Op Prinsjesdag heeft de staatssecretaris van Financiën het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen (36425) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2024. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2024 in werking treedt. Het overgangsrecht treedt op 1 januari 2024 in werking en de bepalingen die zien op het kwalificatiebeleid en het vervallen van de open cv als vennootschapsbelastingplichtig lichaam treden op 1 januari 2025 in werking.
Kwalificatieverschillen van rechtsvormen tussen verschillende belastingstelsels kunnen ertoe leiden dat er hybride mismatches ontstaan. De Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen is erop gericht deze mismatches te voorkomen door de oorzaak, de kwalificatieverschillen, aan te pakken. In essentie gaat het om de aanvullende methoden van kwalificatie van buitenlandse rechtsvormen en de afschaffing van de open commanditaire vennootschap (hierna: cv).
Het kabinet kiest ervoor om de rechtsvormvergelijkingsmethode te behouden en te codificeren. Er wordt een tweetal methoden voorgesteld voor het geval dat er geen vergelijkbare Nederlandse rechtsvorm is aan te wijzen.
De eerste methode is de symmetrische methode en is van toepassing als het buitenlandse lichaam niet in Nederland is gevestigd. Op grond van deze methode wordt een lichaam als niet-transparant aangemerkt indien dat lichaam volgens de fiscale regelgeving van de staat die dat lichaam als inwoner behandelt zelfstandig belastingplichtig is.
De tweede methode is de vaste methode op basis waarvan een buitenlands lichaam dat in Nederland is gevestigd, en niet vergelijkbaar is met een Nederlandse rechtsvorm, altijd wordt aangemerkt als zelfstandig belastingplichtig (niet-transparant). De drie kwalificatiemethoden worden in de inkomsten-, vennootschaps-, dividend- en bronbelasting zoveel mogelijk verankerd.
Met ingang van 1 januari 2025 wordt iedere cv als fiscaal transparant aangemerkt. Het toestemmingsvereiste voor de cv vervalt waardoor het kenmerkende onderscheid tussen de open cv en de besloten cv niet meer zal bestaan. Vanaf dat moment worden ook de commanditaire vennoten rechtstreeks in de heffing van inkomsten- of vennootschapsbelasting betrokken. Doordat de zelfstandige belastingplicht van de open cv eindigt is er in overgangsrecht geregeld dat er sprake is van een vervreemdingsfictie en een eindafrekeningsfictie. De eindafrekeningsfictie geldt niet voor een open cv die belastingplichtig blijft, bijvoorbeeld doordat het lichaam wordt aangemerkt als omgekeerd hybride lichaam. Het overgangsrecht voorziet in een viertal faciliteiten: doorschuiffaciliteit, aandelenfusie, gespreide betaling en doorschuiffaciliteit bij terbeschikkingstellingssituaties.
De doorschuiffaciliteit is van toepassing op commanditaire vennoten die worden onderworpen aan een belasting naar de winst voor lichamen. De faciliteit is gebaseerd op de reorganisatiefaciliteiten in de vennootschapsbelasting (art. 14 e.v. Wet VPB 1969). Indien wordt voldaan aan de voorwaarden wordt de vervreemdingswinst niet in aanmerking genomen en treden de commanditaire vennoten met betrekking tot de verkregen vermogensbestanddelen in de plaats van de open cv.
Commanditaire vennoten, natuurlijke personen of lichamen, kunnen gebruik maken van de aandelenfusiefaciliteit. De faciliteit lijkt sterkt op de aandelenfusie in de Wet IB 2001. De commanditaire vennoot kan het aandeel in de open cv doorschuiven indien een houdstervennootschap wordt opgericht of verworven en het aandeel van de open cv in de houdstervennootschap wordt ingebracht. Omdat de aandelenfusie in het kalenderjaar 2024 plaats kan vinden, vindt de fictieve vervreemding door het vervallen van de open cv met ingang van 1 januari 2025 plaats onder de deelnemingsvrijstelling.
De doorschuiffaciliteit voor terbeschikkingstellingssituaties lijkt sterk op de doorschuiffaciliteit voor geruisloze terugkeer uit de bv. De commanditaire vennoot hoeft niet af te rekenen over de fictieve vervreemding van het vermogensbestanddeel en schuift de fiscale boekwaarde van de eerdere werkzaamheid door. Als niet wordt gekozen voor een van deze faciliteiten kan er nog verzocht worden om uitstel van betaling. Het gaat om een gespreide betaling over een periode van tien jaar in tien gelijke termijnen.
Voorgesteld wordt de wet in werking te laten treden op 1 januari 2024. In afwijking hiervan treden (globaal gezegd) de bepalingen die zien op het kwalificatiebeleid en het vervallen van de open cv in werking op 1 januari 2025. Omdat de overgangsbepalingen wel op 1 januari 2024 in werking treden hebben belastingplichtigen een jaar om te anticiperen op de wijzingen en gebruik te maken van de faciliteiten. Het overgangsrecht is niet van toepassing op situaties waarin een open cv tot stand is gekomen na 19 september 2023, 15:15 uur.
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer is op 26 oktober 2023 akkoord gegaan met het voorstel. De Eerste Kamer heeft op 19 december 2023 ingestemd met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Klik op de toekomstige versie per 1 januari 2025 in de tijdsbalk van het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
De redactie
Op Prinsjesdag heeft de staatssecretaris van Financiën het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen (36425) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2024. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2024 in werking treedt. Het overgangsrecht treedt op 1 januari 2024 in werking en de bepalingen die zien op het kwalificatiebeleid en het vervallen van de open cv als vennootschapsbelastingplichtig lichaam treden op 1 januari 2025 in werking.
Kwalificatieverschillen van rechtsvormen tussen verschillende belastingstelsels kunnen ertoe leiden dat er hybride mismatches ontstaan. De Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen is erop gericht deze mismatches te voorkomen door de oorzaak, de kwalificatieverschillen, aan te pakken. In essentie gaat het om de aanvullende methoden van kwalificatie van buitenlandse rechtsvormen en de afschaffing van de open commanditaire vennootschap (hierna: cv).
Het kabinet kiest ervoor om de rechtsvormvergelijkingsmethode te behouden en te codificeren. Er wordt een tweetal methoden voorgesteld voor het geval dat er geen vergelijkbare Nederlandse rechtsvorm is aan te wijzen.
De eerste methode is de symmetrische methode en is van toepassing als het buitenlandse lichaam niet in Nederland is gevestigd. Op grond van deze methode wordt een lichaam als niet-transparant aangemerkt indien dat lichaam volgens de fiscale regelgeving van de staat die dat lichaam als inwoner behandelt zelfstandig belastingplichtig is.
De tweede methode is de vaste methode op basis waarvan een buitenlands lichaam dat in Nederland is gevestigd, en niet vergelijkbaar is met een Nederlandse rechtsvorm, altijd wordt aangemerkt als zelfstandig belastingplichtig (niet-transparant). De drie kwalificatiemethoden worden in de inkomsten-, vennootschaps-, dividend- en bronbelasting zoveel mogelijk verankerd.
Met ingang van 1 januari 2025 wordt iedere cv als fiscaal transparant aangemerkt. Het toestemmingsvereiste voor de cv vervalt waardoor het kenmerkende onderscheid tussen de open cv en de besloten cv niet meer zal bestaan. Vanaf dat moment worden ook de commanditaire vennoten rechtstreeks in de heffing van inkomsten- of vennootschapsbelasting betrokken. Doordat de zelfstandige belastingplicht van de open cv eindigt is er in overgangsrecht geregeld dat er sprake is van een vervreemdingsfictie en een eindafrekeningsfictie. De eindafrekeningsfictie geldt niet voor een open cv die belastingplichtig blijft, bijvoorbeeld doordat het lichaam wordt aangemerkt als omgekeerd hybride lichaam. Het overgangsrecht voorziet in een viertal faciliteiten: doorschuiffaciliteit, aandelenfusie, gespreide betaling en doorschuiffaciliteit bij terbeschikkingstellingssituaties.
De doorschuiffaciliteit is van toepassing op commanditaire vennoten die worden onderworpen aan een belasting naar de winst voor lichamen. De faciliteit is gebaseerd op de reorganisatiefaciliteiten in de vennootschapsbelasting (art. 14 e.v. Wet VPB 1969). Indien wordt voldaan aan de voorwaarden wordt de vervreemdingswinst niet in aanmerking genomen en treden de commanditaire vennoten met betrekking tot de verkregen vermogensbestanddelen in de plaats van de open cv.
Commanditaire vennoten, natuurlijke personen of lichamen, kunnen gebruik maken van de aandelenfusiefaciliteit. De faciliteit lijkt sterkt op de aandelenfusie in de Wet IB 2001. De commanditaire vennoot kan het aandeel in de open cv doorschuiven indien een houdstervennootschap wordt opgericht of verworven en het aandeel van de open cv in de houdstervennootschap wordt ingebracht. Omdat de aandelenfusie in het kalenderjaar 2024 plaats kan vinden, vindt de fictieve vervreemding door het vervallen van de open cv met ingang van 1 januari 2025 plaats onder de deelnemingsvrijstelling.
De doorschuiffaciliteit voor terbeschikkingstellingssituaties lijkt sterk op de doorschuiffaciliteit voor geruisloze terugkeer uit de bv. De commanditaire vennoot hoeft niet af te rekenen over de fictieve vervreemding van het vermogensbestanddeel en schuift de fiscale boekwaarde van de eerdere werkzaamheid door. Als niet wordt gekozen voor een van deze faciliteiten kan er nog verzocht worden om uitstel van betaling. Het gaat om een gespreide betaling over een periode van tien jaar in tien gelijke termijnen.
Voorgesteld wordt de wet in werking te laten treden op 1 januari 2024. In afwijking hiervan treden (globaal gezegd) de bepalingen die zien op het kwalificatiebeleid en het vervallen van de open cv in werking op 1 januari 2025. Omdat de overgangsbepalingen wel op 1 januari 2024 in werking treden hebben belastingplichtigen een jaar om te anticiperen op de wijzingen en gebruik te maken van de faciliteiten. Het overgangsrecht is niet van toepassing op situaties waarin een open cv tot stand is gekomen na 19 september 2023, 15:15 uur.
Lees ook het thema Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen van Arend Jan van Lint.
Lees ook het thema Hybridemismatchmaatregelen (ATAD 2) van Frank Elsweier.
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer is op 26 oktober 2023 akkoord gegaan met het voorstel. De Eerste Kamer heeft op 19 december 2023 ingestemd met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Klik op de toekomstige versie per 1 januari 2025 in de tijdsbalk van het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Art. 1.11 Wet IB 2001
Art. 2.14bis Wet IB 2001
Art. 3.92 Wet IB 2001
Art. 3.98a Wet IB 2001
Art. 4.5 Wet IB 2001
Art. 4.5b Wet IB 2001
Art. 4.6 Wet IB 2001
Art. 7.2 Wet IB 2001
Art. 1a Wet VPB 1969
Art. 2 Wet VPB 1969
Art. 3 Wet VPB 1969
Art. 4 Wet VPB 1969
Art. 5 Wet VPB 1969
Art. 6 Wet VPB 1969
Art. 6a Wet VPB 1969
Art. 6b Wet VPB 1969
Art. 8 Wet VPB 1969
Art. 8e Wet VPB 1969
Art. 9 Wet VPB 1969
Art. 13 Wet VPB 1969
Art. 13a Wet VPB 1969
Art. 13d Wet VPB 1969
Art. 14c Wet VPB 1969
Art. 15 Wet VPB 1969
Art. 15ac Wet VPB 1969
Art. 15a Wet VPB 1969
Art. 17a Wet VPB 1969
Art. 25 Wet VPB 1969
Art. 28 Wet VPB 1969
Art. 1 Wet dividendbelasting 1965
Art. 4 Wet dividendbelasting 1965
Art. 1.2 Wet bronbelasting 2021
Art. 13a Successiewet 1956
Art. 20 Successiewet 1956
Art. 35c Successiewet 1956
Art. 2 AWR
Art. 25 Invorderingswet 1990
Art. 26 Invorderingswet 1990
Art. 70h Invorderingswet 1990
Art. 2a Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen
Op 1 januari 2024 zijn de volgende overgangsartikelen in werking getreden:
Art. IX Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. X Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XI Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XII Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XIII Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XIV Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XV Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XVI Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Art. XVII Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen
Literatuur
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen in Staatsblad geplaatst, V-N 2024/4.3.4
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2023/59.7
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. Nota van wijziging, V-N 2023/50.8
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2023/50.9
Tweede Kamer akkoord met pakket Belastingplan 2024, Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, TaxVisions
Wetsvoorstel Fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, dr. G.K. Fibbe & prof. dr. A.J.A. Stevens, WFR 2023/267
Wijzigingen in het pakket Belastingplan 2024 voor de IB-ondernemer, dga en particulier, Prof. dr. mr. E.J.W. Heithuis, WFR 2023/266
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, TaxVisions
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. Memorie van toelichting. Algemeen, V-N 2023/44.11
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. Voorgestelde wettekst met artikelsgewijze toelichting, V-N 2023/44.12
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen. Advies Raad van State en nader rapport, V-N 2023/44.13
NOB in commentaar op belastingpakket: BOR/DSR kent alleen versoberingen, geen verbeteringen, TaxLive
Staatssecretaris geeft inzicht in inhoud pakket Belastingplan 2024, V-N 2023/39.3
Inhoud pakket Belastingplan 2024 bekendgemaakt, V-N 2023/22.3
NOB levert kritiek op conceptwetsvoorstel Aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, TaxLive
Nieuwe definitie fgr geen onderdeel wetsvoorstel aanpassingen fiscale kwalificatiebeleid rechtsvormen, V-N 2021/30.11
Uitvergroot: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! V-N 2021/30.0
Conceptwetsvoorstel Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen uitgesteld tot begin 2022, V-N 2021/26.14
Consultatievoorstel aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen: kritische
kanttekeningen en aandachtspunten, FED 2021/82
Consultatie aangepast classificatiekader: op weg naar de symmetrische benadering? WFR 2021/113
Conceptwetsvoorstel Wet aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen in consultatie, V-N 2021/18.7
Naslag
Parlementaire geschiedenis
Documenten:
Stb. 2023, nr. 508
Nota naar aanleiding van het verslag, EK, 36425, nr. C
Verslag EK, 36425, nr. B
Gewijzigd voorstel van wet, 36425, nr. A
Gewijzigd amendement van het lid Omtzigt (Groep Omtzigt) t.v.v. nr. 8 over het laten vervallen van delegatiebepalingen en het uitsluitend bepalen van de belastingplicht op grond van de wettelijke norm, 36425, nr. 9
Amendement van het lid Omtzigt (Groep Omtzigt) over het laten vervallen van delegatiebepalingen en het uitsluitend bepalen van de belastingplicht op grond van de wettelijke norm, 36425, nr. 8
Uitvoeringstoets nota van wijziging kwalificatiebeleid rechtsvormen
Nota van wijziging (betreft overgangsrecht voor open cv’s), 36425, nr. 7
Nota naar aanleiding van verslag, 36425, nr. 6
Verslag, 36425, nr. 5
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport, 36425, nr. 4
Uitvoeringstoets Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, 36425, nr. 3 (bijlage)
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, memorie van toelichting, 36425, nr. 3
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, voorstel van wet, 36425, nr. 2
Wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen, Koninklijke boodschap, 36425, nr. 1
Consultatiedocument aanpassing fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen