Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2019/631 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 443/2009 en (EU) nr. 510/2011
Bijlage I
Geldend
Geldend vanaf 03-12-2023
- Bronpublicatie:
07-09-2023, PbEU L 2023, 2023/2502 (uitgifte: 13-11-2023, regelingnummer: 2023/2502)
- Inwerkingtreding
03-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
07-09-2023, PbEU L 2023, 2023/2502 (uitgifte: 13-11-2023, regelingnummer: 2023/2502)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Lucht
Verkeersrecht / Voertuigeisen
Deel A. Specifieke emissiestreefcijfers voor personenauto's
1
Voor het kalenderjaar 2020 worden de specifieke CO2-emissies van alle nieuwe personenauto's voor de toepassing van de berekeningen in dit punt en in punt 2 vastgesteld overeenkomstig de volgende formule:
specifieke CO2-emissies = 95 + a · (M − M0)
waarbij:
M | = | de massa van het voertuig in rijklare toestand in kilogram (kg) |
M0 | = | 1 379,88 |
a | = | 0,0333 |
2
Het specifieke emissiestreefcijfer van een fabrikant in 2020 wordt berekend als het gemiddelde van de overeenkomstig punt 1 bepaalde specifieke CO2-emissies van alle nieuwe personenauto's die in dat kalenderjaar zijn geregistreerd, waarvan hij de fabrikant is.
3
Het specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor een fabrikant in 2021 wordt als volgt berekend:
waarbij:
WLTPCO2 | = | de gemiddelde specifieke CO2-emissies in 2020, bepaald overeenkomstig bijlage XXI bij Verordening (EU) 2017/1151 en berekend volgens artikel 4, lid 3, tweede streepje, van deze verordening, exclusief de CO2-besparingen als gevolg van de toepassing van de artikelen 5 en 11 van deze verordening; |
NEDCCO2 | = | de gemiddelde specifieke CO2-emissies in 2020, bepaald overeenkomstig Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153 en berekend volgens artikel 4, lid 3, tweede streepje, van deze verordening, exclusief de CO2-besparingen als gevolg van de toepassing van de artikelen 5 en 11 van deze verordening; |
NEDC streefcijfer 2020 | = | het specifieke emissiestreefcijfer voor 2020, berekend overeenkomstig de punten 1 en 2. |
3 bis
Voor een fabrikant waarvoor WLTPCO2 of NEDCCO2 nul is, bedraagt het specifieke emissiereferentiestreefcijfer in 2021 NEDCstreefcijfer 2020 zoals gedefinieerd in punt 3.
3 ter
Voor een fabrikant die voor het eerst personenauto's in de handel brengt in de Unie in een van de kalenderjaren 2021 tot en met 2024, is het specifieke emissiereferentiestreefcijfer in 2021 het gemiddelde van de specifieke emissiereferentiestreefcijfers die voor alle fabrikanten zijn vastgesteld overeenkomstig punt 3, gewogen naar het aantal nieuwe personenauto's dat in 2020 voor die fabrikanten in de Unie is geregistreerd.
3 quater
Onverminderd punt 3 ter, indien een fabrikant in een van de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 voor het eerst personenauto's in de Unie in de handel brengt, maar die fabrikant werd gevormd door een fusie van twee of meer fabrikanten waarvan er ten minste een verantwoordelijk was voor de registratie van nieuwe personenauto's in 2020 in de Unie, is het specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor de nieuwe fabrikant in 2021 een van de volgende:
- a)
indien twee of meer van de fuserende fabrikanten verantwoordelijk waren voor de registratie van nieuwe personenauto's in 2020 in de Unie, is het specifieke emissiereferentiestreefcijfer in 2021 het gemiddelde van de specifieke emissiereferentiestreefcijfers die overeenkomstig punt 3 zijn vastgesteld voor die fabrikanten, gewogen naar het aantal nieuwe personenauto's dat in 2020 voor die fabrikanten in de Unie is geregistreerd;
- b)
indien slechts één van de fuserende fabrikanten verantwoordelijk was voor de registratie van nieuwe personenauto's in 2020 in de Unie, wordt het specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor die fabrikant in 2021 bepaald overeenkomstig punt 3.
3 quinquies
Voor een overeenkomstig artikel 6 gevormde groep wordt het specifieke WLTP-emissiereferentie streefcijfer bepaald op basis van de waarden voor WLTPCO2, NEDCCO2 en NEDC2020target die zijn berekend voor de groep als geheel.
In geval van een nieuwe groep die in de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 is gevormd of in geval van een wijziging van het lidmaatschap van een groep die in 2020 bestond, wordt het specifieke WLTP-emissiereferentiestreefcijfer berekend op basis van de waarden voor WLTPCO2, NEDCCO2 en NEDC2020target die zijn berekend voor de nieuwe groep als geheel.
4
Voor de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 wordt het specifieke emissiestreefcijfer voor een fabrikant als volgt berekend:specifiek emissiestreefcijfer = WLTPreferentiestreefcijfer + a [(Mø −; M0) − (Mø2020 − M0,2020)]
waarbij:
WLTPreferentiestreefcijfer | = | het specifieke WLTP-emissiereferentiestreefcijfer voor 2021, berekend overeenkomstig punt 3; |
a | = | 0,0333; |
Mø | = | het gemiddelde van de massa in rijklare toestand (M) van de nieuwe personenauto's van de fabrikant geregistreerd in het betreffende doeljaar in kilogram (kg); |
M0 | = | 1 379,88 in 2021, en 1 398,50 voor de jaren 2022, 2023 en 2024; |
Mø2020 | = | het gemiddelde van de massa in rijklare toestand (M) van de nieuwe personenauto's van de fabrikant in 2020, in kilogram (kg); |
M0,2020 | = | 1 379,88. |
5
Afwijkende streefcijfers overeenkomstig artikel 10, lid 3 of lid 4
- a)
Voor een fabrikant aan wie overeenkomstig artikel 10, lid 3, in het kalenderjaar 2021 een afwijking met betrekking tot een specifiek op de NEDC gebaseerd emissiestreefcijfer is toegestaan, of een afwijking overeenkomstig artikel 10, lid 4, van de specifieke emissiestreefcijfers in een van de kalenderjaren 2021 tot en met 2024, wordt het op de WLTP gebaseerd afwijkend streefcijfer voor die jaren als volgt berekend: afwijkend streefcijfer = WLTPCO2 · (NEDCderogationtarget / NEDCCO2)
waarbij:
WLTPCO2
WLTPCO2 zoals gedefinieerd in punt 3;
NEDCCO2
NEDCCO2 zoals gedefinieerd in punt 3;
NEDCafwijkend streefcijfer
het afwijkend streefcijfer dat de Commissie overeenkomstig artikel 10, lid 3 of lid 4 heeft toegekend.
- b)
Onverminderd punt a) wordt voor een fabrikant aan wie overeenkomstig artikel 10, lid 4, een afwijking van de specifieke emissiestreefcijfers in een van de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 is toegestaan, maar die niet verantwoordelijk was voor de registratie van nieuwe personenauto's in de Unie vóór 2021, het afwijkend streefcijfer voor die kalenderjaren berekend volgens de formule in punt a), waarbij de volgende definities van toepassing zijn:
WLTPCO2
de gemiddelde waarde van de WLTPCO2 zoals gedefinieerd in punt 3, van alle individuele fabrikanten, gewogen naar het aantal nieuwe in 2020 geregistreerde personenauto's;
NEDCCO2
de gemiddelde waarde van de NEDCCO2 zoals gedefinieerd in punt 3, van alle individuele fabrikanten, gewogen naar het aantal nieuwe in 2020 geregistreerde personenauto's;
NEDCafwijkend streefcijfer
het afwijkend streefcijfer, berekend overeenkomstig artikel 10, lid 4, in samenhang met artikel 6, lid 3, van Verordening (EU) nr. 63/2011.
- c)
oor een fabrikant aan wie overeenkomstig artikel 10, lid 4, voor een van de kalenderjaren 2025 tot en met 2028 een afwijking is toegestaan, wordt het specifieke emissiestreefcijfer (Afwijkend streefcijfer 2025-2028) als volgt berekend:
Voor een dergelijke fabrikant die niet verantwoordelijk was voor de registratie van nieuwe personenauto’s in 2020 of voor wie WLTPCO2 zoals gedefinieerd in punt 3 of NEDCCO2 zoals gedefinieerd in punt 3 gelijk is aan nul, wordt het specifieke emissiestreefcijfer (Afwijkend streefcijfer 2025-2028) als volgt berekend:)
Waarbij:
WLTPCO2,measured
= de gemiddelde waarde van WLTPCO2,measured zoals gedefinieerd in punt 6.0, van alle individuele fabrikanten waarop overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer van toepassing is, gewogen naar het aantal nieuwe in 2020 geregistreerde personenauto’s;
WLTPCO2
= de gemiddelde waarde van WLTPCO2 zoals gedefinieerd in punt 3, van alle individuele fabrikanten waarop overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer van toepassing is, gewogen naar het aantal nieuwe in 2020 geregistreerde personenauto’s;
NEDCCO2
= de gemiddelde waarde van NEDCCO2 zoals gedefinieerd in punt 3, van alle individuele fabrikanten waarop overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer van toepassing is, gewogen naar het aantal nieuwe in 2020 geregistreerde personenauto’s;
WLTPCO2,ind
= WLTPCO2 zoals gedefinieerd in punt 3;
NEDCCO2,ind
= NEDCCO2 zoals gedefinieerd in punt 3;
reductiefactor2025
= de vermindering zoals bedoeld in artikel 1, lid 4, punt a);
Streefcijfer2021
= een vermindering van 45 % van de gemiddelde specifieke CO2-emissies van die fabrikant in 2007.
6
Met ingang van 1 januari 2025 worden de voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfers en de specifieke emissiestreefcijfers voor een fabrikant als volgt berekend:
6.0
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021: het naar het aantal in 2021 geregistreerde nieuwe personenauto's gewogen gemiddelde van de referentiewaarden2021 die zijn bepaald voor elke afzonderlijke fabrikant waarop overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer van toepassing is.
De referentiewaarde2021 wordt voor elke fabrikant als volgt bepaald:
waarbij:
WLTPCO2, gemeten | = | het gemiddelde voor elke fabrikant van de gemeten gecombineerde CO2-emissies van elke nieuwe personenauto die in 2020 is geregistreerd, als bepaald en gerapporteerd overeenkomstig artikel 7 bis van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153; |
NEDC2020, streefcijfer wagenpark | = | 95 g/km; |
NEDCCO2 | = | zoals gedefinieerd in punt 3; |
Mø2021 | = | het gemiddelde van de massa in rijklare toestand van de in 2021 geregistreerde nieuwe geregistreerde personenauto's van de fabrikant, in kilogram (kg); |
M0,2021 | = | de gemiddelde massa in rijklare toestand, in kilogram (kg), van alle in 2021 geregistreerde nieuwe personenauto's door die fabrikanten waarvoor overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer geldt; |
a | = | zoals gedefinieerd in punt 4. |
6.1
Streefcijfers voor het gehele EU-wagenpark vanaf 2025
6.1.1
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer voor 2025 tot en met 2029
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 = Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 · (1 − verminderingsfactor2025)
waarbij:
voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 | = | zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
verminderingsfactor2025 | = | de in artikel 1, lid 4, onder a), gespecificeerde vermindering. |
6.1.2
Streefcijfers voor het gehele EU-wagenpark voor 2030 tot en met 2034
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2030 = Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 · (1 − verminderingsfactor2030)
waarbij:
voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 | = | zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
vermindeirngsfactor2030 | = | de in artikel 1, lid 5, onder a), gespecificeerde vermindering. |
6.1.3
Streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035 = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2021 · (1 − verminderingsfactor2035)
waarbij:
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2021 | = zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
verminderingsfactor2035 | zoals gedefinieerd in artikel 1, lid 5 bis, punt a). |
6.2
Specifieke emissiereferentiestreefcijfers
6.2.1
Specifieke emissiereferentiestreefcijfers voor 2025 tot en met 2029
Het specifieke emissiereferentiestreefcijfer = Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 + a2025 · (TM − TM0)
waarbij:
Voor het gehele EU wagenpark geldende streefcijfer2025 | = | als bepaald overeenkomstig punt 6.1.1; |
a2025 | = | a2021·Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 / Gemiddelde emissies2021 |
waarbij: | ||
a2021 | = | de hellingshoek van de best passende rechte lijn vastgesteld door toepassing van de lineaire kleinstekwadratenmethode op de testmassa (onafhankelijke variabele) en de specifieke CO2-emissies (afhankelijke variabele) van elke nieuwe personenauto geregistreerd in 2021; |
gemiddelde emissies2021 | = | het gemiddelde van de specifieke CO2-emissies van alle nieuwe in 2021 geregistreerde personenauto's van die fabrikanten voor wie overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer is berekend; |
TM | = | de gemiddelde testmassa in kilogram (kg) van alle in het relevante kalenderjaar geregistreerde nieuwe personenauto's van de fabrikant; |
TM0 | = | 1 609,6 kg in 2025 en de overeenkomstig artikel 14, lid 1, punt d), bepaalde waarde in kilogram (kg) in de andere kalenderjaren. |
6.2.2
Vervallen.
6.3
Specifieke emissiestreefcijfers vanaf 2025
6.3.1
Specifiek emissiestreefcijfer = specifiek emissiereferentiestreefcijfer · ZLEV-factor (d.w.z. de factor emissievrije en emissiearme voertuigen − zero- and low-emission vehicles (ZLEV))
waarbij:
specifiek emissiereferentiestreefcijfer | = het overeenkomstig punt 6.2.1 bepaalde specifieke CO2-emissiereferentiestreefcijfer; |
ZLEV-factor | = (1 + y − x), tenzij deze som groter is dan 1,05 of kleiner is dan 1,0; in dat geval wordt de ZLEV-factor afhankelijk van het geval op 1,05 of 1,0 vastgesteld; |
waarbij:
y | = het aandeel emissievrije en emissiearme voertuigen in het wagenpark van nieuwe personenauto's van de fabrikant, berekend als het totale aantal nieuwe emissievrije en emissiearme voertuigen, waarbij elk voertuig als ZLEVspecifiek wordt geteld overeenkomstig de volgende formule, gedeeld door het totale aantal nieuwe in het relevante kalenderjaar geregistreerde personenauto's: ZLEVspecifiek = 1 − Deze afbeelding is in bewerking. In het geval van nieuwe personenauto's geregistreerd in lidstaten met een aandeel emissievrije en emissiearme voertuigen in hun wagenpark van minder dan 60 % van het gemiddelde van de Unie in het jaar 2017 en met minder dan 1 000 in het jaar 2017 (*1) geregistreerde nieuwe emissievrije en emissiearme voertuigen, wordt ZLEVspecifiek tot en met 2029 volgens de volgende formule berekend: ZLEVspecifiek = Deze afbeelding is in bewerking. Indien het aandeel emissievrije en emissiearme voertuigen in het wagenpark van nieuwe personenauto's in een lidstaat, geregistreerd in een jaar tussen 2025 en 2028, meer dan 5 % bedraagt, komt die lidstaat niet in aanmerking voor de toepassing van de multiplicator 1,85 in de daaropvolgende jaren; |
x | = in de jaren 2025 tot en met 2029 25 %. |
6.3.2.
Specifieke emissiestreefcijfers voor 2030 tot en met 2034
Specifiek emissiestreefcijfer = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2030 + a2030 · (TM-TM0)
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2030 | = zoals bepaald overeenkomstig punt 6.1.2; |
waarbij:
a2021 | = zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
gemiddelde emissies2021 | = zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM | = zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM0 | = zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
6.3.3
Specifieke emissiestreefcijfers vanaf 2035
Specifiek emissiestreefcijfer = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035 + a2035 · (TM-TM0)
waarbij:
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035 | = zoals bepaald overeenkomstig punt 6.1.3; |
waarbij:
a2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
gemiddelde emissies2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM0 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1. |
Deel B. Specifieke emissiestreefcijfers voor lichte bedrijfsvoertuigen
1
Voor het kalenderjaar 2020 worden de specifieke CO2-emissies van elk nieuw licht bedrijfsvoertuig voor de toepassing van de berekeningen in dit punt en in punt 2 vastgesteld overeenkomstig de volgende formule:
specifieke CO2-emissies = 147 + a · (M − M0)
waarbij:
M | = | De massa van het voertuig in rijklare toestand in kilogram (kg); |
M0 | = | 1 766,4 |
a | = | 0,096 |
2
Het specifieke emissiestreefcijfer van een fabrikant in 2020 wordt berekend als het gemiddelde van de overeenkomstig punt 1 bepaalde specifieke CO2-emissies van alle nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van die fabrikant die in dat kalenderjaar werden geregistreerd.
3
Het specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor een fabrikant in 2021 wordt als volgt berekend:
waarbij:
WLTPCO2 | = | de gemiddelde specifieke CO2-emissies in 2020, bepaald overeenkomstig bijlage XXI bij Verordening (EU) 2017/1151, exclusief de CO2-besparingen als gevolg van de toepassing van artikel 11 van deze verordening; |
NEDCCO2 | = | de gemiddelde specifieke CO2-emissies in 2020, bepaald overeenkomstig Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1152, exclusief de CO2-besparingen als gevolg van de toepassing van artikel 11 van deze verordening; |
NEDC streefcijfer 2020 | = | het specifieke emissiestreefcijfer voor 2020, berekend overeenkomstig de punten 1 en 2. |
3 bis
Voor een fabrikant waarvoor WLTPCO2 of NEDCCO2 nul is, bedraagt het specifieke emissiereferentiestreefcijfer in 2021 NEDCstreefcijfer 2020 zoals gedefinieerd in punt 3.
3 ter
Voor een fabrikant die voor het eerst personenauto's in de handel brengt in de Unie in een van de kalenderjaren 2021 tot en met 2024, is het specifieke emissiereferentiestreefcijfer in 2021 het gemiddelde van de specifieke emissiereferentiestreefcijfers die voor alle fabrikanten zijn vastgesteld overeenkomstig punt 3, gewogen naar het aantal nieuwe lichte bedrijfswagens dat in 2020 voor die fabrikanten in de Unie is geregistreerd.
3 quater
Onverminderd punt 3 ter, indien een fabrikant in een van de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 voor het eerst lichte bedrijfsvoertuigen in de Unie in de handel brengt, maar die fabrikant werd gevormd door een fusie van twee of meer fabrikanten waarvan er ten minste een verantwoordelijk was voor de registratie van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in 2020 in de Unie, is het specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor de nieuwe fabrikant in 2021 een van de volgende:
- a)
indien twee of meer van de fuserende fabrikanten verantwoordelijk waren voor de registratie van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in 2020 in de Unie, is het specifieke emissiereferentiestreefcijfer in 2021 het gemiddelde van de specifieke emissiereferentiestreefcijfers die overeenkomstig punt 3 zijn vastgesteld voor die fabrikanten, gewogen naar het aantal nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen dat in 2020 voor die fabrikanten in de Unie is geregistreerd;
- b)
indien slechts één van de fuserende fabrikanten verantwoordelijk was voor de registratie van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in 2020 in de Unie, wordt het specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor die fabrikant in 2021 bepaald overeenkomstig punt 3.
3 quinquies
Voor een overeenkomstig artikel 6 gevormde groep wordt het specifieke WLTP-emissiereferentie streefcijfer bepaald op basis van de waarden voor WLTPCO2, NEDCCO2 en NEDC2020target die zijn berekend voor de groep als geheel.
In geval van een nieuwe groep die in de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 is gevormd of in geval van een wijziging van het lidmaatschap van een groep die in 2020 bestond, wordt het specifieke WLTP-emissiereferentiestreefcijfer berekend op basis van de waarden voor WLTPCO2, NEDCCO2 en NEDC2020target die zijn berekend voor de nieuwe groep als geheel.
4
Voor de kalenderjaren 2021 tot en met 2024 wordt het specifieke emissiestreefcijfer voor een fabrikant als volgt berekend:
specifiek emissiestreefcijfer = WLTPreferentiestreefcijfer + a [(Mø − M0) − (Mø2020 − M0,2020)]
waarbij:
WLTPreferentiestreefcijfer | = | het specifieke WLTP-emissiereferentiestreefcijfer voor 2021, berekend overeenkomstig punt 3; | ||||
a | = | 0,096; | ||||
Mø | = | het gemiddelde van de massa (M) van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van de fabrikant geregistreerd in het desbetreffende doeljaar, in kilogram (kg); waarbij:
| ||||
M0 | = | 1 766,4 in 2020, 1 825,23 in de jaren 2021, 2022 en 2023, en 1 875,07 in 2024. | ||||
Mø2020 | = | het gemiddelde van de massa in rijklare toestand (M) van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van de fabrikant geregistreerd in 2020, in kilogram (kg); | ||||
M0,2020 | = | 1 766,4. |
5
Voor een fabrikant aan wie in 2021 een afwijking met betrekking tot een specifiek op de NEDC gebaseerd emissiestreefcijfer is toegestaan, wordt het op de WLTP gebaseerde afwijkende streefcijfer als volgt berekend:
waarbij:
WLTPCO2 | = | WLTPCO2 zoals gedefinieerd in punt 3; |
NEDCCO2 | = | NEDCCO2 zoals gedefinieerd in punt 3; |
NEDC streefcijfer 2021 | = | het afwijkend streefcijfer voor 2021 dat de Commissie overeenkomstig artikel 10 heeft toegekend. |
6
Met ingang van 1 januari 2025 wordt het voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer en de specifieke emissiestreefcijfers voor een fabrikant als volgt berekend:
6.0
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 = het naar het aantal in 2021 geregistreerde nieuwe lichte bedrijfswagens gewogen gemiddelde van de referentiewaarden2021 die zijn bepaald voor elke afzonderlijke fabrikant waarop overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer van toepassing is.
De referentiewaarde2021 wordt voor elke fabrikant als volgt bepaald:
waarbij:
WLTPCO2, gemeten | = | het gemiddelde voor elke fabrikant van de gemeten gecombineerde CO2-emissies van elk nieuw licht bedrijfsvoertuig dat in 2020 is geregistreerd, als bepaald en gerapporteerd overeenkomstig artikel 7 bis van Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1152; |
NEDC2020, streefcijfer wagenpark | = | 147 g/km; |
NEDCCO2 | = | zoals gedefinieerd in punt 3; |
Mø2021 | = | het gemiddelde van de massa in rijklare toestand van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van de fabrikant geregistreerd in 2021, in kilogram (kg); |
M0,2021 | = | de gemiddelde massa in rijklare toestand, in kilogram (kg), van alle in 2021 geregistreerde nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van fabrikanten waarvoor overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer geldt; |
a | = | zoals gedefinieerd in punt 4. |
6.1
Streefcijfers voor het gehele EU-wagenpark vanaf 2025
6.1.1
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer voor 2025 tot en met 2029
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 = Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 · (1 − verminderingsfactor2025)
waarbij:
voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 | = | zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
verminderingsfactor2025 | = | de in artikel 1, lid 4, onder b), gespecificeerde vermindering. |
6.1.2
Streefcijfers voor het gehele EU-wagenpark voor 2030 tot en met 2034
Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2030 = Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 · (1 − verminderingsfactor2030)
waarbij:
voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2021 | = | zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
verminderingsfactor2030 | = | de in artikel 1, lid 5, onder b), gespecificeerde vermindering. |
Streefcijfers voor het gehele EU-wagenpark vanaf 2035
Streefcijfers het gehele EU-wagenpark2035 = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2021 · (1 − verminderingsfactor2035)
waarbij:
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
verminderingsfactor2035 | zoals gedefinieerd in artikel 1, lid 5 bis, onder b).; |
6.1.3
Streefcijfers voor het gehele EU-wagenpark vanaf 2035
Streefcijfers het gehele EU-wagenpark2035 = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2021 · (1 − verminderingsfactor2035)
waarbij:
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.0; |
verminderingsfactor2035 | zoals gedefinieerd in artikel 1, lid 5 bis, onder b). |
6.2
Specifieke emissiereferentiestreefcijfers vanaf 2025
6.2.1
Specifieke emissiereferentiestreefcijfers voor 2025 tot en met 2029
Het specifieke emissiereferentiestreefcijfer = Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 + α ·; (TM − TM0)
waarbij:
voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 | = | als bepaald overeenkomstig punt 6.1.1; |
α | = | a2025 indien de gemiddelde testmassa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van een fabrikant gelijk of lager is dan de overeenkomstig artikel 14, lid 1, onder d), bepaalde TM0 en |
= | a2021 indien de gemiddelde testmassa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van een fabrikant hoger is dan de overeenkomstig artikel 14, lid 1, onder d), bepaalde TM0; |
waarbij:
a2025 | = | a2021 · Voor het gehele EU-wagenpark geldende streefcijfer2025 / Gemiddelde emissies2021 |
a2021 | = | de hellingshoek van de best passende rechte lijn vastgesteld door toepassing van de lineaire kleinstekwadratenmethode op de testmassa (onafhankelijke variabele) en de specifieke CO2-emissies (afhankelijke variabele) van elk in 2021 geregistreerd nieuw licht bedrijfsvoertuig; |
gemiddelde emissies2021 | = | het gemiddelde van de specifieke CO2-emissies van alle in 2021 geregistreerde nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van de fabrikanten waarvoor overeenkomstig punt 4 een specifiek emissiestreefcijfer is berekend; |
TM | = | de gemiddelde testmassa in kilogram (kg) van alle nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van de fabrikant die geregistreerd zijn in het relevante kalenderjaar. In het geval van een compleet basisvoertuig waarop een voltooid voertuig wordt gebaseerd, is de waarde voor de testmassa de testmassa van dat basisvoertuig. In het geval van een incompleet basisvoertuig waarop een voltooid voertuig wordt gebaseerd, is de waarde voor de testmassa de overeenkomstig deel A, punt 1.2.4, a), van bijlage III bepaalde waarde DMbase; |
TM0 | = | 2 163,0 kg in 2025 en de overeenkomstig artikel 14, lid 1, punt d), bepaalde waarde in kilogram (kg) in de andere kalenderjaren. |
6.2.2
Specifieke emissiereferentiestreefcijfers voor 2030 tot en met 2034
Specifiek emissiereferentiestreefcijfer = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2030 + α · (TM-TM0)
waarbij:
Streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2030 | als bepaald overeenkomstig punt 6.1.2; |
α | a2030 indien de gemiddelde testmassa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van een fabrikant gelijk is aan of lager dan TM0 en = a2021 indien de gemiddelde testmassa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van een fabrikant hoger is dan TM0; |
waarbij:
a2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
gemiddelde emissies2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM0 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1; |
6.2.3
Specifieke emissiereferentiestreefcijfers vanaf 2035
Specifiek emissiereferentiestreefcijfer = streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035 + α · (TM-TM0)
waarbij:
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035 | als bepaald overeenkomstig punt 6.1.3; |
α | a2035,L indien de gemiddelde testmassa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van een fabrikant gelijk is aan of lager dan TM0 en = a2035,H indien de gemiddelde testmassa van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van een fabrikant hoger is dan TM0; |
waarbij:
gemiddelde emissies2021 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1 |
TM0 | zoals gedefinieerd in punt 6.2.1.; |
6.3
Specifieke emissiestreefcijfers vanaf 2025
6.3.1
Specifieke emissiestreefcijfers voor 2025 tot en met 2029
Specifiek emissiestreefcijfer = (emissiereferentiestreefcijfer − (østreefcijfers − streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2025)) · ZLEV-factor
waarbij:
specifiek emissiereferentiestreefcijfer | het overeenkomstig punt 6.2.1 bepaalde specifieke CO2-emissiereferentiestreefcijfer; |
østreefcijfers | het naar het aantal nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van elke individuele fabrikant gewogen gemiddelde van alle overeenkomstig punt 6.2.1 bepaalde specifieke emissiereferentiestreefcijfers; |
ZLEV-factor | (1 + y − x), tenzij deze som groter is dan 1,05 of kleiner is dan 1,0; in dat geval wordt de ZLEV-factor afhankelijk van het geval op 1,05 of 1,0 vastgesteld; |
waarbij:
y | het aandeel emissievrije en emissiearme voertuigen in het wagenpark van lichte bedrijfsvoertuigen van de fabrikant, berekend als het totale aantal nieuwe emissievrije en emissiearme voertuigen, waarbij elk voertuig als ZLEVspecifiek wordt geteld overeenkomstig de volgende formule, gedeeld door het totale aantal nieuwe in het relevante kalenderjaar geregistreerde lichte bedrijfsvoertuigen: |
x | in de jaren 2025 tot en met 2029 17 %. |
6.3.2
Specifieke emissiestreefcijfers voor 2030 tot en met 2034
Specifiek emissiestreefcijfer = specifiek emissiereferentiestreefcijfer — (østreefcijfers − streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2030)
waarbij:
waarbij:
specifiek emissiereferentiestreefcijfer | het overeenkomstig punt 6.2.2 bepaalde specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor de fabrikant; |
østreefcijfers | het naar het aantal nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van elke individuele fabrikant gewogen gemiddelde van alle overeenkomstig punt 6.2.2 bepaalde specifieke emissiereferentiestreefcijfers; |
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2030 | zoals bepaald in punt 6.1.2. |
6.3.3
Specifieke emissiestreefcijfers vanaf 2035
Specifiek emissiestreefcijfer = specifiek emissiereferentiestreefcijfer − (østreefcijfers − streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035)
waarbij:
specifiek emissiereferentiestreefcijfer | het overeenkomstig punt 6.2.3 bepaalde specifieke emissiereferentiestreefcijfer voor de fabrikant; |
østreefcijfers | het naar het aantal nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen van elke individuele fabrikant gewogen gemiddelde van alle overeenkomstig punt 6.2.3 bepaalde specifieke emissiereferentiestreefcijfers; |
streefcijfer voor het gehele EU-wagenpark2035 | zoals bepaald in punt 6.1.3. |
Voetnoten
Het aandeel emissievrije en emissiearme voertuigen in het wagenpark van nieuwe personenauto's in een lidstaat in 2017 wordt berekend als het totaal aantal nieuwe emissievrije en emissiearme voertuigen dat in 2017 werd geregistreerd, gedeeld door het totaal aantal in datzelfde jaar geregistreerde nieuwe personenauto's..