Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2019/631 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 443/2009 en (EU) nr. 510/2011
Bijlage III Monitoring en rapportering van emissies van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen
Geldend
Geldend vanaf 05-09-2023
- Redactionele toelichting
De wijziging betreffende deel A, punt 5 bis) en 9 bis) en deel C, punt 5 bis) en 9 bis) wordt toegepast vanaf 01-01-2024.
- Bronpublicatie:
05-06-2023, PbEU 2023, L 203 (uitgifte: 16-08-2023, regelingnummer: 2023/1634)
- Inwerkingtreding
05-09-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
05-06-2023, PbEU 2023, L 203 (uitgifte: 16-08-2023, regelingnummer: 2023/1634)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Lucht
Verkeersrecht / Voertuigeisen
A. Het verzamelen van gegevens over nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen en het vaststellen van informatie voor de monitoring van de CO2-emissies
1. Gedetailleerde gegevens
1.1
Vervallen.
1.1 bis
Rapportering door de lidstaten van voertuigen die zijn geregistreerd als voertuigen van categorie N1
De lidstaten vermelden voor elk kalenderjaar de volgende gedetailleerde gegevens voor elk nieuw compleet of voltooid licht bedrijfsvoertuig dat op hun grondgebied als een N1-voertuig wordt geregistreerd, en geven die gegevens overeenkomstig artikel 7, lid 2, aan de Commissie door volgens het model in deel C, sectie 2 bis:
- 1)
de fabrikant (bij voltooide voertuigen: de fabrikant van het basisvoertuig);
- 2)
typegoedkeuringsnummer en de extensies ervan;
- 3)
type, variant en uitvoering;
- 4)
merk en, indien beschikbaar, handelsbenaming;
- 5)
identificatiekenmerk van de interpolatiefamilie van het voertuig;
- 5 bis)
identificatiekenmerk van de wegbelastingfamilie of identificatiekenmerk van de wegbelastingmatrixfamilie;
- 6)
voertuigidentificatienummer;
- 7)
voertuigcategorie volgens typegoedkeuring;
- 7 bis)
compleet of voltooid voertuig;
- 8)
categorie van het geregistreerde voertuig;
- 9)
datum van eerste registratie;
- 9 bis)
de code van de voor de typegoedkeuring toegepaste bepalingen;
- 10)
specifieke CO2-emissies;
- 11)
brandstofverbruik;
- 12)
massa in rijklare toestand van het complete of voltooide voertuig:
- 12 bis)
bij voltooide voertuigen, de massa in rijklare toestand van het basisvoertuig;
- 13)
testmassa;
- 14)
brandstoftype en brandstofmodus;
- 15)
elektriciteitsverbruik;
- 16)
elektrische actieradius;
- 17)
eco-innovatiecode(s);
- 18)
CO2-emissiebesparingen dankzij eco-innovatie;
- 19)
vervallen;
- 20)
cilinderinhoud;
- 21)
maximaal nettovermogen;
- 22)
technisch toelaatbare maximummassa van het voertuig in beladen toestand.
1.2. Voltooide voertuigen die zijn geregistreerd als voertuigen van categorie N1
- 1.2.1.
Vervallen.
- 1.2.2.Rapportering door fabrikanten
Voor elk nieuw voltooid voertuig dat door de lidstaten overeenkomstig punt 1.1 bis wordt gerapporteerd, rapporteert de fabrikant van het basisvoertuig de in de punten a) en b) van dit punt vermelde gegevens voor elk basisvoertuig met hetzelfde voertuigidentificatienummer als het voltooide voertuig aan de Commissie. De fabrikant verstrekt de gegevens uiterlijk drie maanden nadat hij overeenkomstig artikel 7, lid 4, tweede alinea, van de voorlopige gegevens in kennis is gesteld.
- a)
als het voltooide voertuig op een incompleet basisvoertuig wordt gebaseerd:
- i)
het voertuigidentificatienummer;
- ii)
het identificatiekenmerk van de interpolatiefamile van het voertuig zoals bedoeld in punt 6.2.6 van VN-Reglement nr. 154;
- iii)
de monitoring-CO2-emissies, bepaald overeenkomstig punt 1.2.4;
- iv)
vervallen;
- v)
vervallen;
- vi)
de monitoringmassa, bepaald overeenkomstig bijlage I, deel B, punt 4.1;
- vii)
de massa in rijklare toestand van het incomplete basisvoertuig.
- b)
als het voltooide voertuig op een compleet basisvoertuig wordt gebaseerd:
- i)
het voertuigidentificatienummer;
- ii)
het identificatiekenmerk van de voertuigfamilie zoals bedoeld onder a), ii), van dit punt;
- iii)
de specifieke CO2-emissies van het basisvoertuig;
- iv)
de massa in rijklare toestand van het complete basisvoertuig.
- 1.2.3.Berekening van de gemiddelde specifieke CO2-emissies en de specifieke emissiedoelstelling
De Commissie gebruikt de door de fabrikant van de basisvoertuig overeenkomstig punt 1.2.2 gerapporteerde waarden voor de berekening van zijn gemiddelde specifieke CO2-emissies en de specifieke emissiedoelstelling in het kalenderjaar waarin het op dat basisvoertuig gebaseerde voltooide voertuig wordt geregistreerd, behalve indien aan de in punt 1.2.5 bedoelde voorwaarden is voldaan, in welk geval de gegevens voor de voltooide voertuigen worden gebruikt.
Als de fabrikant van het basisvoertuig de in punt 1.2.2 bedoelde gegevens niet rapporteert, worden de door de lidstaten overeenkomstig punt 1.1 bis gerapporteerde specifieke CO2-emissies en de massa in rijklare toestand van het op dat basisvoertuig gebaseerde voltooide voertuig gebruikt om te bepalen of het voertuig binnen het toepassingsgebied van deze verordening valt, en voor de berekening van de gemiddelde specifieke CO2-emissies en de specifieke emissiedoelstelling van de betrokken fabrikant.
- 1.2.4.Berekening van de monitoring-CO2-emissies bij incomplete basisvoertuigen
Vanaf het kalenderjaar 2020 berekent de fabrikant de CO2-emissies afzonderlijk voor elk van zijn incomplete basisvoertuigen in overeenstemming met de in punt 3.2.3.2 of 3.2.4 van bijlage B7 bij VN-Reglement nr. 154 bedoelde interpolatiemethode, volgens de methode die ook bij de EG-typegoedkeuring van het basisvoertuig voor de emissies is gebruikt, waarbij de termen diegene zijn die in die punten worden gedefinieerd, met de volgende uitzonderingen:
- a)massa van het individuele voertuig
De term ‘TMind’ als bedoeld in punt 3.2.3.2.2.1 of 3.2.4.1.1.1 van bijlage B7 bij VN-Reglement nr. 154 wordt vervangen door de standaardmassa van het basisvoertuig, DMbase. Indien DMbase lager is dan de testmassa van voertuig Low van de interpolatiefamilie (TML), wordt TMind vervangen door TML. Indien DMbase hoger is dan de testmassa van voertuig High van de interpolatiefamilie (TMH), wordt TMind vervangen door TMH.
DMbase wordt berekend met de volgende formule:
DMbase = MRObase × B0 + 25 kg + 0,28 × (TPMLM — MRObase × B0 — 25 kg)
waarbij:
MRObase
= de massa van het basisvoertuig in rijklare toestand zoals gedefinieerd in punt 3.2.5 van VN-Reglement nr. 154;
B0
= de waarde van de massa van de carrosserie van 1,375 tot en met het kalenderjaar 2022 en van 1,351 voor de kalenderjaren 2023 tot en met 2034;
TPMLM
= de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand zoals gedefinieerd in punt 3.2.23 van VN-Reglement nr. 154.
- b)rolweerstand van het individuele voertuig
De rolweerstand van het basisvoertuig wordt gebruikt voor de toepassing van punt 3.2.3.2.2.2 of 3.2.4.1.1.2 van bijlage B7 bij VN-Reglement nr. 154.
- c)aerodynamische invloed op het individuele voertuig
Voor een incompleet basisvoertuig dat tot een wegbelastingmatrixfamilie behoort, bepaalt de fabrikant de in punt 3.2.4.1.1.3 van bijlage B7 bij VN-Reglement nr. 154 bedoelde term ‘Af,ind’ overeenkomstig een van de volgende opties:
- i)
het frontale oppervlak van het representatieve voertuig van de wegbelastingmatrixfamilie, in m2;
- ii)
de gemiddelde waarde van het frontale oppervlak van voertuig High en voertuig Low van de interpolatiefamilie, in m2;
- iii)
het frontale oppervlak van voertuig High van de interpolatiefamilie indien de interpolatiemethode niet wordt gebruikt, in m2.
Voor een incompleet basisvoertuig dat niet tot een wegbelastingmatrixfamilie behoort, is de waarde van de term ‘f2,ind’ zoals bedoeld in punt 3.2.3.2.2.4 van bijlage B7 bij VN-Reglement nr. 154 gelijk aan:
- i)
de gemiddelde waarde van de termen f2,L en f2,H zoals bedoeld in dat punt, of
- ii)
de term f2,H zoals bedoeld in dat punt.
- 1.2.5.Representativiteit van de CO2-monitoringwaarde
De Commissie beoordeelt elk jaar de representativiteit van het door de fabrikant van de basisvoertuigen gerapporteerde gemiddelde van de monitoring-CO2-emissies vergeleken met het gemiddelde van de specifieke CO2-emissies van de op die basisvoertuigen gebaseerde voltooide voertuigen die in het desbetreffende kalenderjaar zijn geregistreerd. De Commissie stelt de fabrikant van het basisvoertuig op de hoogte van de geconstateerde divergentie tussen die waarden.
Indien in elk van twee opeenvolgende kalenderjaren een divergentie van 4 % of meer wordt geconstateerd, gebruikt de Commissie het gemiddelde van de specifieke CO2-emissies van de voltooide voertuigen in het volgende kalenderjaar voor de berekening van de gemiddelde specifieke CO2-emissies van de fabrikant van het basisvoertuig of de groep in dat jaar.
2
De in punt 1.1 bis bedoelde gedetailleerde gegevens worden overgenomen uit het conformiteitscertificaat van het lichte bedrijfsvoertuig in kwestie, tenzij anders aangegeven in deel C, sectie 2 bis.
2 bis
Voor voertuigen met twee brandstoffen die rijden op benzine en vloeibaar petroleumgas (LPG) of op benzine en samengedrukt aardgas (CNG) waarbij op de conformiteitscertificaten voor beide brandstoffen specifieke CO2-emissiewaarden staan vermeld, rapporteren de lidstaten de waarde voor LPG of CNG.
In het geval van flexfuelvoertuigen die rijden op benzine en ethanol (E85) rapporteren de lidstaten de specifieke CO2-emissiewaarde voor benzine.
3
De lidstaten bepalen voor elk kalenderjaar:
- a)
het totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan EG-typegoedkeuring;
- b)
het totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan meerfasentypegoedkeuring, waar beschikbaar;
- c)
het totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan individuele goedkeuring;
- d)
het totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan een nationale typegoedkeuring van kleine series.
B. Methode voor het vaststellen van de informatie voor de monitoring van de CO2-emissies van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen
Vervallen.
C. Formaat voor het indienen van gegevens
De lidstaten dienen voor elk jaar de in deel A, punten 1 en 3, gespecificeerde informatie in het volgende formaat in:
Lidstaat (1) | |
Jaar | |
Totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan EG-typegoedkeuring | |
Totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen met individuele goedkeuring | |
Totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan een nationale typegoedkeuring van kleine series | |
Totaal aantal nieuwe registraties van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen die zijn onderworpen aan meerfasentypegoedkeuring (waar beschikbaar) |
Sectie 2
Vervallen.
Verwijzing naar deel A, punt 1.1 bis | Gedetailleerde gegevens per geregistreerd voertuig | Gegevensbronnen Conformiteitscertificaat (Bijlage VIII bij Uitvoeringsverordening (EU) 2020/683 van de Commissie), tenzij anders aangegeven | |
---|---|---|---|
1) | Naam fabrikant (volgens EU-standaardaanduiding)(7)) | Naam toegekend door de Commissie | |
Naam van de fabrikant(3) | 0.5, of, in het geval van voertuigen die zijn onderworpen aan meerfasentypegoedkeuring, 0.5.1 (naam van de fabrikant van het basisvoertuig) | ||
2) | Typegoedkeuringsnummer en extensies ervan | 0.11 | |
3) | Soort | 0.2 | |
Variant | |||
Versie | |||
4) | Merk en handelsbenaming | 0.1 en 0.2.1 | |
5) | Identificatiekenmerk van de interpolatiefamilie van het voertuig; | 0.2.3.1 | |
5 bis) | Identificatiekenmerk van de wegbelastingfamilie of identificatiekenmerk van de wegbelastingmatrixfamilie | 0.2.3.4 0.2.3.5 | |
6) | Voertuigidentificatienummer | 0.10 | |
7) | Voertuigcategorie volgens typegoedkeuring | 0.4 | |
7 bis) | Compleet of voltooid voertuig | 0.4 | |
8) | Categorie geregistreerd voertuig | Registratiebewijs | |
9) | Datum van eerste registratie | Registratiebewijs | |
9 bis) | De code van de voor de typegoedkeuring toegepaste bepalingen | 47 | |
10) | Specifieke CO2-emissies (g/km) | 49.4 gecombineerd, of indien van toepassing, gewogen gecombineerd | |
11) | Brandstofverbruik (l/100 km) of m3/100 km of kg/100 km) | 49.4 gecombineerd, of indien van toepassing, gewogen gecombineerd | |
12) | Massa in rijklare toestand van het complete of voltooide voertuig | 13 | |
12 bis | Massa in rijklare toestand van het basisvoertuig (in het geval van voltooid voertuig) | 14 | |
13) | Testmassa (complete en voltooide voertuigen) (kg) | 47.1.1 | |
14) | Brandstoftype | 26 | |
Brandstofmodus | 26.1 23 (bij elektrische voertuigen op accu’s) 23.1 (bij extern oplaadbare hybride elektrische voertuigen) | ||
15) | Elektriciteitsverbruik (Wh/km) | PEV: 49.5.1 OVC-HEV: 49.5.2 | |
16) | Elektrische actieradius (km) | PEV: 49.5.1 OVC-HEV: 49.5.2 | |
17) | Eco-innovatiecode(s) | 49.3.1 | |
18) | Eco-innovatiebesparingen (g CO2/km) | 49.3.2.2 | |
19) | Vervallen | ||
20) | Cilinderinhoud (cm3) | 25 | |
21) | Maximaal nettovermogen (kW) | 27.1 en 27.3 | |
22) | Technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand (TPMLM) | 16.1 |
Voetnoten
ISO 3166-Alfa 2-codes, met uitzondering van Griekenland en het Verenigd Koninkrijk waarvoor de code ‘EL’ respectievelijk ‘UK’ is.
Door de Commissie op CIRCABC gepubliceerde lijst.
In het geval van nationale typegoedkeuring van kleine series (national typeapproval of small series — NSS) of individuele goedkeuring (individual approval — IVA), moet de naam van de fabrikant worden verstrekt in de kolom ‘Naam van de fabrikant’ en moet in de kolom ‘Naam fabrikant volgens EU-standaardaanduiding’ een van de volgende vermeldingen worden opgenomen: ‘AA-NSS’ of ‘AA-IVA’, naargelang van het geval.