HR, 03-11-2015, nr. 14/04924
ECLI:NL:HR:2015:3205, Conclusie: Contrair, Conclusie: Contrair
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
03-11-2015
- Zaaknummer
14/04924
- Vakgebied(en)
Strafrecht algemeen (V)
Bijzonder strafrecht (V)
Materieel strafrecht (V)
- Brondocumenten en formele relaties
ECLI:NL:HR:2015:3205, Uitspraak, Hoge Raad (Strafkamer), 03‑11‑2015; (Cassatie)
Conclusie: ECLI:NL:PHR:2015:2115, Contrair
ECLI:NL:PHR:2015:2115, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 08‑09‑2015
Arrest Hoge Raad: ECLI:NL:HR:2015:3205, Contrair
Beroepschrift, Hoge Raad, 08‑12‑2014
- Wetingang
- Vindplaatsen
NJ 2016/72 met annotatie van J.M. Reijntjes
SR-Updates.nl 2015-0490
NbSr 2015/271
Uitspraak 03‑11‑2015
Inhoudsindicatie
Ne bis in idem i.v.m. ontzegging rijbevoegdheid en ongeldigverklaring rijbewijs. Aan het middel ligt de opvatting ten grondslag dat de door het Hof opgelegde ontzegging van de rijbevoegdheid in strijd is met het aan art. 14.7 IVBPR en art. 68 Sr ten grondslag liggende ne bis in idem-beginsel, aangezien (mede) n.a.v. het i.c. aan verdachte tlgd. feit diens rijbewijs op de voet van art. 134.2 WVW 1994 ongeldig is verklaard. Die opvatting is onjuist. Dat berust op het volgende. De ongeldigverklaring van het rijbewijs is een bestuurlijke maatregel waartoe kan worden besloten ingeval de houder van het rijbewijs blijkens de uitslag van een daartoe o.g.v. art. 131 WVW 1994 ingesteld onderzoek niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van één of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor het rijbewijs is afgegeven. Deze maatregel wordt dus niet – direct of indirect – opgelegd o.g.v. het plegen van een strafbaar feit, ook al kan de verdenking van zo een feit wel de aanleiding vormen voor voormeld onderzoek. Hetgeen is overwogen in ECLI:NL:HR:2015:434 omtrent de strafvervolging t.z.v. het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank in gevallen waarin verdachte o.g.v. datzelfde feit de verplichting tot deelname aan het alcoholslotprogramma is opgelegd, noopt niet tot een ander oordeel, omdat het in dat arrest – anders dan i.c. – kort gezegd ging om de uitzonderlijke situatie waarin twee procedures over een identieke verweten gedraging hun directe oorsprong vonden in hetzelfde feit met sterk gelijkende gevolgen. AG: anders.
Partij(en)
3 november 2015
Strafkamer
nr. S 14/04924
DAZ/ES
Hoge Raad der Nederlanden
Arrest
op het beroep in cassatie tegen een arrest van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, zittingsplaats Arnhem, van 7 juli 2014, nummer 21/000115-14, in de strafzaak tegen:
[verdachte] , geboren te [geboorteplaats] op [geboortedatum] 1943.
1. Geding in cassatie
Het beroep is ingesteld door de verdachte. Namens deze heeft mr. D.J.P. van Omme, advocaat te Amsterdam, bij schriftuur middelen van cassatie voorgesteld. De schriftuur is aan dit arrest gehecht en maakt daarvan deel uit.
De Advocaat-Generaal A.J. Machielse heeft geconcludeerd tot aanhouding van elke verdere beslissing in de zaak teneinde de raadsman van de verdachte in de gelegenheid te stellen om de in de conclusie van de Advocaat-Generaal aangeduide stukken in te zenden.
2. Beoordeling van het derde middel
2.1.
Het middel strekt blijkens de daarop gegeven toelichting ten betoge dat de door het Hof opgelegde ontzegging van de rijbevoegdheid in strijd is met het aan art. 14, zevende lid, Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten (hierna: IVBPR) en art. 68 Sr ten grondslag liggende ne bis in idem-beginsel.
2.2.1.
Overeenkomstig de tenlastelegging is ten laste van de verdachte bewezenverklaard dat:
"hij op 1 maart 2013 te Mijdrecht, gemeente De Ronde Venen als bestuurder van een voertuig, (personenauto), dit voertuig heeft bestuurd, na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek, als bedoeld in artikel 8, tweede lid, aanhef en onder a van de Wegenverkeerswet 1994, 770 microgram, alcohol per liter uitgeademde lucht bleek te zijn."
2.2.2.
Het Hof heeft de verdachte ter zake daarvan veroordeeld tot een geldboete van € 950,-, subsidiair 19 dagen hechtenis, met ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor de duur van 12 maanden, waarvan 8 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaren. Het Hof heeft de strafoplegging als volgt gemotiveerd:
"De hierna te melden strafoplegging is in overeenstemming met de aard en de ernst van het bewezenverklaarde en de omstandigheden waaronder dit is begaan, mede gelet op de persoon van verdachte en zijn draagkracht, zoals van een en ander bij het onderzoek ter terechtzitting is gebleken. Het hof heeft ten aanzien van de op te leggen ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen in aanmerking genomen dat verdachte eerder onherroepelijk is veroordeeld voor een soortgelijk feit.
Het hof ziet geen aanleiding, zoals door de raadsman is bepleit, aan verdachte geen straf of maatregel op te leggen dan wel de eventuele straf en maatregel in voorwaardelijke vorm op te leggen. In afwijking van de vordering van de advocaat-generaal is met het door het hof opgelegde voorwaardelijke deel van de bijkomende straf in voldoende mate rekening gehouden met de belangen van de verdachte afgezet tegen de aard en ernst van het bewezenverklaarde feit."
2.3.
Blijkens het proces-verbaal van de terechtzitting in hoger beroep heeft de raadsman van de verdachte aldaar het woord gevoerd overeenkomstig de ter terechtzitting overgelegde pleitnota. Deze pleitnota houdt, voor zover voor de beoordeling van het middel van belang, het volgende in:
"Optreden CBR"
10. Los van het strafrechtelijk traject, heeft het CBR een eigen procedure voor mensen die verdacht worden van het rijden onder invloed.
11. Aangezien [verdachte] vier jaar geleden een Educatieve Maatregel Alcoholverkeer (een zgn. EMA) heeft gevolgd naar aanleiding van een eerdere veroordeling, komt [verdachte] in het "zwaarste" traject van het CBR: hij kreeg een medische keuring.
(...)
16. Vervolgens is het rijbewijs van [verdachte] vanaf 29 oktober 2013 ongeldig verklaard.
(...)
20. Het gevolg van het optreden van het CBR is derhalve dat [verdachte] nog altijd niet over zijn rijbewijs beschikt.
(...)
26. [verdachte] is dus reeds geknipt en geschoren door het CBR. Daar komt geen rechter aan te pas. (En dan heb ik het uiteraard niet over de marginale toets van de voorlopige voorzieningenrechter.)
27. Ik acht deze situatie uit rechtsstatelijk oogpunt zeer onwenselijk gezien de verstrekkende gevolgen die het optreden van het CBR heeft.
28. Er is in de rechtspraak en in de media al het nodige te doen geweest over de ernst van het ingrijpen van het CBR en de verhouding tot de strafzaak:
- Zie onder meer bijgevoegde publicaties; strafrechters hebben in toenemende mate moeite met de zware sancties van het CBR waar geen rechter aan te pas komt. In een enkel geval is het OM zelfs niet-ontvankelijk verklaard omdat de rechter van mening was dat er sprake was van een "bis in idem".
- Zie onder meer rb Den Haag 16-10-2013, ECLI:NL:RBDHA:2013:14150.
- Rb Limburg 15-01-2013, ECLI:NL:RBLIM:2013:BY9366:
Met de strafrechtelijke invorderingsprocedure wordt net als met de bestuursrechtelijke procedure beoogd het recidivegevaar op de korte termijn tegen te gaan. Nu ten aanzien van klager de bestuursrechtelijke vorderingsprocedure is ingezet, is daarmee tevens het recidivegevaar op de korte termijn aanzienlijk beperkt. Klager mag immers voorlopig niet, of slechts in een auto met alcoholslot rijden. Gelet daarop is naar het oordeel van de rechtbank de facto het belang bij het langer ingevorderd houden van het rijbewijs komen te vervallen. Aan een belangenafweging tussen het algemeen belang bij invordering en het persoonlijk belang van klager bij teruggave van het rijbewijs komt de rechtbank derhalve niet meer toe.
29. En de andere belangrijke omstandigheid waarmee [verdachte] zich nog geconfronteerd ziet is dat na het onherroepelijk worden van een eventuele strafrechtelijke veroordeling zijn rijbewijs ook op grond van art. 123b WVW ongeldig is. Hij zal dan zelfs opnieuw een rijexamen moeten doen.
30. [verdachte] heeft nog steeds geen rijbewijs. Hopelijk ontvangt hij het voor de bouwvak. Hij heeft het rijbewijs in ieder geval al 8 maanden moeten missen. Een eventuele ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd door de strafrechter heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde vanuit verkeersveiligheidsoogpunt: dat wordt al voldoende gewaarborgd door de maatregelen van het CBR (zie ook de aangehaalde rechtspraak).
31. Uiteraard zou u [verdachte] nog eens extra kunnen straffen door er wel een op te leggen, alleen denk ik dat ook gelet op de kosten die [verdachte] tot nu toe heeft moeten maken (€ 2.000,- voor de keuring, € 2.000,- per maand voor een chauffeur, de kosten voor herkeuringen en een nieuw rijexamen en uiteraard de proceskosten) zal dit weinig toegevoegde waarde hebben uit oogpunt van preventie. [verdachte] zal nog een heel gevecht moeten voeren om ooit weer over zijn rijbewijs te kunnen beschikken, helemaal nu hij ook op grond van zijn 70ste verjaardag een nieuw rijbewijs moest aanvragen en daartoe een verklaring geschiktheid moest verkrijgen van het CBR die hij op grond van de eerdere psychiatrische rapporten niet kreeg.
32. Verder wijs ik in dit kader nog op het volgende.
33. In de zaak die aanleiding gaf tot EHRM 13 december 2005, AB 2006, 285 m. nt. Barkhuysen en Van Emmerik (Nilsson tegen Zweden (...)) werd de heer Nilsson voor rijden onder invloed en rijden zonder rijbewijs tot een voorwaardelijke gevangenisstraf en 50 uur dienstverlening veroordeeld door de strafrechter. Later werd zijn rijbewijs door een bestuursorgaan tevens voor 18 maanden ingetrokken naar aanleiding van deze feiten en heeft de heer Nilsson uiteindelijk een klacht ingediend dat sprake was van schending van art. 4 van het 7de protocol bij het EVRM (ne bis in idem). Het Hof overwoog ten aanzien van deze laatste sanctie vervolgens:
"the severity of the measure (...) was in itself so significant, regardless of the context of his criminal conviction,; that it could ordinarily be viewed as a criminal sanction."
Van bis in idem was echter geen sprake:
"While the different sanctions were imposed by two different authorities in different proceedings, there was nevertheless a sufficiently close connection
between them, in substance and in time, to consider the withdrawal to be part of the sanctions under Swedish law for the offences of aggravated drunken driving and unlawful driving."
34. Van een dubbele bestraffing was dus weliswaar geen sprake nu het Hof beide procedures als verbonden met elkaar beschouwde. Het verschil met de zaak van [verdachte] is echter dat hij in twee verschillende procedures wordt geconfronteerd met een ontzegging, die de ene keer als straf wordt gelabeld en de andere keer als maatregel. Een belangrijk punt uit bovenstaand arrest is echter dat het Hof een ontzegging voor de duur van 18 maanden als een bestraffing ziet en geen gewicht toekent aan de nationale "labels".
35. Ondanks het feit dat Nederland het protocol waarin het ne bis in idem beginsel staat nog niet heeft geratificeerd, heeft deze uitspraak wel degelijk gevolgen voor de Nederlandse praktijk. De ongeldigheidsverklaring van het rijbewijs van [verdachte] gedurende 8 maanden is dus wel degelijk aan te merken als een straf. Een eventuele nieuwe ontzegging is een opeenstapeling van leed en wordt niet meer gerechtvaardigd door de feiten (zeker gelet op de oriëntatiepunten van de LOVS afspraken, die slechts 8 maanden indiceren - en niet 12 maanden zoals opgelegd).
36. Ik wil u dan ook verzoeken [verdachte] geen straf of maatregel op te leggen, mocht u tot een veroordeling komen. Subsidiair verzoek ik u de eventuele straf of maatregelen geheel in voorwaardelijke vorm op te leggen."
2.4.
Bij de beoordeling van het middel zijn de volgende bepalingen van belang.
- IVBPR art. 14, zevende lid, (in de Nederlandse vertaling):
"Niemand mag voor een tweede keer worden berecht of gestraft voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds overeenkomstig de wet en het procesrecht van elk land bij onherroepelijke uitspraak is veroordeeld of waarvan hij is vrijgesproken."
Bij de bekrachtiging van het verdrag is door Nederland het volgende voorbehoud gemaakt:
"De Regering van het Koninkrijk aanvaardt deze bepaling alleen voor zover daaruit geen verdere verplichtingen voortvloeien dan zijn neergelegd in artikel 68 van het Wetboek van Strafrecht."
- Wetboek van Strafrecht art. 68:
"1. Behoudens de gevallen waarin rechterlijke uitspraken voor herziening vatbaar zijn, kan niemand andermaal worden vervolgd wegens een feit waarover te zijnen aanzien bij gewijsde van de rechter in Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba onherroepelijk is beslist.
2. Is het gewijsde afkomstig van een andere rechter, dan heeft tegen dezelfde persoon wegens hetzelfde feit geen vervolging plaats in geval van:
1°. vrijspraak of ontslag van rechtsvervolging;
2°. veroordeling, indien een straf is opgelegd, gevolgd door gehele uitvoering, gratie of verjaring der straf.
3. Niemand kan worden vervolgd wegens een feit dat te zijnen aanzien in een vreemde staat onherroepelijk is afgedaan door de voldoening aan een voorwaarde, door de bevoegde autoriteit gesteld ter voorkoming van strafvervolging."
- Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994):
- art. 130, eerste lid:
"Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld."
- art. 131, eerste lid:
"1. Indien een schriftelijke mededeling als bedoeld in artikel 130, eerste lid, is gedaan, besluit het CBR in de bij ministeriële regeling aangewezen gevallen respectievelijk tot:
(...)
c. een onderzoek naar de rijvaardigheid of geschiktheid. (...)"
- art. 134, eerste en tweede lid:
"1. Het CBR stelt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de bevindingen van de deskundige of deskundigen, de uitslag van het onderzoek vast. Van deze uitslag doet het CBR mededeling aan betrokkene. Indien een of meer deskundigen bij hun bevindingen hebben aangetekend dat inzage daarvan naar hun oordeel kennelijk ernstig nadeel voor betrokkene zou opleveren, deelt het CBR de bevindingen schriftelijk mede aan de door betrokkene aangewezen vertrouwensarts.
2. Het CBR besluit tot ongeldigverklaring van het rijbewijs indien de uitslag van het onderzoek daartoe aanleiding geeft. Bij ministeriële regeling worden de gevallen aangewezen waarin daarvan sprake is."
2.5.
Aan het middel ligt de opvatting ten grondslag dat de door het Hof opgelegde ontzegging van de rijbevoegdheid in strijd is met het aan art. 14, zevende lid, IVBPR en art. 68 Sr ten grondslag liggende ne bis in idem-beginsel, aangezien (mede) naar aanleiding van het in de onderhavige zaak aan de verdachte tenlastegelegde feit diens rijbewijs op de voet van art. 134, tweede lid, WVW 1994 ongeldig is verklaard. Die opvatting is onjuist. Dat berust op het volgende.
De ongeldigverklaring van het rijbewijs is een bestuurlijke maatregel waartoe kan worden besloten ingeval de houder van het rijbewijs blijkens de uitslag van een daartoe op grond van art. 131 WVW 1994 ingesteld onderzoek niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van één of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor het rijbewijs is afgegeven. Deze maatregel wordt dus niet – direct of indirect – opgelegd op grond van het plegen van een strafbaar feit, ook al kan de verdenking van zo een feit wel de aanleiding vormen voor voormeld onderzoek. Hetgeen is overwogen in HR 3 maart 2015, ECLI:NL:HR:2015:434, NJ 2015/256 omtrent de strafvervolging ter zake van het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank in gevallen waarin de verdachte op grond van datzelfde feit de verplichting tot deelname aan het alcoholslotprogramma is opgelegd, noopt niet tot een ander oordeel, omdat het in dat arrest – anders dan in het onderhavige geval – kort gezegd ging om de uitzonderlijke situatie waarin twee procedures over een identieke verweten gedraging hun directe oorsprong vonden in hetzelfde feit met sterk gelijkende gevolgen.
2.6.
Uit het vorenoverwogene volgt dat het middel faalt.
3. Beoordeling van de overige middelen
De middelen kunnen niet tot cassatie leiden. Dit behoeft, gezien art. 81, eerste lid, RO, geen nadere motivering nu de middelen niet nopen tot beantwoording van rechtsvragen in het belang van de rechtseenheid of de rechtsontwikkeling.
4. Beslissing
De Hoge Raad verwerpt het beroep.
Dit arrest is gewezen door de vice-president A.J.A. van Dorst als voorzitter, en de raadsheren J. de Hullu en A.L.J. van Strien, in bijzijn van de waarnemend griffier E. Schnetz, en uitgesproken ter openbare terechtzitting van 3 november 2015.
Conclusie 08‑09‑2015
Inhoudsindicatie
Ne bis in idem i.v.m. ontzegging rijbevoegdheid en ongeldigverklaring rijbewijs. Aan het middel ligt de opvatting ten grondslag dat de door het Hof opgelegde ontzegging van de rijbevoegdheid in strijd is met het aan art. 14.7 IVBPR en art. 68 Sr ten grondslag liggende ne bis in idem-beginsel, aangezien (mede) n.a.v. het i.c. aan verdachte tlgd. feit diens rijbewijs op de voet van art. 134.2 WVW 1994 ongeldig is verklaard. Die opvatting is onjuist. Dat berust op het volgende. De ongeldigverklaring van het rijbewijs is een bestuurlijke maatregel waartoe kan worden besloten ingeval de houder van het rijbewijs blijkens de uitslag van een daartoe o.g.v. art. 131 WVW 1994 ingesteld onderzoek niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke en geestelijke geschiktheid voor het besturen van één of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor het rijbewijs is afgegeven. Deze maatregel wordt dus niet – direct of indirect – opgelegd o.g.v. het plegen van een strafbaar feit, ook al kan de verdenking van zo een feit wel de aanleiding vormen voor voormeld onderzoek. Hetgeen is overwogen in ECLI:NL:HR:2015:434 omtrent de strafvervolging t.z.v. het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank in gevallen waarin verdachte o.g.v. datzelfde feit de verplichting tot deelname aan het alcoholslotprogramma is opgelegd, noopt niet tot een ander oordeel, omdat het in dat arrest – anders dan i.c. – kort gezegd ging om de uitzonderlijke situatie waarin twee procedures over een identieke verweten gedraging hun directe oorsprong vonden in hetzelfde feit met sterk gelijkende gevolgen. AG: anders.
Nr. 14/0492
4 Mr. Machielse
Zitting 8 september 2015
Conclusie inzake:
[verdachte]
1. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, locatie Arnhem, heeft verdachte op 7 juli 2014 voor: overtreding van artikel 8, tweede lid, onderdeel a van de Wegenverkeerswet 1994 veroordeeld tot een geldboete van € 950 en tot een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van twaalf maanden, waarvan acht maanden voorwaardelijk.
2. Verdachte heeft cassatie doen instellen en mr. D.J.P. van Omme, advocaat te Amsterdam, heeft een schriftuur ingezonden houdende drie middelen van cassatie.
3.1. Het eerste middel klaagt dat het hof verzuimd heeft de pleitnota van hoger beroep bij de stukken te voegen.
3.2. Het middel mist feitelijke grondslag. Bij de stukken die ter griffie van de Hoge Raad zijn ontvangen heb ik de pleitnota van hoger beroep van 23 juni 2014 aangetroffen.
4.1. Het tweede middel klaagt dat het hof heeft nagelaten te reageren op een uitdrukkelijk onderbouwd standpunt van de verdediging. Het betreft een strafmaatverweer, erop neerkomende dat verdachte zijn rijbewijs door een besluit van het CBR al acht maanden heeft moeten missen en dat daarom geen nieuwe ontzegging van de rijbevoegdheid zou moeten worden opgelegd. De advocaat van verdachte heeft dit standpunt toegelicht met een verwijzing naar rechtspraak van het EHRM waarin een bestuurlijke maatregel en strafrechtelijke ontzegging met elkaar in verband zijn gebracht. Het derde middel klaagt ook over de oplegging van een ontzegging van de rijbevoegdheid, maar nu omdat verdachte aldus dubbel wordt gestraft voor hetzelfde feit. Het CBR heeft immers zijn rijbewijs ingevorderd en ongeldig verklaard.
Beide middelen lenen zich voor een gezamenlijke bespreking.
4.2. Over de voorgeschiedenis houdt de pleitnota het volgende in:
“10. Los van het strafrechtelijk traject, heeft het CBR een eigen procedure voor mensen die verdacht worden van het rijden onder invloed.
11. Aangezien [verdachte] vier jaar geleden een Educatieve Maatregel Alcoholverkeer (een zgn. EMA) heeft gevolgd naar aanleiding van een eerdere veroordeling, komt [verdachte] in het “zwaarste” traject van het CBR: hij kreeg een medische keuring.
(…)
13. Uit de medische keuring komt dan ook niet naar voren dat [verdachte] zich zou schuldig maken aan overmatig alcoholgebruik.
14. Het psychiatrisch onderzoek valt echter heel vervelend uit. Er wordt een antwoord aan hem toegeschreven over zijn vermeende dronkenschap op de bewuste avond, dat [verdachte] nooit heeft gegeven en daaruit leidt de psychiater af dat er sprake zou zijn van “tolerantie” duidend op veelvuldig alcoholgebruik.
15. [verdachte] geeft dan meteen aan dat hij dit antwoord nooit heeft gegeven en vraagt meteen herkeuring aan. Ook de tweede psychiater concludeert echter dat er sprake zou zijn van “tolerantie”, maar motiveert dit in eerste instantie niet. In tweede instantie, daartoe aangespoord door het CBR, geeft de medisch psychiater aan dat door anderhalf uur water te drinken voordat hij naar huis reeds, [verdachte] kennelijk nog in staat was om na te denken en dat zou ook duiden op alcoholtolerantie. Op grond van het feit dat hij nog een keer heeft gereden onder invloed na het volgen van een EMA, concluderen beide psychiaters daarop dat [verdachte] een alcoholmisbruiker zou zijn.
16. Vervolgens is het rijbewijs van [verdachte] vanaf 29 oktober 2013 ongeldig verklaard.
(…)
18. Toch doet het CBR het voorkomen alsof er daadwerkelijk wordt gekeken naar de persoonlijke omstandigheden van [verdachte], meer in het bijzonder zijn alcoholgebruik. Wanneer ik de jurisprudentie bestudeer over het optreden van het CBR in dit soort zaken, kom ik er al snel achter dat het rijden na een EMA in bijna alle gevallen leidt tot het oordeel van alcoholmisbruik, los van de werkelijke consumptie van alcohol. Weliswaar moet er volgens de bestuursrechter een bijkomende omstandigheid worden genoemd, alleen de eisen die daaraan worden gesteld zijn minimaal. Een redenering over het beweerdelijk helder na kunnen denken na het genuttigd hebben van een grote hoeveelheid alcohol is voldoende voor het oordeel van “tolerantie” en daarmee voor de diagnose “alcoholmisbruik”.
19. Ik zal hier niet verder stilstaan bij de onredelijkheid van deze procedure. Uiteraard heb ik bezwaar ingesteld namens [verdachte] en een voorlopige voorziening aangevraagd. De toets van de voorlopige voorzieningenrechter is echter zeer marginaal. Het uitprocederen van de natuurlijke bodemzaak heeft verder weinig zin, nu [verdachte] na 1 maart 2013 weer een herkeuring kon aanvragen en dit ook heeft gedaan. Hij is inmiddels opnieuw gekeurd, waarbij de arts hem mondeling meedeelde dat hij geschikt was om auto te rijden en van alcoholmisbruik geen sprake was. Het rapport heeft [verdachte] echter nog steeds niet, laat staan een bericht dat hij zijn rijbewijs weer kan ophalen.
20. Het gevolg van het optreden van het CBR is derhalve dat [verdachte] nog altijd niet over zijn rijbewijs beschikt.
(…)
Strafmaat
26. [verdachte] is dus reeds geknipt en geschoren door het CBR. Daar komt geen rechter aan te pas. (En dan heb ik het uiteraard niet over de marginale toets van de voorlopige voorzieningenrechter.)
27. Ik acht deze situatie uit rechtsstatelijk oogpunt zeer onwenselijk gezien de verstrekkende gevolgen die het optreden van het CBR heeft.
(…)
29. Een de andere belangrijke omstandigheid waarmee [verdachte] zich nog geconfronteerd ziet is dat na het onherroepelijk worden van een eventuele strafrechtelijke veroordeling zijn rijbewijs ook op grond van art. 123b WvW ongeldig is. Hij zal dan zelfs opnieuw een rijexamen moeten doen.
30. [verdachte] heeft nog steeds geen rijbewijs. Hopelijk ontvangt hij het voor de bouwvak. Hij heeft het rijbewijs in ieder geval al 8 maanden moeten missen. Een eventuele ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd door de strafrechter heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde vanuit verkeersveiligheidsoogpunt: dat wordt al voldoende gewaarborgd door de maatregelen van het CBR (zie ook de aangehaalde rechtspraak)
(…)
35. Ondanks het feit dat Nederland het protocol waarin het ne bis in idem beginsel staat nog niet heeft geratificeerd, heeft deze uitspraak wel degelijk gevolgen voor de Nederlandse praktijk. De ongeldigheidsverklaring van het rijbewijs van [verdachte] gedurende 8 maanden is dus wel degelijk aan te merken als een straf. Een eventuele nieuwe ontzegging is een opeenstapeling van leed en wordt niet meer gerechtvaardigd door de feiten (zeker gelet op de oriëntatiepunten van de LOVS afspraken, die slechts 8 maanden indiceren - en niet 12 maanden zoals opgelegd).
36. Ik wil u dan ook verzoeken [verdachte] geen straf of maatregel op te leggen, mocht u tot een veroordeling komen. Subsidiair verzoek ik u de eventuele straf of maatregelen geheel in voorwaardelijke vorm op te leggen.”
De advocaat heeft ter terechtzitting daaraan nog het volgende toegevoegd:
“Cliënt heeft eerder een EMA cursus moeten volgen. Ook is hij onderzocht door een psychiater. Dat heeft geleid tot een ongeldig rijbewijs.
Nu is na een jaar weer gekeurd en indien hij als gezond wordt bevonden kan hij weer een rijbewijs krijgen. Als hij echter wordt veroordeeld dan zal zijn rijbewijs weer ongeldig worden verklaard.”
4.3. Wat is aangevoerd, kan bezwaarlijk anders worden verstaan dan als een standpunt inzake de straftoemeting dat duidelijk, door argumenten geschraagd en voorzien van een ondubbelzinnige conclusie ten overstaan van het hof naar voren is gebracht. Met enige goede wil kan men er ook een beroep op de niet-ontvankelijkheid van het OM in lezen, zij het dat de pleitnota van hoger beroep het ne-bis-in-idem-issue onder de straftoemeting bespreekt. Het hof heeft als volgt gerespondeerd:
“De hierna te melden strafoplegging is in overeenstemming met de aard en de ernst van het bewezenverklaarde en de omstandigheden waaronder dit is begaan, mede gelet op de persoon van verdachte en zijn draagkracht, zoals van een en ander bij het onderzoek ter terechtzitting is gebleken. Het hof heeft ten aanzien van de op te leggen ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen in aanmerking genomen dat verdachte eerder onherroepelijk is veroordeeld voor een soortgelijk feit.
Het hof ziet geen aanleiding, zoals door de raadsman is bepleit, aan verdachte geen straf of maatregel op te leggen dan wel de eventuele straf en maatregel in voorwaardelijke vorm op te leggen. In afwijking van de vordering van de advocaat-generaal is met het door het hof opgelegde voorwaardelijke deel van de bijkomende straf in voldoende mate rekening gehouden met de belangen van de verdachte afgezet tegen de aard en ernst van het bewezenverklaarde feit.”
4.4. In HR 3 maart 2015, NJ 2015, 256 m.nt. Keulen heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over de samenloop tussen de oplegging van een alcoholslotprogramma en strafrechtelijke vervolging voor dezelfde gedraging die ook aanleiding was voor het opleggen van het alcoholslotprogramma. De Hoge Raad stelde voorop dat artikel 68 Sr niet van toepassing is omdat er geen sprake is van meerdere onherroepelijke beslissingen van de strafrechter. Maar daarmee is het laatste woord nog niet gezegd:
"4.3.2. Er bestaat echter een sterke gelijkenis tussen de strafrechtelijke vervolging in gevallen als het onderhavige en de procedure die leidt tot oplegging van een asp, welke gelijkenis blijkt wanneer op de onderhavige situatie de vergelijkingsfactoren worden toegepast die in de rechtspraak van de Hoge Raad zijn ontwikkeld ten behoeve van de beoordeling van de vraag of sprake is van 'hetzelfde feit' als bedoeld in art. 68 Sr en art. 313 Sv (vgl. HR 1 februari 2011, ECLI:NL:HR:2011:BM9102, NJ 2011/394). Een dergelijke vergelijking leidt tot de slotsom dat enerzijds de procedure die leidt tot oplegging van het asp en anderzijds de strafrechtelijke vervolging hun oorsprong vinden in hetzelfde feit als in die rechtspraak bedoeld. De aan de betrokkene verweten gedraging is immers identiek, te weten (nader bepaalde gevallen van) rijden onder invloed, terwijl de beschermde rechtsgoederen in hoge mate vergelijkbaar zijn, te weten de bevordering van de verkeersveiligheid.
Daarnaast geldt dat voor de betrokkene de gevolgen van het opleggen van het asp en de van het instellen van een strafvervolging te verwachten strafrechtelijke sancties in hoge mate overeenkomen, nu beide voor de betrokkene kunnen leiden tot een ingrijpende beperking van de rijbevoegdheid en oplegging van een wezenlijke betalingsverplichting.
Aldus komt naar voren dat zich hier een uitzonderlijke - van andere gevallen waarin een bestuursrechtelijk en een strafrechtelijk traject samenlopen, afwijkende - situatie voordoet die op gespannen voet staat met het, aan art. 68 Sr ten grondslag liggende, beginsel dat iemand niet twee maal kan worden vervolgd en bestraft voor het begaan van hetzelfde feit."
De Hoge Raad benadrukt vervolgens dat het ne-bis-in-idembeginsel in internationaal kader op brede erkenning kan rekenen, hoewel dat internationaal kader letterlijk niet van toepassing is op de samenloop van een administratieve maatregel en strafrechtelijke vervolging. Maar in internationaal verband is niet zonder meer doorslaggevend welk etiket de nationale wetgever op een reactie van overheidswege plakt. Voor de beantwoording van de vraag of artikel 4 van het Zevende Protocol is geschonden, kent het EHRM groot belang toe aan de vraag of sprake is van een 'sufficiently close connection' tussen de verschillende procedures. Als van zo een samenhang sprake is, kan het gevolg zijn dat de beide procedures als één samenhangende reactie op een strafbaar feit moeten worden beschouwd. De Nederlandse wetgever heeft geen voorziening getroffen voor een samenloop van een strafrechtelijke vervolging met het opleggen van het alcoholslotprogramma. De Hoge Raad komt dan tot de slotsom dat de strafvervolging van verdachte voor het rijden onder invloed van alcoholhoudende drank in strijd is met de beginselen van een goede procesorde wanneer verdachte vanwege datzelfde feit verplicht is tot deelname aan het alcoholslotprogramma.
4.5. Op 7 juli 2015 heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over de wijze waarop hij met cassatieberoepen zal omgaan waarin het alcoholslotprogramma een rol speelt.1.Hij overwoog:
“3.3. Voormeld arrest2.betreft een onderwerp waarover de feitenrechters in strafzaken - wellicht mede beïnvloed door beslissingen van de bestuursrechter over dit onderwerp - divergerende opvattingen huldigden en dienvolgens tot uiteenlopende beslissingen zijn gekomen. Het arrest van 3 maart 2015 beoogt op dat punt duidelijkheid te verschaffen wat betreft de strafrechtelijke kant van het onderwerp (de strafvervolging). Daags na dit arrest heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in zijn uitspraak duidelijkheid geschapen wat betreft de bestuursrechtelijke kant van het onderwerp (ABRvS 4 maart 2015, ECLI:NL:RVS:2015:622).
3.4. De Hoge Raad realiseert zich dat de uitkomst van deze beslissingen niet zodanig voorzienbaar was dat de procesdeelnemers in reeds aanhangige strafzaken daarmee rekening hadden behoren te houden en daarom in feitelijke aanleg hadden moeten klagen over, kort gezegd, dubbele vervolging. Daarin vindt de Hoge Raad aanleiding om in zaken als de onderhavige waarin vóór 3 maart 2015 uitspraak is gedaan die nog niet onherroepelijk is geworden, te doen wat het hof had behoren te doen, mits (i) tegen de uitspraak tijdig beroep in cassatie is ingesteld, (ii) in de cassatieschriftuur is aangevoerd dat sprake is van dubbele vervolging in die zin dat de verdachte ter zake van hetzelfde feit de verplichting is opgelegd tot deelname aan het asp, en (iii) die stelling door de raadsman is gestaafd met bescheiden aan de herkomst en betrouwbaarheid waarvan in redelijkheid niet behoeft te worden getwijfeld. De onder (iii) genoemde voorwaarde geldt niet indien op grond van 's hofs vaststellingen dan wel op grond van de op de voet van art. 434, eerste lid, Sv aan de Hoge Raad gezonden stukken van het dossier de feitelijke grondslag van het middel als vaststaand kan worden aangenomen.
3.5. Na het onderhavige arrest moet het voor de advocatuur voldoende duidelijk zijn dat en hoe in gevallen als de onderhavige in cassatie met vrucht een beroep kan worden gedaan op de niet-ontvankelijkheid van het openbaar ministerie in de vervolging. Daarom zal de Hoge Raad, alvorens zo een middel te honoreren, slechts in zaken waarin de cassatieschriftuur is ingekomen vóór dit arrest, alsnog gelegenheid bieden tot staving van het middel.
3.6. Uit het vorenoverwogene volgt dat in de onderhavige zaak de raadsman van de verdachte in de gelegenheid behoort te worden gesteld zijn stelling dat sprake is dubbele vervolging in die zin dat de verdachte ter zake van hetzelfde feit de verplichting is opgelegd tot deelname aan het asp, alsnog te staven door de overlegging van bescheiden aan de herkomst en betrouwbaarheid waarvan in redelijkheid niet behoeft te worden getwijfeld. Daarbij valt in het bijzonder te denken aan het origineel of een gewaarmerkte kopie van het besluit van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen waarbij aan de verdachte de verplichting is opgelegd aan een asp deel te nemen.”
4.6. In de onderhavige zaak is de cassatieschriftuur in december 2014 ingezonden, dus voordat de Hoge Raad op 10 maart 2015 arrest wees. Aan de eerste voorwaarde die de Hoge Raad op 7 juli 2015 formuleerde, is voldaan. Er is tijdig beroep in cassatie ingesteld. Met de tweede voorwaarde ligt het anders. De onderhavige zaak heeft immers geen betrekking op de oplegging van een alcoholslotprogramma, maar op de ongeldigverklaring van verdachtes rijbewijs door het CBR. De problematiek lijkt mij echter verwant te zijn.
De stelling dat het rijbewijs van verdachte ongeldig is verklaard ligt ten grondslag aan het tweede en derde cassatiemiddel, maar deze stelling is niet gestaafd met bescheiden aan de herkomst en betrouwbaarheid waarvan in redelijkheid niet kan worden getwijfeld, noch vindt deze stelling grondslag in hetgeen het hof heeft vastgesteld of in wat in het aan de Hoge Raad ingezonden dossier besloten ligt. Het komt mij voor dat er reden is om de steller van de schriftuur alsnog gelegenheid te bieden om de stelling dat het CBR het rijbewijs van verdachte al ongeldig heeft verklaard naar aanleiding van de feiten waarvoor het hof verdachte op 7 juni 2014 heeft veroordeeld, tegen welk arrest het onderhavige cassatieberoep is gericht, te staven.
5. Daarom stel ik voor een tussenarrest te wijzen om deze gelegenheid alsnog te bieden. Uiteraard houd ik mij voor het nemen van een aanvullende conclusie ten gronde gereed indien Uw Raad van oordeel zou zijn dat de onderhavige zaak niet aan de voorwaarden voldoet die zijn gesteld aan de mogelijkheid om alsnog een klacht in cassatie te onderbouwen.
De Procureur-Generaal
bij de Hoge Raad der Nederlanden
Voetnoten
Voetnoten Conclusie 08‑09‑2015
HR 3 maart 2015, ECLI:NL:HR:2015:434, NJ 2015, 256 m.nt. Keulen.
Beroepschrift 08‑12‑2014
Hoge Raad der Nederlanden
Schriftuur met 3 middelen van cassatie
Verzoeker: de heer [verzoeker], geboren op [geboortedatum] 1943 te [geboorteplaats], wonende aan de [adres], te ([postcode]) [woonplaats].
Het cassatieberoep is gericht tegen het arrest van het Hof Arnhem-Leeuwarden, locatie Arnhem van16 juli 2014, parketnummer: 21/000115-14
Tot het opstellen en indienen van deze schriftuur is mr. D.J.P. van Omme bepaaldelijk gevolmachtigd door verzoeker.
Middel I
Het recht is geschonden en/of op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen zijn verzuimd, o.m. de beginselen van een behoorlijke procesorde, doordat het Hof heeft verzuimd de pleitnota bij de stukken van het geding te voegen.
Toelichting:
Blijkens het proces-verbaal van de zitting van 23 juni 2014 heeft de raadsman van verzoeker een pleitnota overgelegd. Dit stuk bevindt zich niet bij de stukken van het geding. Namens verzoeker is op de voet van art. IV.3 van het Procesreglement van de strafkamer van de Hoge Raad 2013 de griffie om aanvulling van de stukken verzocht, maar dit is, voor zover verzoeker bekend, niet gebeurd. Recent heeft uw Raad bevestigd dat dit tot nietigheid van het onderzoek en de naar aanleiding daarvan gedane uitspraak leidt (HR 10 juni 2014, ECLI:NL:HR:2014:1356).
Middel II
Het recht is geschonden en/of op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen zijn verzuimd, o.m. art. 359 lid 2 Sv, doordat het Hof heeft verzuimd te reageren op een uitdrukkelijk onderbouwd standpunt dat namens verzoeker is voorgedragen.
Toelichting:
Namens verzoeker is blijkens de pleitnota onder meer gewezen op het feit dat verzoeker reeds 8 maanden zijn rijbewijs had moeten missen door een besluit van het CBR ten tijde van de behandeling van de zaak in hoger beroep en dat er daarom geen nieuwe ontzegging van de rijbevoegdheid zou moeten worden opgelegd. Meer in het bijzonder is het volgende voorgedragen als strafmaatverweer:
De heer [verzoeker] is dus reeds geknipt en geschoren door het CBR. Daar komt geen rechter aan te pas. (En dan heb ik het uiteraard niet over de marginale toets van de voorlopige voorzieningenrechter.)
Ik acht deze situatie uit rechtsstatelijk oogpunt zeer onwenselijk gezien de verstrekkende gevolgen die het optreden van het CBR heeft.
Er is in de rechtspraak en in de media al het nodige te doen geweest over de ernst van het ingrijpen van het CBR en de verhouding tot de strafzaak:
- —
Zie ondermeer bijgevoegde publicaties; strafrechters hebben in toenemende mate moeite met de zware sancties van het CBR waar geen rechter aan te pas komt. In een enkel geval is het OM zelfs niet-ontvankelijk verklaard omdat de rechter van mening was dat er sprake was van een‘bis in idem’.
- —
Zie ondermeer rb Den Haag 16-10-2013, ECLI:NL:RBDHA:2013:14150.
- —
Rb Limburg 15-01-2013, ECLI:NL:RBLIM:2013:BY9366:
Met de strafrechtelijke invorderingsprocedure wordt net als met de bestuursrechtelijke procedure beoogd het recidivegevaar op de korte termijn tegen te gaan. Nu ten aanzien van klager de bestuursrechtelijke vorderingsprocedure is ingezet, is daarmee tevens het recidivegevaar op de korte termijn aanzienlijk beperkt. Klager mag immers voorlopig niet, of slechts in een auto met alcoholslot rijden. Gelet daarop is naar het oordeel van de rechtbank de facto het belang bij het langer ingevorderd houden van het rijbewijs komen te vervallen. Aan een belangenafweging tussen het algemeen belang bij invordering en het persoonlijk belang van klager bij teruggave van het rijbewijs komt de rechtbank derhalve niet meer toe.
Een de andere belangrijke omstandigheid waarmee de heer [verzoeker] zich nog geconfronteerd ziet is dat na het onherroepelijk worden van een eventuele strafrechtelijke veroordeling zijn rijbewijs ook op grond van art. 123b WvW ongeldig is. Hij zal dan zelfs opnieuw een rijexamen moeten doen.
De heer [verzoeker] heeft nog steeds geen rijbewijs. Hopelijk ontvangt hij het voor de bouwvak. Hij heeft het rijbewijs in ieder geval al 8 maanden moeten missen. Een eventuele ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd door de strafrechter heeft dan ook geen enkele toegevoegde waarde vanuit verkeersveiligheidsoogpunt: dat wordt al voldoende gewaarborgd door de maatregelen van het CBR (zie ook de aangehaalde rechtspraak).
Uiteraard zou u de heer [verzoeker] nog eens extra kunnen straffen door er wel een op te leggen, alleen denk ik dat ook gelet op de kosten die de heer [verzoeker] tot nu toe heeft moeten maken (€2.000,- voor de keuring, €2.000,- per maand voor een chauffeur, de kosten voor herkeuringen en een nieuw rijexamen en uiteraard de proceskosten) zal dit weinig toegevoegde waarde hebben uit oogpunt van preventie. De heer [verzoeker] zal nog een heel gevecht moeten voeren om ooit weer over zijn rijbewijs te kunnen beschikken, helemaal nu hij ook op grond van zijn 70ste verjaardag een nieuw rijbewijs moest aanvragen en daartoe een verklaring geschiktheid moest verkrijgen van het CBR die hij op grond van de eerdere psychiatrische rapporten niet kreeg.
Verder wijs ik in dit kader nog op het volgende.
In de zaak die aanleiding gaf tot EHRM 13 december 2005, AB 2006, 285 m. nt. Barkhuysen en Van Emmerik ([naam 1] tegen Zweden; bijlage 1) werd de heer [naam 1] voor rijden onder invloed en rijden zonder rijbewijs tot een voorwaardelijke gevangenisstraf en 50 uur dienstverlening veroordeeld door de strafrechter. Later werd zijn rijbewijs door een bestuursorgaan tevens voor 18 maanden ingetrokken naar aanleiding van deze feiten en heeft de heer [naam 1] uiteindelijk een klacht ingediend dat sprake was van schending van art. 4 van het 7de protocol bij het EVRM (ne bis in idem). Het Hof overwoog ten aanzien van deze laatste sanctie vervolgens:
‘the severity of the measure (…) was in itself so significant, regardless of the context of his criminal conviction, that it could ordinarily be viewed as a criminal sanction.’
Van bis in idem was echter geen sprake:
‘While the different sanctions were imposed by two different authorities in different proceedings, there was nevertheless a sufficiently close connection between them, in substance and in time, to consider the withdrawal to be part of the sanctions under Swedish law for the offences of aggravated drunken driving and unlawful driving.’
Van een dubbele bestraffing was dus weliswaar geen sprake nu het Hof beide procedures als verbonden met elkaar beschouwde. Het verschil met de zaak van de heer [verzoeker] is echter dat hij in twee verschillende procedures wordt geconfronteerd met een ontzegging, die de ene keer als straf wordt gelabeld en de andere keer als maatregel. Een belangrijk punt uit bovenstaand arrest is echter dat het Hof een ontzegging voor de duur van 18 maanden als een bestraffing ziet en geen gewicht toekent aan de nationale ‘labels’.
Ondanks het feit dat Nederland het protocol waarin het ne bis in idem beginsel staat nog niet heeft geratificeerd, heeft deze uitspraak wel degelijk gevolgen voor de Nederlandse praktijk. De ongeldigheidsverklaring van het rijbewijs van de heer [verzoeker] gedurende 8 maanden is dus wel degelijk aan te merken als een straf. Een eventuele nieuwe ontzegging is een opeenstapeling van leed en wordt niet meer gerechtvaardigd door de feiten (zeker gelet op de oriëntatiepunten van de LOVS afspraken, die slechts 8 maanden indiceren — en niet 12 maanden zoals opgelegd).
Ik wil u dan ook verzoeken de heer [verzoeker] geen straf of maatregel op te leggen, mocht u tot een veroordeling komen. Subsidiair verzoek ik u de eventuele straf of maatregelen geheel in voorwaardelijke vorm op te leggen.
Dit verweer valt aan te merken als een uitdrukkelijk onderbouwd standpunt in de zin van art. 359 lid 2 Sv nu het duidelijk, door argumenten geschraagd en voorzien van een ondubbelzinnige conclusie ten overstaan van het Hof naar voren is gebracht.
Het hof heeft hierop als volgt gereageerd:
‘Het hof ziet geen aanleiding, zoals door de raadsman is bepleit, aan verdachte geen straf of maatregel op te leggen dan wel de eventuele straf en maatregel in voorwaardelijke vorm op te leggen.’
Deze overweging kan niet worden aangemerkt als de redenen die tot verwerping van het standpunt in de zin van art. 359 lid 2 Sv hebben geleid. Meer in het bijzonder verzuimt het Hof aan te geven waarom verzoeker na een periode van 8 maanden waarin zijn rijbewijs ongeldig is verklaard nogmaals een rijontzegging zou moeten ondergaan.
Middel III
Het recht is geschonden en/of vormen zijn verzuimd. Meer in het bijzonder is art. 14 lid 7 van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten geschonden doordat het Hof aan verzoeker een ontzegging van de rijbevoegdheid heeft opgelegd van 12 maanden, waarvan 8 voorwaardelijk. Dit terwijl verzoeker op grond van een besluit van het CBR genomen naar aanleiding van hetzelfde feit als is ten laste gelegd in de strafzaak reeds 8 maanden zijn rijbewijs had moeten missen ten tijde van de behandeling van de zaak in hoger beroep. Subsidiair heeft het Hof zijn oordeel op dit punt onvoldoende gemotiveerd.
Toelichting:
Namens verzoeker is in hoger beroep over de procedure bij het CBR het volgende aangevoerd:
Optreden CBR
Los van het strafrechtelijk traject, heeft het CBR een eigen procedure voor mensen die verdacht worden van het rijden onder invloed.
Aangezien de heer [verzoeker] vier jaar geleden een Educatieve Maatregel Alcoholverkeer (een zgn. EMA) heeft gevolgd naar aanleiding van een eerdere veroordeling, komt de heer [verzoeker] in het ‘zwaarste’ traject van het CBR: hij kreeg een medische keuring.
Voorafgaande aan de keuring bespreek ik met de heer [verzoeker] zijn medische omstandigheden. Daaruit blijkt dat de heer [verzoeker] een matige drinker is en na de aanhouding bijna volledig is gestopt met drinken. Hij dronk sowieso nooit thuis en eigenlijk alleen maar bij sociale gelegenheden, bijv. borrels. Daarbij dronk hij nooit meer dan één tot vier glazen. De bewuste avond was dan ook een uitzonderlijke omstandigheid.
Uit de medische keuring komt dan ook niet naar voren dat de heer [verzoeker] zich zou schuldig maken aan overmatig alcoholgebruik.
Het psychiatrisch onderzoek valt echter heel vervelend uit. Er wordt een antwoord aan hem toegeschreven over zijn vermeende dronkenschap op de bewuste avond, dat de heer [verzoeker] nooit heeft gegeven en daaruit leidt de psychiater af dat er sprake zou zijn van ‘tolerantie’ duidend op veelvuldig alcoholgebruik.
De heer [verzoeker] geeft dan meteen aan dat hij dit antwoord nooit heeft gegeven en vraagt meteen herkeuring aan. Ook de tweede psychiater concludeert echter dat er sprake zou zijn van ‘tolerantie’, maar motiveert dit in eerste instantie niet. In tweede instantie, daartoe aangespoord door het CBR, geeft de medisch psychiater aan dat door anderhalf uur water te drinken voordat hij naar huis reeds, de heer [verzoeker] kennelijk nog in staat was om na te denken en dat zou ook duiden op alcoholtolerantie. Op grond van het feit dat hij nog een keer heeft gereden onder invloed na het volgen van een EMA, concluderen beide psychiaters daarop dat de heer [verzoeker] een alcoholmisbruiker zou zijn.
Vervolgens is het rijbewijs van de heer [verzoeker] vanaf 29 oktober 2013 ongeldig verklaard.
Ik kan me behoorlijk kwaad maken over de lichtvaardige wijze waarop de psychiaters tot hun conclusie komen. Ja, de heer [verzoeker] is na het volgen van de EMA opnieuw in de fout gegaan. Als hij op basis van die omstandigheid zijn rijbewijs voor langere tijd moet missen, zou hij daarmee kunnen leven, mits dit als zodanig in de wet is vastgelegd. Hiervan is echter geenszins sprake.
Toch doet het CBR het voorkomen alsof er daadwerkelijk wordt gekeken naar de persoonlijke omstandigheden van de heer [verzoeker], meer in het bijzonder zijn alcoholgebruik. Wanneer ik de jurisprudentie bestudeer over het optreden van het CBR in dit soort zaken, kom ik er al snel achter dat het rijden na een EMA in bijna alle gevallen leidt tot het oordeel van alcoholmisbruik, los van de werkelijke consumptie van alcohol. Weliswaar moet er volgens de bestuursrechter een bijkomende omstandigheid worden genoemd, alleen de eisen die daaraan worden gesteld zijn minimaal. Een redenering over het beweerdelijk helder na kunnen denken na het genuttigd hebben van een grote hoeveelheid alcohol is voldoende voor het oordeel van ‘tolerantie’ en daarmee voor de diagnose ‘alcoholmisbruik’.
Ik zal hier niet verder stilstaan bij de onredelijkheid van deze procedure. Uiteraard heb ik bezwaar ingesteld namens de heer [verzoeker] en een voorlopige voorziening aangevraagd. De toets van de voorlopige voorzieningenrechter is echter zeer marginaal Het uitprocederen van de natuurlijke bodemzaak heeft verder weinig zin, nu de heer [verzoeker] na 1 maart 2013 weer een herkeuring kon aanvragen en dit ok heeft gedaan. Hij is inmiddels opnieuw gekeurd, waarbij de arts hem mondeling meedeelde dat hij geschikt was om auto te rijden en van alcoholmisbruik geen sprake was. Het rapport heeft de heer [verzoeker] echter nog steeds niet, laat staan een bericht dat hij zijn rijbewijs weer kan ophalen.
Het gevolg van het optreden van het CBR is derhalve dat de heer [verzoeker] nog altijd niet over zijn rijbewijs beschikt.
Vervolgens heeft de raadsman van verzoeker hetgeen in Middel II is geciteerd, aangevoerd.
Het aangevoerde komt er, samengevat, op neer dat verzoeker nadat door het CBR een sanctie is opgelegd op basis waarvan hij zijn rijbewijs voor lange periode moet missen, niet nogmaals een rijontzegging door het Hof opgelegd zou moeten krijgen. Verzoeker voerde daarbij tevens aan dat het CBR zijn sanctie weliswaar grondt op de gedachte dat verzoeker een alcoholmisbruiker is maar dit oordeel wordt in beslissende mate onderbouwd met de feiten die ook ten grondslag liggen aan de veroordeling in de strafzaak, meer in het bijzonder het feit dat verzoeker onder invloed zou hebben gereden.
Juist het beschreven willekeurige karakter van de beslissing van het CBR maakt dat het besluit waarin het rijbewijs ongeldig is verklaard niet slechts als een maatregel kan worden gezien die geen leedtoevoeging beoogt. Integendeel, de gevolgen van het besluit dragen in hoge mate een punitief karakter en het besluit wordt in beslissende mate gedragen door het in de strafzaak tenlastegelegde feit. Aldus wordt verzoeker in strijd is met art. 14 lid 7 IVBPR en het in art. 68 Sr besloten liggende ne bis in idem-beginsel twee keer gestraft voor hetzelfde feit.
Mocht het Hof het oneens zijn met de namens verzoeker in dit verband voorgedragen feiten en het strafmaatverweer daarom hebben verworpen, is zijn arrest onvoldoende gemotiveerd.
Amsterdam, 8 december 2014
Mr. D.J.P. van Omme