Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsverordening (EU) 2018/2066 inzake de monitoring en rapportage van de emissies van broeikasgassen overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 601/2012 van de Commissie
Artikel 51 Algemene bepalingen
Geldend
Geldend vanaf 17-10-2024
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 01-01-2025.
- Bronpublicatie:
23-09-2024, PbEU L 2024, 2024/2493 (uitgifte: 27-09-2024, regelingnummer: 2024/2493)
- Inwerkingtreding
17-10-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-09-2024, PbEU L 2024, 2024/2493 (uitgifte: 27-09-2024, regelingnummer: 2024/2493)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Lucht
1.
Elke vliegtuigexploitant monitort en rapporteert de emissies en niet-CO2-effecten van de luchtvaart van luchtvaartactiviteiten voor alle onder bijlage I bij Richtlijn 2003/87/EG vallende vluchten die in de loop van de verslagperiode door deze vliegtuigexploitant worden uitgevoerd en waarvoor de vliegtuigexploitant verantwoordelijk is.
Hiertoe rekent de vliegtuigexploitant alle vluchten toe aan het kalenderjaar met de vertrektijd uitgedrukt in gecoördineerde wereldtijd (UTC).
Vervallen.
3.
Om de voor een vlucht verantwoordelijke vliegtuigexploitant, als bedoeld in artikel 3, punt o), van Richtlijn 2003/87/EG, eenduidig te identificeren, wordt gebruikgemaakt van de roepnaam die voor de luchtverkeersleiding wordt gebruikt, zoals vastgelegd in vak 7 van het vluchtplan. De vliegtuigexploitant wordt als volgt door de roepnaam geïdentificeerd:
- a)
indien vak 7 van het vluchtplan de ICAO-aanduiding voor de vliegtuigexploitant bevat, is de voor de vlucht verantwoordelijke vliegtuigexploitant de vliegtuigexploitant waaraan die ICAO-aanduiding is toegewezen;
- b)
indien vak 7 van het vluchtplan de nationaliteit of het gemeenschappelijke merkteken bevat, en het registratiemerk van het luchtvaartuig dat uitdrukkelijk is vermeld in het air operator certificate (of gelijkwaardig) of in een door een staat afgegeven document waarin de exploitant van het luchtvaartuig wordt geïdentificeerd, is de voor de vlucht verantwoordelijke vliegtuigexploitant de natuurlijke of rechtspersoon die houder is van dat het air operator certificate (of gelijkwaardig) of die in het document is vermeld.
3 bis.
Indien de vliegtuigexploitant niet eenduidig kan worden geïdentificeerd aan de hand van de in lid 3 bedoelde roepnaam, is de in artikel 3, punt o), van Richtlijn 2003/87/EG bedoelde vliegtuigexploitant die verantwoordelijk is voor een vlucht, de rechtspersoon of natuurlijke persoon die een arbeidsverhouding of andere contractuele verhouding met de gezagvoerder van de vlucht heeft.
4.
Indien de identiteit van de vliegtuigexploitant onbekend is, beschouwt de bevoegde autoriteit de eigenaar van het vliegtuig als de vliegtuigexploitant, tenzij deze de identiteit van de verantwoordelijke vliegtuigexploitant aantoont.