Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2009/65/EG tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's)
Artikel 20 bis
Geldend
Geldend vanaf 15-04-2024
- Bronpublicatie:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Inwerkingtreding
15-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
1.
Een beheermaatschappij brengt aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe regelmatig verslag uit over de markten en financiële instrumenten waarin zij voor door haar beheerde icbe's handelt.
De beheermaatschappij verstrekt, voor elke door haar beheerde icbe, informatie over de financiële instrumenten waarin zij handelt, de markten waarvan zij lid is of waarop zij actief handelt, en de posities en activa van de icbe. Die informatie bevat de identificatiecodes die nodig zijn om de verstrekte gegevens over activa, icbe's en beheermaatschappijen te koppelen aan andere toezichts- of openbaar beschikbare gegevensbronnen.
2.
Een beheermaatschappij verstrekt aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe voor elke door haar beheerde icbe:
- a)
de regelingen voor het beheer van de liquiditeit van de icbe, met inbegrip van de huidige selectie van instrumenten voor liquiditeitsbeheer, en elke activering of deactivering daarvan;
- b)
het huidige risicoprofiel van de icbe, met inbegrip van het marktrisico, het liquiditeitsrisico, het tegenpartijrisico en andere risico's, waaronder operationele risico's, en het totale bedrag van de hefboomfinanciering die door de icbe wordt gebruikt;
- c)
de resultaten van de stresstesten die overeenkomstig artikel 51, lid 1, werden verricht;
- d)
informatie over delegatieregelingen met betrekking tot portefeuillebeheertaken of risicobeheertaken, als volgt:
- i)
informatie over de gedelegeerden, met vermelding van hun naam en woonplaats of hun statutaire zetel of bijkantoor, of zij nauwe banden hebben met de beheermaatschappij, of zij vergunninghoudende dan wel gereglementeerde entiteiten zijn voor vermogensbeheer, hun toezichthoudende autoriteit, indien van toepassing, en met inbegrip van de identificatiecodes van de gedelegeerden die nodig zijn om de verstrekte informatie te koppelen aan andere toezichthoudende of openbaar beschikbare gegevensbronnen;
- ii)
het aantal personeelsleden in voltijdsequivalenten dat de beheermaatschappij in dienst heeft voor het verrichten van dagelijkse portefeuillebeheertaken of risicobeheertaken binnen die beheermaatschappij;
- iii)
een lijst en een beschrijving van de gedelegeerde taken op het gebied van portefeuillebeheer en risicobeheer;
- iv)
wanneer de portefeuillebeheerfunctie wordt gedelegeerd, het bedrag en het percentage van de activa van de icbe waarvoor delegatieregelingen met betrekking tot de portefeuillebeheerfunctie gelden;
- v)
het aantal personeelsleden in voltijdsequivalenten dat de beheermaatschappij in dienst heeft om de delegatieregelingen te monitoren;
- vi)
het aantal en de data van de periodieke duediligencetoetsingen die de beheermaatschappij heeft uitgevoerd om de gedelegeerde activiteit te monitoren, een lijst van vastgestelde problemen en, in voorkomend geval, de maatregelen die zijn genomen om die kwesties aan te pakken, en de datum waarop die maatregelen moeten worden uitgevoerd;
- vii)
in geval van subdelegatieregelingen, de in de punten i), iii) en iv) vereiste informatie over de subgedelegeerden en de activiteiten in verband met de subgedelegeerde portefeuillebeheer en risicobeheerfuncties;
- viii)
de begin- en de einddata van de delegatie- en subdelegatieregelingen;
- e)
de lijst van lidstaten waar de rechten van deelneming in de icbe daadwerkelijk worden verhandeld door haar beheermaatschappij of door een distributeur die namens die beheermaatschappij optreedt.
3.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe zorgen ervoor dat alle uit hoofde van dit artikel verzamelde informatie met betrekking tot alle icbe's waarop zij toezicht houden, en de krachtens artikel 7 verzamelde informatie ter beschikking wordt gesteld van andere relevante bevoegde autoriteiten, de ESMA, EBA, de Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen), opgericht bij Verordening (EU) nr. 1094/2010 van het Europees Parlement en de Raad (1) (samen de ‘Europese toezichthoudende autoriteiten’ of ‘ETA's’ genoemd), en het Europees comité voor systeemrisico's (European Systemic Risk Board — ESRB), telkens wanneer dit nodig is voor de uitvoering van hun taken, volgens de in artikel 101 uiteengezette procedures.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaten van herkomst van de icbe zorgen ervoor dat alle krachtens dit artikel verzamelde informatie met betrekking tot alle icbe's die onder hun toezicht staan, uitsluitend voor statistische doeleinden aan het ESCB ter beschikking wordt gesteld volgens de in artikel 101 uiteengezette procedures.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe verstrekken onverwijld via de in artikel 101 uiteengezette procedures en bilateraal informatie aan de bevoegde autoriteiten van andere rechtstreeks betrokken lidstaten, indien een onder hun verantwoordelijkheid vallende beheermaatschappij, of een door die beheermaatschappij beheerde icbe, een belangrijke bron van tegenpartijrisico zou kunnen vormen voor een kredietinstelling of andere systeemrelevante instellingen in andere lidstaten, of voor de stabiliteit van het financiële stelsel in een andere lidstaat.
4.
Indien een effectieve monitoring van het systeemrisico dit vereist, kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe periodiek of ad hoc aanvullende informatie verlangen, bovenop de in lid 1 beschreven informatie. De bevoegde autoriteiten brengen de ESMA op de hoogte van alle aanvullende rapportagevereisten.
In uitzonderlijke omstandigheden en indien dit vereist is om de stabiliteit en integriteit van het financiële stelsel te waarborgen of duurzame groei op lange termijn te bevorderen, kan de ESMA na raadpleging van het ESRB de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe vragen aanvullende rapportage-eisen te stellen.
5.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op tot nadere bepaling van:
- a)
de details van de overeenkomstig lid 1, lid 2, punten a), b), c) en e) en lid 4, te rapporteren informatie;
- b)
het passende niveau van standaardisering van de overeenkomstig lid 2, punt d), te rapporteren informatie;
- c)
de frequentie en het tijdschema van de rapportage.
Bij de ontwikkeling van de in de eerste alinea, punt b), bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen voert de ESMA geen rapportageverplichtingen in naast die welke zijn uiteengezet in lid 2, punt d).
Bij de ontwikkeling van de in de eerste alinea, punten a) en b), bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen houdt de ESMA rekening met andere rapportagevereisten waaraan de beheermaatschappijen onderworpen zijn, internationale ontwikkelingen en normen, en de bevindingen van het overeenkomstig artikel 20 ter uitgebrachte verslag.
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 16 april 2027 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze richtlijn aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
6.
De ESMA stelt ontwerpen van technische uitvoeringsnormen op tot nadere bepaling van:
- a)
het formaat en de gegevensnormen voor de in de leden 1, 2 en 4 bedoelde verslagen;
- b)
de identificatiecodes die nodig zijn om de gegevens over activa, icbe's en beheermaatschappijen in de in de leden 1, 2 en 4 bedoelde verslagen te koppelen aan andere toezichthoudende of openbaar beschikbare gegevensbronnen;
- c)
de methoden en regelingen voor de indiening van de in de leden 1 en 2 van dit artikel bedoelde verslagen, met inbegrip van methoden en regelingen ter verbetering van gegevensnormalisatie en efficiënte uitwisseling en gebruik van gegevens die binnen een rapportagekader van de Unie al zijn gerapporteerd door een relevante bevoegde autoriteit, op Unieniveau of nationaal niveau, rekening houdend met de bevindingen van het overeenkomstig artikel 20 ter, uitgebrachte verslag;
- d)
de template, met inbegrip van de minimale aanvullende rapportagevereisten, die beheermaatschappijen moeten gebruiken in uitzonderlijke omstandigheden zoals bedoeld in lid 4.
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 16 april 2027 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
Voetnoten
Verordening (EU) nr. 1094/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/79/EG van de Commissie (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 48).