De bezwaarprocedure is het voorportaal voor burgers die het niet eens zijn met belastingaanslagen en andere fiscale besluiten die hen aangaan. Er kan uitsluitend bezwaar worden gemaakt tegen de in de wet genoemde besluiten, waarvan in de wet staat dat zij voor bezwaar en beroep vatbaar zijn. Dit gesloten stelsel van rechtsbescherming is aan kritiek onderhevig; tegen elk besluit zou bezwaar en beroep mogelijk moeten zijn.
De bezwaarfase in vogelvlucht
Als hoofdregel geldt dat bezwaar moet worden gemaakt tegen een fiscaal besluit voordat beroep bij de rechter openstaat. In bezwaar heroverweegt de inspecteur het bestreden besluit. Bezwaar kan worden gemaakt tegen een belastingaanslag of een voor bezwaar vatbare beschikking. Daarbij geldt dat de voldoening of afdracht op aangifte van aangiftebelastingen met een voor bezwaar vatbare beschikking wordt gelijkgesteld.
Bezwaar moet binnen zes weken na dagtekening van het besluit of de latere bekendmaking daarvan worden ingediend. In de meeste gevallen moet schriftelijk bezwaar worden gemaakt. Indiening per e-mail geldt niet als schriftelijk. Op 6 oktober 2017 oordeelde de Hoge Raad dat een bezwaar per e-mail uitsluitend niet-ontvankelijk is als een hersteltermijn is geboden. Deze herstelmogelijkheid geldt ook voor overige verzuimen aan een bezwaarschrift, bijvoorbeeld als het bezwaar niet gemotiveerd is.
Als daarom is verzocht heeft de belanghebbende het recht om zijn bezwaarschrift in een hoorgesprek mondeling toe te lichten. Voorafgaand aan het hoorgesprek bestaat dan recht op inzage in de op de zaak betrekking hebbende stukken.
De wettelijke termijn waarbinnen de inspecteur uitspraak op bezwaar moet doen bedraagt zes weken, gerekend vanaf het einde van de bezwaartermijn. Deze beslistermijn wordt opgeschort vanaf de dag dat de indiener is verzocht een verzuim te herstellen tot de dag dat het verzuim is hersteld of de termijn daarvoor is verstreken. Ook kan de beslistermijn eenzijdig voor ten hoogste zes weken worden verdaagd. Langer uitstel is mogelijk indien de bezwaarmaker daarmee instemt.
Onder voorwaarden kan beroep worden ingesteld tegen de weigering van de inspecteur tijdig uitspraak op bezwaar te doen. Dit is mede van belang omdat de Hoge Raad al in 1988 heeft bepaald dat in bezwaar (maar niet in beroep) de verplichting bestaat vragen van de inspecteur te beantwoorden. Ook kan de inspecteur in de bezwaarfase nog een informatiebeschikking afgeven, die tot gevolg kan hebben dat de bewijslast wordt omgekeerd. Het is dus niet in alle gevallen gunstig de bezwaarfase langer te laten voortduren dan strikt noodzakelijk is.
Nick van den Hoek
Nick van den Hoek is fiscaal advocaat bij Jaeger Advocaten-belastingkundigen te Amsterdam.
Meer over Nick van den Hoek
De bezwaarprocedure is het voorportaal voor burgers die het niet eens zijn met belastingaanslagen en andere fiscale besluiten die hen aangaan. Er kan uitsluitend bezwaar worden gemaakt tegen de in de wet genoemde besluiten, waarvan in de wet staat dat zij voor bezwaar en beroep vatbaar zijn. Dit gesloten stelsel van rechtsbescherming is aan kritiek onderhevig; tegen elk besluit zou bezwaar en beroep mogelijk moeten zijn.
De bezwaarfase in vogelvlucht
Als hoofdregel geldt dat bezwaar moet worden gemaakt tegen een fiscaal besluit voordat beroep bij de rechter openstaat. In bezwaar heroverweegt de inspecteur het bestreden besluit. Bezwaar kan worden gemaakt tegen een belastingaanslag of een voor bezwaar vatbare beschikking. Daarbij geldt dat de voldoening of afdracht op aangifte van aangiftebelastingen met een voor bezwaar vatbare beschikking wordt gelijkgesteld.
Bezwaar moet binnen zes weken na dagtekening van het besluit of de latere bekendmaking daarvan worden ingediend. In de meeste gevallen moet schriftelijk bezwaar worden gemaakt. Indiening per e-mail geldt niet als schriftelijk. Op 6 oktober 2017 oordeelde de Hoge Raad dat een bezwaar per e-mail uitsluitend niet-ontvankelijk is als een hersteltermijn is geboden. Deze herstelmogelijkheid geldt ook voor overige verzuimen aan een bezwaarschrift, bijvoorbeeld als het bezwaar niet gemotiveerd is.
Als daarom is verzocht heeft de belanghebbende het recht om zijn bezwaarschrift in een hoorgesprek mondeling toe te lichten. Voorafgaand aan het hoorgesprek bestaat dan recht op inzage in de op de zaak betrekking hebbende stukken.
De wettelijke termijn waarbinnen de inspecteur uitspraak op bezwaar moet doen bedraagt zes weken, gerekend vanaf het einde van de bezwaartermijn. Deze beslistermijn wordt opgeschort vanaf de dag dat de indiener is verzocht een verzuim te herstellen tot de dag dat het verzuim is hersteld of de termijn daarvoor is verstreken. Ook kan de beslistermijn eenzijdig voor ten hoogste zes weken worden verdaagd. Langer uitstel is mogelijk indien de bezwaarmaker daarmee instemt.
Onder voorwaarden kan beroep worden ingesteld tegen de weigering van de inspecteur tijdig uitspraak op bezwaar te doen. Dit is mede van belang omdat de Hoge Raad al in 1988 heeft bepaald dat in bezwaar (maar niet in beroep) de verplichting bestaat vragen van de inspecteur te beantwoorden. Ook kan de inspecteur in de bezwaarfase nog een informatiebeschikking afgeven, die tot gevolg kan hebben dat de bewijslast wordt omgekeerd. Het is dus niet in alle gevallen gunstig de bezwaarfase langer te laten voortduren dan strikt noodzakelijk is.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Hoofdstuk 6 Algemene wet bestuursrecht
Artikel 7:1 Algemene wet bestuursrecht
Artikel 22j Algemene wet inzake rijksbelastingen
Artikel 26 Algemene wet inzake rijksbelastingen
Artikel 26a Algemene wet inzake rijksbelastingen
Artikel 47 Algemene wet inzake rijksbelastingen
Besluit Fiscaal Bestuursrecht
Fiscale vereenvoudigingswet 2017. Memorie van toelichting, V-N 2016/49.9
Standaardarrest
HR 10 februari 1988, nr. 23 925, ECLI:NL:HR:1988:ZC3761, BNB 1988/160, V-N 1988/703, 4, FED 1988/128, FED 1988/273, AB 1988, 547
HR 10 augustus 2001, nr. 36 016, ECLI:NL:HR:2001:AB6596, BNB 2001/358, WFR 2001/1481, V-N 2001/54.12, Belastingblad 2002/109
HR 23 november 2007, nr. 42.953, ECLI:NL:HR:2007:BB8440, BNB 2008/30, V-N 2007/55.7, Belastingadvies 2007/24.1, AB 2008, 92, NJB 2008, 138
Belangrijkste uitspraken
CBb, 30 januari 2024, nr. 22/1049, ECLI:NL:CBB:2024:31, BNB 2024/29, V-N 2024/7.13, NJB 2024/402
HR 6 oktober 2017, nr. 17/02556, ECLI:NL:HR:2017:2548, BNB 2017/218, V-N 2017/49.4, Belastingblad 2017/418
HR 22 maart 2013, nr. 11/05258, ECLI:NL:HR:2013:BZ5038, BNB 2013/132, V-N 2013/15.4, NJB 2013/742, AB 2013/333
HR 10 juni 2016, nr. 15/04352, ECLI:NL:HR:2016:1124, BNB 2016/179, V-N 2016/31.10, FED 2016/120, Belastingadvies 2016/13.2, Belastingblad 2016/341, AB 2016/322
HR 5 december 2014, nr. 13/05778, ECLI:NL:HR:2014:3441, BNB 2015/41, V-N 2014/65.10, AB 2015/136
HR 15 september 2017, nr. 16/02715, ECLI:NL:HR:2017:2348, BNB 2017/200, V-N 2017/44.3, FED 2017/151
HR 25 mei 2018, nr. 17/02663, ECLI:NL:HR:2018:758, BNB 2018/154, V-N 2018/29.6, FED 2019/34, Belastingblad 2018/259, TaxVisions, editie 1 juni 2018
Literatuur
N. van den Hoek, ‘Direct aanpassen’: kleine verbouwing loopt uit op grondige renovatie, NLF-W 2024/33
M.W.C. Feteris, ‘Rechtsbescherming door de belastingrechter anno 2016’, WFR 2017/29
R.M.P.G. Niessen-Cobben, ‘Verschoonbare termijnoverschrijding: meer van hetzelfde? – deel 1, NTFR Beschouwingen 2017/31
Van Kalmthout e.a., Algemeen fiscaal bestuursrecht, vierde herziene druk (2017)
E.P. Hageman, ‘Termijnen in het belastingrecht: een worsteling’, TFB 2016/8, p. 25-30
J.A. Smit, Bezwaar in belastingzaken (Fiscale monografieën, nr. 59), Deventer: Kluwer 2010
R.H. Happé, ‘Gesloten stelsel van rechtsbescherming: ten onrechte op de monumentenlijst!’, WFR 2007/219
Naslag
Vakstudie Algemeen deel, Algemene wet bestuursrecht
Vakstudie Algemeen deel, Algemene wet inzake rijksbelastingen
Vakstudie Algemeen deel, Proceskostenvergoeding
Verwante onderwerpen
Thema: Beroep: rechtsbescherming door de belastingrechter
Thema: Navordering
Thema: Verzuim- en vergrijpboetes: Een kwestie van verschil
Modellen
Fiscale Modellen I.A.12 Bezwaarschrift tegen een aanslag of voor bezwaar vatbare beschikking
Fiscale modellen I.A.11 Bezwaarschrift aangiftebelastingen
Fiscale Modellen I.A.12a Verzoek om vergoeding van gemaakte kosten in de bezwaarfase
Fiscale modellen I.A.12c Ingebrekestelling