 november 2022)
Motie van het lid Omtzigt c.s. over het per nota van wijziging aanpassen van het Belastingplan zodat het marginale tarief voor een modaal inkomen beduidend lager is dan dat voor een topinkomen, 36202, nr. 31 (verworpen op 1 november 2022)
Gewijzigd amendement van het lid Alkaya (SP) ter vervanging van nr. 5 over de BTW voor het openbaar vervoer op 0%, 36202, nr. 30
Amendement van het lid Alkaya (SP) over het vervallen van de vrijstelling voor transferpassagiers, 36202, nr. 29
Tekst 36202, bijgewerkt tot en met nr. 28
Amendement van de leden Nijboer (PvdA) en Maatoug (GroenLinks) over het wijzigen van het normbedrag in de gebruikelijkloonregeling, 36202, nr. 26
Vierde nota van wijziging (beperken gevolgen van aanstaande uitbreiding aanverwantschap, verhogen vrije ruimte WKR, uitzondering mineraalwater van de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken), 36202, nr. 28
CW 31 formulier SZW. Beleidskeuzes uitgelegd
Beslisnota's bij antwoorden op Kamervragen uit wetgevingsoverleg Belastingplan 2023 en vierde nota van wijziging
Antwoorden op Kamervragen uit wetgevingsoverleg Belastingplan 2023, nr. 27
Beslisnota bij nota naar aanleiding van het nader verslag, 36202, nr. 24 (bijlage)
Nota naar aanleiding van het nader verslag, 36202, 24
Besluitenlijst Financiën, 13 oktober 2022
Amendement van het lid Alkaya (SP) over het verhogen van de tweede schijf en om een derde schijf in te voeren in de vpb, 36202, nr. 20
Amendement van het lid Alkaya (SP) over het verhogen van het tarief voor het belastbare inkomen uit sparen en beleggen, 36202, nr. 19
Amendement van het lid Beckerman (SP) over het afschaffen van de vpb-plicht voor toegelaten instellingen, 36202, nr. 18
Derde nota van wijziging Belastingplan 2023, 36202 (Aanpassen maatregelen energiebelasting in verband met introductie prijsplafond; Toepassing cijns in verband met hedgecontracten), nr. 23
Nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2023, 36202, nr. 21
Reactie op verzoek commissie over het voornemen om de energiebelasting te wijzigen ten behoeve van de dekking van het energieprijsplafond en over hoe dit voornemen zich verhoudt tot de behandeling van het pakket Belastingplan 2023, 36202
Nader verslag, 36202, nr. 14
Uitvoeringstoets tweede nota van wijziging, 36202, nr. 22 (bijlage)
Tweede nota van wijziging, 36202 (verhoging gebruikelijk loon op Caribisch Nederland en aantal technische wijzigingen), 36202, nr. 22
Besluitenlijst Financiën 6 oktober 2022 (nader verslag op 10 oktober 2022; verzoek aan kabinet om brief over voornemen energiebelasting te wijzigen en over hoe dit voornemen zich verhoudt tot mogelijke wijzigingen en behandeling van Pakket Belastingplan 2023)
Amendement van het lid Van Dijck (PVV) over de energiebelasting in de eerste schijf naar 0, 36202, nr. 13
Amendement van het lid Van Dijck (PVV) over de BTW op voedingsmiddelen op 0%, 36202, nr. 12
Amendement van het lid Van Dijck (PVV) over het afschaffen van de expatregeling, 36202, nr. 11
Amendement van het lid Grinwis (CU) over een extra schijf voor gas in de energiebelasting, 36202, nr. 10
Amendement van het lid Grinwis (CU) over een extra schijf voor elektriciteit in de energiebelasting, 36202, nr. 9
Beslisnota bij aanbiedingsbrief ramingstoelichtingen Belastingplan 2023
Totaal ramingstoelichtingen Belastingplan 2023
Aanbiedingsbrief ramingstoelichtingen Belastingplan 2023
Tekst wetsvoorstel na nota van wijziging, 36202
Advies Adviescollege toetsing regeldruk (ATR), bijlage bij nota van wijziging, nr. 17 (bijlage)
Beslisnota's actieve openbaarmaking nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2023, bijlage bij nota van wijziging, nr. 15 (bijlage)
Totaal ramingstoelichtingen nota van wijziging Belastingplan 2023, 36202, bijlage bij nota van wijziging, nr. 15 (bijlage)
Certificering budgettaire ramingen (1e nota van wijziging) Belastingplan 2023 en Overbruggingswet box 3, 36202, bijlage bij nota van wijziging, nr. 17 (bijlage)
Toetsingskader vrijstelling en nultarief ABB op zonnepanelen, zonnecollectoren en windturbines in Caribisch Nederland, 36202, bijlage bij nota van wijziging, nr. 17 (bijlage)
Uitvoeringstoetsen nota van wijziging Belastingplan 2023, 36202, bijlage bij nota van wijziging, nr. 15 (bijlage)
Nader rapport nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2023, 36202, nr. 16 (bijlage)
Nota van wijziging bij Belastingplan 2023, 36202, nr. 15
Kamerbrief bij nota van wijziging Belastingplan 2023, nr. 17
Verslag, 36202, nr. 8
Verslag, 36202, nr. 8
Beslisnota bij Opsplitsen van vanwege het lage Vpbtarief en CbCRstatistieken 2, 36207, nr. 7 (bijlage)
Beslisnota bij Opsplitsen van vanwege het lage Vpbtarief en CbCR statistieken, 36207, nr. 7 (bijlage)
Brief regering; Opsplitsen vanwege het lage Vpb-tarief (vennootschapsbelasting) en CbCR-statistieken (Country-by-country-statistiek), 36202, nr. 7
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 7, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 6-2, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 6-1, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 5-2, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 5-1, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 4-2, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 4-1, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 3-2, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 3-1, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 2-2, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 2-1, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 1-2, 36202
Beslisnota's van arrest box 3 Deel 1-1, 36202
Amendement van het lid Alkaya (SP) over de BTW voor het openbaar vervoer op 0%, 36202, nr. 5 (zie nummer 30)
Onbelaste reiskostenvergoeding rapportage, 36202 (bijlage)
Doenvermogenscan vrouwenopvang, 36202 (bijlage)
Evaluatierapport gebruikelijkloonregeling start-ups, 36202 (bijlage)
CW3.1. kaders, 36202 (bijlage)
Advies afschaffen FOR, 36202 (bijlage)
Adviezen NEA - BP23 maatregel CO2-heffing industrie, 36202 (bijlage)
Uitvoeringstoetsen Belastingdienst, Douane & Toeslagen
Achtergrondrapport bestelautomodel
Speelveldtoets 2022
Sleuteltabel 2023
Effectenonderzoek energiemaatregelen in Belastingplan 2023
Tabel marginale druk
Uitvoerbaarheid
Beslisnota's pakket Belastingplan 2023 inclusief leeswijzer
Pakket belastingplan 2023 (36202-6)
BPM-effectenstudie bestelauto's
Overzicht wetsvoorstellen inclusief maatregelen in het pakket Belastingplan 2023
Effecten verhoging vliegbelasting
Totaal ramingstoelichtingen pakket Belastingplan 2023
Toetsingkader Fiscale regeling uitzondering mineraalwater
Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport, 35202, nr. 4
Uitvoeringstoetsen wetsvoorstel Belastingplan 2023, 36202
Memorie van toelichting, 36202, nr. 3
Voorstel van wet, 36202, nr. 2
Koninklijke boodschap, 36202, nr. 1
Aanbiedingsbrief pakket Belastingplan 2023