Wet Uitwerking Autobrief II

Wet Uitwerking Autobrief II

Ognjen Soldat

id-c1f35405-ac61-4af6-bc74-d92e2f4d095c

Fiscalist en auteur

Werkzaam bij RSM Nederland

De Wet Uitwerking Autobrief II bevat belangrijke wijzigingen voor de BPM, de MRB en de bijtelling van de auto van de zaak tot en met 2050.

Maatregelen bijtelling auto van de zaak

Het algemene bijtellingspercentage is voor nieuwe auto’s vanaf 2017 verlaagd van 25 naar 22. De bijtellingskorting voor zuinige auto’s (CO2-uitstoot: 51-106 g/km) en plug-in hybrides (CO2-uitstoot 1-50 g/km) is per 1 januari 2017 verdwenen. Auto’s die helemaal geen CO2 uitstoten, en op kenteken gezet in 2023, hebben een bijtelling van 16% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere.

In 2024 blijft de bijtelling voor elektrische auto’s 16% over maximaal € 30.000 cataloguswaarde. In 2025 stijgt deze bijtelling met 1% naar 17% en vanaf 2026 is er geen onderscheid meer tussen (nieuwe) elektrische en gewone auto’s voor wat betreft de bijtelling.

Overgangsrecht bijtelling

Berijders van auto’s met een milieugerelateerde korting op de bijtelling blijven deze korting houden voor een periode van 60 maanden na de maand dat de auto voor het eerst op naam is gesteld in het kentekenregister (voor nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2017 geldt de datum eerste toelating op de weg). Daarna moet men jaarlijks nagaan of op grond van de geldende wet recht bestaat op een korting op de bijtelling. De bestaande (ruimere) overgangsregels voor de auto van de zaak zijn ingeperkt en meer in lijn gebracht met deze nieuwe overgangssystematiek.

Maatregelen BPM en MRB

De milieukortingen binnen BPM en MRB zijn over de gehele lijn verlaagd, behalve voor nulemissie auto’s, die tot en met 2024 vrijgesteld zijn van zowel BPM als MRB. Berijders van plug-in hybrides hebben te maken met fors hogere tarieven binnen zowel de BPM als de MRB vergeleken met het verleden, hoewel zij tot en met 2024 toch nog slechts 50% van het reguliere MRB tarief verschuldigd zijn. Voor houders van vervuilende dieselvoertuigen geldt per januari 2020 juist een hoger MRB tarief.

Documenten bij dit thema

Artikel 3.20 Wet inkomstenbelasting 2001

Artikel 13bis Wet op de loonbelasting 1964

Artikel 9 en artikel 9c Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992

Artikel 23 Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994

Wetsvoorstel Uitwerking Autobrief II, V-N 2016/10.2, TaxVisions editie 24 februari 2016

Memorie van toelichting Wetsvoorstel Uitwerking Autobrief II, V-N 2016/10.3, TaxVisions editie 24 februari 2016

Nota naar aanleiding van het verslag bij het Wetsvoorstel Uitwerking Autobrief II, V-N 2016/16.4, TaxVisions editie 24 februari 2016

Aangenomen Wetsvoorstel Uitwerking Autobrief II door de Tweede Kamer, V-N 2016/23.4, TaxVisions editie 22 april 2016

Rechtbank Den Haag 13 april 2010, nr. AWB 09/8059, ECLI:NL:RBSGR:2010:BM5561, BNB 2014/102, V-N 2014/13.22.13

Rechtbank Den Haag 5 september 2017, nr. SGR 17/2639, ​ECLI:NL:RBDHA:2017:10564​​V-N 2017/55.19.5, Belastingadvies 2017/22.7

Rb. Noord-Nederland 9 juli 2019, nrs. AWB - 18 _ 4051 tot en met AWB - 18 _ 4058, ECLI:NL:RBNNE:2019:2939, V-N Vandaag 2019/1688, Belastingadvies 2021/9.1, Belastingadvies 2019/19.2

Belastingplan 2022, Memorie van toelichting, onderdeel 4, V-N 2021/41.3

Cursus Belastingrecht, Wegwijzers, W.A.P. van Roij, Auto van de zaak

Vakstudie Inkomstenbelasting 2001, commentaar op artikel 3.20 Wet inkomstenbelasting 2001

Vakstudie Loonbelasting en Premieheffingen, commentaar op artikel 13bis Wet op de loonbelasting 1964

Vakstudie Belastingheffing van motorrijtuigen, commentaar op artikel 9 en commentaar op artikel 9c Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992

Vakstudie Belastingheffing van motorrijtuigen, commentaar op artikel 23 Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994