De staatssecretaris van Financiën heeft op Prinsjesdag het wetsvoorstel Belastingplan BES eilanden 2024 (36 419) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2024. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2024 in werking treedt.
Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen die invloed hebben op de belastingwetgeving voor de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba). Enkele belangrijke wijzigingen zijn:
1
Verhoging van de belastingvrije som om armoedeproblematiek te bestrijden: In dit voorstel wordt de reeds in een beleidsbesluit, vooruitlopend op dit wetsvoorstel, per 1 januari 2023 ingevoerde verhoging van de belastingvrije som van USD 12.198 naar USD 17.352 wettelijk vastgelegd. De verhoging is gekoppeld aan het hoogste wettelijk minimumloon (van Sint Eustatius) zoals dat thans geldt op de BES-eilanden.
2
Aanpassing van de voorwaarden voor afgifte van de vestigingsplaatsbeschikking voor houdstervennootschappen: het aandeel dat dient te worden gehouden in een gekwalificeerde BES-vennootschap wordt verlaagd van 95% naar 50%. Hierdoor vallen meer op de BES-eilanden gevestigde houdstervennootschappen binnen het bereik van de opbrengstbelasting. Tegelijkertijd worden eisen gesteld aan de overige activiteiten van de houdstervennootschap, om te voldoen aan de ondernemingstoets.
3
Invoering van een minimumbelasting in lijn met het wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024: De minimumbelasting wordt ingevoerd om belastingontwijking en -ontduiking tegen te gaan. Deze belasting wordt verschuldigd op aangifte en heeft als doel om ervoor te zorgen dat bedrijven en entiteiten een minimumbedrag aan belasting betalen, ongeacht hun fiscale planning of gebruik van belastingvoordelen.
4
Aanpassing van het begrip (personen)auto in verschillende BES-belastingen, met als doel een uniforme definitie te hanteren en de fiscale behandeling van (personen)auto's te verduidelijken.
5
Afschaffing van de dividendvrijstelling in de inkomstenbelasting: de dividendvrijstelling wordt afgeschaft om een gelijk speelveld te creëren tussen verschillende vormen van inkomen en om belastingontwijking via dividenden te voorkomen. Dit betekent dat alle ontvangen dividenden voortaan belast zullen worden in de inkomstenbelasting.
6
Verbetering van de regeling voor het gebruikelijk loon in de loonbelasting: de regeling voor het gebruikelijk loon wordt aangepast om te zorgen voor een eerlijkere belastingheffing voor directeur-grootaandeelhouders (DGA's) en hun meewerkende partners. De nieuwe regeling stelt een minimumbedrag vast voor het gebruikelijk loon en introduceert een bijzonder partnerbegrip, waardoor ook partners zonder aanmerkelijk belang een gebruikelijk loon in fictie genieten in geval van meewerken.
7
Introductie van een meldingsplicht voor eigenaren van onroerende zaken in de vastgoedbelasting in drie situaties. In de eerste plaats geldt de meldingsplicht voor degenen die op enig moment het genot krachtens eigendom, bezit of een ander beperkt recht verkrijgen van een onroerende zaak. Ook geldt de meldingsplicht voor degenen die op enig moment het genot van een onroerende zaak hebben krachtens eigendom, bezit of enig ander zakelijk recht en ter zake waarvan zich wijzigingen als bedoeld in artikel 4.8, eerste lid, van de Belastingwet BES hebben voorgedaan. Het betreft wijzigingen aan die onroerende zaak door bouw, verbouwing, verbetering, afbraak of vernietiging. Tot slot geldt de meldingsplicht ook voor degenen die bij het begin van een kalenderjaar het genot krachtens eigendom, bezit of een ander beperkt recht hebben van een onroerende zaak, maar die in het daaropvolgende jaar geen aanslag vastgoedbelasting hebben ontvangen.
8
Afschaffing van de spaartegoedenheffing, omdat de verplichting om automatisch gegevens uit te wisselen al geruime tijd is ingetrokken en vervangen door de regels inzake de Common Reporting Standard (CRS).
9
Fiscale behandeling van (personen)auto's: naast de uniforme definitie van personenauto's in BES-belastingen (zie punt 4), worden ook enkele fiscale behandelingen van (personen)auto's aangepast. Zo vallen personen- en bestelauto's die voor bepaalde doeleinden of door bepaalde diensten worden gebruikt (zoals ambulances, lijkwagens en auto's voor politie, brandweer, de Belastingdienst, Douane en Koninklijke Marechaussee) onder bepaalde voorwaarden niet onder het hoge ABB-tarief, maar onder het reguliere ABB-tarief.
10
Integratieheffing in de Algemene Bestedingsbelasting (ABB) vervalt: de integratieheffing in de ABB wordt afgeschaft, wat leidt tot een vereenvoudiging van het belastingstelsel op de BES-eilanden.
11
Stroomlijning van factuurverplichtingen in de ABB: de factuurverplichtingen in de ABB worden gestroomlijnd, zodat het factuurstelsel voor administratieplichtigen niet anders is dan voor de BES-producenten en -ondernemers. Dit draagt bij aan een eenvoudiger en consistenter belastingstelsel.
12
Aanpassingen in de administratie- en inlichtingenplicht: de administratie- en inlichtingenplicht wordt op onderdelen verruimd en versoepeld, wat leidt tot een betere informatie-uitwisseling tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst.
13
Wijzigingen in de Douane- en Accijnswet BES: enkele redactionele wijzigingen worden aangebracht in de Douane- en Accijnswet BES, en er wordt een verruiming van de betaaltermijn ingevoerd in geval van navordering en een bestuurlijke boete.
De nota van wijziging bevat de volgende inhoudelijke wijzigingen:
Aanpassing vrijstelling ABB bij invoer door de strijdkrachten.
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft het voorstel in de nacht van 26 op 27 oktober 2023 aangenomen. Amendement nr. 9 is ook aangenomen. Op 19 december 2023 heeft de Eerste Kamer het voorstel aangenomen.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Kies de versie per 1 januari 2024 in de tijdsbalk. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
De redactie
De staatssecretaris van Financiën heeft op Prinsjesdag het wetsvoorstel Belastingplan BES eilanden 2024 (36 419) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2024. Het is de bedoeling dat de wet op 1 januari 2024 in werking treedt.
Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen die invloed hebben op de belastingwetgeving voor de BES-eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba). Enkele belangrijke wijzigingen zijn:
Verhoging van de belastingvrije som om armoedeproblematiek te bestrijden: In dit voorstel wordt de reeds in een beleidsbesluit, vooruitlopend op dit wetsvoorstel, per 1 januari 2023 ingevoerde verhoging van de belastingvrije som van USD 12.198 naar USD 17.352 wettelijk vastgelegd. De verhoging is gekoppeld aan het hoogste wettelijk minimumloon (van Sint Eustatius) zoals dat thans geldt op de BES-eilanden.
Aanpassing van de voorwaarden voor afgifte van de vestigingsplaatsbeschikking voor houdstervennootschappen: het aandeel dat dient te worden gehouden in een gekwalificeerde BES-vennootschap wordt verlaagd van 95% naar 50%. Hierdoor vallen meer op de BES-eilanden gevestigde houdstervennootschappen binnen het bereik van de opbrengstbelasting. Tegelijkertijd worden eisen gesteld aan de overige activiteiten van de houdstervennootschap, om te voldoen aan de ondernemingstoets.
Invoering van een minimumbelasting in lijn met het wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024: De minimumbelasting wordt ingevoerd om belastingontwijking en -ontduiking tegen te gaan. Deze belasting wordt verschuldigd op aangifte en heeft als doel om ervoor te zorgen dat bedrijven en entiteiten een minimumbedrag aan belasting betalen, ongeacht hun fiscale planning of gebruik van belastingvoordelen.
Aanpassing van het begrip (personen)auto in verschillende BES-belastingen, met als doel een uniforme definitie te hanteren en de fiscale behandeling van (personen)auto's te verduidelijken.
Afschaffing van de dividendvrijstelling in de inkomstenbelasting: de dividendvrijstelling wordt afgeschaft om een gelijk speelveld te creëren tussen verschillende vormen van inkomen en om belastingontwijking via dividenden te voorkomen. Dit betekent dat alle ontvangen dividenden voortaan belast zullen worden in de inkomstenbelasting.
Verbetering van de regeling voor het gebruikelijk loon in de loonbelasting: de regeling voor het gebruikelijk loon wordt aangepast om te zorgen voor een eerlijkere belastingheffing voor directeur-grootaandeelhouders (DGA's) en hun meewerkende partners. De nieuwe regeling stelt een minimumbedrag vast voor het gebruikelijk loon en introduceert een bijzonder partnerbegrip, waardoor ook partners zonder aanmerkelijk belang een gebruikelijk loon in fictie genieten in geval van meewerken.
Introductie van een meldingsplicht voor eigenaren van onroerende zaken in de vastgoedbelasting in drie situaties. In de eerste plaats geldt de meldingsplicht voor degenen die op enig moment het genot krachtens eigendom, bezit of een ander beperkt recht verkrijgen van een onroerende zaak. Ook geldt de meldingsplicht voor degenen die op enig moment het genot van een onroerende zaak hebben krachtens eigendom, bezit of enig ander zakelijk recht en ter zake waarvan zich wijzigingen als bedoeld in artikel 4.8, eerste lid, van de Belastingwet BES hebben voorgedaan. Het betreft wijzigingen aan die onroerende zaak door bouw, verbouwing, verbetering, afbraak of vernietiging. Tot slot geldt de meldingsplicht ook voor degenen die bij het begin van een kalenderjaar het genot krachtens eigendom, bezit of een ander beperkt recht hebben van een onroerende zaak, maar die in het daaropvolgende jaar geen aanslag vastgoedbelasting hebben ontvangen.
Afschaffing van de spaartegoedenheffing, omdat de verplichting om automatisch gegevens uit te wisselen al geruime tijd is ingetrokken en vervangen door de regels inzake de Common Reporting Standard (CRS).
Fiscale behandeling van (personen)auto's: naast de uniforme definitie van personenauto's in BES-belastingen (zie punt 4), worden ook enkele fiscale behandelingen van (personen)auto's aangepast. Zo vallen personen- en bestelauto's die voor bepaalde doeleinden of door bepaalde diensten worden gebruikt (zoals ambulances, lijkwagens en auto's voor politie, brandweer, de Belastingdienst, Douane en Koninklijke Marechaussee) onder bepaalde voorwaarden niet onder het hoge ABB-tarief, maar onder het reguliere ABB-tarief.
Integratieheffing in de Algemene Bestedingsbelasting (ABB) vervalt: de integratieheffing in de ABB wordt afgeschaft, wat leidt tot een vereenvoudiging van het belastingstelsel op de BES-eilanden.
Stroomlijning van factuurverplichtingen in de ABB: de factuurverplichtingen in de ABB worden gestroomlijnd, zodat het factuurstelsel voor administratieplichtigen niet anders is dan voor de BES-producenten en -ondernemers. Dit draagt bij aan een eenvoudiger en consistenter belastingstelsel.
Aanpassingen in de administratie- en inlichtingenplicht: de administratie- en inlichtingenplicht wordt op onderdelen verruimd en versoepeld, wat leidt tot een betere informatie-uitwisseling tussen belastingplichtigen en de Belastingdienst.
Wijzigingen in de Douane- en Accijnswet BES: enkele redactionele wijzigingen worden aangebracht in de Douane- en Accijnswet BES, en er wordt een verruiming van de betaaltermijn ingevoerd in geval van navordering en een bestuurlijke boete.
De nota van wijziging bevat de volgende inhoudelijke wijzigingen:
Vrijstelling kinderopvang algemene bestedingsbelasting.
Aanpassing vrijstelling ABB bij invoer door de strijdkrachten.
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft het voorstel in de nacht van 26 op 27 oktober 2023 aangenomen. Amendement nr. 9 is ook aangenomen. Op 19 december 2023 heeft de Eerste Kamer het voorstel aangenomen.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Kies de versie per 1 januari 2024 in de tijdsbalk. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Art. 1.3 Belastingwet BES
Art. 5.2 Belastingwet BES
Art. 5.8 Belastingwet BES
Art. 5.10 Belastingwet BES
Art. 6.1 Belastingwet BES
Art. 6.4 Belastingwet BES
Art. 6.9 Belastingwet BES
Art. 6.10 Belastingwet BES
Art. 6.10a Belastingwet BES
Art. 6.11 Belastingwet BES
Art. 6.14 Belastingwet BES
Art. 6.19 Belastingwet BES
Art. 6.19a Belastingwet BES
Art. 6.22 Belastingwet BES
Art. 7.4 Belastingwet BES
Art. 7b.1 Belastingwet BES
Art. 7b.2 Belastingwet BES
Art. 7b.3 Belastingwet BES
Art. 7b.4 Belastingwet BES
Art. 7b.5 Belastingwet BES
Art. 7b.6 Belastingwet BES
Art. 7b.7 Belastingwet BES
Art. 7b.8 Belastingwet BES
Art. 8.3 Belastingwet BES
Art. 8.6a Belastingwet BES
Art. 8.7 Belastingwet BES
Art. 8.10 Belastingwet BES
Art. 8.20 Belastingwet BES
Art. 8.24a Belastingwet BES
Art. 8.24b Belastingwet BES
Art. 8.64 Belastingwet BES
Art. 8.67 Belastingwet BES
Art. 8.68 Belastingwet BES
Art. 8.83 Belastingwet BES
Art. 8.83a Belastingwet BES
Art. 8.87 Belastingwet BES
Art. 8.87a Belastingwet BES
Art. 8.89a Belastingwet BES
Art. 8.124 Belastingwet BES
Art. 9.1 t/m 9.10 Belastingwet BES
Art. 6 Wet inkomstenbelasting BES
Art. 8 Wet inkomstenbelasting BES
Art. 9a Wet inkomstenbelasting BES
Art. 24 Wet inkomstenbelasting BES
Art. 6 Wet loonbelasting BES
Art. 6c Wet loonbelasting BES
Art. 7 Wet loonbelasting BES
Art. 8 Wet loonbelasting BES
Art. 9 Wet loonbelasting BES
Art. 9a Wet loonbelasting BES
Art. 2.51 Douane- en Accijnswet BES
Art. 2.78 Douane- en Accijnswet BES
Art. 2.113 Douane- en Accijnswet BES
Literatuur
Belastingplan BES eilanden 2024 in Staatsblad geplaatst, V-N 2024/4.3.7
Belastingplan BES eilanden 2024. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2023/59.11
Pakket Belastingplan 2024. Aangenomen amendementen, V-N 2023/50.29
Belastingplan BES eilanden 2024. Nota van wijziging, V-N 2023/50.13
Belastingplan BES eilanden 2024. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2023/50.14
Belastingplan BES eilanden 2024. Memorie van toelichting. Algemeen, V-N 2023/46.2
Belastingplan BES eilanden 2024. Voorgestelde wettekst met artikelsgewijze toelichting, V-N 2023/46.3
Belastingplan BES eilanden 2024. Advies Raad van State en nader rapport, V-N 2023/46.4
NOB in commentaar op belastingpakket: BOR/DSR kent alleen versoberingen, geen verbeteringen, TaxLive
Staatssecretaris geeft inzicht in inhoud pakket Belastingplan 2024, V-N 2023/39.3
Inhoud pakket Belastingplan 2024 bekendgemaakt, V-N 2023/22.3
Voorjaarsnota 2023 aangeboden aan Tweede Kamer, V-N 2023/21.3
Naslag
Parlementaire geschiedenis
Documenten:
Stb. 2023, nr. 500
Nota naar aanleiding van het verslag, EK, 36419, nr. C
Verslag, EK, 36419, nr. B
Gewijzigd voorstel van wet, 36419, nr. A
Aangenomen gewijzigd amendement van de leden Grinwis (CU) en Van Weyenberg (D66) t.v.v. nr. 8 over regelen dat de belastingvrije som op de BES niet lager is dan het minimumloon, 36419, nr. 9
Amendement van de leden Grinwis (CU) en Van Weyenberg (D66) over regelen dat de belastingvrije som op de BES niet lager is dan het minimumloon, 36419, nr. 8 (zie nr. 9)
Nota naar aanleiding van verslag, 36419, nr. 7
Nota van wijziging, 36419, nr. 6
Verslag 36419, nr. 5
Belastingplan BES eilanden 2024, Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport, 36419, nr. 4
Uitvoeringstoetsen Belastingplan BES-Eilanden 2024, 36419, nr. 3 (bijlage)
Belastingplan BES eilanden 2024, memorie van toelichting, 36419, nr. 3
Belastingplan BES eilanden 2024, voorstel van wet, 36419, nr. 2
Belastingplan BES eilanden 2024, Koninklijke boodschap, 36419, nr. 1