Einde inhoudsopgave
Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming 2016
Bijlage B Themalijst Nafase
Geldend
Geldend vanaf 15-09-2016
- Bronpublicatie:
06-09-2016, Kamerstukken 2016, 30821 (uitgifte: 15-09-2016, kamerstukken: 30821-32)
- Inwerkingtreding
15-09-2016
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
06-09-2016, Kamerstukken 2016, 30821 (uitgifte: 15-09-2016, kamerstukken: 30821-32)
- Vakgebied(en)
Openbare orde en veiligheid / Crisismanagement
Onderstaande themalijst1. is opgesteld in overleg met de verschillende ministeries. De lijst is niet uitputtend en slechts bedoeld als handvat bij het plannen van de gezamenlijke aanpak in de nafase. Naar voorkeur kunnen aanvullende thema's en betrokkenen worden toegevoegd.
Thema | Toelichting | Eerst verantwoordelijk/ betrokken ministerie(s) | |
---|---|---|---|
1. | Coördinatie en organisatie nafase | Opzet interdepartementaal projectteam, verantwoordelijk voor de planning, prioritering, allocatie van middelen en coördinatie van activiteiten in de nafase. | Veiligheid en Justitie (algemene coördinatie van de nafase) en ministeries (specifieke thema's) |
2. | Verantwoording afleggen/ politieke verantwoording | Betrokken bestuurders/politici, media, volksvertegenwoordiging. | Vakdepartementen, Veiligheid en Justitie, Algemene Zaken |
3. | Continuïteit en herstel vitale infrastructuur1. | Zorgen dat de vitale infrastructuur overeind blijft of zo spoedig mogelijk normaal gaat werken om herstel en nazorg mogelijk te maken. | Economische Zaken, IenM, Financiën, VenJ, BZK |
4. | Registreren en volgen getroffenen/evacués/slachtoffers | Ten behoeve van het lokaliseren van evacués en getroffenen onder meer i.v.m. hulpverlening, slachtofferregistratie en -verificatie, verenigen families, repatriëring en uitkeren schadevergoeding. Actuele Gemeentelijke Basisadministratie is van belang i.v.m. daaraan gekoppelde diensten en systemen. | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (gemeenten), Veiligheid en Justitie (veiligheidsregio's), Buitenlandse Zaken (bij een situatie in het buitenland) |
5. | (Her)huisvesting, herstel en wederopbouw | Onderbrengen getroffenen. Organiseren tijdelijke of semipermanente opvang getroffenen. Schoonmaken en herstel gebied, bebouwing en andere voorzieningen (fysieke leefbaarheid). | Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (regio's en gemeenten) |
6. | Voedselvoorziening | Voedselvoorziening evacués en rest bevolking. | Economische Zaken |
7. | Gezondheidszorg | Gezondheidsonderzoek en -monitoring. | Volksgezondheid, Welzijn en Sport (o.a. RIVM) |
8. | Psychosociale zorg/hulp | Behandelen psychosociale problemen op korte en lange termijn (zowel hulpverleners als burger). | Volksgezondheid, Welzijn en Sport (o.a. RIVM), VenJ (hulpverleners) |
9. | Stimuleren sociale cohesie samenleving | Sociale cohesie, monitoren sociale onrust, solidariteit, onderlinge hulp, stabiliteit. | Algemene Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, (NGO's, maatschappelijk middenveld) |
10. | Noodmaatregelen sociale zekerheid | Hoe om te gaan met uitkeringen, tegemoetkomingen bijzondere ziektekosten, etc. | Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
11. | Monitoren/aanpak natuur-, milieu- en landschapsschade | Monitoren van lekkage gevaarlijke stoffen in milieu. Monitoren gevaren volksgezondheid n.a.v. milieuschade door ramp etc. | Infrastructuur en Milieu, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
12. | Afvalverwerking /afvoer rioolwater | Groot aantal getroffenen betekent meer afval. Afvalverwerking en rioolzuivering kunnen uitvallen. Milieu en gezondheidszorg probleem. | Infrastructuur en Milieu |
13. | Continuïteit openbaar bestuur, rechtspraak, politie etc. | Garanderen functioneren overheidsdiensten en continuïteit democratische rechtsorde in getroffen gebied. | Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
14. | Continuïteit transport (o.a. vitale infrastructuur) | Van belang voor openhouden communicatie met buitenwereld. Transport van goederen (noodhulp en hervatten economische activiteiten). Openbaar vervoer. Personenvervoer. | Infrastructuur en Milieu |
15. | Continuïteit economisch leven/ marktwerking | Economische schade beperken door snel hervatten economische activiteiten. Bedrijfscontinuïteit. Uitwijkmogelijkheden middels ICT. Noodkrediet. Belastingmaatregelen. Opzet bijstandsloket (één loket voor multidisciplinair backoffice). | Economische Zaken (Kamer van Koophandel), Financiën, Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
16. | Veiligstellen cultureel erfgoed | Evacuatie, restauratie en tijdelijke opslag cultureel erfgoed. | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
17. | Damage assessment | Inschatting maken van omvang schade en schadebedrag. | Veiligheid en Justitie, Economische Zaken (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) |
18. | Reconstructie van het getroffen gebied | Structureren aanpak van reconstructie na een ramp bijv. door middel van blauwdrukken van publiek-private samenwerking. Ruimtelijke ordening bij reconstructie (reconstructie of innovatie). | Publiek private samenwerking |
19. | Schadevergoedingen en financiële voorzieningen | Opzet schaderegelingen, coördineren schadeafhandeling, uitkeren financiële compensatie. | Veiligheid en Justitie, Financiën |
20. | Registratie tijdelijke/ semipermanente opvang geëvacueerd vee, dierengezondheid en dierenwelzijn | Veilig stellen veestapel en onderbrengen geëvacueerd vee. | Economische Zaken |
21. | Continuïteit hulpdiensten | Herstel organisatie hulpdiensten (achtervang). Evacuatie familie hulpverleners. Verlofregelingen hulpverleners. Logistieke ondersteuning. Rotatie personeel. Psychosociale bijstand hulpverleners. | Veiligheid en Justitie, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
22. | Publieksinformatie | Middelen voor massacommunicatie (onder andere een Informatie & Verwijscentrum). Middelen voor publieksvoorlichting. Communicatieplannen om doelgroepen te bereiken. | Veiligheid en Justitie (NCC, NKC), Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
23. | Uitvaart, rouwverwerking en herdenkingen | Organisatie nationale herdenking bij grootschalige (inter)nationale incidenten en ondersteuning lokale gemeenschappen. | Veiligheid en Justitie in samenwerking met Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en VWS en Buitenlandse Zaken bij een ramp in het buitenland |
24. | (Strafrechtelijk) onderzoek en aansprakelijkheid | Openbaar ministerie, politie en bedrijven waar de situatie zich heeft voorgedaan. | Veiligheid en Justitie (Openbaar Ministerie), vakdepartementen |
25. | (Rijks)toezicht | Rol inspectie, regio (o.a. vergunningverlening). | Gezamenlijke inspecties |
26. | Evaluatieonderzoek | Onderzoeken gericht op de oorzaak en het handelen van de (hulpverlenings)diensten. | Rijksinspecties, Onderzoeksraad voor veiligheid |
Voetnoten
Mede gebaseerd op: Richting geven aan de laatste schakel: de nafase. Rijksbrede versterking van herstel en nazorg bij rampen en crises, Den Haag: Ministerie van Veiligheid en Justitie, 2012.
Conform de herijkte lijst vitale infrastructuur gaat het om de volgende sectoren: energie, ICT/telecom, drinkwater, water, transport, chemie, nucleair, financieel, OOV en openbaar bestuur. Zie: Voortgangsbrief Nationale Veiligheid 12 mei 2015, TK 2014–2015, 30 821, nr. 23.