Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsverordening (EU) 2018/2066 inzake de monitoring en rapportage van de emissies van broeikasgassen overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 601/2012 van de Commissie
Artikel 54 ter Bepaling van de RFNBO-, RCF- of synthetische koolstofarme fractie
Geldend
Geldend vanaf 17-10-2024
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 01-01-2024.
- Bronpublicatie:
23-09-2024, PbEU L 2024, 2024/2493 (uitgifte: 27-09-2024, regelingnummer: 2024/2493)
- Inwerkingtreding
17-10-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-09-2024, PbEU L 2024, 2024/2493 (uitgifte: 27-09-2024, regelingnummer: 2024/2493)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Lucht
1.
De vliegtuigexploitant bepaalt de RFNBO-, RCF- of synthetische koolstofarme fractie van gemengde vliegtuigbrandstoffen die RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen bevatten. De vliegtuigexploitant mag ofwel uitgaan van de afwezigheid van RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen en een standaard fossiele fractie van 100 % toepassen, ofwel een RFNBO-, RCF- of synthetische koolstofarme fractie bepalen overeenkomstig lid 2 of lid 3. De vliegtuigexploitant gebruikt een standaardwaarde van 100 % voor de RFNBO- of RCF-fractie, of 100 % voor de synthetische koolstofarme fractie, naargelang het geval, voor zuivere RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen.
In afwijking van de eerste alinea mag de vliegtuigexploitant die gemengde vliegtuigbrandstoffen gebruikt die RFNBO, RCF of synthetische koolstofarme brandstof bevatten, ervoor kiezen het gehalte RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen en het gehalte andere fossiele vliegtuigbrandstoffen als afzonderlijke bronstromen te monitoren indien het door de brandstofleveranciers verstrekte bewijsmateriaal een dergelijke aanpak toestaat.
2.
Wanneer RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen fysisch zijn gemengd met fossiele brandstoffen en in fysiek identificeerbare partijen door het vliegtuig worden getankt, baseert de vliegtuigexploitant de schatting van het gehalte RFNBO, RCF of synthetische koolstofarme brandstof op een massabalans overeenkomstig artikel 30, lid 1, van Richtlijn (EU) 2018/2001, die de gemengde gekochte fossiele brandstoffen en RFNBO's RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen weerspiegelt.
3.
Indien gekochte partijen RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen niet fysiek door een specifiek luchtvaartuig worden getankt, mag de vliegtuigexploitant de RFNBO-, RCF- of synthetische koolstofarme fractie bepalen aan de hand van aankoopbescheiden van RFNBO's, RCF's of synthetische koolstofarme brandstoffen met een gelijkwaardig energiegehalte.