Einde inhoudsopgave
Besluit nr. 3/90 tot vaststelling en toepassing van de algemene voorschriften, de algemene voorwaarden en de procedurevoorschriften voor bemiddeling en arbitrage inzake uit de door de Commissie beheerde middelen van het Europees Ontwikkelingsfonds gefinancierde overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten
Bijlage I Algemene voorschriften voor door het Europees ontwikkelingsfonds (EOF) gefinancierde overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten
Geldend
Geldend vanaf 01-06-1991
- Bronpublicatie:
29-03-1990, PbEG 1990, L 382 (uitgifte: 31-12-1990, regelingnummer: 3/90)
- Inwerkingtreding
01-06-1991
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
29-03-1990, PbEG 1990, L 382 (uitgifte: 31-12-1990, regelingnummer: 3/90)
- Vakgebied(en)
Aanbestedingsrecht / Europees aanbestedingsrecht
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
Inhoud
Inleiding
Art. 1 Voorwaarden
Art. 2 Nationaal recht
Definities en beginselen
Art. 3 Definities
Art. 4 Voorwaarden om in aanmerking te komen voor gunning van overeenkomsten
Art. 5 Gelijke deelneming
Art. 6 Afwijking
Art. 7 Concurrentie
Art. 8 Aan een prijsvraag gekoppelde aanbesteding
Art. 9 Preferentie
Art. 10 Soorten overeenkomsten
Art. 11 Technische specificaties en normen
Art. 12 Berichten en schriftelijke mededelingen
Bekendmaking van de aanbesteding
Art. 13 Bericht van aanbesteding
Art. 14 Voorafgaande selectie van inschrijvers
Art. 15 Onderhandse overeenkomsten
Aanbestedingsdossier
Art. 16 Inhoud van het aanbestedingsdossier
Art. 17 Toelichting op de inlichtingen voor inschrijvers
Art. 18 Wijzigingen in het aanbestedingsdossier
Instructies voor de inschrijvers
Art. 19 Taal
Art. 20 Inhoud van de inschrijving
Art. 21 Percelen
Art. 22 Samenwerking met derden
Art. 23 Onafhankelijkheid van de inschrijvers
Art. 24 Prijsopgave in de inschrijving
Art. 25 Geldigheidstermijn
Art. 26 Inschrijvingsgarantie
Art. 27 Variantontwerpen
Art. 28 Verkenning vóór inschrijving
Art. 29 Ondertekening van inschrijvingen
Indiening van inschrijvingen
Art. 30 Termijn voor de indiening
Art. 31 Verzegelen en kenmerken van de enveloppen
Art. 32 Intrekking en wijziging
Onderzoek van de inschrijvingen
Art. 33 Opening van de inschrijvingen
Art. 34 Beoordeling van de inschrijvingen
Art. 35 Annulering van een aanbestedingsprocedure
Gunning van de opdracht
Art. 36 Keuze
Art. 37 Kennisgeving van de gunning
Art. 38 Opstelling van het gunningsdocument
Art. 39 Ondertekening van de overeenkomst
Art. 40 Uitvoeringsgarantie
Algemene en slotbepalingen
Art. 41 Algemene en slotbepalingen
Inleiding
Artikel 1. Voorwaarden
1.1
De gunning van uit de middelen van het Zevende (7e) Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) gefinancierde overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten valt onder de onderhavige algemene voorschriften.
1.2
De uitvoering van uit de middelen van het Zevende (7e) Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) gefinancierde overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten vallen:
- a)
onder de algemene voorwaarden inzake elk type van door het EOF gefinancierde overeenkomsten, of
- b)
in geval van medegefinancierde projecten en programma's of van een aan derden toegekende afwijking, of van een versnelde procedure of in andere toepasselijke gevallen, onder andere algemene voorwaarden zoals eventueel overeengekomen door de betrokken Staten in Afrika, het Caribische gebied en de Stille Oceaan (ACS-Staten) en de Europese Economische Gemeenschap (EEG), dat wil zeggen
- i)
de algemene voorwaarden als voorgeschreven door de nationale wetgeving van de betrokken ACS-Staat of de aldaar gevestigde praktijk met betrekking tot internationale overeenkomsten, of
- ii)
enige andere internationale algemene voorwaarden voor overeenkomsten,
en
- c)
de bijzondere voorwaarden.
1.3
De algemene voorschriften behelzen de beginselen van en de voorwaarden voor deelname in opdrachten, instructies voor de inschrijvers, alsmede de beginselen van en de voorwaarden voor de gunning van opdrachten.
1.4
De algemene voorwaarden die van toepassing zijn op een bepaald type overeenkomst, omvatten contractuele bepalingen van administratieve, financiële, wettelijke en technische aard met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomsten.
1.5
De bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op iedere overeenkomst behelzen:
- a)
wijzigingen in de algemene voorwaarden;
- b)
bijzondere contractuele bepalingen;
- c)
technische specificaties; en
- d)
andere aangelegenheden met betrekking tot de overeenkomst.
Artikel 2. Nationaal recht
Op alle aangelegenheden die niet onder deze algemene voorschriften vallen, is het nationale recht van de Staat van de opdrachtgever van toepassing.
Definities en beginselen
Artikel 3. Definities
3.1
Op deze algemene voorschriften zijn de volgende definities van toepassing:
EEG: de Europese Economische Gemeenschap.
EOF: het Europees Ontwikkelingsfonds.
ACS-Staten: de Staten in Afrika, het Caribische Gebied en de Stille Oceaan die de ACS-EEG-Overeenkomst hebben ondertekend.
Commissie: de Commissie van de Europese Gemeenschappen.
Gemachtigde: de vertegenwoordiger van de Commissie in de ACS-Staten.
Lid-Staten: de Lid-Staten van de Europese Economische Gemeenschap.
ACS-EEG-Overeenkomst: de toepasselijke Overeenkomst tussen de ACS-Staten en de EEG.
Opdrachtgever: de Staat of de publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon door of namens welke de overeenkomst gesloten wordt.
Staat van de opdrachtgever: de ACS-Staat op het grondgebied waarvan de overeenkomst voor werken, leveringen of diensten moet worden uitgevoerd.
Inschrijver: elke natuurlijke of rechtspersoon of groep van dergelijke personen, die een inschrijving indient met het oog op de sluiting van een overeenkomst.
Gekozen inschrijver: de ingevolge een aanbestedingsprocedure geselecteerde inschrijver of, in het geval van onderhandse overeenkomsten, de inschrijver die de overeenkomst ondertekent.
Directie: de overheidsdienst, dan wel de publiekrechtelijke rechtspersoon, de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die door de opdrachtgever is aangewezen overeenkomstig de wetgeving van de Staat van de opdrachtgever en belast is met de leiding over en/of controle van de uitvoering van de overeenkomst en aan wie de opdrachtgever krachtens de overeenkomst rechten en/of bevoegdheden kan delegeren.
Vertegenwoordiger van de directie: iedere door de directie krachtens de overeenkomst als zodanig aangewezen natuurlijke of rechtspersoon die bevoegd is de directie bij de uitvoering van haar taak en bij de uitoefening van de aan haar overgedragen rechten en/of bevoegdheden te vertegenwoordigen. Waar taken en rechten en/of bevoegdheden van de directie aan haar vertegenwoordiger zijn gedelegeerd, duidt de term directie dus ook haar vertegenwoordiger aan.
Werken: de tijdelijke of hulpwerken en duurzaame[lees: duurzame] werken die krachtens de overeenkomst moeten worden uitgevoerd.
Leveringen: alle zaken die de leverancier aan de opdrachtgever moet leveren, waar nodig met inbegrip van diensten zoals installatie, beproeving, inwerkingstelling, deskundigenhulp, toezicht, onderhoud, herstelling, opleiding en dergelijke andere verplichtingen in verband met de krachtens de overeenkomst te leveren zaken.
Diensten: de krachtens een overeenkomst voor diensten door de adviseur te verrichten taken, zoals studies, ontwerpen, verlening van technische bijstand en opleiding.
Bouwstoffen: machines, apparaten, bestanddelen en alle zaken, krachtens de overeenkomst te verstrekken of in te brengen.
Materieel: toestellen en andere machines en, indien van toepassing krachtens de wet en/of praktijk van de Staat van de opdrachtgever, de tijdelijke voorzieningen op de bouwplaats die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, met uitzondering van bouwstoffen of andere zaken die deel moeten uitmaken van duurzame werken.
Becijferd bestek: het document dat een opgave per post van de onder een overeenkomst tegen eenheidsprijs uit te voeren taken bevat, met voor elke post vermelding van de hoeveelheid en de overeenkomstige eenheidsprijs.
Staat van eenheidsprijzen: de volledige gespecificeerde staat van de prijzen, met inbegrip van de specificatie van het totaalbedrag, die door de inschrijver samen met zijn inschrijving is ingediend en zo nodig gewijzigd, en die deel uitmaakt van de overeenkomst tegen eenheidsprijs.
Specificatie van het totaalbedrag: de gespecificeerde lijst van percentages en prijzen waaruit blijkt hoe de prijs van een op een totaalbedrag gebaseerde overeenkomst is opgebouwd, maar die geen deel uitmaakt van de overeenkomst.
Inschrijvingssom: het door de inschrijver in zijn inschrijving genoemde bedrag voor het uitvoeren van de overeenkomst.
Aannemingssom: het in de overeenkomst genoemde en als eerste raming bedoelde bedrag dat verschuldigd is voor de uitvoering van de werken, leveringen of diensten, of enig ander bedrag waarvan aan het eind van de overeenkomst wordt vastgesteld dat het krachtens de overeenkomst verschuldigd is.
Tekeningen: de tekeningen die de opdrachtgever en de inschrijver in verband met de inschrijving hebben verstrekt.
Dag: kalenderdag.
Termijnen: de contractuele termijnen die ingaan op de dag welke volgt op de datum van de akte of gebeurtenis die als beginpunt voor die termijnen geldt. Is de laatste dag van de termijn geen werkdag, dan verstrijkt de termijn aan het einde van de eerstvolgende werkdag na de laatste dag van de termijn.
Schriftelijk: in handschrift, machineschrift of druk, met inbegrip van telexen, telegraafberichten en telefaxen.
Mededelingen: certificaten, kennisgevingen, orders en instructies uit hoofde van de overeenkomst.
Nationale valuta: de valuta van de Staat van de opdrachtgever.
Ecu: de Europese munteenheid (European currency unit).
Vreemde valuta: elke krachtens deze algemene voorschriften toepasselijke valuta die niet de nationale valuta is, en die in de inschrijving is vermeld.
Beschrijving van de opdracht: de door de opdrachtgever opgestelde verklaring met de beschrijving van zijn eisen en/of de doeleinden van de diensten, zo nodig met inbegrip van de te gebruiken methoden en middelen en/of te bereiken resultaten.
Vennootschappen: vennootschappen naar burgerlijk recht of handelsrecht, daaronder begrepen openbare of andere ondernemingen, coöperatieve verenigingen en overige rechtspersonen en associaties naar publiek- of privaatrecht, met uitzondering van vennootschappen welke geen winst beogen, die in overeenstemming met de wetgeving van een Lid-Staat of van een ACS-Staat zijn opgericht en hun statutaire zetel, hun hoofdbestuur of hun hoofdvestiging binnen een Lid-Staat of een ACS-Staat hebben; een vennootschap die slechts haar statutaire zetel binnen een Lid-Staat of een ACS-Staat heeft, moet evenwel een activiteit uitoefenen die een reële, daadwerkelijke en voortdurende band heeft met de economie van die Lid-Staat of die ACS-Staat.
3.2
De opschriften en titels in deze algemene voorschriften mogen niet als onderdeel daarvan worden beschouwd of bij de interpretatie van deze voorschriften in aanmerking worden genomen.
3.3
Indien de context zulks toestaat worden in het enkelvoud gebruikte woorden geacht ook het meervoud te omvatten en vice versa, en worden mannelijke woorden geacht ook het vrouwelijk te omvatten en vice versa.
3.4
Woorden die personen of partijen aanduiden omvatten ook vennootschappen, en iedere andere organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit.
Artikel 4. Voorwaarden om in aanmerking te komen voor gunning van overeenkomsten
4.1
Behoudens indien in overeenstemming met de ACS-EEG-Overeenkomst en/of met artikel 6 een afwijking is toegestaan:
- a)
staat de deelneming aan aanbestedingen en aan de gunning van door het EOF gefinancierde overeenkomsten op gelijke voorwaarden open voor:
- i)
natuurlijke personen, vennootschappen of overheids- of semi-overheidsinstanties van de ACS-Staten en de EEG;
- ii)
coöperaties en andere publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersonen, met uitzondering van die welke geen winst beogen, uit de EEG en/of de ACS-Staten;
- iii)
gemeenschappelijke ondernemingen of combinaties van vennootschappen uit de ACS-Staten en/of de EEG;
- b)
moeten leveringen van oorsprong uit de EEG en/of de ACS-Staten zijn. Voor de tenuitvoerlegging van dit artikel wordt het begrip ‘oorsprong’ beoordeeld aan de hand van de desbetreffende internationale overeenkomsten.
4.2
Natuurlijke personen en vennootschappen komen niet in aanmerking voor gunning van overeenkomsten indien:
- a)
zij in staat van faillissement zijn;
- b)
betalingen aan hen zijn gestaakt op grond van een andere gerechtelijke uitspraak dan een faillietverklaring, welke overeenkomstig de nationale wetgeving gehele of gedeeltelijke ontheffing van het beheer en de beschikking over hun vermogen met zich brengt;
- c)
tegen hen een gerechtelijke procedure is geopend welke een bevel tot opschorting van de betalingen inhoudt en welke overeenkomstig hun nationale wetgeving kan leiden tot een faillietverklaring of tot een andere situatie die tot gevolg heeft dat zij geheel of gedeeltelijk worden ontheven van het beheer en de beschikking over hun vermogen;
- d)
zij bij een uiteindelijke uitspraak schuldig zijn bevonden aan een misdrijf in de uitoefening van hun beroep of een inbreuk op de gedragsregels van hun beroep;
- e)
zij zich in ernstige mate schuldig hebben gemaakt aan het verstrekken van onjuiste gegevens betreffende de voor de deelneming aan een aanbesteding vereiste inlichtingen;
- f)
zij bij een andere overeenkomst met de opdrachtgever contractbreuk hebben gepleegd.
4.3
Om voor deelneming aan een aanbesteding en voor gunning van overeenkomsten in aanmerking te kunnen komen moeten de inschrijvers naar genoegen van de opdrachtgever aantonen dat zij voldoen aan artikel 4.1, alsook aan de gestelde juridische, technische en financiële eisen, en over de mogelijkheden en middelen beschikken om de overeenkomst adequaat uit te voeren. Hiertoe moeten alle inschrijvingen de volgende informatie bevatten:
- a)
een document waarvan de dagtekening minder dan 90 dagen geleden is opgesteld overeenkomstig de nationale wetgeving of gebruiken van de inschrijver, waarin wordt verklaard dat:
- —
hij voldoet aan de in artikel 4.1 genoemde voorwaarden;
- —
hij niet verkeert in een van de in artikel 4.2 bedoelde situaties;
- b)
afschriften van authentieke documenten inzake de oprichting en/of wettelijke status, de plaats van registratie en de statutaire zetel en, ingeval deze zich elders bevindt, de hoofdvestiging van de vennootschap of associatie dan wel, voor wat gemeenschappelijke ondernemingen betreft, van elke inschrijvende partij daarvan;
- c)
bijzonderheden over de ervaring en over de vroegere uitvoering door de inschrijver (of elke partij van een gemeenschappelijke onderneming) van soortgelijke overeenkomsten in de afgelopen vijf jaar, met bijzonderheden over andere in uitvoering zijnde overeenkomsten en details over de daadwerkelijke deelneming aan elk van die overeenkomsten;
- d)
waar zulks van toepassing is, het belangrijkste materieel dat ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst wordt gepland;
- e)
de kwalificaties en ervaring van het personeel op sleutelposities dat zou worden ingezet voor het beheer en de uitvoering van de overeenkomst, zowel ter plaatse als elders;
- f)
voorstellen betreffende de aard, de voorwaarden en de voorschriften voor onderaanneming, wanneer onderaanneming wordt overwogen voor onderdelen van de overeenkomst waarmee een bedrag van meer dan 10 % van de inschrijvingssom is gemoeid;
- g)
rapporten over de positie van de inschrijver (of elke partij bij een gemeenschappelijke onderneming) uit boekhoudkundig en financieel oogpunt, bij voorbeeld door middel van winst- en verliesrekeningen, balansen en accountantsrapporten over de laatste vijf jaar, een financiële prognose betreffende de komende twee jaar en een machtiging van de inschrijver (of de gevolmachtigde van een gemeenschappelijke onderneming) tot het inwinnen van informatie bij de bankiers van de inschrijver; en
- h)
informatie over lopende gerechtelijke of scheidsrechterlijke procedures of geschillen waarbij de inschrijver betrokken is. De bedoelde informatie blijft beperkt tot kwesties die rechtstreeks van belang zijn voor het toekennen of uitvoeren van de overeenkomst.
Artikel 5. Gelijke deelneming
De ACS-Staten en de Commissie treffen de nodige maatregelen voor een zo ruim mogelijke deelname onder gelijke voorwaarden aan de aanbestedingen voor overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten, waaronder zo nodig maatregelen om:
- a)
te bewerkstelligen dat aanbestedingen via het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen, de officiële publikatiebladen van alle ACS-Staten en andere passende informatiemiddelen bekend worden gemaakt;
- b)
discriminerende praktijken en technische specificaties die ruime deelname onder gelijke voorwaarden kunnen verhinderen, uit te sluiten;
- c)
samenwerking tussen vennootschappen uit de Lid-Staten en uit de ACS-Staten te bevorderen, bij voorbeeld door voorafgaande selectie van gemeenschappelijke ondernemingen en consortiums tussen vennootschappen van de Lid-Staten en de ACS-Staten;
- d)
er zorg voor te dragen dat alle selectiecriteria in het inschrijvingsdossier worden genoemd; en
- e)
er zorg voor te dragen dat de gekozen inschrijving voldoet aan de eisen van het aanbestedingsdossier en aan de daarin genoemde selectiecriteria.
Artikel 6. Afwijking
6.1
Terwille van een optimale kosten/batenverhouding van het stelsel kunnen natuurlijke en rechtspersonen uit niet tot de ACS-Staten behorende ontwikkelingslanden op verzoek van de betrokken ACS-Staten worden gemachtigd deel te nemen aan door de EEG gefinancierde overeenkomsten.
6.2
De betrokken ACS-Staten verstrekken de gemachtigde in elk voorkomend geval de informatie die de EEG nodig heeft om over dergelijke uitzonderingen een besluit te nemen, waarbij bijzondere aandacht wordt geschonken aan:
- a)
de geografische ligging van de betrokken ACS-Staat;
- b)
het concurrentievermogen van de aannemers, leveranciers en adviseurs uit de EEG en ACS-Staten;
- c)
de noodzaak om buitensporige stijging van de uitvoeringskosten van overeenkomsten te vermijden;
- d)
de vervoersproblemen en vertragingen in verband met levertijden of soortgelijke problemen;
- e)
de meest geschikte en aan de lokale omstandigheden optimaal aangepaste technologie.
6.3
Voor deelneming van derde landen die geen partij zijn bij de ACS-EEG-Overeenkomst, aan door de EEG gefinancierde overeenkomsten kan ook toestemming worden gegeven:
- a)
wanneer de EEG deelneemt in de financiering van regionale of interregionale activiteiten waarbij deze landen betrokken zijn;
- b)
in het geval van medefinanciering van projecten en programma's;
- c)
in geval van spoedhulp.
6.4
In uitzonderingsgevallen kunnen in overleg met de Commissie adviesbureaus of deskundigen die de nationaliteit van de in artikel 6.3 bedoelde derde landen hebben, deelnemen aan overeenkomsten voor diensten.
Artikel 7. Concurrentie
7.1
Behoudens voor zover anders bepaald in artikel 7, worden uit het EOF gefinancierde overeenkomsten voor werken en leveringen gesloten na openbare aanbesteding en overeenkomsten voor diensten na niet-openbare aanbesteding.
7.2
De ACS-Staten kunnen krachtens de bepalingen van artikel 7.3, 7.4 en 7.7 en in overleg met de Commissie:
- a)
overeenkomsten gunnen na niet-openbare aanbesteding, in voorkomend geval na een oproep tot voorafgaande kwalificatie;
- b)
onderhands overeenkomsten sluiten;
- c)
overeenkomsten uitvoeren via overheids- of semi-overheidsinstanties van de ACS-Staten.
7.3
Niet-openbare aanbestedingen zijn toegestaan:
- a)
indien is vastgesteld dat de situatie urgent is of indien de aard of bepaalde bijzondere kenmerken van de overeenkomsten zulks wettigen;
- b)
voor zeer gespecialiseerde projecten of programma's;
- c)
voor overeenkomsten van grote omvang na voorafgaande selectie.
7.4
Onderhandse overeenkomsten kunnen worden gegund in de volgende gevallen:
- a)
werkzaamheden van geringe omvang, urgente situaties of kortlopende projecten voor technische samenwerking;
- b)
spoedhulp;
- c)
werkzaamheden die aan individuele deskundigen worden opgedragen;
- d)
werkzaamheden ter aanvulling van of noodzakelijk voor de voltooing van andere die reeds in uitvoering zijn;
- e)
indien de uitvoering van de overeenkomst uitsluitend is voorbehouden aan houders van octrooien of licenties om de betrokken goederen te gebruiken, te verwerken of in te voeren;
- f)
wanneer een aanbesteding geen gunstig resultaat heeft opgeleverd.
7.5
De volgende procedure is van toepassing op niet-openbare aanbestedingen en onderhandse overeenkomsten:
- a)
in het geval van overeenkomsten voor werken en leveringen wordt door de betrokken ACS-Staat in overleg met de gemachtigde een lijst van gegadigden opgesteld, na, indien van toepassing, een oproep tot voorafgaande kwalificatie;
- b)
in het geval van overeenkomsten voor diensten wordt de lijst van gegadigden door de ACS-Staten in overleg met de Commissie opgesteld op basis van de voorstellen van de betrokken ACS-Staat en de voorstellen van de Commissie;
- c)
bij onderhandse overeenkomsten staat het de ACS-Staat vrij het nodige overleg te plegen met de gegadigden op de lijst die hij overeenkomstig artikel 7.5, onder a) en b), heeft opgesteld, en de overeenkomst te gunnen aan de door hem gekozen inschrijver.
7.6
Voor overeenkomsten voor diensten wordt terdege rekening gehouden met de beschikbaarheid van geschikte gegadigden die in de ACS-Staat zelf of in het gebied verblijven.
Eigen beheer
7.7
Wanneer de betrokken ACS-Staat in zijn administratie beschikt over daartoe gekwalificeerde leidinggevende ambtenaren, worden overeenkomsten via overheids- of semi-overheidsinstanties van de betrokken ACS-Staat in eigen beheer uitgevoerd in geval van spoedhulp, van overeenkomsten voor diensten en van alle andere activiteiten waarvan de kosten worden geraamd op minder dan 5 miljoen ecu.
7.8
De Gemeenschap zal bijdragen in de kosten van de betrokken instantie door beschikbaarstelling van ontbrekend materieel en/of materiaal en/of middelen waarmee de nodige bijkomende deskundigen uit de betrokken ACS-Staten of andere ACS-Staten kunnen worden aangeworven. De Gemeenschap zal alleen kosten voor haar rekening nemen die voortvloeien uit aanvullende maatregelen en tijdelijke uitgaven welke voor de uitvoering van het project absoluut vereist zijn.
Overeenkomsten voor spoedhulp
7.9
Bij de behandeling van overeenkomsten voor spoedhulp wordt rekening gehouden met de urgentie van de situatie. Daartoe kan de ACS-Staat voor alle activiteiten in verband met spoedhulp, in overleg met de gemachtigde, toestemming geven voor:
- a)
het sluiten van onderhandse overeenkomsten;
- b)
het uitvoeren van overeenkomsten in eigen beheer;
- c)
tenuitvoerlegging via gespecialiseerde bureaus;
- d)
rechtstreekse tenuitvoerlegging door de Commissie.
Versnelde procedure
7.10
Om een snelle en doeltreffende tenuitvoerlegging van de projecten en de programma's te waarborgen wordt een versnelde aanbestedingsprocedure toegepast, tenzij de betrokken ACS-Staat anders besluit of instemt met een andersluidend voorstel van de Commissie. De versnelde procedure voor het organiseren van aanbestedingen kent kortere aanbestedingstermijnen en de oproep tot inschrijving blijft beperkt tot de betrokken ACS-Staat en de aangrenzende ACS-Staten, in overeenstemming met de geldende voorschriften in de betrokken ACS-Staat. De versnelde procedure is van toepassing in de volgende gevallen:
- a)
overeenkomsten voor werken waarvan de kosten op minder dan 5 miljoen ecu worden geraamd;
- b)
spoedhulp, ongeacht het bedrag van de overeenkomst.
7.11
Bij wijze van afwijking kan de nationale ordonnateur in overleg met de gemachtigde voor een beperkt bedrag leveringen en/of diensten aanschaffen wanneer deze in de betrokken ACS-Staten of aangrenzende ACS-Staten verkrijgbaar zijn.
7.12
Om de procedure te bespoedigen kunnen de ACS-Staten de Commissie verzoeken namens hen rechtstreeks of via het bevoegde bureau te onderhandelen over overeenkomsten voor diensten en deze op te stellen en te sluiten.
Artikel 8. Aan een prijsvraag gekoppelde aanbesteding
8.1
Indien de opdrachtgever zulks om redenen van technische, esthetische of financiële aard wenselijk acht, kan een uitnodiging tot inschrijving voor een prijsvraag worden gedaan. De prijsvraag vindt plaats op basis van een programma en criteria die door de opdrachtgever zijn vastgesteld. Voorts geldt het volgende:
- a)
in het programma kan worden bepaald dat de beste ontwerpen in aanmerking komen voor prijzen. Deze worden vastgesteld in het programma en toegekend aan de ontwerpers overeenkomstig de door de opdrachtgever opgestelde rangorde. Eventueel kent de opdrachtgever geen prijzen toe indien de ontwerpen onbevredigend worden geacht;
- b)
tenzij anders in de aanbesteding aangegeven, zijn de aan het ontwerp verbonden auteursrechten eigendom van de mededingers. De opdrachtgever mag echter met hun toestemming de ontwerpen gebruiken voor verdere ontwikkeling.
8.2
De opdrachtgever kan offertes vragen voor nader onderzoek, studie en ontwerp voor zover nodig voor de verdere ontwikkeling van het project.
8.3
Behoudens artikel 8.1, onder b), en 8.2, kan de opdrachtgever offertes vragen voor de gedetailleerde uitwerking van een ontwerp van een mededinger en de voorbereiding van documenten tot het stadium waarin aanbestedingen voor leveringen of bouw kunnen worden gedaan.
8.4
De opdrachtgever kan offertes vragen voor voorstellen voor ontwerp en uitvoering van een kant-en-klaar op te leveren project. De aanbesteding geschiedt dan op basis van een totaalbedrag. De inschrijvingen worden beoordeeld op hun esthetische, praktische, technische en economische verdiensten. Er worden geen prijzen uitgeloofd.
Artikel 9. Preferentie
9.1
Er worden maatregelen genomen om te bevorderen dat zoveel mogelijk natuurlijke en rechtspersonen van de ACS-Staten deelnemen aan de uitvoering van de door het EOF gefinancierde overeenkomsten opdat de materiële en menselijke hulpbronnen van deze Staten zo goed mogelijk worden gebruikt. Hiervoor gelden de volgende bepalingen:
- a)
voor overeenkomsten voor werken waarmee minder dan 5 miljoen ecu is gemoeid, krijgen inschrijvers uit de ACS-Staten bij vergelijking van inschrijvingen van hetzelfde economische, technische en administratieve kwaliteitsniveau een prijspreferentie van 10 %, op voorwaarde dat minstens een kwart van het aandelenkapitaal en van het leidinggevende personeel afkomstig is uit een of meer ACS-Staten;
- b)
voor overeenkomsten voor leveringen, ongeacht het daarmee gemoeide bedrag, krijgen inschrijvers uit de ACS-Staten die leveringen aanbieden waarvan minstens 50 % van het bedrag van de overeenkomst afkomstig is uit ACS-Staten, een prijspreferentie van 15 % bij vergelijking van inschrijvingen van hetzelfde economische, technische en administratieve kwaliteitsniveau;
- c)
bij overeenkomsten voor diensten wordt, bij aanwezigheid van de vereiste bekwaamheden, de voorkeur gegeven aan deskundigen, instituten of adviesbureaus uit ACS-Staten bij vergelijking van inschrijvingen van hetzelfde economische en technische kwaliteitsniveau;
- d)
bij onderaanneming geeft de inschrijver aan wie de overeenkomst is gegund, de voorkeur aan natuurlijke personen en vennootschappen uit de ACS-Staten die de betrokken overeenkomst op vergelijkbare voorwaarden kunnen uitvoeren.
9.2
De in artikel 9.1 bedoelde drempel en percentages kunnen op basis van de toepasselijke ACS-EEG-Overeenkomst worden gewijzigd.
Artikel 10. Soorten overeenkomsten
10.1
De overeenkomst kan zijn:
- a)
op basis van een totaalbedrag, indien voor het geheel der onder de overeenkomst vallende werken, leveringen en diensten een vaste prijs geldt;
- b)
op basis van eenheidsprijzen, indien de werken, leveringen en diensten in een becijferd bestek postgewijs worden vermeld met opgave van de aangeboden eenheidsprijzen;
- c)
op basis van gecontroleerde uitgaven, indien de werken, leveringen en diensten worden betaald op basis van de feitelijke kosten verhoogd met overheadkosten en een winstfactor;
- d)
op gemengde basis, indien de prijzen worden vastgesteld op ten minste twee van de in artikel 10.1 genoemde wijzen;
- e)
op basis van voorlopige prijzen, indien in de uitzonderingsgevallen bedoeld in artikel 10.2 in overleg tussen de opdrachtgever en de inschrijver overeenkomsten worden gegund zonder dat de prijzen vooraf worden vastgesteld, en deze overeenkomsten op de overeengekomen wijze worden betaald.
10.2
Gunning op basis van voorlopige prijzen mag uitsluitend plaatsvinden:
- a)
bij opdrachten die ingewikkeld zijn of waarvoor een nieuwe techniek moet worden toegepast waaraan belangrijke onbekende technische aspecten zijn verbonden, zodat met de opdracht moet worden begonnen zonder dat alle uitvoeringsvoorwaarden kunnen worden vastgesteld;
- b)
in geval van buitengewone en onvoorzienbare omstandigheden, bij voorbeeld wanneer de opdracht dringend is en de aard en de uitvoeringsmiddelen moeilijk te bepalen zijn.
10.3
Behalve in het geval van overeenkomsten op basis van voorlopige prijzen vindt de gunning plaats op grond van vooraf bepaalde prijzen. Deze prijzen kunnen totaalbedragen of eenheidsprijzen zijn.
10.4
De instructies voor de inschrijvers behelzen het volgende:
- a)
de aard van de overeenkomst;
- b)
voor overeenkomsten op basis van gecontroleerde uitgaven, de methode voor de berekening van kosten, overheadkosten en winst;
- c)
voor overeenkomsten op gemengde basis, de methoden voor de berekening van de krachtens de overeenkomst te betalen bedragen.
Artikel 11. Technische specificaties en normen
11.1
De technische specificaties, alsmede de methoden voor de proefneming, controle, oplevering, overneming en berekening die in de overeenkomst voorkomen, mogen worden gegeven door verwijzing, in rangorde, naar door de EEG en de ACS-Staat gemeenschappelijk aanvaarde normen, dan wel naar nationale normen van ACS-Staten of van een Lid-Staat, dan wel naar andere normen, met inbegrip van internationale normen.
11.2
Tenzij zulks door het onderwerp van de overeenkomst wordt gerechtvaardigd, is het verboden technische specificaties op te nemen die produkten van een bepaald fabrikaat of van een bepaalde herkomst of bijzondere werkwijzen vermelden, ten gevolge waarvan bepaalde produkten worden begunstigd of uitgeschakeld. Dit verbod geldt ook de aanduiding van merken, octrooien of types of inzake een specifieke oorsprong of produktie. Indien produkten of werkwijzen niet kunnen worden aangeduid door middel van voldoende nauwkeurige en begrijpelijke termen, mogen deze echter wel worden genoemd, met toevoeging van de vermelding ‘of daarmede gelijkwaardig’.
Artikel 12. Berichten en schriftelijke mededelingen
12.1
Tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden worden mededelingen tussen de opdrachtgever en/of de directie enerzijds en de inschrijvers of de gekozen inschrijver anderzijds per post, telegraaf, telex of telefax gezonden aan dan wel persoonlijk afgegeven op de door die partijen daartoe aangewezen adressen.
12.2
Indien de afzender een ontvangstbewijs verlangt, maakt hij daarvan melding in zijn mededeling en verlangt hij een ontvangstbewijs wanneer er een uiterste datum van ontvangst voor de mededeling is voorgeschreven. In ieder geval treft de afzender de nodige maatregelen om de ontvangst van zijn mededeling te verzekeren.
Bekendmaking van de aanbesteding
Artikel 13. Bericht van aanbesteding
13.1
Opdrachtgevers die een overeenkomst willen sluiten via een openbare aanbesteding of via een niet-openbare aanbesteding met voorafgaande selectie, geven hun voornemen hiertoe te kennen in een bericht dat door de Commissie wordt bekendgemaakt in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen, in alle officiële publikatiebladen van de ACS-Staten en via alle andere passende informatiemiddelen.
13.2
Alvorens de aanbesteding bekend te maken legt de opdrachtgever het aanbestedingsdossier voor aan de gemachtigde.
13.3
De gemachtigde:
- a)
keurt bij versnelde procedures, onderhandse overeenkomsten en overeenkomsten voor spoedhulp, voorafgaande aan de bekendmaking door de opdrachtgever, het aanbestedingsdossier goed binnen 30 dagen nadat de opdrachtgever dit aan hem heeft voorgelegd;
- b)
zendt in alle andere gevallen dan die van artikel 13.3, onder a), het aanbestedingsdossier door aan de Commissie die het goedkeurt binnen 30 dagen nadat de opdrachtgever het aan de gemachtigde heeft voorgelegd.
13.4
Bij openbare aanbestedingen wordt in het bericht van aanbesteding met name het volgende vermeld:
- a)
het onderwerp en doel van de overeenkomst alsmede de aard en de omvang van de opdracht; indien de opdracht in percelen is verdeeld, de grootte van de percelen en de mogelijkheid om voor één, voor verscheidene of voor de massa der percelen in te schrijven; de mogelijkheid om variantontwerpen in te dienen wanneer zulks is toegestaan; bij aan een prijsvraag voor ontwerpen en uitvoering gekoppelde aanbestedingen de criteria voor het ontwerp en de andere eisen die de inschrijvers nodig hebben om het doel van de overeenkomst te begrijpen en dienovereenkomstig in te schrijven;
- b)
de gunningscriteria en alle belangrijke of ongebruikelijke beoordelingscriteria inzake de aanbesteding (bij voorbeeld de preferentiemarge);
- c)
de plaats van uitvoering, de financieringsbron en de uitvoeringstermijn van het project en bij leveringsovereenkomsten de plaats van levering en/of installatie;
- d)
de opdrachtgever en naam en adres van de gunnende dienst;
- e)
de wijze van inschrijving, de plaats waar het aanbestedingsdossier kan worden ingezien, alsmede de voorwaarden waarop het kan worden verkregen;
- f)
de termijn, te rekenen vanaf de voor de ontvangst van de inschrijvingen vastgestelde uiterste datum, gedurende welke de inschrijvers gebonden blijven door hun inschrijving;
- g)
de voor de ontvangst van de inschrijvingen vastgestelde uiterste datum en uur, het adres waaraan de inschrijvingen moeten worden gezonden, het aantal vereiste exemplaren en de taal waarin zij moeten worden gesteld;
- h)
zo nodig plaats, dag en uur van de opening der inschrijvingen;
- i)
de verschillende garanties die de opdrachtgever eist, alsmede het bedrag van elke garantie, waar passend uitgedrukt in een percentage van de inschrijving, en het tijdstip waarop die garanties moeten worden gesteld;
- j)
het adres van de diensten waar de inschrijvers aanvullende inlichtingen kunnen inwinnen.
13.5
Bij niet-openbare aanbestedingen met voorafgaande selectie wordt in het bericht met name het volgende vermeld:
- a)
de wijze van inschrijving, alsmede de in artikel 13.4, onder a), b), c), d) en g), bedoelde gegevens;
- b)
de voorwaarden waarop het aanbestedingsdossier kan worden verkregen;
- c)
waar pasend[lees: passend], de uiterste datum waarop de uitnodigingen tot inschrijving door de opdrachtgever zullen worden verzonden;
- d)
de inlichtingen die bij de aanvragen tot deelneming moeten worden verstrekt in de vorm van verklaringen en bescheiden met betrekking tot de hoedanigheid en bekwaamheid van de aanvrager die de opdrachtgever verlangt overeenkomstig artikel 4, alsmede de economische en technische eisen waaraan iedere aanvrager moet voldoen als hij voor selectie in aanmerking wenst te worden genomen.
Artikel 14. Voorafgaande selectie van inschrijvers
14.1
Bij niet-openbare aanbesteding met voorafgaande selectie wordt een lijst van gegadigden opgesteld overeenkomstig artikel 14.2 na, indien van toepassing, een oproep tot voorafgaande kwalificatie, na bekendmaking van het in artikel 13.1 bedoelde bericht.
14.2
Deze lijst wordt opgesteld, onder meer, in overeenkomst met artikel 7.5 en met de noodzakelijke kwalificaties om het voorgenomen project uit te voeren, inzonderheid artikel 4.
14.3
De opdrachtgever kiest de gegadigden op grond van de informatie die zij hebben verstrekt in antwoord op hetgeen overeenkomstig artikel 13.5, onder d), wordt verlangd. De gekozen gegadigden ontvangen een uitnodiging tot inschrijving met met name de volgende gegevens:
- a)
de in artikel 13.4, onder e), f), g), h), i) en j), genoemde informatie;
- b)
een verwijzing naar het in artikel 13.5 bedoelde bericht van aanbesteding;
- c)
eventuele wijzigingen als bedoeld in artikel 18.
Artikel 15. Onderhandse overeenkomsten
15.1
Bij onderhandse overeenkomsten worden de werken, leveringen of diensten die het onderwerp van een overeenkomst zullen vormen, na onderhandelingen tussen de opdrachtgever en de inschrijver vastgesteld.
15.2
Wanneer de onderhandse procedure wordt toegepast, kiest de ACS-Staat een kandidaat uit een lijst die overeenkomstig de artikelen 4 en 7.5 is opgesteld.
15.3
Na de voltooiing van de onderhandelingen stelt de opdrachtgever de tekst van de overeenkomst op en deelt hij die mee overeenkomstig artikel 38.
15.4
De opdrachtgever en de inschrijver komen een datum overeen die als datum van sluiting van de overeenkomst geldt. Deze datum wordt vermeld in de tekst van de overeenkomst.
Aanbestedingsdossier
Artikel 16. Inhoud van het aanbestedingsdossier
16.1
De wijze van indiening van de inschrijvingen en de criteria voor de gunning worden bepaald in het aanbestedingsdossier. Behalve de uitnodiging tot inschrijving kan het aanbestedingsdossier, waar van toepassing, de volgende stukken bevatten:
- a)
de instructies voor de inschrijvers;
- b)
de algemene voorwaarden die van toepassing zijn op het specifieke type overeenkomst;
- c)
de bijzondere voorwaarden voor de specifieke overeenkomst;
- d)
de technische specificaties en/of beschrijving van de opdracht;
- e)
de vorm van de specificatie van het totaalbedrag in geval van overeenkomsten op basis van een totaalbedrag, en de vorm van de staat van eenheidsprijzen en/of van het becijferde bestek in geval van overeenkomsten op basis van eenheidsprijzen;
- f)
de lijst van eisen of lijsten met aanvullende informatie;
- g)
de tekeningen;
- h)
het inschrijvingsbiljet;
- i)
het inschrijvingsgarantieformulier;
- j)
het formulier voor de overeenkomst;
- k)
het uitvoeringsgarantieformulier; en
- l)
een beschrijving van de wijze waarop de inschrijvingen worden beoordeeld, met inbegrip van de beoordelingscriteria en het relatieve belang van elk criterium.
16.2
Bij het aanbestedingsdossier wordt voorts naar gelang van de aard van de overeenkomst een ‘Nota van algemene inlichtingen’ gevoegd. Deze nota wordt opgesteld door de gemachtigde, in overleg met de ACS-Staat en onder voorbehoud van hun goedkeuring. Zij is louter informatief en vormt geen deel van de overeenkomst. Zij bevat het geheel of een deel van de volgende inlichtingen:
- a)
geografische gegevens over het gebied waar de plaats van uitvoering van de overeenkomst is gelegen, met inbegrip van klimaatgegevens;
- b)
ligging van de plaats van uitvoering van de overeenkomst, toegangswegen en andere infrastructuur die kunnen worden gebruikt voor de uitvoering van de overeenkomst;
- c)
inlichtingen betreffende douane-, belasting- en prijsvoorschriften en -wetgeving;
- d)
loonschalen, alsmede de wettelijke of op overeenkomsten berustende lasten voor werkgevers, met opgave van het minimum- of normale loon dat bij de voorschriften van de Staat van de opdrachtgever is vastgesteld, of dat op de plaats van uitvoering van de overeenkomst gebruikelijk is, voor de voornaamste categorieën plaatselijke arbeidskrachten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn;
- e)
gegevens over de wetgeving en voorschriften inzake deviezen, alsmede over het monetaire stelsel en de organisatie van het bankwezen in de Staat van de opdrachtgever;
- f)
alle verdere inlichtingen inzake de wetten en voorschriften van de Staat van de opdrachtgever betreffende de uitvoering van overeenkomsten, met opgave van de instanties waar afschriften van deze wetten en voorschriften kunnen worden verkregen.
16.3
De beschrijving van de opdracht voor overeenkomsten voor diensten omvat met name:
- a)
een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van het voorwerp van de overeenkomst;
- b)
feitelijke bijzonderheden, zoals gegevens die in het bezit zijn van de opdrachtgever, beperkingen waardoor de opdrachtgever zelf gebonden is in verband met de naleving van bepaalde technische of andere voorschriften, en door de opdrachtgever vastgestelde verplichtingen;
- c)
afhankelijk van de aard van de overeenkomst en voor zover beschikbaar, voorbereidende ontwerpstudies of uitvoeringsschema's en een ontwerp-overeenkomst;
- d)
algemene documentatie, inzonderheid omvattende de wetgeving en voorschriften betreffende het technische gebied waarop de overeenkomst betrekking heeft of andere verwijzingen waardoor deze wetgeving en voorschriften verkregen kunnen worden.
16.4
De inschrijver bestudeert alle instructies, voorwaarden, formulieren, beschrijvingen, specificaties en tekeningen in het aanbestedingsdossier zorgvuldig. Alleen de inschrijver is verantwoordelijk voor zijn antwoorden op de vragen in het aanbestedingsdossier en voor alle omissies of vergissingen in zijn antwoorden. Het niet verstrekken van alle in het aanbestedingsdossier verlangde gegevens of de indiening van een inschrijving die niet in alle opzichten op grond van het aanbestedingsdossier ontvankelijk is, is voor eigen risico van de inschrijver en kan leiden tot afwijzing van zijn inschrijving.
Artikel 17. Toelichting op de inlichtingen voor inschrijvers
Indien naar aanleiding van vragen van een inschrijver of om andere redenen informatie over de uit te voeren overeenkomst dan wel andere informatie die van belang kan zijn voor de prijsbepaling door de inschrijver, aan een inschrijver wordt verstrekt, wordt deze informatie tevens onverwijld schriftelijk medegedeeld aan de overige inschrijvers voor zover deze bekend zijn, met dien verstande dat informatie van commerciële aard inzake de aanvaardbaarheid van variantoplossingen niet aan de andere inschrijvers wordt verstrekt. De opdrachtgever gaat alleen in op vragen of verzoeken om toelichting die hij ten minste 30 dagen vóór de uiterste termijn voor de indiening van inschrijvingen ontvangt.
Artikel 18. Wijzigingen in het aanbestedingsdossier
Indien de opdrachtgever tijdens de periode voor de inschrijvingen een wijziging aanbrengt in het aanbestedingsdossier, worden alle gegadigde inschrijvers die in het bezit zijn gesteld van de inschrijvingsdocumenten, hiervan onmiddellijk schriftelijk in kennis gesteld, en tegelijk ook van een eventuele verlenging van de periode voor de inschrijvingen die de opdrachtgever noodzakelijk kan achten om de inschrijvers in staat te stellen met deze wijziging rekening te houden.
Instructies voor de inschrijvers
Artikel 19. Taal
De inschrijving, de tot de overeenkomst behorende stukken alsmede alle hierop betrekking hebbende correspondentie en documenten worden gesteld in de taal die in de instructies voor de inschrijvers is voorgeschreven.
Artikel 20. Inhoud van de inschrijving
20.1
De door de inschrijver op te stellen en in te dienen inschrijving dient, overeenkomstig de voorwaarden van het aanbestedingsdossier, onderstaande stukken te bevatten:
- a)
het ingevulde inschrijvingsbiljet en het aanhangsel daarbij;
- b)
de inschrijvingsgarantie;
- c)
de specificatie van het totaalbedrag in geval van overeenkomsten op basis van een totaalbedrag, of de staat van eenheidsprijzen en/of het becijferde bestek in geval van overeenkomsten op basis van eenheidsprijzen;
- d)
lijsten met aanvullende informatie;
- e)
documenten waaruit de in artikel 4 bedoelde hoedanigheid en bekwaamheid van de inschrijver blijkt, behalve bij niet-openbare aanbesteding met voorafgaande selectie;
- f)
toegestane variantontwerpen alsmede andere elementen die dienen te worden overgelegd overeenkomstig de in het aanbestedingsdossier vermelde instructies voor de inschrijvers;
- g)
alle inlichtingen die nodig zijn ter beoordeling van de inschrijvingen;
- h)
wanneer in de instructies voor de inschrijvers wordt bepaald dat nazorg dient te worden verleend, een nota betreffende de voorzieningen die de inschrijver moet treffen om aan deze verplichtingen te voldoen;
- i)
in voorkomend geval, een opgave van de aanvullende waarborgen die de inschrijver voorstelt betreffende onder andere de uitvoeringstermijn en de omvang van het werk;
- j)
alle informatie over voorgenomen onderaannemingen; en
- k)
de inschrijvingssom en de wijze en valuta van betaling.
20.2
Nazorg wordt verlangd voor overeenkomsten voor leveringen, tenzij de aard van de leveringen deze nazorg niet wettigt. Indien de opdrachtgever nazorg verlangt:
- a)
worden in de bijzondere voorwaarden de voorwaarden en voorschriften en de duur van deze nazorg vermeld;
- b)
richt de gekozen inschrijver, tenzij de aard van de leveringen of de voorwaarden ter zake zulks niet rechtvaardigen, in de Staat van de opdrachtgever de vereiste dienst voor nazorg op.
Artikel 21. Percelen
21.1
Bij het onderzoek van de wijze waarop een project moet worden uitgevoerd, wordt rekening gehouden met de economische en technische voordelen van verdeling van het project in zo groot mogelijke homogene percelen.
21.2
Indien een project in percelen is verdeeld, wordt in de instructies voor de inschrijvers vermeld:
- a)
het aantal percelen;
- b)
aard, plaats en omvang van elk perceel; en
- c)
eventueel het minimum- en maximumaantal percelen waarop een inschrijver kan inschrijven.
21.3
De procedure voor de indiening van een inschrijving is als volgt:
- a)
een inschrijver kan voor elk afzonderlijk perceel inschrijven;
- b)
behalve indien in de instructies voor de inschrijvers anders is voorgeschreven, kan de inschrijver in zijn inschrijving de totale korting vermelden die hij toestaat indien bepaalde of alle percelen waarvoor hij per perceel heeft ingeschreven, worden samengevoegd;
- c)
behalve indien in de instructies voor de inschrijvers is vermeld dat de percelen die aan een zelfde inschrijver worden gegund, één opdracht vormen, wordt voor ieder van de percelen een aparte overeenkomst gesloten;
- d)
indien percelen aan verschillende inschrijvers worden gegund, kan in het aanbestedingsdossier of de instructies voor de inschrijvers worden voorgeschreven dat de inschrijver voor een bepaald perceel de uitvoering van alle percelen dient te coördineren.
Artikel 22. Samenwerking met derden
22.1
Ten einde de ACS-Staten beter in staat te stellen hun technische bekwaamheden te ontwikkelen en de vakkennis van hun adviseurs te verbeteren, worden partnerschapsakkoorden gestimuleerd tussen adviesbureaus, raadgevende ingenieurs, deskundigen en instellingen van de EEG en die van de ACS-Staten. Met het oog hierop stellen de Commissie en de ACS-Staten alles in het werk om
- a)
door middel van tijdelijke samenwerkingsverbanden onderaanneming te bevorderen alsmede het gebruik van uit de ACS-Staten afkomstige deskundigen in teams die werken voor adviesbureaus, raadgevende ingenieurs of instituten in de EEG;
- b)
inschrijvers in het aanbestedingsdossier op de hoogte te stellen van de selectiecriteria en preferenties in deze algemene voorschriften, met name die welke betrekking hebben op het bevorderen van het gebruik van menselijke hulpbronnen uit de ACS-Staten.
22.2
De opdrachtgever kan de gegadigden in de uitnodiging tot inschrijving of tijdens de onderhandelingen over een overeenkomst de medewerking voorstellen van andere firma's of van nationale deskundigen en adviseurs die in onderlinge overeenstemming zijn aangewezen. Deze samenwerking kan geschieden in de vorm van een gemeenschappelijke onderneming, van onderaanneming of van praktijkopleiding van stagiairs.
22.3
Wanneer de samenwerking geschiedt in de vorm van:
- a)
een gemeenschappelijke onderneming, dan is artikel 4.3, onder b), van toepassing;
- b)
onderaanneming, dan is artikel 4.3, onder f), van toepassing;
- c)
praktijkopleiding van stagiairs, dan moeten de door de opdrachtgever voorgedragen stagiairs de basisbekwaamheden bezitten die verenigbaar zijn met de daadwerkelijke medewerking, in het kader van de praktijkopleiding, aan de uitvoering van de overeenkomst. Het maximumaantal stagiairs wordt vastgesteld in de bijzondere voorwaarden. Bij de berekening van de vergoeding of in de inschrijvingssom wordt rekening gehouden met alle kosten die de inschrijver moet dragen als gevolg van het verstrekken van een praktijkopleiding aan stagiairs. De praktijkopleiding van stagiairs beperkt in geen geval de verplichtingen van de gekozen inschrijver met wie de overeenkomst is gesloten en leidt evenmin tot enige aansprakelijkheid van de opdrachtgever of van de directie.
22.4
De betrokken partijen verbinden zich ertoe onderling samen te werken en stellen bij overeenkomst de procedure vast voor een dergelijke samenwerking en inzonderheid de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheden.
Artikel 23. Onafhankelijkheid van de inschrijvers
23.1
Bij overeenkomsten voor diensten brengt de inschrijver, indien hij een juridische betrekking heeft aangeknoopt met natuurlijke of rechtspersonen die zouden kunnen meewerken aan de uitvoering van werken of aan leveringen waarvan de omschrijving of de voorbereiding het onderwerp vormt van de diensten, of indien hij anderszins met hen bijzondere betrekkingen onderhoudt die zijn onafhankelijkheid kunnen aantasten, de opdrachtgever daarvan op de hoogte, hetzij in zijn inschrijving, hetzij bij de onderhandelingen over de sluiting van de overeenkomst of zodra dergelijke omstandigheden zich vóór de gunning van de opdracht voordoen.
23.2
Indien desondanks met de betrokken inschrijver een overeenkomst wordt gesloten, behoudt de opdrachtgever zich het recht voor de betrokken natuurlijke of rechtspersonen uit te sluiten van iedere medewerking aan de uitvoering van de werken of leveringen.
Artikel 24. Prijsopgave in de inschrijving
24.1
De inschrijver verstrekt de in het aanbestedingsdossier voor de prijsopgave vereiste informatie, maakt de nodige berekeningen, ondertekent het inschrijvingsbiljet en hecht dit aan zijn inschrijving.
24.2
Het totaalbedrag van de inschrijving wordt in cijfers en voluit in letters geschreven. Indien er verschil is tussen de in cijfers en de in letters opgeschreven prijs, geldt de prijsopgave in letters. Indien de instructies voor de inschrijvers zulks voorschrijven, worden ook de volgende bedragen in cijfers en voluit in letters geschreven:
- a)
de specificatie van het totaalbedrag, in geval van overeenkomsten op basis van een totaalbedrag;
- b)
de eenheidsprijzen voor iedere post in het becijferde bestek en/of de staat van eenheidsprijzen, in geval van overeenkomsten op basis van eenheidsprijzen;
- c)
in geval van een gemengde overeenkomst de specificatie van het gedeelte tegen een totaalbedrag alsmede in het becijferde bestek en/of de staat van de prijzen, voor het gedeelte tegen eenheidsprijzen.
24.3
De prijzen moeten overeenkomen met de waarde van elk van de posten in verhouding tot het totaalbedrag van de inschrijving. Zij mogen geen aanleiding kunnen geven tot distorsie van de vergelijking der inschrijvingen, noch tot termijnbetalingen die niet in verhouding staan tot de waarde van het uitgevoerde werk.
24.4
Inschrijvingen worden uitgedrukt in de nationale valuta van de Staat van de opdrachtgever. De inschrijver kan voorts het equivalent van zijn inschrijvingsprijs aangeven in ecu of in de valuta van het land waar hij zijn statutaire zetel heeft. De wisselkoers is de koers die geldt 30 dagen vóór de uiterste datum die voor de indiening van de inschrijvingen is vastgesteld.
24.5
Een inschrijver kan in zijn inschrijving verzoeken dat een gerechtvaardigd gedeelte, uitgedrukt in procenten van de inschrijvingsprijs, rechtstreeks in een vreemde valuta aan hem wordt betaald. De vereiste rechtvaardiging wordt beoordeeld in het licht van de verifieerbare feiten wat betreft de daadwerkelijke oorsprong van de uit te voeren werken, leveringen of diensten en de uitgaven die daarmee gemoeid zijn.
24.6
In de door de inschrijver ingediende prijs wordt rekening gehouden met de belastingregelingen volgens de ACS-EEG-Overeenkomst.
Artikel 25. Geldigheidstermijn
25.1
Inschrijvers blijven door hun inschrijvingen gebonden gedurende de overeenkomstig artikel 13 door de opdrachtgever voorgeschreven termijn. ledere inschrijving die voor een kortere termijn geldt, kan door de opdrachtgever worden verworpen. De door de opdrachtgever vastgestelde termijn is voldoende lang voor een beoordeling en vergelijking van de inschrijvingen, alsmede voor het verkrijgen van alle nodige instemmingen en goedkeuringen en voor de kennisgeving van de gunning van de overeenkomst. De voorgeschreven geldigheidstermijn mag normaal niet langer zijn dan 120 dagen vanaf de uiterste datum die voor de indiening van de inschrijvingen is vastgesteld, doch kan variëren op grond van de aard en gecompliceerdheid van de overeenkomst.
25.2
In buitengewone omstandigheden kan de opdrachtgever, vóór het verstrijken van de oorspronkelijke geldigheidstermijn van de inschrijvingen, de inschrijver verzoeken om een nader genoemde verlenging van de geldigheidstermijn. Aan inschrijvers die dit verzoek inwilligen, zal niet worden gevraagd noch worden toegestaan hun inschrijving te wijzigen; wel zal hun worden verzocht de geldigheidstermijn van hun inschrijvingsgarantie dienovereenkomstig te verlengen. Artikel 26 betreffende vrijgeving en verbeurdverklaring van de inschrijvingsgarantie blijven van toepassing gedurende de verlengde geldigheidstermijn van de inschrijving.
25.3
De gekozen inschrijver blijft door zijn inschrijving gebonden gedurende een periode van 60 dagen na ontvangst van de kennisgeving dat hij is uitgekozen.
Artikel 26. Inschrijvingsgarantie
26.1
Tenzij in de instructies voor de inschrijvers anders is bepaald, waarborgen de inschrijvers voor overeenkomsten voor werken en leveringen de ernst van hun aanbiedingen door het stellen van een garantie. In het aanbestedingsdossier wordt het bedrag van deze garantie vermeld, dat ten minste 1 % van het bedrag van de overeenkomst bedraagt, doch in geen geval 2 % overschrijdt.
26.2
De inschrijvingsgarantie wordt verstrekt in de vorm van een bankgarantie, een bankwissel, een gewaarmerkte cheque, een borgtocht van een verzekerings- of borgtochtmaatschappij, een onherroepelijk accreditief, dan wel een deposito in gereed geld bij de opdrachtgever. Indien de inschrijvingsgarantie in de vorm van een bankgarantie, een bankwissel, een gewaarmerkte cheque of een borgtocht moet worden gegeven, geschiedt dit door een bank of een verzekerings- of borgtochtmaatschappij die goedgekeurd is door de opdrachtgever en in een ACS-Staat of een Lid-Staat is gevestigd. De bankgarantie of borgtocht is strikt in overeenstemming met het formulier voor de inschrijvingsgarantie in het aanbestedingsdossier of, in geval van onderhandse overeenkomsten, in de bijzondere voorwaarden. Ongeacht de vorm van de garantie, is deze autonoom en betaalbaar op eerste verzoek en geldig tot ten minste 60 dagen na de geldigheidstermijn van de inschrijving.
26.3
Inschrijvingen die niet vergezeld gaan van een aanvaardbare inschrijvingsgarantie, kunnen door de opdrachtgever worden verworpen.
26.4
De inschrijvingsgaranties van niet gekozen inschrijvers worden vrijgegeven uiterlijk 60 dagen na het verstrijken van de geldigheidstermijn van de inschrijving, eventueel verlengd overeenkomstig artikel 25.2, of, indien dat eerder is, bij de gunning van de overeenkomst.
26.5
De inschrijvingsgarantie van de gekozen inschrijver wordt vrijgegeven wanneer de inschrijver de overeenkomst heeft ondertekend en de vereiste uitvoeringsgarantie heeft gesteld, tot genoegen van de opdrachtgever.
26.6
De inschrijvingsgarantie kan zonder kennisgeving worden ingeroepen:
- a)
indien een inschrijver zijn inschrijving gedurende de geldigheidsduur van zijn inschrijving intrekt;
- b)
indien de gekozen inschrijver nalaat binnen de voorgeschreven termijn de overeenkomst te ondertekenen of de vereiste uitvoeringsgarantie te stellen.
Artikel 27. Variantontwerpen
27.1
Behoudens andersluidende bepalingen in de instructies voor de inschrijvers mogen inschrijvers een inschrijving voor variantontwerp indienen. In de instructies voor de inschrijving worden beperkingen, ontwerpcriteria en andere eisen gespecificeerd die aan een variantontwerp worden gesteld. Behoudens andersluidende bepalingen in de instructies voor de inschrijvers, mag een op een variantontwerp gebaseerde inschrijving alleen worden ingediend indien ook een inschrijving conform het ontwerp van de opdrachtgever wordt ingediend.
27.2
Variantontwerpen mogen niet afwijken van de eisen van deze algemene voorschriften. De inschrijvingen voor het door de opdrachtgever voorgestelde ontwerp en die voor de variantontwerpen worden samen beoordeeld.
27.3
In de instructies voor de inschrijvers moet worden bepaald of de inschrijver die een variantontwerp indient, aansprakelijk zal zijn voor het ontwerp van de variant; is dat het geval dan worden daarin de procedures voor controle, herziening en goedkeuring nader aangegeven.
27.4
De indiening van ieder variantontwerp omvat:
- a)
een speciale inschrijving voor het variantontwerp;
- b)
de uiteenzetting van het voordeel van het variantontwerp boven het ontwerp van de opdrachtgever, met inbegrip van een kwantificeerbare rechtvaardiging van enig economisch voordeel;
- c)
een ontwerp van de wijzigingen in de technische bepalingen van de bijzondere voorwaarden die noodzakelijk zijn in verband met het variantontwerp;
- d)
de tekeningen en specificaties die worden gevraagd in het ontwerp van de opdrachtgever en die in het variantontwerp niet afwijken;
- e)
de tekeningen en specificaties die in het variantontwerp afwijken;
- f)
een technische toelichting op de conceptie van het variantontwerp alsmede, eventueel, tekeningen en berekeningen;
- g)
bij overeenkomsten op basis van een totaalbedrag, een specificatie van de totale prijs zoals gewijzigd door het variantontwerp;
- h)
bij overeenkomsten op basis van eenheidsprijzen, een becijferd bestek en/of een staat van prijzen, zoals gewijzigd door het variantontwerp.
Artikel 28. Verkenning vóór inschrijving
28.1
De inschrijver wordt aangeraden de plaats waar de overeenkomst moet worden uitgevoerd en de omgeving daarvan te verkennen en te inspecteren en zelf, op eigen verantwoordelijkheid, alle informatie te verzamelen die nodig kan zijn om de inschrijving voor te bereiden en een overeenkomst te sluiten. De kosten van deze verkenning van de plaats van uitvoering van de overeenkomst zijn voor rekening van de inschrijver.
28.2
De inschrijver en zijn personeel of gemachtigden krijgen van de opdrachtgever voor zover mogelijk toegang tot de plaats van uitvoering van de overeenkomst voor bovenbedoelde inspectie, mits de inschrijver, zijn personeel of zijn gemachtigden de opdrachtgever en diens personeel of vertegenwoordigers ontheffen van en schadeloosstellen voor iedere aansprakelijkheid ter zake. Dientengevolge is de inschrijver aansprakelijk voor verwondingen (al dan niet met dodelijke afloop), verlies of beschadiging die niet zouden zijn ontstaan indien de betrokken toegang niet was verkregen.
28.3
Onverminderd de immigratiewetten en -voorschriften van de Staat van de opdrachtgever verleent de betrokken ACS-Staat een inreisvergunning voor personen die het bewijs leveren dat zij overeenkomstig artikel 4 in aanmerking komen voor deelneming aan een aanbesteding, of voor hun gemachtigden, opdat zij de nodige bezoeken ter voorbereiding van hun inschrijving kunnen brengen. Deze vergunning verloopt op de dag volgende op de einddatum van de geldigheidstermijn van de inschrijvingen.
Artikel 29. Ondertekening van inschrijvingen
29.1
De inschrijving wordt ondertekend door de inschrijver of zijn naar behoren gemachtigde vertegenwoordiger, overeenkomstig de instructies voor de inschrijvers. Zij wordt opgemaakt in één origineel exemplaar dat de vermelding ‘origineel’ draagt. In de instructies voor de inschrijvers wordt bepaald hoeveel afschriften de inschrijver moet verstrekken. Deze afschriften worden op dezelfde wijze ondertekend als het origineel en dragen de vermelding ‘afschrift’.
29.2
Een door een gemachtigde ingediende inschrijving vermeldt de lastgever namens wie wordt gehandeld. Iedere gemachtigde kan slechts één inschrijver vertegenwoordigen. De gemachtigden voegen bij de inschrijving hetzij alleen de overeenkomst hetzij de authentieke of onderhandse akte, waarbij zij worden gemachtigd namens de inschrijvers te handelen. Een onder een onderhandse akte gestelde handtekening wordt voor eensluidend gewaarmerkt volgens de nationale wetgeving van de Staat van de lastgever.
29.3
Wanneer de inschrijver een gemeenschappelijke onderneming of een consortium van twee of meer personen is, mag er maar één inschrijving voor één overeenkomst worden ingediend, ondertekent elk van deze personen de inschrijving en zijn al deze personen gezamenlijk en hoofdelijk gebonden door de inschrijving en de eventueel daaruit voortvloeiende overeenkomst overeenkomstig de wet van de Staat van de opdrachtgever, en belasten zij een van hen met de leiding met de bevoegdheid om de gemeenschappelijke onderneming of het consortium te binden. Samenstelling of structuur van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium worden niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever gewijzigd.
29.4
De vertegenwoordiger van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium mag de inschrijving alleen ondertekenen indien hij hiertoe door de leden van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium uitdrukkelijk schriftelijk is gemachtigd en de overeenkomst of de authentieke of onderhandse akte, bij welke de volmacht is verleend, bij de inschrijving is gevoegd. Alle handtekeningen onder een machtiging moeten voor eensluidend worden gewaarmerkt volgens de nationale wetten en voorschriften van elk van de partijen bij de gemeenschappelijke onderneming of het consortium, evenals de volmachten waarin schriftelijk wordt bepaald dat de ondertekenaars van de inschrijving gemachtigd zijn namens de leden van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium verbintenissen aan te gaan. Elk van de leden van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium moet de door artikel 4 vereiste bewijsstukken overleggen, alsof hij zelf de inschrijver was.
29.5
In de volledige inschrijving komen geen veranderingen, tussenvoegingen of doorhalingen voor, behoudens om haar in overeenstemming te brengen met instructies van de opdrachtgever of om vergissingen van de inschrijver te corrigeren. De veranderingen en correcties worden geparafeerd door de persoon of personen die de inschrijving ondertekenen.
29.6
Behoudens in het geval van percelen overeenkomstig artikel 21 en een variantontwerp overeenkomstig artikel 27, mag er slechts één inschrijving door iedere inschrijver worden ingediend. Inschrijvers mogen in generlei hoedanigheid deelnemen in de inschrijving van een ander voor dezelfde overeenkomst.
Indiening van inschrijvingen
Artikel 30. Termijn voor de indiening
30.1
De inschrijvingen moeten door de opdrachtgever worden ontvangen op het adres en vóór de datum en het uur als bepaald overeenkomstig artikel 13. Bij de bepaling van deze datum moet de opdrachtgever er zorg voor dragen dat voldoende tijd beschikbaar wordt gesteld, rekening houdend met de aard, de omvang, de gecompliceerdheid en de plaats van het voorgenomen project en andere relevante factoren. Deze periode bedraagt echter niet minder dan 90 dagen voor een open aanbesteding.
30.2
De opdrachtgever kan de in artikel 30.1 bedoelde termijn voor de indiening van de inschrijvingen naar eigen goeddunken verlengen door het aanbestedingsdossier overeenkomstig artikel 18 te wijzigen; in dat geval geldt de verlengde termijn voor alle vorige rechten en verplichtingen van de opdrachtgever en de inschrijvers waarvoor de oorspronkelijke termijn gold. Indien een inschrijver zijn recht van intrekking uitoefent nadat hij van deze verlenging in kennis is gesteld, wordt zijn inschrijving aan hem teruggezonden en wordt zijn inschrijvingsgarantie vrijgegeven na de openbare opening van de inschrijvingen.
30.3
Iedere inschrijving die door de opdrachtgever wordt ontvangen na de overeenkomstig de artikelen 13.4, onder g), en 18 door de opdrachtgever voorgeschreven uiterste datum voor ontvangst van inschrijvingen, wordt afgewezen en na de openbare opening van de inschrijvingen teruggezonden aan de inschrijver.
Artikel 31. Verzegelen en kenmerken van de enveloppen
31.1
De inschrijvingen, de in de instructies voor de inschrijvers voorgeschreven bijlagen, alsmede de in artikel 4 bedoelde bewijsstukken worden gesloten in een verzegelde niet-identificeerbare enveloppe waarop uitsluitend zijn vermeld:
- a)
het adres dat in het bericht van aanbesteding of de uitnodiging tot inschrijving is opgegeven voor de indiening van inschrijvingen;
- b)
een verwijzing naar het bericht van aanbesteding waarop met de inschrijving wordt ingegaan;
- c)
indien van toepassing, de nummers van de percelen waarop wordt ingeschreven; en
- d)
het opschrift ‘niet openen vóór de zitting voor de opening van de inschrijvingen’, gesteld in de taal van het aanbestedingsdossier.
31.2
Voor elk geval wordt in de instructies voor de inschrijvers bepaald of de documenten betreffende het prijsvoorstel en het technische voorstel te zamen in één enveloppe moeten worden gesloten, dan wel in afzonderlijke enveloppen. In het laatste geval wordt het prijsvoorstel, in een afzonderlijke, identificeerbare enveloppe gesloten; deze wordt voorzien van de vermelding ‘inschrijvingssom’, verzegeld en te zamen met het technische voorstel in de in artikel 31.1 bedoelde enveloppe gesloten.
Artikel 32. Intrekking en wijziging
32.1
Een inschrijver mag zijn inschrijving vóór de uiterste datum voor indiening, bedoeld in artikel 30.3, wijzigen of intrekken, mits de opdrachtgever vóór de voor de indiening van deze inschrijving voorgeschreven uiterste datum een schriftelijke kennisgeving van de wijziging of intrekking heeft ontvangen.
32.2
De kennisgeving van wijziging of intrekking door de inschrijver wordt opgesteld, verzegeld, gekenmerkt en verzonden overeenkomstig artikel 31. Een kennisgeving van intrekking kan ook persoonlijk worden afgegeven dan wel verzonden per telex, telegraaf of telefax, doch moet dan wel bevestigd worden door een ondertekend afschrift ter bevestiging, dat niet na de uiterste datum voor de indiening van de inschrijvingen op de post mag zijn afgestempeld. Intrekking geschiedt zonder enig voorbehoud en maakt een einde aan iedere verdere deelneming aan de inschrijvingsprocedure.
32.3
Behoudens overeenkomstig artikel 34.1 mag een inschrijving niet worden gewijzigd na de uiterste datum, bedoeld in artikel 30:3.
32.4
In de periode tussen de uiterste datum, bedoeld in artikel 30.3, en het verstrijken van de geldigheidstermijn van de inschrijvingen mogen geen inschrijvingen worden ingetrokken. Intrekking in die periode kan leiden tot verbeurdverklaring van de inschrijvingsgarantie.
Onderzoek van de inschrijvingen
Artikel 33. Opening van de inschrijvingen
33.1
Bij ontvangst worden de inschrijvingen in volgorde van aankomst geregistreerd in een speciaal register. Het registratienummer, alsmede de datum en het uur van aankomst worden op de binnengekomen enveloppen vermeld. Deze enveloppen moeten verzegeld blijven en zorgvuldig bewaard worden tot zij onder de in artikel 33.2 en 33.3 gestelde voorwaarden worden geopend.
33.2
Bij een in het openbaar plaatsvindende opening van de inschrijvingen worden de namen van de inschrijvers, de inschrijvingssommen, de schriftelijke kennisgevingen van wijziging en intrekking, het stellen van de vereiste inschrijvingsgarantie en eventuele andere bijzonderheden die door de opdrachtgever noodzakelijk worden geacht, medegedeeld. Bij een systeem van dubbele enveloppe als bedoeld in artikel 31.2 wordt tevens medegedeeld dat geen prijsenveloppen zijn geopend.
33.3
De inschrijvingen worden geopend en onderzocht overeenkomstig de regels van de betrokken ACS-Staten en van de ACS-EEG-Overeenkomst ten einde na te gaan of de inschrijvingen volledig zijn, of de vereiste inschrijvingsgarantie is gesteld, of de documenten naar behoren zijn ondertekend en of de inschrijvingen in het algemeen in orde zijn.
33.4
Enveloppen met de vermelding ‘inschrijvingssom’ overeenkomstig artikel 31 worden niet geopend voordat de beoordeling van de inschrijvingen uitgezonderd de prijzen is voltooid.
33.5
Slechts de inschrijvingen in die enveloppen die niet na de uiterste datum, bedoeld in artikel 30.3, zijn ontvangen, worden bij de beoordeling in aanmerking genomen.
33.6
De opdrachtgever stelt ten eigen behoeve een proces-verbaal op van de opening van de inschrijvingen, met opgave van de ten overstaan van de aanwezigen openbaar gemaakte gegevens overeenkomtig[lees: overeenkomstig] artikel 33.2.
33.7
Na de openbare opening van de inschrijvingen mogen geen gegevens betreffende het onderzoek, de adstructie, de beoordeling en de vergelijking van inschrijvingen en aanbevelingen inzake de gunning openbaar worden gemaakt aan inschrijvers of anderen die niet officieel bij de zaak betrokken zijn.
33.8
Pogingen van een inschrijver om de opdrachtgever te beïnvloeden bij het onderzoek, de adstructie, de beoordeling en de vergelijking van inschrijvingen en bij beslissingen inzake de gunning hebben afwijzing van zijn inschrijving ten gevolge.
33.9
De gemachtigde is aanwezig bij het openen van inschrijvingen en ontvangt een afschrift van elke inschrijving.
Artikel 34. Beoordeling van de inschrijvingen
34.1
Ten einde het onderzoek, de beoordeling en de vergelijking van de inschrijvingen te vergemakkelijken kan de opdrachtgever elke inschrijver persoonlijk benaderen voor de adstructie van zijn inschrijving, met inbegrip van specificaties van eenheidsprijzen. Het daartoe strekkende verzoek en de reactie daarop geschieden schriftelijk en worden medegedeeld op één van de in artikel 12 genoemde wijzen, maar er mag geen wijziging van de prijs of inhoud van de inschrijving worden gevraagd, aangeboden of toegestaan tenzij ter correctie van rekenkundige vergissingen die de opdrachtgever bij de beoordeling van de inschrijvingen overeenkomstig artikel 34.7 heeft ontdekt.
34.2
Alvorens tot de gedetailleerde beoordeling van de inschrijving over te gaan, controleert de opdrachtgever of iedere inschrijving in wezen ontvankelijk is op grond van de eisen van het aanbestedingsdossier.
34.3
In de zin van artikel 34.2 is een ontvankelijke inschrijving een inschrijving die voldoet aan alle bepalingen, voorwaarden en specificaties van het aanbestedingsdossier zonder essentiële afwijking of essentieel voorbehoud. Onder essentiële afwijking of essentieel voorbehoud wordt verstaan al hetgeen de strekking, kwaliteit of uitvoering van de overeenkomst wezenlijk aantast, of wezenlijk onverenigbaar is met het aanbestedingsdossier of de rechten van de opdrachtgever dan wel de verplichtingen van de inschrijver krachtens de overeenkomst wezenlijk beperkt, waarbij de concurrentiepositie van andere inschrijvers die ontvankelijke inschrijvingen indienen, onbillijk zou worden aangetast.
34.4
Indien een inschrijving niet ontvankelijk is op grond van de eisen van het aanbestedingsdossier, wordt zij door de opdrachtgever afgewezen en mag zij niet alsnog na correctie of intrekking van de afwijking of het voorbehoud, ontvankelijk worden verklaard.
34.5
Van als ontvankelijk aangemerkte inschrijvingen wordt vervolgens nagegaan of zij vanuit technisch oogpunt conform het aanbestedingsdossier en artikel 36 zijn, waarna zij op grond van hun technische kwaliteiten worden gerangschikt. In de bijzondere voorwaarden worden, indien nodig, de criteria voor deze technische beoordeling uitvoerig gespecificeerd.
34.6
Na de volledige technische beoordeling worden de inschrijvingen die op grond van artikel 34.5 technisch ontvankelijk zijn, financieel beoordeeld. Inschrijvingen worden vergeleken in de nationale valuta.
34.7
Als ontvankelijk aangemerkte inschrijvingen worden door de opdrachtgever geverifieerd op calculatie- en telfouten. De fouten worden door de opdrachtgever als volgt gecorrigeerd:
- a)
bij discrepantie tussen zowel in cijfers als voluit geschreven bedragen gelden de voluit geschreven bedragen, en
- b)
behalve bij overeenkomsten op basis van een totaalbedrag geldt bij discrepantie tussen een eenheidsprijs en het produkt van die eenheidsprijs en de hoeveelheid, de opgegeven eenheidsprijs, tenzij volgens de opdrachtgever de eenheidsprijs kennelijk fout is, in welk geval het opgegeven produkt geldt en de eenheidsprijs door de opdrachtgever wordt gecorrigeerd.
34.8
Het in de inschrijving vermelde, zo nodig overeenkomstig artikel 34.7 door de opdrachtgever gecorrigeerde bedrag wordt als bindend voor de inschrijver beschouwd. Indien de inschrijver de gecorrigeerde inschrijvingssom niet aanvaardt, wordt zijn inschrijving afgewezen.
34.9
Nadat de inschrijvingen geheel in overeenstemming met artikel 34 zijn beoordeeld, worden de ontvankelijke inschrijvingen ingedeeld in inschrijvingen van inschrijvers die krachtens artikel 9 voor preferentie in aanmerking komen en inschrijvingen van andere inschrijvers. Uitsluitend voor de nadere beoordeling en vergelijking van de inschrijvingen worden de inschrijvingssommen, waar nodig gecorrigeerd, van de niet voor een preferentie in aanmerking komende inschrijvers verhoogd met het percentage van de preferentiemarge. Nadere bijzonderheden inzake de procedures voor de toepassing van de preferentiemargebepalingen van artikel 9 worden door de opdrachtgever vastgesteld in het aanbestedingsdossier.
34.10
Het verloop van de beoordelingsprocedure wordt neergelegd in een naar behoren ondertekend proces-verbaal dat niet openbaar wordt gemaakt noch ter kennis van de inschrijvers wordt gebracht. Een afschrift van dit proces-verbaal wordt aan de Commissie toegezonden.
Artikel 35. Annulering van een aanbestedingsprocedure
35.1
De opdrachtgever kan vóór de gunning van de opdracht, zonder ten aanzien van de inschrijvers aansprakelijk te zijn en onverminderd de fase die is bereikt in de procedure die tot het sluiten van de overeenkomst leidt:
- a)
hetzij de aanbestedingsprocedure annuleren overeenkomstig artikel 35.2, hetzij gelasten dat de procedure opnieuw, zo nodig op een andere wijze, wordt begonnen; of
- b)
indien het project is verdeeld in percelen, daar slechts bepaalde van gunnen en eventueel beslissen dat voor de overige percelen een of meer nieuwe inschrijvingen, zo nodig op een andere wijze, zullen plaatsvinden.
35.2
Een aanbestedingsprocedure kan in de volgende gevallen door de opdrachtgever worden geannuleerd:
- a)
geen enkele inschrijving is ontvankelijk op grond van het aanbestedingsdossier;
- b)
geen enkele inschrijving beantwoordt aan de in artikel 36 bedoelde gunningscriteria;
- c)
de economische of technische gegevens van het project zijn gewijzigd;
- d)
buitengewone omstandigheden maken de normale uitvoering van de overeenkomst onmogelijk;
- e)
alle ontvangen inschrijvingen overschrijden de voor de overeenkomst uitgetrokken financiële middelen;
- f)
de ingekomen inschrijvingen bevatten ernstige onregelmatigheden resulterend in belemmering van de normale werking van de markt;
- g)
er is geen mededinging geweest.
35.3
Indien een aanbestedingsprocedure wordt geannuleerd, betekent de opdrachtgever zijn beslissing aan de nog door hun inschrijving gebonden inschrijvers. Deze inschrijvers kunnen geen aanspraak maken op enige vergoeding; zij hebben recht op onmiddellijke vrijgeving van de inschrijvingsgaranties.
35.4
Indien de annulering van de aanbestedingsprocedure te wijten is aan omstandigheden waarbij de inschrijvingen niet behoeven te worden geopend, worden de ongeopende en verzegelde enveloppen met, in voorkomend geval, de prijsvoorstellen en, in ieder geval, de andere inschrijvingselementen op kosten van de inschrijvers aan hen geretourneerd.
Gunning van de opdracht
Artikel 36. Keuze
36.1
De opdrachtgever gunt de opdracht aan de inschrijver:
- a)
wiens inschrijving op grond van het aanbestedingsdossier ontvankelijk is bevonden; en
- b)
wiens inschrijving, in het geval van overeenkomsten voor werken of leveringen, het voordeligst is bevonden op grond van onder andere:
- i)
de prijs, de exploitatie- en onderhoudskosten;
- ii)
de kwalificaties van de inschrijvers en de door hen geboden garanties, alsook de technische kwaliteiten van de inschrijving, met inbegrip van het aanbod van de nazorg in de ACS-Staat;
- iii)
de aard van de voorwaarden en de termijnen voor de uitvoering van de overeenkomsten en de aanpassing aan plaatselijke omstandigheden;
- c)
met, in het geval van overeenkomsten voor diensten, de voordeligste inschrijving waarbij onder andere rekening wordt gehouden met de prijs, de technische waarde van de inschrijving, de voor het verrichten van de diensten voorgestelde organisatie en methoden, alsmede de bekwaamheid, onafhankelijkheid en beschikbaarheid van het voorgestelde personeel.
36.2
Indien twee inschrijvingen op grond van bovengenoemde criteria gelijkwaardig worden bevonden, wordt de voorkeur gegeven aan:
- a)
de inschrijver uit een ACS-Staat; of
- b)
bij ontbreken van een dergelijke inschrijving, aan de inschrijver die:
- i)
het optimale gebruik van het materiële en menselijke potentieel van de ACS-Staten mogelijk maakt; of
- ii)
de grootste onderaannemingsmogelijkheden biedt voor vennootschappen of natuurlijk personen uit de ACS-Staten; of
- iii)
een consortium is van natuurlijke personen en vennootschappen uit ACS- en EEG-Staten.
36.3
De opdrachtgever:
- a)
voltooit de beoordeling van de inschrijvingen binnen de geldigheidstermijn waarbij hij rekening houdt met de periode die nodig is voor de goedkeuring van de overeenkomsten;
- b)
deelt het resultaat van de beoordeling van de inschrijvingen en een voorstel voor de gunning van de opdracht mede aan de gemachtigde.
36.4
De gemachtigde:
- a)
verleent binnen 30 dagen zijn goedkeuring aan het voorstel van de opdrachtgever voor de gunning van de opdracht in het geval van alle:
- i)
onderhandse overeenkomsten;
- ii)
overeenkomsten voor diensten;
- iii)
overeenkomsten betreffende spoedhulp; en
- iv)
overeenkomsten via versnelde procedures, overeenkomsten voor werken ter waarde van minder dan 5 miljoen ecu en overeenkomsten voor leveringen ter waarde van minder dan 1 miljoen ecu;
- b)
verleent binnen 30 dagen zijn goedkeuring aan het voorstel van de opdrachtgever voor de gunning van de overeenkomsten die niet vallen onder artikel 36.4, onder a), in alle gevallen waarin aan de volgende voorwaarden is voldaan: de gekozen inschrijving is de laagste van de inschrijvingen die voldoen aan de eisen van het aanbestedingsdossier, voldoet aan de daarin vermelde selectiecriteria en overschrijdt niet het voor de overeenkomst uitgetrokken bedrag;
- c)
zendt, indien aan de voorwaarden van artikel 36.4, onder b), niet is voldaan, het voorstel voor de gunning van de overeenkomst door aan de Commissie die ter zake een besluit neemt binnen 60 dagen na de ontvangst door de gemachtigde. Indien de prijs van de gekozen inschrijving het voor de overeenkomst uitgetrokken bedrag overschrijdt, legt de Commissie, bij de goedkeuring van de gunning, tevens de noodzakelijke kredieten vast.
Artikel 37. Kennisgeving van de gunning
37.1
Vóór het verstrijken van de geldigheidstermijn van de inschrijving stelt de opdrachtgever de gekozen inschrijver schriftelijk ervan in kennis dat zijn inschrijving is gekozen.
37.2
Tenzij in het aanbestedingsdossier anders is bepaald, deelt bij overeenkomsten voor werken of leveringen de opdrachtgever, nadat de gekozen inschrijver overeenkomstig artikel 40 een uitvoeringsgarantie heeft gesteld, de andere inschrijvers onverwijld mee dat hun inschrijvingen niet gekozen zijn en retourneert hij hun inschrijvingsgaranties.
37.3
De opdrachtgever is niet gehouden de beweegredenen van zijn keuze bekend te maken of met de inschrijvers in overleg te treden of te corresponderen over de uitslag van de aanbesteding.
37.4
De uitslagen van openbare aanbestedingen worden bekendgemaakt in het Publikatieblad van de Eurpese[lees: Europese] Gemeenschappen en, afhankelijk van de gebruiken in de betrokken ACS-Staat, in het officiële publikatieblad van die Staat en/of andere passende informatiemiddelen.
Artikel 38. Opstelling van het gunningsdocument
38.1
Nadat de uitslag van de aanbesteding overeenkomstig artikel 37 is medegedeeld, stelt de opdrachtgever het gunningsdocument op voor ondertekening door de gekozen inschrijver. Dit document moet ten minste het volgende bevatten:
- a)
de opsomming van de stukken van de overeenkomst, met vermelding van de volgorde van belangrijkheid;
- b)
de overeengekomen toevoegingen aan en uitzonderingen op deze stukken;
- c)
de aannemingssom;
- d)
overeenkomstig artikel 34.7 door de opdrachtgever genomen beslissingen;
- e)
de naam van de directie en de vertegenwoordiger van de directie indien deze niet in de bijzondere voorwaarden zijn vermeld.
38.2
Het gunningsdocument wordt ter ondertekening aan de gekozen inschrijver voorgelegd.
Artikel 39. Ondertekening van de overeenkomst
39.1
Tenzij anders bepaald in het aanbestedingsdossier ondertekent de gekozen inschrijver de overeenkomst binnen 30 dagen na de ontvangst van het gunningsdocument. Na diens ondertekening wordt het gunningsdocument teruggezonden naar de opdrachtgever of diens gemachtigde vertegenwoordiger dan wel naar de bevoegde autoriteit van de ACS-Staat voor goedkeuring, indien nodig, en ondertekening.
39.2
Tenzij anders bepaald in het aanbestedingsdossier, ondertekent de opdrachtgever de overeenkomst niet voordat de uitvoeringsgarantie overeenkomstig artikel 40 is gesteld.
39.3
Door de ondertekening door de opdrachtgever wordt de overeenkomst bindend voor beide partijen; de gekozen inschrijver wordt van het feit van ondertekening op de hoogte gesteld.
39.4
Ongeacht artikel 39.1 tot en met 39.3 kan de opdrachtgever, afhankelijk van de aard van de overeenkomst, beslissen de overeenkomst te sluiten op basis van de gunningsbriefprocedure waarbij de kennisgeving van de opdrachtgunning inhoudt dat de overeenkomst is gesloten. In dat geval worden de in artikel 38.1 genoemde stukken aan de brief gehecht.
39.5
Indien de gekozen inschrijver afziet van de overeenkomst, kan de opdrachtgever diens inschrijvingsgarantie opvorderen. Bovendien kan hij dan hetzij de andere inschrijvers benaderen in de volgorde van rangschikking van hun inschrijvingen, hetzij een nieuwe aanbestedingsprocedure openen. Zo nodig kan een onderhandse overeenkomst worden gesloten.
Artikel 40. Uitvoeringsgarantie
40.1
Tenzij anders bepaald in het aanbestedingsdossier stelt de gekozen inschrijver voor een overeenkomst voor werken of leveringen binnen 30 dagen na ontvangst van de kennisgeving van de gunning door de opdrachtgever aan de opdrachtgever een uitvoeringsgarantie in de vorm die is gespecificeerd in de algemene voorwaarden.
40.2
Verzuim van de gekozen inschrijver om te voldoen aan artikel 40.1 vormt voldoende grond om de gunning te annuleren en de inschrijvingsgarantie verbeurd te verklaren; in dat geval kan de opdrachtgever overeenkomstig artikel 39.5 handelen.
Algemene en slotbepalingen
Artikel 41. Algemene en slotbepalingen
41.1
Alle documenten en voorstellen die door de opdrachtgever aan de Commissie of de gemachtigde worden voorgelegd voor instemming of goedkeuring overeenkomstig deze algemene voorschriften worden goedgekeurd of worden geacht te zijn goedgekeurd binnen de in deze algemene voorschriften vastgestelde termijnen, of binnen 30 dagen indien geen termijn wordt genoemd.
41.2
De onderhavige algemene voorschriften en de in artikel 1.2, onder a), bedoelde algemene voorwaarden, onder voorbehoud van de bepalingen van de ACS-EEG-Overeenkomst:
- a)
zijn van toepasing[lees: toepassing] op overeenkomsten gefinancierd uit de middelen van het Vijfde en het Zesde Europees Ontwikkelingsfonds beheerd door de Commissie;
- b)
kunnen ook worden toegepast, bij besluit van de ACS-EEG-Raad van Ministers, op overeenkomsten gefinancierd uit de middelen van de Europese Ontwikkelingsfondsen, na het Zevende Europees Ontwikkelingsfonds.
41.3
Aanvaarde schadeclaims wegens te late betalingen worden vergoed door de ACS-Staat en de Commissie, ieder uit zijn/haar eigen middelen, voor dat gedeelte van de vertraging waarvoor hij/zij aansprakelijk is.