Einde inhoudsopgave
Besluit nr. 3/90 tot vaststelling en toepassing van de algemene voorschriften, de algemene voorwaarden en de procedurevoorschriften voor bemiddeling en arbitrage inzake uit de door de Commissie beheerde middelen van het Europees Ontwikkelingsfonds gefinancierde overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten
Bijlage III Algemene voorwaarden voor door het Europese ontwikkelingsfonds (EOF) gefinancierde overeenkomsten voor leveringen
Geldend
Geldend vanaf 01-06-1991
- Bronpublicatie:
29-03-1990, PbEG 1990, L 382 (uitgifte: 31-12-1990, regelingnummer: 3/90)
- Inwerkingtreding
01-06-1991
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
29-03-1990, PbEG 1990, L 382 (uitgifte: 31-12-1990, regelingnummer: 3/90)
- Vakgebied(en)
Aanbestedingsrecht / Europees aanbestedingsrecht
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
Inhoud
Inleidende bepalingen
Art. 1 Definities
Art. 2 Recht en taal van de overeenkomst
Art. 3 Rangorde van de contractuele bescheiden
Art. 4 Kennisgevingen en schriftelijke mededelingen
Art. 5 Directie en vertegenwoordiger van de directie
Art. 6 Cessie
Art. 7 Onderaanneming
Verplichtingen van de opdrachtgever
Art. 8 Verstrekken van bescheiden
Art. 9 Bijstand met betrekking tot plaatselijke voorschriften
Verplichtingen van de leverancier
Art. 10 Algemene verplichtingen
Art. 11 Uitvoeringsgarantie
Art. 12 Verzekering
Art. 13 Algemeen tijdschema
Art. 14 Specificatie van de prijzen
Art. 15 Tekeningen van de leverancier
Art. 16 Toereikendheid van de inschrijvingsprijzen
Art. 17 Octrooien en licenties
Aanvang en vertragingen
Art. 18 Opdracht tot aanvang van uitvoering
Art. 19 Uitvoeringstermijn
Art. 20 Verlenging van de uitvoeringstermijn
Art. 21 Vertraging bij de uitvoering
Art. 22 Wijzigingen
Art. 23 Schorsing
Materialen en werkuitvoering
Art. 24 Kwaliteit van de leveringen
Art. 25 Inspectie en proefnemingen
Art. 26 Eigendom van de leveringen
Betaling
Art. 27 Algemeen
Art. 28 Overeenkomsten op basis van voorlopige prijzen
Art. 29 Voorschotten
Art. 30 Inhoudingen
Art. 31 Prijsherziening
Art. 32 Termijnbetalingen
Art. 33 Eindafrekening
Art. 34 Betaling aan derden
Art. 35 Achterstallige betalingen
Art. 36 Betalingen in vreemde valuta
Overneming en garantie
Art. 37 Aflevering
Art. 38 Keuringen
Art. 39 Voorlopige overneming
Art. 40 Garantieverplichtingen
Art. 41 Nazorg
Art. 42 Definitieve overneming
Contractbreuk en beëindiging van de overeenkomst
Art. 43 Contractbreuk
Art. 44 Beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtgever
Art. 45 Beëindiging van de overeenkomst door de leverancier
Art. 46 Overmacht
Art. 47 Overlijden
Beslechting van geschillen
Art. 48 Beslechting van geschillen
Inleidende bepalingen
Artikel 1. Definities
1.1
Voor de toepassing van de onderhavige algemene voorwaarden en van de overeenkomst wordt verstaan onder:
EEG: de Europese Economische Gemeenschap.
ACS-Staten: de Staten in Afrika, het Caribische gebied en de Stille Oceaan die de ACS-EEG-Overeenkomst hebben ondertekend.
ACS-EEG-Overeenkomst: de toepasselijke Overeenkomst tussen de ACS-Staten en de EEG.
Overeenkomst: de door de partijen aangegane en ondertekende overeenkomst voor de leveringen, met inbegrip van alle bijlagen en aanhangsels alsook alle bescheiden die er een geheel mee vormen.
Leverancier: de partij waarmee de opdrachtgever de overeenkomst sluit.
Opdrachtgever: de Staat of de publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon door of namens welke de overeenkomst met de leverancier gesloten wordt.
Staat van de opdrachtgever: de ACS-Staat op het grondgebied waarvan de overeenkomst voor leveringen moet worden uitgevoerd.
Directie: de overheidsdienst, dan wel de publiekrechtelijke rechtspersoon, de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die door de opdrachtgever is aangewezen overeenkomstig de wetgeving van de Staat van de opdrachtgever en belast is met de leiding over en/of controle van de uitvoering van de overeenkomst voor leveringen, of aan wie de opdrachtgever krachtens de overeenkomst rechten en/of bevoegdheden kan delegeren.
Vertegenwoordiger van de directie: iedere door de directie krachtens de overeenkomst als zodanig aangewezen natuurlijke of rechtspersoon die bevoegd is de directie bij de uitvoering van haar taak en bij de uitoefening van de aan haar overgedragen rechten en/of bevoegdheden te vertegenwoordigen. Waar taken en rechten en/of bevoegdheden van de directie aan haar vertegenwoordiger zijn gedelegeerd, duidt de term directie dus ook haar vertegenwoordiger aan.
Leveringen: alle zaken die de leverancier aan de opdrachtgever moet leveren, waar nodig met inbegrip van diensten zoals installatie, beproeving, inwerkingstelling, deskundigenhulp, toezicht, onderhoud, herstelling, opleiding en andere dergelijke verplichtingen in verband met de krachtens de overeenkomst te leveren zaken.
Becijferd bestek: het document dat een opgave per post bevat van de leveringen die moeten worden verricht krachtens een overeenkomst tegen eenheidsprijs, met voor elke post vermelding van de hoeveelheid en de overeenkomstige eenheidsprijs.
Staat van eenheidsprijzen: de volledige gespecificeerde staat van de prijzen, met inbegrip van de specificatie van het totaalbedrag, die door de leverancier samen met zijn inschrijving is ingediend en zo nodig is gewijzigd en die deel uitmaakt van de overeenkomst tegen eenheidsprijs.
Specificatie van het totaalbedrag: de opgave per post van de tarieven en prijzen, waaruit de opbouw blijkt van de prijs in een overeenkomst tegen een vast totaalbedrag, maar die geen onderdeel van de overeenkomst is.
Aannemingssom: het in de overeenkomst vermelde bedrag dat overeenkomstig de oorspronkelijke raming verschuldigd is voor de uitvoering van de leveringen, of ieder ander bedrag waarvan bij de eindafrekening is vastgesteld dat het krachtens de overeenkomst aan de leverancier verschuldigd is.
Tekeningen: de tekeningen van de opdrachtgever en de directie en de door de directie goedgekeurde tekeningen van de leverancier, bestemd voor de uitvoering van de leveringen.
Mededelingen: certificaten, kennisgevingen, opdrachten en instructies uit hoofde van de overeenkomst.
Schriftelijk: in handschrift, machineschrift of druk, met inbegrip van telexen, telegraafberichten en telefaxen.
Garantietermijn: de in de overeenkomst bepaalde termijn onmiddellijk na de datum van voorlopige overneming, tijdens welke de leverancier de uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de opdrachten van de directie moet voltooien en gebreken moet verhelpen.
Certificaat van definitieve overneming: de aan het eind van de garantietermijn door de directie aan de leverancier afgegeven verklaring dat de leverancier heeft voldaan aan zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.
Dag: kalenderdag.
Termijnen: de contractuele termijnen die ingaan op de dag welke volgt op de datum van de akte of de gebeurtenis die als beginpunt voor die termijnen geldt. Is de laatste dag van de termijn geen werkdag, dan verstrijkt de termijn aan het einde van de eerstvolgende werkdag na de laatste dag van de termijn.
Dienstorder: schriftelijke instructies of opdrachten van de directie aan de leverancier betreffende de uitvoering van de leveringen.
Nationale valuta: de valuta van de Staat van de opdrachtgever.
Vreemde valuta: elke toegelaten valuta die niet de nationale valuta is, en die in de overeenkomst is vermeld.
Stelpost: een in de overeenkomst opgenomen en als zodanig aangeduid bedrag voor de levering van goederen, materialen, uitrusting of diensten, of voor onvoorziene uitgaven; dit bedrag kan op last van de directie geheel, gedeeltelijk of in het geheel niet worden gebruikt.
Gefixeerde schadevergoeding: het in de overeenkomst vermelde bedrag dat de leverancier bij wijze van compensatie aan de opdrachtgever verschuldigd is wanneer hij verzuimt de leveringen of een deel daarvan te voltooien binnen de bij de overeenkomst voorgeschreven termijnen of dat de ene partij aan de andere partij verschuldigd is voor enig ander in de overeenkomst gespecificeerd geval van contractbreuk.
Algemene schadevergoeding: het niet vooraf in de overeenkomst bepaalde bedrag dat door een rechtbank of arbitrage-instantie wordt toegekend of door de partijen is overeengekomen als aan de benadeelde partij verschuldigde compensatie voor contractbreuk door de andere partij.
Bijzondere voorwaarden: de in de overeenkomst opgenomen bijzondere voorwaarden die door de opdrachtgever zijn opgesteld als onderdeel van de uitnodiging tot inschrijving en waar nodig van wijzigingen zijn voorzien, en die bestaan uit:
- a)
wijzigingen in de onderhavige algemene voorwaarden;
- b)
bijzondere contractuele bepalingen;
- c)
technische specificaties; en
- d)
andere aangelegenheden met betrekking tot de overeenkomst.
1.2
De opschriften en titels in deze voorwaarden mogen niet als onderdeel daarvan worden beschouwd of bij de interpretatie van de overeenkomst in aanmerking worden genomen.
1.3
Indien de context zulks toestaat worden in het enkelvoud gebruikte woorden geacht ook het meervoud te omvatten en vice versa, en worden mannelijke woorden geacht ook het vrouwelijk te omvatten én vice versa.
1.4
Woorden die personen of partijen aanduiden omvatten ook vennootschappen, en iedere andere organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit.
Artikel 2. Recht en taal van de overeenkomst
2.1
Behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden is het recht van de Staat van de opdrachtgever van toepassing op de overeenkomst.
2.2
In alle aangelegenheden die niet onder deze algemene voorwaarden vallen, is het recht van toepassing dat op de overeenkomst van toepassing is.
2.3
De taal van de overeenkomst en van alle mededelingen tussen de leverancier, de opdrachtgever en de directie of hun vertegenwoordigers wordt in de bijzondere voorwaarden bepaald.
Artikel 3. Rangorde van de contractuele bescheiden
Tenzij in de overeenkomst anders is bepaald, wordt de rangorde van de contractuele bescheiden in de bijzondere voorwaarden vastgesteld.
Artikel 4. Kennisgevingen en schriftelijke mededelingen
4.1
Tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden, worden mededelingen tussen de opdrachtgever en/of de directie enerzijds en de leverancier anderzijds per post, telegraaf, telex of telefax gezonden naar dan wel persoonlijk afgegeven op de daartoe door hen aangewezen adressen.
4.2
Indien de afzender een ontvangstbewijs verlangt, moet hij daarvan melding maken in zijn mededeling; wanneer er een uiterste datum van ontvangst voor de mededeling is voorgeschreven, is hij gehouden een dergelijk ontvangstbewijs te verlangen. In ieder geval moet de afzender de nodige maatregelen treffen om de ontvangst van zijn mededeling te verzekeren.
4.3
Telkens wanneer in de overeenkomst sprake is van betekening of afgifte van een kennisgeving, instemming, goedkeuring, certificaat of besluit wordt daarmee, tenzij anders bepaald, een schriftelijk(e) kennisgeving, instemming, goedkeuring, certificaat of besluit bedoeld en moet het gebruik van de woorden ‘kennisgeven’, ‘verklaren’ of ‘besluiten’ dienovereenkomstig worden opgevat. Een dergelijk(e) instemming, goedkeuring, certificaat of besluit mag niet zonder geldige reden worden geweigerd of uitgesteld.
Artikel 5. Directie en vertegenwoordiger van de directie
5.1
De directie vervult de in de overeenkomst omschreven taken. Behoudens uitdrukkelijk beding in de overeenkomst is de directie niet gerechtigd de leverancier van een van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst te ontheffen.
5.2
De directie kan in voorkomend geval, met behoud van haar uiteindelijke aansprakelijkheid, taken en bevoegdheden die bij haar berusten aan haar vertegenwoordiger delegeren en deze delegatie te allen tijde intrekken of de vertegenwoordiger vervangen. Delegatie, intrekking of vervanging gebeuren schriftelijk en hebben geen rechtsgevolgen voordat de leverancier er een afschrift van heeft ontvangen.
5.3
Elke mededeling die door de vertegenwoordiger van de directie overeenkomstig de voorwaarden van een dergelijke delegatie aan de leverancier wordt gedaan, heeft dezelfde gevolgen als wanneer zij van de directie zelf was uitgegaan, met dien verstande dat:
- a)
wanneer de vertegenwoordiger van de directie verzuimt leveringen af te keuren, dit geen afbreuk doet aan het recht van de directie om dat alsnog te doen en de nodige opdrachten tot verbetering te geven;
- b)
het de directie vrijstaat om de mededeling ongedaan te maken of te wijzigen.
5.4
Instructies en/of opdrachten van de directie worden gegeven in de vorm van dienstorders. Deze orders worden zo nodig gedateerd, genummerd en in een register genoteerd; afschriften ervan worden zo nodig ter hand gesteld aan de vertegenwoordiger van de leverancier.
Artikel 6. Cessie
6.1
Cessie is alleen geldig in de vorm van een schriftelijk akkoord waarbij de leverancier zijn in de overeenkomst vastgelegde opdracht of een deel daarvan aan een derde overdraagt.
6.2
Het is de leverancier verboden om de overeenkomst of een deel ervan, dan wel enig voordeel of recht uit hoofde ervan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever over te dragen, tenzij dit geschiedt:
- a)
door een zekerheid ten gunste van de banken van de leverancier te stellen voor alle bedragen die krachtens de overeenkomst verschuldigd zijn of opeisbaar zullen worden; of
- b)
door het verhaalrecht van de leverancier tegen aansprakelijke derden over te dragen aan de verzekeraars van de leverancier, wanneer dezen diens schade of aansprakelijkheid hebben vergoed.
6.3
Voor de toepassing van artikel 6.2 ontslaat de instemming van de opdrachtgever met een cessie de leverancier niet van zijn verplichtingen voor het reeds uitgevoerde of niet overgedragen deel van de in de overeenkomst vastgelegde opdracht.
6.4
Wanneer de leverancier zijn overeenkomst zonder toestemming heeft overgedragen, kan de opdrachtgever zonder formele kennisgeving rechtens de in de artikelen 43 en 44 vastgestelde sancties wegens contractbreuk opleggen.
6.5
Cessionarissen moeten voldoen aan de op de gunning van de overeenkomst toepasselijke criteria om als zodanig in aanmerking te komen.
Artikel 7. Onderaanneming
7.1
Onderaanneming is alleen geldig in de vorm van een schriftelijk akkoord waarbij de leverancier de uitvoering van een deel van zijn overeenkomst aan een derde toevertrouwt.
7.2
Onderaanneming kan niet geschieden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever aan de leverancier. De in onderaanneming te geven leveringen en de identiteit van de onderaannemers worden aan de opdrachtgever meegedeeld. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 4.3 betekent de opdrachtgever binnen 30 dagen na ontvangst van de mededeling zijn beslissing aan de leverancier, waarbij hij in voorkomend geval opgave doet van de redenen waarom toestemming wordt geweigerd.
7.3
Bij de keuze van onderaannemers geeft de leverancier de voorkeur aan natuurlijke personen of vennootschappen van de Staat van de opdrachtgever die in staat zijn de gevraagde leveringen op soortgelijke voorwaarden uit te voeren.
7.4
Onderaannemers moeten voldoen aan de op de gunning van de overeenkomst toepasselijke criteria om als zodanig in aanmerking te komen.
7.5
De opdrachtgever heeft geen contractuele betrekkingen met onderaannemers.
7.6
In dezelfde mate als voor handelingen, in gebreke blijven en nalatigheden van hemzelf, zijn gemachtigden of werknemers, is de leverancier aansprakelijk voor handelingen, in gebreke blijven en nalatigheden van zijn onderaannemers en hun gemachtigden of werknemers. De goedkeuring door de opdrachtgever van de onderaanneming van een deel van de overeenkomst of van de onderaannemer ontslaat de leverancier van geen enkele verplichting krachtens de overeenkomst.
7.7
Ingeval een onderaannemer zich ter zake van de door hem uitgevoerde leveringen tegenover de leverancier verbonden heeft tot na de garantietermijn krachtens de overeenkomst, is de leverancier na het verstrijken van de garantietermijn te allen tijde gehouden, op verzoek en op kosten van de opdrachtgever, zijn vorderingsrecht voor de rest van de tijd waarvoor die verbintenis loopt, onmiddellijk aan de opdrachtgever over te dragen.
7.8
Wanneer de leverancier zonder goedkeuring een onderaannemingsovereenkomst aangaat, kan de opdrachtgever zonder formele kennisgeving rechtens de in de artikelen 43 en 44 vastgestelde sancties wegens contractbreuk opleggen.
Verplichtingen van de opdrachtgever
Artikel 8. Verstrekken van bescheiden
8.1
Binnen 30 dagen nadat de leverancier de uitvoeringsgarantie overeenkomstig artikel 11 heeft verstrekt, ontvangt hij van de directie kosteloos een afschrift van de tekeningen die met het oog op de uitvoering van de overeenkomst zijn gemaakt, alsook twee afschriften van de specificaties en andere contractuele bescheiden. Voor zover ze beschikbaar zijn, kan de leverancier extra afschriften van deze tekeningen, specificaties en andere bescheiden kopen. De leverancier retourneert alle tekeningen, specificaties en andere contractuele bescheiden aan de opdrachtgever wanneer deze het garantiecertificaat verstrekt, of bij de definitieve overneming.
8.2
Tenzij zulks voor toepassing van de overeenkomst noodzakelijk is, mag de leverancier de door de opdrachtgever verstrekte tekeningen, specificaties en andere bescheiden niet gebruiken of aan derden doorgeven zonder voorafgaande toestemming van de directie.
8.3
De directie heeft het recht de leverancier dienstorders te geven met de aanvullende tekeningen en instructies die vereist zijn voor een behoorlijke en correcte uitvoering van de overeenkomst en voor het verhelpen van gebreken.
Artikel 9. Bijstand met betrekking tot plaatselijke voorschriften
9.1
De leverancier kan de hulp van de opdrachtgever inroepen voor het verkrijgen van afschriften van wetten, voorschriften, en informatie over plaatselijke gebruiken, beschikkingen of verordeningen van het land waar de leveringen worden uitgevoerd, waarmee de leverancier bij de naleving van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst te maken kan krijgen. De opdrachtgever kan de gevraagde hulp aan de leverancier verstrekken op diens kosten.
9.2
De leverancier verstrekt de opdrachtgever tijdig de nadere gegevens over de leveringen om hem in staat te stellen alle nodige invoervergunningen of -certificaten te verkrijgen.
9.3
De opdrachtgever zorgt ervoor dat alle voor de leveringen of enig onderdeel daarvan vereiste invoervergunningen of -certificaten redelijk op tijd worden verkregen, gelet op de tijd die nodig is voor de aflevering van de leveringen en voor de volledige uitvoering van de overeenkomst.
9.4
Onverminderd de wetten en voorschriften inzake buitenlandse werknemers in de Staat waar de leveringen worden uitgevoerd, doet de opdrachtgever al het nodige om het de leverancier makkelijker te maken de vereiste visa en vergunningen, met inbegrip van werk- en verblijfsvergunningen, te verkrijgen voor het personeel waarvan de diensten door leverancier en opdrachtgever onmisbaar worden geacht, alsmede de verblijfsvergunningen voor hun gezinnen.
Verplichtingen van de leverancier
Artikel 10. Algemene verplichtingen
10.1
De leverancier voert de overeenkomst met de nodige zorg en toewijding uit, hetgeen, indien dit aldus is overeengekomen, mede inhoudt dat hij zich belast met het ontwerpen, vervaardigen, op de plaats van bestemming afleveren, installeren, testen en in bedrijf stellen van de te leveren goederen, alsmede alle overige werkzaamheden verricht, waaronder ook het verhelpen van eventuele gebreken in de leveringen. De leverancier zorgt voorts voor het materieel, de leiding, de arbeidskrachten en de faciliteiten die vereist zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.
10.2
De leverancier richt zich naar de dienstorders van de directie. Wanneer hij van mening is dat een dienstorder de bevoegdheid van de directie of de reikwijdte van de overeenkomst te buiten gaat, stelt hij de directie, op straffe van verval, binnen 30 dagen na ontvangst van de dienstorder in kennis van zijn met redenen omklede bezwaren. Deze kennisgeving heeft geen schorsende werking voor wat de uitvoering van de dienstorder betreft.
10.3
De leverancier houdt zich aan alle wetten en voorschriften die gelden in de Staat van de opdrachtgever en hij ziet erop toe dat zijn personeel, hun gezinsleden en zijn plaatselijke werknemers die wetten en voorschriften eveneens naleven. De leverancier vrijwaart de opdrachtgever tegen alle vorderingen of gerechtelijke acties ten gevolge van overtredingen van die wetten en voorschriften die hij, zijn werknemers of hun gezinsleden zouden begaan.
10.4
Wanneer de leverancier of één van zijn onderaannemers, gemachtigden of personeelsleden iemand steekpenningen, geschenken, fooien of commissiegelden aanbiedt dan wel belooft aan te bieden of te betalen, dan wel betaalt als aansporing tot of als beloning voor het verrichten of nalaten van een handeling ter zake van de overeenkomst of enige andere overeenkomst met de opdrachtgever, dan wel als aansporing tot of als beloning voor het begunstigen of achterstellen van een persoon ter zake van de overeenkomst of enige andere overeenkomst met de opdrachtgever, dan kan de opdrachtgever, onverminderd de rechten die de leverancier uit hoofde van de overeenkomst heeft verworven, de overeenkomst beëindigen, in welk geval de artikelen 43 en 44 van toepassing zijn.
10.5
Alle documenten en inlichtingen in verband met de overeenkomst worden door de leverancier als persoonlijk en vertrouwelijk behandeld en worden, tenzij noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever of de directie bekendgemaakt of prijsgegeven na overleg met de opdrachtgever. Bij een geschil over de vraag of zij ter wille van de uitvoering van de overeenkomst openbaar moeten worden gemaakt of prijsgegeven, berust de eindbeslissing bij de opdrachtgever.
10.6
Wanneer de leverancier een gemeenschappelijke onderneming of een consortium van twee of meer personen is, zijn deze personen gezamenlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de wet van de Staat van de opdrachtgever, en belasten zij, op verzoek van de opdrachtgever, een van hen met de leiding en de bevoegdheid om de gemeenschappelijke onderneming of het consortium te binden. Samenstelling of structuur van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium mag niet zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtgever worden gewijzigd.
Artikel 11. Uitvoeringsgarantie
11.1
Binnen 30 dagen na ontvangst van de kennisgeving van de gunning van de overeenkomst verstrekt de leverancier de opdrachtgever een garantie voor de volledige en correcte uitvoering van de overeenkomst. Het bedrag van de garantie wordt bepaald in de bijzondere voorwaarden en mag niet hoger liggen dan 10 % van de aannemingssom met inbegrip van de in aanvullingen op de overeenkomst bepaalde bedragen, tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald. In geen enkel geval echter mag het 20 % van die som overschrijden.
11.2
De uitvoeringsgarantie is bestemd tot vergoeding van de opdrachtgever voor verliezen ten gevolge van verzuim van de leverancier om zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst volledig en correct na te komen.
11.3
De uitvoeringsgarantie dient te worden gesteld conform het bepaalde in de bijzondere voorwaarden en kan worden verstrekt in de vorm van een bankgarantie, een bankwissel, een gewaarmerkte cheque, een borgtocht van een verzekerings- en/of borgtochtmaatschappij, een onherroepelijk accreditief, dan wel een deposito in gereed geld bij de opdrachtgever. Indien de uitvoeringsgarantie dient te worden gegeven in de vorm van een bankgarantie, een bankwissel, een gewaarmerkte cheque of een borgtocht, dan wordt zij gegeven door een bank of een borgtocht- en/of verzekeringsmaatschappij, goedgekeurd door de opdrachtgever in overeenstemming met de criteria die van toepassing zijn om voor de gunning van de overeenkomst in aanmerking te komen.
11.4
Tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald, luidt de uitvoeringsgarantie in de soorten en combinaties van valuta's waarin de basisovereenkomst betaalbaar is.
11.5
Aan de leverancier worden geen betalingen gedaan voordat de garantie is verstrekt. De garantie blijft geldig totdat de overeenkomst volledig en correct is uitgevoerd.
11.6
Kan de natuurlijke of rechtspersoon die borg staat, zijn verplichtingen tijdens de uitvoering van de overeenkomst niet nakomen, dan vervalt de geldigheid van de garantie. De opdrachtgever verzoekt de leverancier formeel een nieuwe garantie te verstrekken op dezelfde voorwaarden als de vorige. Verstrekt de leverancier geen nieuwe garantie, dan kan de opdrachtgever de overeenkomst beëindigen.
11.7
Conform de garantievoorwaarden en ten belope van de garantiesom verzoekt de opdrachtgever betaling uit de garantiesom van alle bedragen waarvoor de borg uit hoofde van de garantie aansprakelijk is wegens in gebreke blijven van de leverancier in het kader van de overeenkomst. Op verzoek van de opdrachtgever betaalt de borg deze bedragen onverwijld uit zonder dat hij hiertegen, op welke grond dan ook, enig bezwaar kan maken. Alvorens aanspraak te maken op de uitvoeringsgarantie stelt de opdrachtgever de leverancier in kennis van de aard van het in gebreke blijven waarop de aanspraak berust.
11.8
Met uitzondering van het eventueel in de bijzondere voorwaarden vermelde gedeelte voor de nazorg, wordt de uitvoeringsgarantie vrijgegeven binnen 30 dagen na de afgifte van de in artikel 33 bedoelde ondertekende eindafrekening.
Artikel 12. Verzekering
12.1
Onverminderd het bepaalde in artikel 37 kan in de bijzondere voorwaarden worden voorgeschreven dat het vervoer van de leveringen moet geschieden onder dekking van een verzekeringspolis, waarvan de condities kunnen worden vastgelegd in de bijzondere voorwaarden. In de bijzondere voorwaarden kan voorts worden bepaald dat de leverancier ook nog andere soorten verzekeringen moet sluiten.
12.2
Niettegenstaande de verzekeringsverplichting van de leverancier overeenkomstig artikel 12.1, is alleen hij aansprakelijk en vrijwaart hij de opdrachtgever en de directie tegen aanspraken van derden wegens schade aan eigendom of lichamelijk letsel ten gevolge van de uitvoering van de overeenkomst door hemzelf, zijn onderaannemers en werknemers.
Artikel 13. Algemeen tijdschema
13.1
Indien dit in de bijzondere voorwaarden is voorgeschreven, legt de leverancier een algemeen tijdschema voor de tenuitvoerlegging van de overeenkomst ter goedkeuring aan de directie voor. Dit schema omvat ten minste:
- a)
de volgorde waarin de leverancier voorstelt de overeenkomst uit te voeren, met inbegrip van het ontwerpen, vervaardigen, afleveren op de plaats van overneming, installeren, testen en in bedrijf stellen;
- b)
de termijnen waarbinnen de tekeningen moeten worden ingediend en goedgekeurd;
- c)
een algemene beschrijving van de door de leverancier voorgestelde werkwijze ter uitvoering van de overeenkomst; en
- d)
alle verdere details en gegevens die de directie redelijkerwijze kan verlangen.
13.2
De goedkeuring van het schema door de directie ontheft de leverancier niet van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst.
13.3
Zonder goedkeuring van de directie worden in het schema geen belangrijke wijzigingen aangebracht. Wanneer de uitvoering van de overeenkomst echter niet conform het schema verloopt, kan de directie de leverancier opdragen het schema te herzien en het herziene schema ter goedkeuring aan haar voor te leggen.
Artikel 14. Specificatie van de prijzen
14.1
Voor zover nodig in verband met de toepassing van de overeenkomst, verstrekt de leverancier uiterlijk 20 dagen na ontvangst van een met redenen omkleed verzoek van de directie een uitvoerige specificatie van zijn tarieven en prijzen.
14.2
Na de kennisgeving van de gunning doet de leverancier, in voorkomend geval, binnen de in de bijzondere voorwaarden gestelde termijn, aan de directie, uitsluitend ter informatie, gedetailleerde kwartaalramingen van de cash flow toekomen, met vermelding van alle betalingen waarop hij krachtens de overeenkomst recht heeft. Vervolgens dient hij op verzoek van de directie per kwartaal een herziene cash flow-raming over te leggen. Uit deze informatie vloeit voor de opdrachtgever of de directie generlei aansprakelijkheid voort.
Artikel 15. Tekeningen van de leverancier
15.1
Indien dit in de bijzondere voorwaarden is voorgeschreven, moet de leverancier aan de directie ter goedkeuring voorleggen:
- a)
binnen de in de overeenkomst of het algemene tijdschema gestelde termijnen: de tekeningen, documenten, monsters en/of modellen die in de overeenkomst zijn omschreven;
- b)
de tekeningen die redelijkerwijs door de directie verlangd kunnen worden voor de uitvoering van de overeenkomst.
15.2
Indien de directie haar in artikel 15.1 bedoelde goedkeuring niet betekent binnen de termijnen die zijn vastgesteld in de overeenkomst of het goedgekeurde algemene tijdschema, worden die tekeningen, documenten, monsters of modellen aan het einde van de gestelde termijnen geacht te zijn goedgekeurd. Indien geen termijn is gesteld, worden zij 30 dagen na ontvangst geacht te zijn goedgekeurd.
15.3
Goedgekeurde tekeningen, documenten, monsters en modellen worden door de directie ondertekend of anderszins gewaarmerkt en er wordt behoudens andersluidende opdracht van de directie niet van afgeweken. Door de directie niet goedgekeurde tekeningen, documenten, monsters of modellen van de leverancier worden onmiddellijk aan de eisen van de directie aangepast en opnieuw door de leverancier ter goedkeuring voorgelegd.
15.4
De leverancier verstrekt van de goedgekeurde tekeningen extra afdrukken waarvan vorm en aantal in de overeenkomst of latere dienstorders worden bepaald.
15.5
De goedkeuring van de tekeningen, documenten, monsters of modellen door de directie ontheft de leverancier niet van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst.
15.6
De directie heeft het recht alle contractuele tekeningen, documenten, monsters of modellen te allen redelijken tijde ter plaatse bij de leverancier te controleren.
15.7
Voor de voorlopige overneming van de leveringen verstrekt de leverancier handleidingen en onderhoudsvoorschriften, voorzien van tekeningen, die zo gedetailleerd zijn dat zij de opdrachtgever in staat stellen alle onderdelen van de leveringen te gebruiken, te onderhouden, aan te passen en te repareren. Tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden, zijn de handleidingen en tekeningen in de taal van de overeenkomst gesteld en worden ze verschaft in de vorm en het aantal die in de overeenkomst zijn bepaald. Uit het oogpunt van voorlopige overneming worden de leveringen niet geacht voltooid te zijn voordat de opdrachtgever de handleidingen en tekeningen heeft ontvangen.
Artikel 16. Toereikendheid van de inschrijvingsprijzen
16.1
Onverminderd eventuele aanvullende bepalingen in de bijzondere voorwaarden, wordt de leverancier geacht zich vóór de indiening van zijn inschrijving te hebben vergewist van de juistheid en de toereikendheid van de inschrijving, rekening te hebben gehouden met alle vereisten voor de volledige en correcte uitvoering van de overeenkomst, en in zijn tarieven en prijzen alle kosten betreffende de leveringen te hebben verwerkt, in het bijzonder:
- a)
de vervoerkosten;
- b)
de kosten van het verplaatsen, verpakken, laden, lossen, overslaan, afleveren, uitpakken, controleren en verzekeren van de te leveren goederen, alsmede de andere administratieve kosten in verband met de leveringen. Het verpakkingsmateriaal blijft eigendom van de opdrachtgever, tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald;
- c)
de kosten van de documentatie betreffende de leveringen, wanneer deze documentatie door de opdrachtgever wordt verlangd;
- d)
het uitvoeren van en het toezicht op het ter plaatse monteren en/of opstarten van de afgeleverde goederen;
- e)
het verschaffen van werktuigen voor montage en/of onderhoud van de afgeleverde goederen;
- f)
het verschaffen van uitvoerige handleidingen en onderhoudsvoorschriften voor elk onderdeel van de afgeleverde goederen, overeenkomstig de bepalingen van de overeenkomst;
- g)
het toezicht op of de onderhouds- en/of reparatiewerkzaamheden aan de afgeleverde goederen gedurende een in de overeenkomst vastgelegde periode, met dien verstande dat deze nazorg de leverancier niet ontslaat van zijn garantieverplichtingen krachtens de overeenkomst; en
- h)
het opleiden van personeel van de opdrachtgever in de fabriek van de leverancier en/of elders als bepaald in de overeenkomst.
16.2
Aangezien de leverancier geacht wordt zijn prijzen op grond van zijn eigen berekeningen, bewerkingen en ramingen te hebben vastgesteld, is hij gehouden tot uitvoering zonder extra kosten van elk werk dat correspondeert met een onderdeel van zijn inschrijving waarvoor hij geen eenheidsprijs of vast bedrag heeft opgegeven.
Artikel 17. Octrooien en licenties
Behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden vrijwaart de leverancier de opdrachtgever en de directie tegen elke aanspraak wegens het duidelijk in de overeenkomst vermelde gebruik van octrooien, licenties, tekeningen, ontwerpen, modellen en fabrieks- of handelsmerken, behalve wanneer de overtreding te wijten is aan het naleven van het ontwerp dat of de specificatie die door de opdrachtgever en/of de directie is verstrekt.
Aanvang en vertragingen
Artikel 18. Opdracht tot aanvang van uitvoering
18.1
De opdrachtgever stelt de datum vast waarop de uitvoering van de overeenkomst moet worden aangevangen en verwittigt de leverancier hiervan via de kennisgeving van de gunning van de overeenkomst of via een dienstorder, gegeven door de directie.
18.2
Tenzij door de partijen anders is overeengekomen, wordt niet later dan 180 dagen na de kennisgeving van de gunning van de overeenkomst met de uitvoering begonnen.
Artikel 19. Uitvoeringstermijn
19.1
De uitvoeringstermijn vangt aan op de overeenkomstig artikel 18.1 vastgestelde datum; de duur ervan is die welke[lees: die] is vastgelegd in de overeenkomst, onverminderd de termijn verlengingen die op grond van artikel 20 kunnen worden toegestaan.
19.2
Indien voor de levering van afzonderlijke partijen afzonderlijke uitvoeringstermijnen worden vastgesteld, worden deze termijnen in geval van toewijzing van meer dan één partij aan een zelfde leverancier niet bij elkaar opgeteld.
Artikel 20. Verlenging van de uitvoeringstermijn
20.1
De leverancier kan verzoeken de uitvoeringstermijn te verlengen wanneer er vertraging in de voltooiing van de opdracht is of zal ontstaan ten gevolge van:
- a)
extra of aanvullende leveringen besteld door de opdrachtgever;
- b)
uitzonderlijke weersomstandigheden in de Staat van de opdrachtgever die van invloed kunnen zijn op de installatie of opbouw van de geleverde goederen;
- c)
natuurlijke belemmeringen of omstandigheden die van invloed kunnen zijn op de aflevering van de goederen en die door een ervaren leverancier redelijkerwijs niet waren te voorzien;
- d)
dienstorders die van invloed zijn op de datum van voltooiing, voor zover deze niet zijn uitgevaardigd omdat de leverancier in gebreke is gebleven;
- e)
niet-nakoming door de opdrachtgever van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst;
- f)
schorsing van de aflevering en/of installatie van de goederen buiten de schuld van de leverancier;
- g)
overmacht;
- h)
andere in deze algemene voorwaarden genoemde oorzaken die niet te wijten zijn aan het in gebreke blijven van de leverancier.
20.2
Wanneer de leverancier aanspraak meent te kunnen maken op verlenging van de uitvoeringstermijn, stelt hij binnen 15 dagen nadat hij zich er rekenschap van heeft gegeven dat vertraging zou kunnen optreden, de directie in kennis van zijn voornemen om een verzoek tot verlenging in te dienen; tenzij tussen de leverancier en de directie anders is overeengekomen, verschaft de leverancier de directie uiterlijk 60 dagen daarna volledige en nauwkeurige gegevens met betrekking tot zijn verzoek, opdat dit tijdig kan worden onderzocht.
20.3
Na naar behoren te hebben overlegd met de opdrachtgever en, in voorkomend geval, met de leverancier, verleent de directie, indien verlenging van de uitvoeringstermijn in de toekomst of met terugwerkende kracht gerechtvaardigd is, deze verlenging of deelt zij de leverancier mee dat hij geen recht op verlenging heeft.
Artikel 21. Vertraging bij de uitvoering
21.1
Als de leverancier er niet in slaagt enige of alle goederen te leveren of de diensten te verrichten binnen de in de overeenkomst vastgestelde termijn(en), heeft de opdrachtgever, zonder formele kennisgeving en onverminderd zijn andere rechtsmiddelen uit hoofde van de overeenkomst, recht op gefixeerde schadevergoeding voor iedere dag of ieder dagdeel tussen het einde van de gestelde uitvoeringstermijn of de uit hoofde van artikel 20 verlengde uitvoeringstermijn en het werkelijke tijdstip van voltooiing, tegen het tarief en tot het maximumbedrag als bepaald in de bijzondere voorwaarden.
21.2
Indien de opdrachtgever aanspraak kan maken op het in artikel 21.1 genoemde maximumbedrag, kan hij na kennisgeving aan de leverancier:
- a)
beslag leggen op de uitvoeringsgarantie; en/of
- b)
de overeenkomst beëindigen; en
- c)
voor rekening van de leverancier een overeenkomst met een derde sluiten voor de uitvoering van het resterende gedeelte van de leveringen.
Artikel 22. Wijzigingen
22.1
De directie heeft de bevoegdheid opdracht te geven tot wijziging van een deel van de leveringen dat nodig is voor de correcte uitvoering en afwerking van de leveringen. Bedoelde wijzigingen kunnen het volgende omvatten: toevoegingen, weglatingen, vervangingen, wijzigingen zowel van kwaliteit, kwantiteit, vorm, karakter of aard als in tekeningen, ontwerpen of specificaties, indien de te verrichten leveringen speciaal voor de opdrachtgever moeten worden vervaardigd, alsmede in de methode van verzending of verpakking, de plaats van aflevering en in de voorgeschreven volgorde, werkwijze of planning voor de uitvoering van de leveringen. Een opdracht tot wijziging leidt niet tot nietigheid of ongeldigheid van de overeenkomst, doch de eventuele gevolgen worden gewaardeerd overeenkomstig artikel 22.5 en 22.7.
22.2
Wijzigingen mogen uitsluitend worden aangebracht op grond van dienstorders, met dien verstande dat:
- a)
indien de directie het om enigerlei reden noodzakelijk acht om een mondelinge opdracht te geven, deze opdracht zo spoedig mogelijk door haar in een dienstorder wordt bevestigd;
- b)
indien de leverancier een in artikel 22.2, onder a), bedoelde mondelinge opdracht schriftelijk bevestigt en deze bevestiging niet terstond schriftelijk door de directie wordt weerlegd, een dienstorder voor de wijziging wordt geacht te zijn uitgevaardigd;
- c)
een dienstorder tot wijziging niet vereist is voor een vermeerdering of vermindering van de hoeveelheid werk die het gevolg is van over- of onderschrijding van de in het becijferde bestek of in de staat van eenheidsprijzen vermelde hoeveelheid.
22.3
Voordat de directie een dienstorder tot wijziging laat uitgaan, stelt zij, behalve in de gevallen bedoeld in artikel 22.2, de leverancier in kennis van de aard en de vorm van die wijziging. De leverancier dient zo spoedig mogelijk na ontvangst van deze kennisgeving bij de directie een voorstel in, inhoudende:
- a)
een beschrijving van de eventuele taken of maatregelen en een uitvoeringsschema;
- b)
eventueel noodzakelijke wijzigingen in het algemene tijdschema of met betrekking tot een van de verplichtingen van de leverancier krachtens de overeenkomst;
- c)
eventuele aanpassing van de aannemingssom, overeenkomstig het bepaalde in artikel 22.
22.4
Nadat de directie de voorstellen van de leverancier, als bedoeld in artikel 22.3, heeft ontvangen, besluit zij, na naar behoren overleg te hebben gepleegd met de opdrachtgever en, in voorkomend geval, met de leverancier, zo spoedig mogelijk of de wijziging zal worden uitgevoerd. Indien dat het geval is, geeft zij via een dienstorder de opdracht dat de wijziging wordt uitgevoerd tegen de prijzen en overeenkomstig de voorwaarden zoals die in de in artikel 22.3 bedoelde voorstellen van de leverancier zijn bedongen of zoals die door de directie zijn gewijzigd overeenkomstig artikel 22.5.
22.5
De prijs van alle door de directie overeenkomstig artikel 22.2 en 22.4 opgedragen wijzigingen wordt door de directie vastgesteld overeenkomstig de volgende beginselen:
- a)
voor taken van dezelfde aard en uitgevoerd onder dezelfde voorwaarden als taken waarvoor een prijsopgave is gedaan in het becijferde bestek of in de staat van eenheidsprijzen, wordt de waarde tegen de daarin opgenomen prijzen en tarieven berekend;
- b)
voor taken die niet van dezelfde aard zijn of niet onder dezelfde voorwaarden worden uitgevoerd, worden de prijzen en tarieven van de overeenkomst, voor zover zulks redelijk is, als basis voor de berekening gebruikt; is zulks niet het geval, dan maakt de directie een billijke berekening;
- c)
is de aard of het bedrag van een wijziging ten opzichte van de aard of het bedrag van de overeenkomst in haar geheel of een deel daarvan, zodanig dat een voor een bepaalde post in de overeenkomst opgenomen tarief of prijs volgens de directie door die wijziging onredelijk is geworden, dan stelt de directie een tarief of prijs vast die zij in de gegeven omstandigheden redelijk en passend acht;
- d)
indien een wijziging noodzakelijk is ten gevolge van in gebreke blijven of contractbreuk door de leverancier, komen alle extra kosten in verband met deze wijziging ten laste van de leverancier.
22.6
Wanneer de leverancier een dienstorder betreffende de verlangde wijziging ontvangt, voert hij de wijziging uit en is hij daarbij door deze algemene voorwaarden gebonden alsof de wijziging in de overeenkomst was opgenomen. De leveringen mogen niet worden uitgesteld tot er een verlenging van de uitvoeringstermijn of een aanpassing van de aannemingssom wordt toegekend. Indien de opdracht voor een wijziging voorafgaat aan de aanpassing van de aannemingssom, dient de leverancier een overzicht bij te houden van de kosten en de tijd die met de uitvoering van de wijziging gemoeid zijn. Deze gegevens dienen te allen redelijken tijde voor de directie ter inzage beschikbaar te zijn.
22.7
Blijkt bij de voorlopige overneming dat een dienstorder of een andere omstandigheid die niet aan het in gebreke blijven van de leverancier te wijten is, tot gevolg heeft dat de totale waarde van de volgens de overeenkomst voorgeschreven leveringen met meer dan 15 % van de aannemingssom is gestegen of gedaald, dan beslist de directie, na overleg met de opdrachtgever en de leverancier, over een verhoging of verlaging van de aannemingssom ingevolge de toepassing van artikel 22.5. De aldus vast te stellen som wordt gebaseerd op het bedrag waarmee de waardestijging of -daling 15 % overschrijdt. De directie stelt de opdrachtgever en de leverancier van dit bedrag in kennis en de aannemingssom wordt dienovereenkomstig aangepast.
Artikel 23. Schorsing
23.1
De directie kan de leverancier te allen tijde via een dienstorder opdracht geven tot schorsing:
- a)
van de verdere vervaardiging van de te leveren goederen; of
- b)
van de aflevering van de goederen op de plaats van overneming op het in het algemeen tijdschema vastgestelde tijdstip, of, indien geen tijdstip is aangegeven, op het voor de aflevering geschikte tijdstip; of
- c)
van de installatie van de goederen die op de plaats van overneming zijn afgeleverd.
23.2
Zelfs indien de goederen conform de overeenkomst op de plaats van overneming zijn afgeleverd maar de installatie ervan door de directie is geschorst, moet de leverancier tijdens de periode van schorsing de bij hem of elders opgeslagen leveringen zoveel mogelijk en overeenkomstig de instructies van de directie tegen kwaliteitsverlies, verlies of schade beschermen en vrijwaren.
23.3
De extra uitgaven in verband met deze beschermende maatregelen worden aan de aannemingssom toegevoegd. De leverancier kan echter geen aanspraak maken op vergoeding van extra uitgaven indien de schorsing:
- a)
onderwerp van andersluidende bepalingen in de overeenkomst is; of
- b)
noodzakelijk is in verband met de normale klimatologische omstandigheden op de plaats van overneming; of
- c)
noodzakelijk is wegens enig in gebreke blijven van de leverancier; of
- d)
noodzakelijk is voor de veiligheid of de correcte uitvoering van de overeenkomst of enig onderdeel daarvan, voor zover deze noodzakelijkheid niet voortvloeit uit een handeling of in gebreke blijven van de directie of de opdrachtgever.
23.4
De leverancier heeft geen recht op dergelijke aanvullingen op de aannemingssom als hij de directie niet binnen 30 dagen na ontvangst van de order tot schorsing van verdere uitvoering of aflevering, meedeelt dat hij daar aanspraak op wil maken.
23.5
Na overleg met de opdrachtgever en de leverancier kent de directie de leverancier die daar aanspraak op maakt, een zodanige bijbetaling en/of verlenging van de uitvoeringstermijn toe als zij billijk en redelijk acht.
23.6
Indien de periode van schorsing 180 dagen overschrijdt en de schorsing niet aan het in gebreke blijven van de leverancier toe te schrijven is, kan de leverancier de directie schriftelijk toestemming vragen de leveringen binnen 30 dagen te hervatten, of kan hij de overeenkomst beëindigen.
Materialen en werkuitvoering
Artikel 24. Kwaliteit van de leveringen
24.1
De leveringen moeten in alle opzichten voldoen aan de in de bijzondere voorwaarden opgenomen technische specificaties en in alle opzichten overeenstemmen met de in de overeenkomst opgenomen tekeningen, staten, modellen, monsters, mallen en overige vereisten, die gedurende de gehele uitvoeringstermijn voor identificatie ter beschikking van de opdrachtgever en de directie worden gehouden.
24.2
Voor iedere voorafgaande technische keuring die in de bijzondere voorwaarden wordt voorgeschreven, dient de leverancier een verzoek tot de directie te richten. Dit verzoek behelst de specificatie van de materialen, voorwerpen en monsters die in overeenstemming met de overeenkomst ter keuring worden voorgelegd, en indien van toepassing het nummer van de partij en de plaats waar de keuring dient te geschieden. De in het verzoek omschreven voorwerpen, materialen en monsters moeten voorafgaand aan hun opneming in de leveringen door de directie in overeenstemming met de vereisten voor technische aanvaarding worden verklaard.
24.3
Ook na een dergelijke technische goedkeuring van materialen of produkten die bestemd zijn om in de leveringen te worden opgenomen of bij de vervaardiging van bestanddelen te worden verwerkt, kunnen deze materialen of produkten alsnog worden afgekeurd en dienen zij onmiddellijk door de leverancier te worden vervangen wanneer bij een nieuw onderzoek gebreken of onvolkomenheden worden geconstateerd. De leverancier kan in de gelegenheid worden gesteld de afgekeurde materialen of produkten te herstellen en in goede staat te brengen, maar deze materialen en produkten zullen alleen voor opneming in de leveringen worden goedgekeurd als ze tot tevredenheid van de directie zijn hersteld en in goede staat zijn gebracht.
Artikel 25. Inspectie en proefnemingen
25.1
De leverancier draagt er zorg voor dat de leveringen voldoende tijdig op de plaats van overneming worden afgeleverd om de directie gelegenheid te geven voor de keuring van de leveringen. De leverancier wordt geacht zich volkomen rekenschap te hebben gegeven van de moeilijkheden die zich daarbij kunnen voordoen, en derhalve wordt hem niet toegestaan zich te beroepen op enige oorzaak voor vertraging in het nakomen van zijn verplichtingen.
25.2
De directie heeft het recht om, hetzij zelf, hetzij middels haar gemachtigde, de bestanddelen, materialen en de uitvoering op gezette tijden te inspecteren, aan onderzoeken, metingen en proefnemingen te onderwerpen, en om de gang van zaken te controleren bij de voorbereiding, de vervaardiging of de produktie van alles wat wordt voorbereid, vervaardigd of geproduceerd om krachtens de overeenkomst te worden afgeleverd, ten einde vast te stellen of de bestanddelen, materialen en uitvoering aan de eisen inzake kwaliteit en hoeveelheid voldoen. Dit gebeurt op de plaats van voorbereiding, vervaardiging of produktie dan wel op de plaats van overneming of op andere plaatsen die in de overeenkomst worden genoemd.
25.3
De leverancier dient met het oog op deze proefnemingen en inspecties:
- a)
de directie tijdelijk en gratis de bijstand te verlenen, alsmede de monsters en proefstukken, de machines, het materieel, de werktuigen, de materialen, de tekeningen en de produktiegegevens ter beschikking te stellen die normaal gesproken voor inspecties en proefnemingen nodig zijn;
- b)
tijdstip en plaats van de proefnemingen overeen te komen met de directie;
- c)
te allen redelijken tijde aan de directie toegang te verschaffen tot de plaats van de proefnemingen.
25.4
Als de directie op de afgesproken dag voor de proefnemingen niet aanwezig is, kan de leverancier, tenzij de directie hem een andere instructie verstrekt, overgaan tot de uitvoering van de proefnemingen, die worden geacht in aanwezigheid van de directie te zijn verricht. De leverancier doet terstond naar behoren gewaarmerkte afschriften van de resultaten toekomen aan de directie, die, als zij de proefneming niet heeft bijgewoond, door de proefnemingsresultaten is gebonden.
25.5
Wanneer bestanddelen en materialen de in artikel 25 bedoelde proefnemingen met goed gevolg hebben doorstaan, stelt de directie de leverancier daarvan in kennis of ondertekent zij het desbetreffende attest van de leverancier.
25.6
Als de directie en de leverancier het niet eens zijn over de resultaten der proefnemingen, geven zij elkaar binnen 15 dagen nadat het meningsverschil is gerezen, een verklaring van hun standpunt. Zowel de directie als de leverancier kunnen verlangen dat de proefnemingen onder dezelfde omstandigheden en op dezelfde voorwaarden worden herhaald of dat ze, indien een van de beide partijen zulks wenst, opnieuw worden uitgevoerd door een in gezamenlijk overleg uitgekozen deskundige. Alle verslagen over de proefnemingen worden ingediend bij de directie, die de resultaten onverwijld aan de leverancier doet toekomen. De resultaten van de herkeuring zijn beslissend. De kosten voor herkeuring komen ten laste van de partij wier ongelijk is gebleken uit het resultaat van de herkeuring.
25.7
Bij haar taakuitoefening is de directie en zijn alle door haar gemachtigde personen gehouden informatie die bij de inspecties en proefnemingen ter zake van de produktiemethoden en de werkwijze van de onderneming is verkregen, uitsluitend ter kennis te brengen van degenen die bevoegd zijn daarvan kennis te nemen.
Artikel 26. Eigendom van de leveringen
26.1
In de bijzondere voorwaarden kan worden bepaald dat de leverancier, ten einde zich er met betrekking tot een deel van de leveringen van te verzekeren dat betaling krachtens artikel 32 plaatsvindt voordat de goederen op de plaats van overneming zijn afgeleverd, gehouden is:
- a)
de eigendom van het desbetreffende gedeelte aan de opdrachtgever over te dragen; of
- b)
dat gedeelte van de leveringen te onderwerpen aan een retentierecht ten gunste van de opdrachtgever; of
- c)
dat gedeelte van de leveringen te onderwerpen aan eender welke andere regeling betreffende voorrang of zekerheid.
26.2
In geval van beëindiging van de overeenkomst vóór de voltooiing ervan, draagt de leverancier eender welk gedeelte van de leveringen dat krachtens artikel 26.1 eigendom van de opdrachtgever is geworden of aan een retentierecht is onderworpen, aan de opdrachtgever over. Blijft de leverancier in gebreke, dan kan de opdrachtgever de noodzakelijk geachte maatregelen nemen om in het bezit te komen van die leveringen en de daarmee verband houdende kosten op de leverancier verhalen.
Betaling
Artikel 27. Algemeen
27.1
Betalingen worden in de nationale valuta verricht, tenzij in de overeenkomst anders is bepaald.
27.2
De administratieve of technische bepalingen voor de betaling van voorschotten, termijnbetalingen en/of eindafrekeningen overeenkomstig de artikelen 28 tot en met 36 worden vastgesteld in de bijzondere voorwaarden.
Artikel 28. Overeenkomsten op basis van voorlopige prijzen
28.1
In uitzonderlijke gevallen, wanneer niet alle prijzen vooraf kunnen worden bepaald, kan, in overleg tussen en met instemming van de opdrachtgever en de leverancier, een overeenkomst op basis van voorlopige prijzen worden gegund. Het bedrag van de overeenkomst wordt aanvankelijk bepaald op basis van voorlopige prijzen, en daarna, wanneer de uitvoeringsvoorwaarden van de overeenkomst bekend zijn, volgens de in de bijzondere voorwaarden uiteengezette procedure.
28.2
De leverancier dient de opdrachtgever of de directie alle inlichtingen te verschaffen die deze redelijkerwijs ten aanzien van met de overeenkomst verband houdende zaken in verband met de berekeningen kan verlangen. Wanneer geen overeenstemming kan worden bereikt over de bepaling van de waarde van de leveringen, worden de te betalen bedragen bepaald door de directie.
Artikel 29. Voorschotten
29.1
Tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden, worden aan de leverancier op zijn verzoek voor verrichtingen in verband met de uitvoering van de leveringen voorschotten toegekend in de vorm van een vast bedrag.
29.2
Behoudens het bepaalde in de bijzondere voorwaarden, mag het totale bedrag van de voorschotten niet meer bedragen dan 60 % van de aannemingssom.
29.3
Voorschotten worden pas verstrekt nadat:
- a)
de overeenkomst is gesloten;
- b)
de leverancier de uitvoeringsgarantie overeenkomstig artikel 11 aan de opdrachtgever heeft verstrekt;
- c)
de leverancier aan de opdrachtgever voor het volledige bedrag van het voorschot een afzonderlijke afroepgarantie van de in artikel 11.3 genoemde instellingen heeft gegeven, die van kracht blijft gedurende ten minste 60 dagen na de voorlopige overneming van de leveringen.
29.4
De leverancier gebruikt het voorschot alleen voor verrichtingen in verband met de leveringen van de goederen. Indien de leverancier misbruik maakt van een gedeelte van het voorschot, dient hij het voorschot onmiddellijk terug te betalen en worden er verder geen voorschotten meer aan hem betaald.
29.5
Indien de voorschotgarantie niet meer geldig is en de leverancier verzuimt deze weer te doen gelden, kan de opdrachtgever hetzij een bedrag ter grootte van het voorschot inhouden op latere betalingen die krachtens de overeenkomst aan de leverancier verschuldigd zijn, hetzij artikel 11.6 toepassen.
29.6
In geval van beëindiging van de overeenkomst, ongeacht de oorzaak daarvan, kunnen de garanties tot zekerstelling van de voorschotten onmiddellijk worden ingeroepen met het oog op terugbetaling van het nog door de leverancier verschuldigde saldo van de voorschotten, zonder dat de borg de betaling ervan op welke gronden dan ook kan uitstellen of betwisten.
29.7
De in artikel 29 bedoelde voorschotgarantie wordt niet vrijgegeven voordat de voorlopige overneming van de leveringen heeft plaatsgevonden, maar wel binnen 60 dagen na de datum van voorlopige overneming.
29.8
De nadere voorwaarden en procedures voor de toekenning en terugbetaling van voorschotten worden omschreven in de bijzondere voorwaarden.
Artikel 30. Inhoudingen
30.1
Het bedrag dat op de termijnbetalingen wordt ingehouden als zekerheid voor de verplichtingen van de leverancier gedurende de garantietermijn, alsmede de nauwkeurige voorschriften waaraan deze zekerheid moet voldoen, worden in de bijzondere voorwaarden vastgesteld; dit bedrag mag echter in geen geval hoger zijn dan 10 % van de aannemingssom.
30.2
Uiterlijk tot de voorlopige overneming van de leveringen en met instemming van de opdrachtgever kan de leverancier de inhoudingen desgewenst vervangen door een inhoudingsgarantie die wordt verstrekt overeenkomstig artikel 11.3.
30.3
De inhouding of de inhoudingsgarantie wordt vrijgegeven binnen 90 dagen na de datum van definitieve overneming van de leveringen.
Artikel 31. Prijsherziening
31.1
Behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden en behoudens artikel 31.4, is de overeenkomst een overeenkomst met vaste prijzen die niet voor herziening vatbaar zijn.
31.2
Bij overeenkomsten met voor herziening vatbare prijzen wordt bij de prijsherziening rekening gehouden met schommelingen in de prijzen voor belangrijke lokale of externe posten die als grondslag dienen voor de berekening van de inschrijvingssom, zoals arbeidslonen, diensten, materialen en leveringen, alsmede met de uit wettelijke bepalingen of regelingen voortvloeiende lasten. De nadere voorschriften voor de herziening worden in de bijzondere voorwaarden vastgelegd.
31.3
De in de inschrijving van de leverancier vermelde prijzen worden geacht
- a)
te zijn opgemaakt op grond van de omstandigheden die golden 30 dagen vóór de uiterste datum voor indiening van de inschrijvingen of, in geval van onderhandse overeenkomsten, op de datum van de overeenkomst;
- b)
rekening te houden met de wetten en relevante belastingvoorschriften die van toepassing waren op de overeenkomstig artikel 31.3, onder a), bepaalde referentiedatum.
31.4
Wanneer na de in artikel 31.3 beoogde datum een wet, verordening, decreet of andere wettelijke regeling van een Staat of deelstaat, dan wel een regeling of beschikking van een plaatselijke of andere overheidsinstantie, wordt gewijzigd of in werking treedt, met als gevolg dat er een wijziging optreedt in de contractuele relatie tussen de partijen bij de overeenkomst, plegen de opdrachtgever en de leverancier overleg over de wijze waarop verder krachtens de overeenkomst te werk moet worden gegaan; ingevolge dat overleg kunnen zij besluiten:
- a)
dat de overeenkomst wordt gewijzigd; of
- b)
dat de ene partij aan de andere een vergoeding voor het ontstane nadeel betaalt; of
- c)
dat de overeenkomst in onderlinge overeenstemming wordt beëindigd.
31.5
In geval van vertraging bij de uitvoering van de overeenkomst, waarvoor de leverancier verantwoordelijk is, of aan het eind van de uitvoeringstermijn, die in voorkomend geval conform de overeenkomst is gewijzigd, worden de prijzen in de 30 dagen voor de voorlopige overneming niet meer herzien, behoudens toepassing van een nieuwe prijsindexering, indien zulks in het voordeel van de opdrachtgever is.
Artikel 32. Termijnbetalingen
32.1
Tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden, dient de leverancier, aan het eind van iedere in artikel 32.7 bedoelde periode en in een door de directie goedgekeurde vorm, bij de directie een verzoek tot termijnbetaling in. Naar gelang van het geval bevat dit verzoek de volgende gegevens:
- a)
de volgens de overeenkomst geraamde waarde van de leveringen die aan het eind van de betrokken periode zijn verricht;
- b)
een bedrag dat een eventuele prijsherziening krachtens artikel 31 weergeeft;
- c)
een bedrag dat moet worden ingehouden overeenkomstig artikel 30;
- d)
debiteringen/crediteringen met betrekking tot de betrokken periode ten aanzien van goederen die in het kader van de overeenkomst zijn geleverd, maar nog niet zijn geïnstalleerd of in werking zijn gesteld, ter hoogte van het bedrag en onder de voorwaarden neergelegd in artikel 32.2;
- e)
alle andere bedragen waarop de leverancier krachtens de overeenkomst recht kan doen gelden.
32.2
De leverancier heeft recht op de bedragen die de directie passend acht met betrekking tot goederen die in het kader van de overeenkomst zijn geleverd, maar nog niet zijn geïnstalleerd of in werking zijn gesteld, mits:
- a)
de leveringen beantwoorden aan de specificaties van de overeenkomst en zodanig in partijen zijn gesorteerd dat zij door de directie kunnen worden herkend;
- b)
de goederen op de plaats van overneming zijn afgeleverd en ten genoegen van de directie naar behoren zijn opgeslagen en beveiligd tegen verlies, beschadiging of kwaliteitsvermindering;
- c)
het overzicht van de leverancier inzake de behoeften, de bestellingen, de ontvangst en het gebruik van de goederen en materialen krachtens de overeenkomst wordt bijgehouden in een door de directie goedgekeurde vorm, en door de directie kan worden geverifieerd;
- d)
de leverancier, te zamen met zijn declaratie, een raming van de waarde van de op de plaats van overneming aanwezige leveringen indient, alsmede alle bescheiden die de directie nodig kan hebben voor de waardebepaling van de leveringen en waaruit blijkt dat de leverancier daarvan eigenaar is en ervoor heeft betaald; en mits
- e)
indien zulks in de bijzondere voorwaarden is bepaald, de eigendom van de leveringen als bedoeld in artikel 26 wordt geacht aan de opdrachtgever te zijn overgedragen.
32.3
Wanneer de directie ingevolge artikel 32 door haar gefiatteerde termijnbetalingen met betrekking tot goederen en materialen goedkeurt, doet dat geen afbreuk aan het recht dat de directie krachtens de overeenkomst heeft om goederen en materialen die niet aan de overeenkomst voldoen, af te keuren. Indien zulks in de bijzondere voorwaarden is bepaald, worden in geval van afkeuring de afgekeurde goederen en materialen onmiddellijk weer eigendom van de leverancier.
32.4
De leverancier is aansprakelijk voor verlies, beschadiging en de kosten van opslag, verplaatsing en verwijdering van de afgekeurde goederen en materialen van de plaats van overneming en dient de nodige aanvullende verzekeringen af te sluiten ter dekking van risico's in verband met verlies of beschadiging, ongeacht de oorzaak.
32.5
Binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek om termijnbetaling wordt dit goedgekeurd of zodanig gewijzigd dat het volgens de directie het bedrag weergeeft waarop de leverancier krachtens de overeenkomst recht heeft. Bij verschil van mening over de waarde van een post is het oordeel van de directie doorslaggevend. Na vaststelling van het aan de leverancier verschuldigde bedrag verstrekt de directie de opdrachtgever en de leverancier een termijnbetalingscertificaat voor het aan de leverancier verschuldigde bedrag en deelt zij de leverancier mede voor welke leveringen betaling plaatsvindt.
32.6
De directie mag via een termijnbetalingscertificaat correcties of wijzigingen aanbrengen in alle eerder door haar afgegeven certificaten en is gemachtigd de waardebepaling van een termijnbetalingscertificaat te wijzigen of de afgifte van een certificaat te weigeren indien de overeenkomst of onderdelen daarvan niet tot haar genoegen zijn uitgevoerd.
32.7
De frequentie van de termijnbetalingen wordt vastgesteld in de bijzondere voorwaarden overeenkomstig de karakteristieken van de leveringen.
32.8
In de bijzondere voorwaarden kan worden voorgeschreven dat sommige termijnbetalingen in hun geheel moeten worden gegarandeerd door een overeenkomstig artikel 11 goedgekeurde garantie.
Artikel 33. Eindafrekening
33.1
Uiterlijk 60 dagen na afgifte van het in artikel 42 genoemde certificaat van definitieve overneming dient de leverancier bij de directie een ontwerp-eindafrekening in, samen met bewijsstukken waarin op gedetailleerde wijze de waarde van de krachtens de overeenkomst uitgevoerde leveringen, alsmede alle andere bedragen waarop de leverancier in het kader van de overeenkomst recht meent te hebben, zijn aangegeven, ten einde de directie in staat te stellen de eindafrekening op te maken. Overeenkomstig artikel 33.6 kan evenwel in de bijzondere voorwaarden worden bepaald dat de ontwerp-eindafrekening en de daarmee samenhangende procedures vóór de afgifte van het certificaat van voorlopige overneming afgehandeld moeten worden.
33.2
Binnen 60 dagen na ontvangst van deze ontwerp-eindafrekening en van alle gegevens die redelijkerwijs voor de controle ervan nodig zijn, stelt de directie de eindafrekening op met de volgende bedragen:
- a)
het bedrag dat volgens haar krachtens de overeenkomst uiteindelijk verschuldigd is, en
- b)
na vaststelling van de reeds verrichte betalingen en met alle bedragen waarop de opdrachtgever krachtens de overeenkomst recht heeft, het eventuele saldo dat de opdrachtgever aan de leverancier verschuldigd is, of dat de leverancier aan de opdrachtgever verschuldigd is, naar gelang van het geval.
33.3
De directie verstrekt de opdrachtgever of diens naar behoren gemachtigde vertegenwoordiger en de leverancier de eindafrekening met het definitieve bedrag waarop de leverancier krachtens de overeenkomst recht heeft. De opdrachtgever of diens naar behoren gemachtigde vertegenwoordiger en de leverancier ondertekenen de eindafrekening, waardoor zij de gehele en definitieve waarde erkennen van de leveringen die krachtens de overeenkomst zijn uitgevoerd en zij sturen de directie onmiddellijk een ondertekend exemplaar. De eindafrekening bevat evenwel geen betwiste bedragen die het voorwerp zijn van onderhandelingen, bemiddeling, arbitrage of beslechting.
33.4
De door de leverancier ondertekende eindafrekening vormt een schriftelijke kwijting aan de opdrachtgever, ter bevestiging dat het in de eindafrekening vermelde bedrag de gehele en definitieve vereffening is van alle bedragen die aan de leverancier uit hoofde van de overeenkomst verschuldigd zijn, behalve die bedragen die het voorwerp zijn van een minnelijke schikking, arbitrage of beslechting. Deze kwijting is echter pas effectief na betaling van bedragen die verschuldigd zijn op grond van de eindafrekening en nadat de in artikel 11 vermelde uitvoeringsgarantie aan de leverancier is gerestitueerd.
33.5
De opdrachtgever kan door de leverancier niet aansprakelijk worden gesteld voor welke kwesties dan ook die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomst of de uitvoering van de leveringen, tenzij de leverancier dienaangaande aanspraken in zijn ontwerp-eindafrekening heeft gemaakt.
33.6
Gelet op de gebruiken in de Staat van de opdrachtgever kan in de bijzondere voorwaarden worden afgeweken van artikel 33.
Artikel 34. Betaling aan derden
34.1
Opdrachten tot betaling aan derden kunnen slechts worden uitgevoerd na een cessie overeenkomstig artikel 6. De cessie wordt ter kennis van de opdrachtgever gebracht.
34.2
Kennisgeving van cessionarissen geschiedt uitsluitend door de leverancier.
34.3
Onverminderd de in artikel 35 genoemde termjn[lees: termijn] beschikt de opdrachtgever, in geval van rechtsgeldig derdenbeslag op het eigendom van de leverancier, dat betrekking heeft op aan hem verschuldigde bedragen uit hoofde van de overeenkomst, over 30 dagen om de betalingen aan de leverancier te hervatten; deze termijn gaat in op de dag waarop hij kennisgeving ontvangt van de definitieve opheffing van het beletsel tot betaling.
Artikel 35. Achterstallige betalingen
35.1
De bedragen die verschuldigd zijn op grond van de door de directie afgegeven termijnbetalingscertificaten en eindafrekening, worden door de opdrachtgever aan de leverancier uitbetaald binnen 90 dagen nadat dit certificaat of deze afrekening bij de opdrachtgever is ingekomen. Bij overschrijding van de betalingstermijn heeft de leverancier recht op rente, berekend naar het aantal dagen vertraging en tegen het in de bijzondere voorwaarden vastgestelde percentage, over een eveneens in de bijzondere voorwaarden vermelde maximumperiode. De leverancier heeft, onverminderd alle andere rechten en verhaalmiddelen krachtens de overeenkomst, recht op betaling van die rente. Voor wat de eindafrekening betreft wordt de rente voor de achterstallige betaling op dagbasis berekend tegen het in de bijzondere voorwaarden vastgestelde percentage.
35.2
Is meer dan 120 dagen na het verstrijken van de in artikel 35.1 vastgestelde termijn geen betaling geschied, dan ontstaat voor de leverancier het recht om de overeenkomst niet uit te voeren of te beëindigen.
Artikel 36. Betalingen in vreemde valuta
Indien de leverancier krachtens de overeenkomst recht heeft op betalingen in vreemde valuta, zijn de omrekeningskoersen voor de betalingen die welke[lees: die] door de centrale bank van de Staat van de opdrachtgever zijn vastgesteld 30 dagen vóór de uiterste datum voor de indiening van de inschrijvingen voor de opdracht. Die omrekeningskoersen zijn vast.
Overneming en garantie
Artikel 37. Aflevering
37.1
De leverancier levert de goederen af overeenkomstig de bepalingen van de overeenkomsten en de leverancier blijft verantwoordelijk voor de leveringen tot de voorlopige overneming.
37.2
De leverancier verpakt de leveringen zoals vereist is om te voorkomen dat zij schade of kwaliteitsverminderingen oplopen gedurende het vervoer naar hun eindbestemming als bepaald in de overeenkomst. De verpakking moet voldoende zijn om zonder beperkingen ruwe verlading, blootstelling aan extreme temperaturen, zout en neerslag gedurende het vervoer en opslag in de buitenlucht te kunnen doorstaan. Omvang en gewicht van de verpakking moeten, in voorkomend geval, zijn afgestemd op de afgelegen ligging van de eindbestemming van de leveringen en de mogelijke afwezigheid van faciliteiten voor het verladen van zware vrachten op alle punten tijdens het vervoer.
37.3
Verpakking, merking en begeleidende documenten in en buiten op de verpakking moeten in overeenstemming zijn met de bijzondere eisen die uitdrukkelijk in de overeenkomst worden gesteld, onder voorbehoud van wijzigingen daarin volgens latere instructies van de opdrachtgever.
37.4
De leveringen worden niet eerder naar de plaats van overneming verzonden of aldaar afgeleverd dan nadat de leverancier van de directie een schriftelijke bevestiging heeft verkregen uit hoofde waarvan de goederen mogen worden afgeleverd. De leverancier is verantwoordelijk voor de aflevering op de plaats van overneming van alle leveringen en voor het leveranciersmaterieel dat ten behoeve van de overeenkomst is vereist.
37.5
ledere aflevering moet vergezeld gaan van een door de leverancier opgemaakte staat. Deze staat, die conform het in de bijzondere voorwaarden voorgeschreven model is, behelst met name de volgende gegevens:
- —
de afleveringsdatum;
- —
het referentienummer van de overeenkomst;
- —
de identiteitsgegevens betreffende de leverancier;
- —
de omschrijving van de geleverde goederen, eventueel met opgave van de verdeling over de verpakkingen.
37.6
ledere verpakking moet duidelijk voorzien zijn van het volgnummer vermeld in de in artikel 37.5 bedoelde staat; tenzij anders voorgeschreven, bevat deze staat een inventaris van de inhoud.
37.7
De aflevering wordt geacht te zijn geschied wanneer voor beide partijen toegankelijk schriftelijk bewijs bestaat dat de aflevering van de goederen heeft plaatsgevonden conform het bepaalde in de overeenkomst en wanneer de factuur of facturen en alle andere documenten als vermeld in de bijzondere voorwaarden aan de opdrachtgever zijn overgelegd. Wanneer de leveringen in een inrichting van de opdrachtgever worden afgeleverd, draagt deze overeenkomstig de bepalingen van het op de overeenkomst toepasselijke recht aansprakelijkheid als bewaarnemer, gedurende de tijd die verloopt tussen de aflevering voor opslag en de overneming.
37.8
Alle materialen en goederen die uit hoofde van de overeenkomst worden geleverd, worden ten behoeve van de opdrachtgever volledig verzekerd tegen verlies of schade bij fabricage of verwerving, vervoer, opslag en aflevering, overeenkomstig het bepaalde in de bijzondere voorwaarden.
Artikel 38. Keuringen
38.1
De leveringen worden slechts overgenomen na op kosten van de leverancier op de voorgeschreven wijze te zijn gekeurd en beproefd. De inspecties en proefnemingen kunnen worden uitgevoerd op de plaats van aflevering en/of van eindbestemming van de goederen.
38.2
De directie kan tijdens de uitvoering van de leveringen en voordat deze worden overgenomen, opdracht geven of beslissen dat:
- a)
leveringen die haars inziens niet in overeenstemming zijn met de overeenkomst, binnen de in de opdracht genoemde termijn(en) van de plaats van overneming worden verwijderd;
- b)
deze goederen of materialen door geschikte goederen of materialen worden vervangen;
- c)
installaties die haars inziens ten aanzien van materialen, uitvoering of ontwerp waarvoor de leverancier verantwoordelijk is, niet stroken met de overeenkomst, worden verwijderd en op de juiste wijze opnieuw geïnstalleerd, ongeacht of zij eerder zijn gekeurd of dat er een termijnbetaling voor is verricht;
- d)
door de leverancier uitgevoerd werk, geleverde goederen of gebruikte materialen niet in overeenstemming zijn met de overeenkomst, dan wel dat de leveringen of een gedeelte daarvan niet aan de voorschriften van de overeenkomst voldoen.
38.3
De leverancier herstelt op eigen kosten met bekwame spoed de aldus gespecificeerde gebreken. Indien de leverancier in gebreke blijft wat de uitvoering van de opdracht betreft, is de opdrachtgever gerechtigd andere personen in dienst te nemen om de opdrachten uit te voeren; alle onkosten die hieruit voortvloeien of die hiervoor worden gemaakt, worden door de opdrachtgever verhaald op de leverancier of kunnen door de opdrachtgever in mindering worden gebracht op bedragen die aan de leverancier verschuldigd zijn of zullen worden.
38.4
Leveringen die niet de vereiste kwaliteit bezitten, worden afgekeurd. Zij kunnen worden voorzien van een speciaal merk; dit mag niet van dien aard zijn dat de kwaliteit of de handelswaarde van de afgekeurde goederen erdoor wordt aangetast. De afgekeurde leveringen dienen, indien de directie dit verlangt, binnen de door de directie te preciseren termijn door de leverancier van de plaats van overneming te worden verwijderd; blijft de leverancier daarbij in gebreke, dan worden zij rechtens op kosten en voor risico van de leverancier verwijderd. Ieder werk waarin afgekeurde materialen zijn verwerkt, wordt afgekeurd.
38.5
De bepalingen van artikel 38 doen geen afbreuk aan het recht van de opdrachtgever om op grond van artikel 21 aanspraken te maken, noch ontslaan zij de leverancier op enigerlei wijze van garantieverplichtingen of andere contractuele verplichtingen.
Artikel 39. Voorlopige overneming
39.1
De geleverde goederen worden door de opdrachtgever overgenomen wanneer zij conform de bepalingen van de overeenkomst zijn afgeleverd, wanneer zij de vereiste keuringen met bevredigend resultaat hebben doorstaan, wanneer zij in voorkomend geval in werking zijn gesteld en wanneer een certificaat van voorlopige overneming is afgegeven of geacht wordt te zijn afgegeven.
39.2
Ten vroegste 15 dagen voordat de leveringen naar het oordeel van de leverancier voltooid zullen zijn en ter voorlopige overneming gereed komen, kan de leverancier de directie schriftelijk om een certificaat van voorlopige overneming verzoeken. Binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek van de leverancier dient de directie:
- a)
het certificaat van voorlopige overneming aan de leverancier te doen toekomen, met een afschrift aan de opdrachtgever; daarin vermeldt zij, in voorkomend geval, haar voorbehoud, en onder andere de datum waarop de leveringen volgens haar conform de overeenkomst waren voltooid en ter voorlopige overneming gereed zijn gekomen; of wel
- b)
het verzoek af te wijzen en daarbij aan te geven welke actie de leverancier volgens haar moet ondernemen om het certificaat te ontvangen.
39.3
Indien buitengewone omstandigheden de overneming van de leveringen gedurende de voor de voorlopige of definitieve overneming vastgestelde termijn beletten, dan wordt dit, indien mogelijk na overleg met de leverancier, bij proces-verbaal door de directie vastgesteld. Binnen 30 dagen na de dag waarop het beletsel is weggevallen, wordt door de directie een certificaat van goedkeuring of afwijzing opgesteld. De leverancier mag zich niet op bedoelde omstandigheden beroepen om zich te onttrekken aan de verplichting de leveringen in een geschikte staat van overneming aan te bieden.
39.4
Indien de directie binnen 30 dagen geen certificaat van voorlopige overneming verstrekt of de levering binnen die termijn niet afwijst, wordt ervan uitgegaan dat zij het certificaat heeft verstrekt op de laatste dag van die termijn. Een certificaat van voorlopige overneming wordt niet beschouwd als een erkenning dat de leveringen in alle opzichten verricht zijn. Indien de leveringen bij de overeenkomst in partijen zijn uitgesplitst, heeft de leverancier het recht om voor elke partij een apart certificaat aan te vragen.
39.5
Na voorlopige overneming van de leveringen sloopt en verwijdert de leverancier de hulpwerken alsmede de materialen die niet meer nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Bovendien verwijdert hij alle afval en obstakels en herstelt hij elke door de overeenkomst vereiste verandering van het terrein.
Artikel 40. Garantieverplichtingen
40.1
De leverancier garandeert dat de geleverde goederen nieuw, niet eerder gebruikt en van het recentste model zijn en dat alle recente verbeteringen inzake ontwerp en materiaal daarin zijn verwerkt, tenzij in de overeenkomst anders is bepaald. Voorts garandeert de leverancier dat alle geleverde goederen geen ontwerp-, materiaal- of constructiefouten vertonen, behalve voor zover de keuze van ontwerp of materialen is bepaald in de specificaties, noch gebreken die door toedoen of nalatigheid van de opdrachtgever kunnen ontstaan bij normaal gebruik van de goederen onder de voorwaarden die gelden in de Staat van de opdrachtgever.
40.2
Tenzij anders is bepaald in de bijzondere voorwaarden, moet deze garantie geldig blijven gedurende een periode van 360 dagen nadat de goederen, of desgevallend partijen ervan, op de in de overeenkomst vermelde eindbestemming zijn afgeleverd en in werking gesteld, of gedurende een periode van 540 dagen na verscheping in de haven van het land van herkomst, indien die periode vroeger eindigt. De garantieverplichting valt onder de bijzondere voorwaarden en de specificaties waarin de desbetreffende termijn en voorwaarden zijn vastgesteld.
40.3
De leverancier is verantwoordelijk voor het verhelpen of herstellen van gebreken of schade aan onderdelen van de leveringen, die tijdens de garantietermijn of binnen 30 dagen na het verstrijken hiervan aan de dag treden of ontstaan:
- a)
ingevolge verwerking van gebrekkige materialen, onvoldoende vakmanschap, of een ondeugdelijk ontwerp van de leverancier; of
- b)
ingevolge handelingen of nalatigheden van de leverancier gedurende de garantietermijn; of
- c)
tijdens een keuring door of namens de directie vóór het verstrijken van de garantietermijn.
40.4
Zo spoedig als mogelijk is, verhelpt of herstelt de leverancier voor eigen rekening de gebreken of schade. Voor alle vervangingen of reparaties begint de onderhoudstermijn opnieuw vanaf de datum waarop de vervanging of de reparatie tot genoegen van de directie is geschied. Indien de overeenkomst voorziet in gedeeltelijke overneming, wordt de onderhoudstermijn alleen verlengd voor het onderdeel van de leveringen dat door de vervanging of de reparatie is betroffen.
40.5
Indien dergelijke gebreken aan de dag treden of dergelijke schade ontstaat tijdens de in artikel 40.3 genoemde periode, stelt de opdrachtgever of de directie de leverancier daarvan in kennis. Indien de leverancier de gebreken of schade niet binnen de in de kennisgeving gestelde termijn verhelpt of herstelt, kan de opdrachtgever:
- a)
het gebrek of de schade zelf verhelpen of herstellen, dan wel iemand anders in dienst nemen om het werk op risico en voor rekening van de leverancier te laten uitvoeren, waarbij de door de opdrachtgever gemaakte kosten worden afgetrokken van de bedragen verschuldigd aan of van de garanties gesteld door de leverancier, of van beide; of
- b)
de overeenkomst beëindigen.
40.6
In spoedgevallen, wanneer de leverancier niet onmiddellijk kan worden bereikt of, als hij wel bereikt is, niet de vereiste maatregelen kan treffen, kan de opdrachtgever of de directie het werk laten uitvoeren op kosten van de leverancier. De opdrachtgever of de directie stelt de leverancier zo spoedig mogelijk in kennis van de genomen stappen.
Artikel 41. Nazorg
De eventueel bij de overeenkomst vereiste nazorg wordt verleend overeenkomstig de nadere bepalingen van de bijzondere voorwaarden. De leverancier verbindt zich ertoe te zorgen of te laten zorgen voor onderhoud en reparatie van de leveringen en te voorzien in snelle verstrekking van reserveonderdelen. In de bijzondere voorwaarden kan worden bepaald dat de leverancier met betrekking tot de door hem geproduceerde of gedistribueerde reserveonderdelen alle of een deel van de onderstaande verplichtingen dient na te komen:
- a)
levering van de reserveonderdelen die de opdrachtgever bij de leverancier verkiest aan te kopen, met dien verstande dat deze keuze de leverancier niet ontheft van zijn garantieverplichtingen krachtens de overeenkomst; en
- b)
bij stopzetting van de produktie: voorafgaande kennisgeving aan de opdrachtgever opdat deze de nodige onderdelen kan aankopen, en na stopzetting van de produktie: kosteloze verstrekking aan de opdrachtgever van de blauwdrukken, tekeningen en specificaties van de reserveonderdelen indien en wanneer daarom wordt verzocht.
Artikel 42. Definitieve overneming
42.1
Bij het verstrijken van de garantietermijn of, wanneer er meer dan één garantietermijn bestaan[lees: garantietermijn bestaat], bij het verstrijken van de laatste termijn, en wanneer alle gebreken zijn verholpen en alle schade is hersteld, verstrekt de directie de leverancier een certificaat van definitieve overneming, met afschrift aan de opdrachtgever, waarin opgave wordt gedaan van de datum waarop de leverancier tot genoegen van de directie aan zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst heeft voldaan. Het certificaat van definitieve overneming wordt door de directie overgelegd binnen 30 dagen na het einde van de garantietermijn of zodra de op grond van artikel 40 opgedragen herstellingen tot genoegen van de directie zijn voltooid.
42.2
De overeenkomst wordt niet als volledig uitgevoerd beschouwd, zolang het certificaat van definitieve overneming niet door de directie is ondertekend en aan de opdrachtgever afgegeven, met een afschrift aan de leverancier.
42.3
Ongeacht de afgifte van het certificaat van definitieve overneming blijven de leverancier en de opdrachtgever aansprakelijk voor de uitvoering van verplichtingen krachtens de overeenkomst die zijn ontstaan voordat het certificaat van definitieve overneming werd afgegeven, doch waaraan nog niet is voldaan op het moment waarop het werd verstrekt. De aard en de draagwijdte van dergelijke verplichtingen worden vastgesteld onder verwijzing naar de bepalingen van de overeenkomst.
Contractbreuk en beëindiging van de overeenkomst
Artikel 43. Contractbreuk
43.1
Een partij pleegt contractbreuk wanneer zij een krachtens de overeenkomst op haar rustende verplichting niet nakomt.
43.2
In geval van contractbreuk staan de benadeelde partij de volgende rechtsmiddelen ter beschikking:
- a)
schadevergoeding; en/of
- b)
beëindiging van de overeenkomst.
43.3
Schadevergoeding kan:
- a)
algemeen zijn; of
- b)
gefixeerd zijn.
43.4
Indien de opdrachtgever recht heeft op schadevergoeding, mag hij deze inhouden op alle aan de leverancier verschuldigde bedragen of op de desbetreffende garantie.
Artikel 44. Beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtgever
44.1
De opdrachtgever kan de overeenkomst te allen tijde en met onmiddellijke ingang beëindigen, behoudens het bepaalde in artikel 44.2.
44.2
Tenzij in deze algemene voorwaarden anders is bepaald, kan de opdrachtgever, na de leverancier hiervan zeven dagen van tevoren in kennis te hebben gesteld, in elk van de volgende gevallen de overeenkomst beëindigen:
- a)
indien de leverancier de leveringen niet strikt conform de bepalingen van de overeenkomst uitvoert;
- b)
indien de leverancier niet binnen een redelijke termijn gevolg geeft aan een aanmaning van de directie om een nalatigheid of verzuim bij de nakoming van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst goed te maken, waardoor correcte en tijdige uitvoering van de overeenkomst ernstig in het gedrang komt;
- c)
indien de leverancier dienstorders van de directie weigert of nalaat uit te voeren;
- d)
indien de leverancier de overeenkomst overdraagt of onderaannemingsovereenkomsten sluit zonder dat de opdrachtgever daarvoor toestemming heeft gegeven;
- e)
indien de leverancier failliet gaat of insolvent wordt, onder curatele wordt gesteld, een regeling met zijn schuldeisers treft, onder een curator, bewindvoerder of beheerder blijft voortwerken ten behoeve van zijn schuldeisers, of in liquidatie is;
- f)
indien een nadelige onherroepelijke rechterlijke uitspraak wordt gedaan over een inbreuk op de beroepsethiek van de leverancier;
- g)
indien enigerlei andere vorm van juridische onbekwaamheid de uitvoering van de overeenkomst in de weg staat;
- h)
indien er zich veranderingen in de organisatie voordoen die een wijziging van de rechtspersoonlijkheid, de aard of het beheer van de leverancier tot gevolg hebben, tenzij die veranderingen in een bijvoegsel bij de overeenkomst worden vastgelegd;
- i)
indien de leverancier verzuimt de vereiste garantie of zekerheid te stellen of indien de persoon die de eerdere garantie of zekerheid stelde, zijn verplichtingen niet kan nakomen.
44.3
Beëindiging van de overeenkomst doet geen afbreuk aan andere rechten of bevoegdheden waarover de opdrachtgever en de leverancier krachtens de overeenkomst beschikken. De opdrachtgever mag daarna voor rekening van de leverancier een andere overeenkomst met een derde partij sluiten. De aansprakelijkheid van de leverancier voor vertraging bij de voltooiing houdt onmiddellijk op wanneer de overeenkomst wordt beëindigd, onverminderd elke eventueel eerder ontstane aansprakelijkheid.
44.4
Wanneer de beëindiging van de overeenkomst wordt aangezegd, geeft de directie de leverancier opdracht onmiddellijk maatregelen te treffen om de uitvoering van de overeenkomst onverwijld op ordelijke wijze tot een einde te brengen en de kosten tot een minimum te beperken.
44.5
Zo spoedig mogelijk na beëindiging van de overeenkomst bepaalt de directie de waarde van de leveringen en stelt zij alle bedragen vast die bij de beëindiging van de overeenkomst aan de leverancier verschuldigd zijn.
44.6
In geval van beëindiging van de overeenkomst:
- a)
stelt de directie, in aanwezigheid van de leverancier of zijn vertegenwoordigers dan wel na deze naar behoren te hebben opgeroepen, zo spoedig mogelijk een rapport op van de uitgevoerde leveringen en het verrichte werk en maakt zij een inventaris op van de aangevoerde materialen die niet zijn gebruikt. Voorts wordt een staat opgemaakt van de bedragen die de leverancier aan de opdrachtgever verschuldigd is;
- b)
mag de opdrachtgever materialen en zaken die door de leverancier zijn aangevoerd of besteld en die nog niet door de opdrachtgever zijn betaald, tegen marktprijzen overnemen op de voorwaarden die door de directie dienstig worden geacht.
44.7
De opdrachtgever is niet verplicht de leverancier verdere betalingen te doen voordat de leveringen zijn voltooid; daarna heeft de opdrachtgever het recht om de eventuele extra kosten voor de voltooiing van de leveringen bij de leverancier in te vorderen, of betaalt hij de leverancier het hem vóór de beëindiging van de overeenkomst verschuldigde saldo uit.
44.8
Als de opdrachtgever de overeenkomst beëindigt, mag hij op de leverancier alle door hem geleden verliezen verhalen tot het in de overeenkomst vastgestelde maximumbedrag. Indien er geen maximumbedrag is vastgesteld, mag de opdrachtgever niet meer eisen dan ten hoogste het gedeelte van de aannemingssom dat overeenkomt met de waarde van het gedeelte van de leveringen dat door het in gebreke blijven van de leverancier niet kan worden gebruikt voor de daaraan gegeven bestemming.
44.9
Indien de beëindiging niet het gevolg is van een handeling of verzuim van de leverancier, is deze gerechtigd om naast de hem verschuldigde bedragen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden een vergoeding voor geleden verliezen te vorderen.
Artikel 45. Beëindiging van de overeenkomst door de leverancier
45.1
Met inachtneming van een opzegtermijn van 14 dagen kan de leverancier de overeenkomst met de opdrachtgever beëindigen, indien deze laatste:
- a)
de leverancier na afloop van de in artikel 35.2 vermelde termijn nog niet de bedragen heeft betaald die hem krachtens een door de directie afgegeven certificaat verschuldigd zijn; of
- b)
na herhaalde aanmaningen stelselmatig zijn contractuele verplichtingen verzuimt na te komen; of
- c)
de voortgang van de leveringen of een onderdeel daarvan langer dan 180 dagen schorst om redenen die niet in de overeenkomst zijn vermeld of die niet te wijten zijn aan het in gebreke blijven van de leverancier.
45.2
Een dergelijke beëindiging van de overeenkomst doet geen afbreuk aan andere rechten waarover de opdrachtgever en de leverancier krachtens de overeenkomst beschikken.
45.3
Bij een dergelijke beëindiging van de overeenkomst vergoedt de opdrachtgever de leverancier al het eventueel geleden verlies of schade. De desbetreffende bijbetalingen mogen een maximum, dat in de overeenkomst moet worden vermeld, evenwel niet overschrijden.
Artikel 46. Overmacht
46.1
Geen van de partijen wordt geacht in gebreke te zijn gebleven of haar verplichtingen krachtens de overeenkomst niet te zijn nagekomen, indien zij hierbij werden gehinderd door omstandigheden van overmacht die zich hebben voorgedaan na de datum van kennisgeving van de gunning, of na de datum waarop de overeenkomst van kracht werd, indien die datum eerder viel.
46.2
Onder ‘overmacht’ wordt hier verstaan: stakingen, uitsluitingen of andere arbeidsconflicten, staatsvijandige handelingen, al dan niet verklaarde oorlogen, blokkades, oproer, rellen, epidemieën, aardverschuivingen, aardbevingen, stormen, bliksem, overstromingen, verzakkingen, ordeverstoringen, explosies en andere soortgelijke onvoorziene gebeurtenissen die geen van beide partijen in de hand heeft en waaraan zij ondanks de nodige inzet niet in staat zijn het hoofd te bieden.
46.3
Onverminderd de artikelen 21 en 44 kan niet ten nadele van de leverancier worden besloten tot verbeurdverklaring van zijn uitvoeringsgarantie, gefixeerde schadevergoeding of beëindiging van de overeenkomst wegens in gebreke blijven, indien en voor zover de vertraging in de uitvoering of het op andere wijze niet nakomen van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst het gevolg van overmacht is. Onverminderd de artikelen 35 en 45 is de opdrachtgever evenmin aansprakelijk voor betaling van rente over achterstallige betalingen of voor het niet uitvoeren of beëindigen door de leverancier wegens zijn eigen in gebreke blijven, indien en voor zover de vertraging of het op andere wijze niet nakomen van diens verplichtingen het gevolg van overmacht is.
46.4
Indien een partij van mening is dat er zich omstandigheden van overmacht hebben voorgedaan die de nakoming van haar verplichtingen nadelig kunnen beïnvloeden, stelt zij de andere partij en de directie daarvan onmiddellijk in kennis, waarbij zij gedetailleerd opgave doet van de aard, de vermoedelijke duur en het waarschijnlijke gevolg van de omstandigheden. Behoudens andersluidende schriftelijke instructies van de directie blijft de leverancier, voor zover dat redelijkerwijze mogelijk is, voldoen aan zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst en zoekt hij ter nakoming van zijn verplichtingen naar redelijke alternatieve middelen die niet door de overmachtssituatie worden gehinderd. De leverancier past deze alternatieve middelen uitsluitend toe indien de directie daartoe instructie geeft.
46.5
Indien er voor de leverancier meeruitgaven ontstaan door het opvolgen van de instructies van de directie of door het gebruik van alternatieve middelen uit hoofde van artikel 46.4, wordt het bedrag daarvan door de directie gefiatteerd.
46.6
Indien er zich omstandigheden van overmacht hebben voorgedaan en deze situatie 180 dagen aanhoudt, kan de ene partij, ongeacht een verlenging van de uitvoeringstermijn die op grond van die toestand eventueel aan de leverancier is verleend, de andere partij er met een opzegtermijn van 30 dagen van in kennis stellen dat zij de overeenkomst wenst te beëindigen. Indien de overmachtssituatie na deze 30 dagen nog bestaat, wordt de overeenkomst beëindigd en worden de partijen krachtens het op de overeenkomst toepasselijke recht bijgevolg ontheven van hun verdere verplichtingen krachtens de overeenkomst.
Artikel 47. Overlijden
47.1
Wanneer de leverancier een natuurlijke persoon is, wordt de overeenkomst automatisch beëindigd indien die persoon komt te overlijden. De opdrachtgever onderzoekt evenwel alle voorstellen van erfgenamen of rechthebbenden die de wens tot voortzetting van de overeenkomst kenbaar hebben gemaakt. Binnen 30 dagen na ontvangst van dergelijke voorstellen brengt de opdrachtgever zijn beslissing ter kennis van de betrokkenen.
47.2
Wanneer de leverancier uit verschillende natuurlijke personen bestaat en één of meer daarvan komen te overlijden, wordt in gemeenschappelijk overleg tussen de partijen een rapport over de stand van de uitvoering van de overeenkomst opgesteld; de opdrachtgever beslist of de overeenkomst wordt beëindigd dan wel voortgezet overeenkomstig de door de overlevenden, respectievelijk de erfgenamen of rechthebbenden aangegane verbintenis.
47.3
In de in artikel 47.1 en 47.2 genoemde gevallen geven de personen die voorstellen om de uitvoering van de overeenkomst voort te zetten, hiervan binnen 15 dagen na de datum van het overlijden kennis aan de opdrachtgever.
47.4
Deze personen zijn, behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden, in dezelfde mate als de oorspronkelijke leverancier, gezamenlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de goede uitvoering van de overeenkomst. De voortzetting van de overeenkomst is onderworpen aan de bepalingen met betrekking tot het stellen van de in artikel 11 bedoelde garantie.
Beslechting van geschillen
Artikel 48. Beslechting van geschillen
48.1
De opdrachtgever en de leverancier stellen alles in het werk om een minnelijke schikking te treffen voor geschillen in verband met de overeenkomst die tussen hen of tussen de directie en de leverancier kunnen ontstaan.
48.2
De bijzondere voorwaarden bevatten voorschriften betreffende:
- a)
de procedure voor de minnelijke schikking van geschillen;
- b)
de termijnen waarin de procedure inzake minnelijke schikking kan worden ingeroepen na kennisgeving van het geschil aan de andere partij, alsmede de maximumtermijn om een dergelijke schikking te bereiken, waarbij geldt dat deze laatste termijn niet langer mag zijn dan 120 dagen vanaf het begin van de te volgen procedure;
- c)
de termijnen voor de schriftelijke beantwoording van een verzoek om minnelijke schikking of van andere verzoeken die tijdens die procedure geoorloofd zijn, en de gevolgen van het niet nakomen van die termijnen.
48.3
Nadat de procedure inzake minnelijke schikking is mislukt, kunnen de partijen overeenkomen het geschil binnen een vastgestelde termijn te beslechten via bemiddeling door een derde partij.
48.4
De procedure inzake minnelijke schikking of beslechting via bemiddeling behelst in alle gevallen een procedure waarbij de tegenpartij in kennis wordt gesteld van de klachten en de reacties daarop.
48.5
Bij ontstentenis van een minnelijke schikking of beslechting via bemiddeling binnen de vastgestelde maximumtermijnen wordt het geschil beslecht:
- a)
in geval van een nationale overeenkomst, overeenkomstig het nationale recht van de Staat van de opdrachtgever; en
- b)
in geval van een transnationale overeenkomst:
- i)
indien de partijen bij de overeenkomst daarmee instemmen, overeenkomstig het nationale recht van de Staat van de opdrachtgever of de vaste internationale praktijk van die Staat; of
- ii)
via arbitrage overeenkomstig de volgens de ACS-EEG-Overeenkomst vastgestelde procedurevoorschriften.