Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 575/2013 betreffende prudentiële vereisten voor kredietinstellingen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 383 bis Regelgevings-CVA-model
Geldend
Geldend vanaf 09-07-2024
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 01-01-2025. De wijzigingen van lid 4 en 5 worden toegepast vanaf 09-07-2024.
- Bronpublicatie:
31-05-2024, PbEU L 2024, 2024/1623 (uitgifte: 19-06-2024, regelingnummer: 2024/1623)
- Inwerkingtreding
09-07-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
31-05-2024, PbEU L 2024, 2024/1623 (uitgifte: 19-06-2024, regelingnummer: 2024/1623)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Een regelgevings-CVA-model dat voor het berekenen van de eigenvermogensvereisten voor het CVA-risico overeenkomstig artikel 383 wordt gebruikt, is conceptueel solide, wordt integer toegepast en neemt alle volgende vereisten in acht:
- a)
het regelgevings-CVA-model is in staat om de CVA van een bepaalde tegenpartij te modelleren door, in voorkomend geval, netting- en margeovereenkomsten op nettingsetniveau overeenkomstig dit artikel in aanmerking te nemen;
- b)
de instelling raamt de kansen op wanbetaling van de tegenpartij op basis van de creditspreads en het op basis van een consensusvoorspelling verwachte verlies bij wanbetaling voor die tegenpartij;
- c)
het in punt a) bedoelde verwachte verlies bij wanbetaling is hetzelfde als het in punt b) bedoelde op basis van een consensusvoorspelling verwachte verlies bij wanbetaling, tenzij de instelling kan aantonen dat de hogere rangorde van de portefeuille van transacties met die tegenpartij verschilt van de rangorde van niet-achtergestelde, niet door zekerheden gedekte obligaties die door die tegenpartij zijn uitgegeven;
- d)
op elk toekomstig tijdstip wordt de gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling van de portefeuille van transacties met een tegenpartij aan de hand van een blootstellingsmodel berekend, door alle transacties in die portefeuille te herprijzen, op basis van de gesimuleerde gezamenlijke veranderingen van de voor die transacties relevante marktrisicofactoren, gebruikmakend van een passend aantal scenario's en door de prijzen aan de hand van risicovrije rentepercentages te disconteren naar de berekeningsdatum;
- e)
het regelgevings-CVA-model is in staat om aanzienlijke afhankelijkheid te modelleren tussen de gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling van de portefeuille van transacties en de creditspreads van de tegenpartij;
- f)
indien de transacties uit de portefeuille worden opgenomen in een netting set die aan een margeovereenkomst en dagelijkse waardering tegen marktwaarde onderworpen is, worden de in het kader van die overeenkomst gestorte en ontvangen zekerheden, in de gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling als een risicolimiterende factor in aanmerking genomen indien aan alle volgende voorwaarden wordt voldaan:
- i)
- ii)
alle toepasselijke aspecten van de margeovereenkomst, met inbegrip van de frequentie van margeopvragingen, het type contractueel in aanmerking komende zekerheden, de drempelbedragen, de minimumoverdrachtbedragen, de Independent Amounts en de initiële marges voor zowel de instelling als de tegenpartij, komen passend tot uiting in de berekening van de gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling;
- iii)
de instelling heeft een afdeling zekerhedenbeheer opgericht die artikel 287 in acht neemt ten aanzien van alle zekerheden die bij de berekening van de eigenvermogensvereisten voor het CVA-risico aan de hand van de standaardbenadering in aanmerking worden genomen.
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt a), heeft CVA een positief teken en wordt deze berekend als een functie van het verwachte verlies bij wanbetaling van de tegenpartij, een passende set van de kansen op toekomstige wanbetaling van de tegenpartij en een passende set van gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstellingen van de portefeuille van transacties met die tegenpartij op tijdstippen in de toekomst tot aan het einde van de looptijd van de langstlopende transactie in die portefeuille.
Voor het aantonen zoals bedoeld in de eerste alinea, punt c), laten van de tegenpartij ontvangen zekerheden de rangorde van de blootstelling onverlet.
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt f), iii), van dit lid hoeft de instelling, wanneer zij reeds een afdeling zekerhedenbeheer heeft opgericht voor het gebruik van de in artikel 283 bedoelde internemodellenmethode, geen additionele afdeling zekerhedenbeheer op te richten indien die instelling ten genoegen van haar bevoegde autoriteit aantoont dat die afdeling de vereisten van artikel 287 in acht neemt ten aanzien van de voor de berekening van de eigenvermogensvereisten voor CVA-risico's aan de hand van de standaardbenadering in aanmerking genomen zekerheden.
2.
Voor de toepassing van lid 1, punt b), maakt een instelling, wanneer de spreads voor een kredietverzuimswap van de tegenpartij op de markt waarneembaar zijn, van die spreads gebruik. Wanneer die spreads voor een kredietverzuimswap niet beschikbaar zijn, gebruikt een instelling een van de volgende benaderingen:
- a)
creditspreads van andere door de tegenpartij uitgegeven instrumenten die actuele marktomstandigheden weergeven;
- b)
proxy spreads die passend zijn gelet op de rating, de bedrijfstak en de regio van de tegenpartij.
3.
Een instelling die een regelgevings-CVA-model gebruikt, voldoet aan alle volgende kwalitatieve vereisten:
- a)
het in lid 1 bedoelde blootstellingsmodel maakt deel uit van het interne CVA-risicobeheersysteem van de instelling dat vaststelling, meting, beheer, goedkeuring en interne rapportage van CVA en CVA-risico voor boekhoudkundige doeleinden omvat;
- b)
de instelling beschikt over procedures die de naleving borgen van een gedocumenteerd samenstel van interne beleidslijnen, controles, beoordeling van de prestaties van het model en procedures ten aanzien van het in lid 1 bedoelde blootstellingsmodel;
- c)
de instelling beschikt over een onafhankelijke validatieafdeling die belast is met de effectieve initiële en doorlopende validatie van het in lid 1 van dit artikel bedoelde blootstellingsmodel; deze afdeling is onafhankelijk van de bedrijfseenheden kredietverlening en de handelsafdelingen, met inbegrip van de in artikel 383, lid 1, punt a), bedoelde afdeling, en rapporteert rechtstreeks aan de directie; zij beschikt over voldoende personeelsleden die op dat punt voldoende onderlegd zijn;
- d)
de directie is actief bij de risicobeheersingsprocedure betrokken en beschouwt de beheersing van het CVA-risico als een essentieel onderdeel van de activiteiten, waarvoor de nodige hulpbronnen moeten worden ingezet;
- e)
de instelling documenteert het proces voor de initiële en doorlopende validatie van het in lid 1 bedoelde blootstellingsmodel met een zodanige mate van detail dat een derde kan begrijpen hoe de modellen functioneren, wat de beperkingen en de belangrijkste aannames ervan zijn, en de analyse kan reproduceren; die documentatie vermeldt de minimumfrequentie waarmee de doorlopende validatie moet plaatsvinden, alsmede andere omstandigheden, zoals een plotse verandering in marktgedragingen, waarin additionele validatie moet plaatsvinden: zij beschrijft hoe de validatie wordt uitgevoerd ten aanzien van gegevensstromen en portefeuilles, welke analyses worden gebruikt en hoe representatieve tegenpartijportefeuilles worden gebouwd;
- f)
de prijsmodellen die in het in lid 1 bedoelde blootstellingsmodel worden gebruikt voor een bepaald scenario van gesimuleerde marktrisicofactoren worden, in het kader van het proces voor initiële en doorlopende modelvalidatie, getoetst aan passende onafhankelijke benchmarks voor een breed scala marktsituaties; in prijsmodellen voor opties wordt rekening gehouden met het niet-lineaire karakter van de optiewaarde ten opzichte van marktrisicofactoren;
- g)
op regelmatige basis vindt een onafhankelijke toetsing van het in punt a) van dit lid bedoelde interne CVA-risicobeheersysteem van de instelling plaats in het kader van het interne auditproces van de instelling; die toetsing omvat de activiteiten van zowel de in artikel 383, lid 1, punt a), bedoelde afdeling als de in punt c) van dit lid bedoelde onafhankelijke validatieafdeling;
- h)
het regelgevings-CVA-model dat de instelling gebruikt om de in lid 1 bedoelde gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling te berekenen, brengt de transactievoorwaarden en specificaties en margeovereenkomsten tijdig, volledig en voorzichtig tot uiting; die voorwaarden en specificaties zijn opgenomen in een beveiligde databank die aan een periodieke en formele audit wordt onderworpen: ook de doorgifte van gegevens over transactievoorwaarden en specificaties en margeovereenkomsten aan het blootstellingsmodel wordt aan een interne audit onderworpen, en er zijn formele processen voorhanden voor de reconciliatie tussen het interne model en de brongegevenssystemen, zodat permanent kan worden geverifieerd dat transactievoorwaarden, specificaties en margeovereenkomsten correct, of ten minste voorzichtig, in het blootstellingssysteem tot uiting komen;
- i)
de inputs van actuele en historische marktgegevens die worden gebruikt in het model door de instelling voor de berekening van de in lid 1 bedoelde gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling, worden onafhankelijk van de bedrijfsonderdelen verkregen en worden tijdig en volledig ingevoerd in dat model en in stand gehouden in een beveiligde databank die aan een periodieke en formele audit wordt onderworpen; een instelling beschikt over een goed ontwikkeld proces voor gegevensintegriteit zodat zij kan omgaan met ongeschikte observaties van gegevens; indien het model van proxy marktgegevens gebruikmaakt, werkt een instelling interne beleidslijnen uit om geschikte proxy's te identificeren en toont zij op doorlopende basis empirisch aan dat die proxy's een voorzichtige voorstelling van het onderliggende risico geven;
- j)
het in lid 1 bedoelde blootstellingsmodel houdt rekening met transactiespecifieke en contractuele informatie die nodig is om blootstellingen op het niveau van de netting set te kunnen aggregeren; een instelling vergewist zich ervan dat transacties in het model in de juiste netting set worden ondergebracht.
Voor de berekening van de eigenvermogensvereisten voor CVA-risico's mag het in lid 1 van dit artikel bedoelde blootstellingsmodel verschillende specificaties en aannames hebben om aan alle vereisten van artikel 383 bis te voldoen, met dien verstande dat de inputs van marktgegevens en inaanmerkingneming van netting dezelfde blijven als die welke voor boekhoudkundige doeleinden worden gebruikt.
4.
De EBA ontwikkelt ontwerpen van technische reguleringsnormen tot vaststelling van:
- a)
de wijze waarop de in lid 2, punt b), bedoelde proxy spreads door de instelling moeten worden vastgesteld om de kansen op wanbetaling te berekenen;
- b)
verdere technische elementen die de instellingen in aanmerking moeten nemen bij het berekenen van het verwachte verlies bij wanbetaling van de tegenpartij, de kansen op wanbetaling van de tegenpartij en de gesimuleerde gedisconteerde toekomstige blootstelling van de portefeuille van transacties met die tegenpartij en CVA, als bedoeld in lid 1;
- c)
de andere in lid 2, punt a), vermelde instrumenten die passend zijn om de kansen op wanbetaling van de tegenpartij te ramen en hoe instellingen die raming moeten maken.
De EBA legt die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 10 juli 2027 voor aan de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea van dit lid bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1093/2010.
5.
De EBA ontwikkelt ontwerpen van technische reguleringsnormen tot vaststelling van:
- a)
de voorwaarden voor het beoordelen van de materialiteit van uitbreidingen van en veranderingen in het gebruik van de standaardbenadering als bedoeld in artikel 383, lid 3;
- b)
de beoordelingsmethode aan de hand waarvan de bevoegde autoriteiten moeten nagaan of een instelling aan de vereisten van de artikelen 383 en 383 bis voldoet.
De EBA legt die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 10 juli 2028 voor aan de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea van dit lid bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1093/2010.