Einde inhoudsopgave
Besluit nr. 3/90 tot vaststelling en toepassing van de algemene voorschriften, de algemene voorwaarden en de procedurevoorschriften voor bemiddeling en arbitrage inzake uit de door de Commissie beheerde middelen van het Europees Ontwikkelingsfonds gefinancierde overeenkomsten voor werken, leveringen en diensten
Bijlage IV Algemene voorwaarden voor door het Europese ontwikkelingsfonds (EOF) gefinancierde overeenkomsten voor diensten
Geldend
Geldend vanaf 01-06-1991
- Bronpublicatie:
29-03-1990, PbEG 1990, L 382 (uitgifte: 31-12-1990, regelingnummer: 3/90)
- Inwerkingtreding
01-06-1991
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
29-03-1990, PbEG 1990, L 382 (uitgifte: 31-12-1990, regelingnummer: 3/90)
- Vakgebied(en)
Aanbestedingsrecht / Europees aanbestedingsrecht
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
Inhoud
Inleidende bepalingen
Art. 1 Definities
Art. 2 Recht en taal van de overeenkomst
Art. 3 Rangorde van de contractuele bescheiden
Art. 4 Kennisgevingen en schriftelijke mededelingen
Art. 5 Directie en vertegenwoordiger van de directie
Art. 6 Cessie
Art. 7 Onderaanneming
Verplichtingen van de opdrachtgever
Art. 8 Verstrekken van informatie
Art. 9 Bijstand met betrekking tot plaatselijke voorschriften
Verplichtingen van de adviseur
Art. 10 Algemene verplichtingen
Art. 11 Beroepsethiek
Art. 12 Onafhankelijkheid
Art. 13 Specificaties en ontwerpen
Art. 14 Schadeloosstelling
Art. 15 Regelingen inzake gezondheid en verzekeringen
Art. 16 Eigendom van rapporten en documenten
Aard van de diensten
Art. 17 Strekking van de diensten
Art. 18 Verschaffing van personeel
Art. 19 Personeel en materieel
Art. 20 Stagiairs
Uitvoering van de overeenkomst
Art. 21 Opdracht tot aanvang van uitvoering
Art. 22 Uitvoeringstermijn
Art. 23 Verlenging van de uitvoeringstermijn
Art. 24 Vertraging bij de uitvoering
Art. 25 Schorsing
Art. 26 Wijzigingen
Art. 27 Werktijden
Art. 28 Verlofrechten
Art. 29 Inlichtingen
Art. 30 Boekhouding
Art. 31 Indiening van rapporten
Art. 32 Goedkeuring van rapporten en documenten
Betaling
Art. 33 Algemeen
Art. 34 Voorschotten
Art. 35 Procedure voor de betalingen
Art. 36 Reizen en vervoer
Art. 37 Prijsherziening
Art. 38 Achterstallige betalingen
Art. 39 Betaling aan derden
Contractbreuk en beëindiging van de overeenkomst
Art. 40 Contractbreuk
Art. 41 Beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtgever
Art. 42 Beëindiging van de overeenkomst door de adviseur
Art. 43 Overmacht
Art. 44 Overlijden
Beslechting van geschillen
Art. 45 Beslechting van geschillen
Inleidende bepalingen
Artikel 1. Definities
1.1
Voor de toepassing van de onderhavige algemene voorwaarden en van de overeenkomst wordt verstaan onder:
EEG: de Europese Economische Gemeenschap.
ACS-Staten: de Staten in Afrika, het Caribische gebied en de Stille Oceaan die de ACS-EEG-Overeenkomst hebben ondertekend.
ACS-EEG-Overeenkomst: de toepasselijke Overeenkomst tussen de ACS-Staten en de EEG.
Overeenkomst: de door de partijen aangegane en ondertekende overeenkomst voor het verrichten van de diensten, met inbegrip van alle bijlagen en aanhangsels alsook alle bescheiden die er een geheel mee vormen.
Adviseur: de partij waarmee de opdrachtgever de overeenkomst sluit.
Opdrachtgever: de Staat of de publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersoon door of namens welke de overeenkomst met de adviseur wordt gesloten.
Staat van de opdrachtgever: de ACS-Staat op het grondgebied waarvan de overeenkomst voor diensten moet worden uitgevoerd.
Directie: de overheidsdienst, dan wel de publiekrechtelijke rechtspersoon, de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die door de opdrachtgever is aangewezen overeenkomstig de wetgeving van de Staat van de opdrachtgever en belast is met de directie en/of controle van de uitvoering van de overeenkomst voor diensten, of aan wie de opdrachtgever krachtens de overeenkomst rechten en/of bevoegdheden kan delegeren.
Vertegenwoordiger van de directie: iedere door de directie krachtens de overeenkomst als zodanig aangewezen natuurlijke of rechtspersoon die bevoegd is de directie bij de uitvoering van haar taak en bij de uitoefening van de aan haar overgedragen rechten en/of bevoegdheden te vertegenwoordigen. Waar taken en rechten en/of bevoegdheden van de directie aan haar vertegenwoordiger zijn gedelegeerd, duidt de term directie dus ook haar vertegenwoordiger aan.
Diensten: krachtens de overeenkomst te verrichten taken, zoals studies, ontwerpen, verlening van technische bijstand, opleiding.
Beschrijving van de opdracht: de door de opdrachtgever opgestelde verklaring met de beschrijving van zijn eisen en/of de doeleinden van de diensten, zo nodig met inbegrip van de door de adviseur te gebruiken methoden en middelen en/of te bereiken resultaten.
Dag: kalenderdag.
Termijnen: de contractuele termijnen die ingaan op de dag welke volgt op de datum van de akte of gebeurtenis die als beginpunt voor die termijnen geldt. Is de laatste dag van de termijn geen werkdag, dan verstrijkt de termijn aan het einde van de eerstvolgende werkdag na de laatste dag van de termijn.
Aannemingssom: het in de overeenkomst vermelde bedrag dat overeenkomstig de oorspronkelijke raming verschuldigd is voor de verrichting van de diensten, of ieder ander bedrag waarvan bij het einde van de overeenkomst is vastgesteld dat het krachtens de overeenkomst aan de adviseur verschuldigd is.
Project: het project in verband waarmee de diensten krachtens de overeenkomst moeten worden verricht.
Staat van eenheidsprijzen: de volledige staat van de prijzen, met inbegrip van de specificatie van het totaalbedrag, die door de adviseur samen met zijn inschrijving is ingediend en zo nodig is gewijzigd, en die deel uitmaakt van de overeenkomst tegen eenheidsprijzen.
Specificatie van het totaalbedrag: de gespecificeerde lijst van percentages en prijzen waaruit blijkt hoe de prijs van een op een totaalbedrag gebaseerde overeenkomst is opgebouwd, maar die geen deel uitmaakt van de overeenkomst.
Tekeningen: de tekeningen van de opdrachtgever en de directie en de door de directie goedgekeurde tekeningen van de adviseur, bestemd voor het verrichten van de diensten.
Schriftelijk: in handschrift, machineschrift of druk, met inbegrip van telexen, telegraafberichten en telefaxen.
Dienstorder: schriftelijke instructies of opdrachten van de directie aan de adviseur betreffende het verrichten van de diensten.
Mededelingen: certificaten, kennisgevingen, opdrachten en instructies uit hoofde van de overeenkomst.
Nationale valuta: de valuta van de Staat van de opdrachtgever.
Vreemde valuta: elke toegelaten valuta die niet de nationale valuta is, en die in de overeenkomst is vermeld.
Algemene schadevergoeding: het niet vooraf in de overeenkomst bepaalde bedrag dat door een rechtbank of arbitrage-instantie wordt toegekend of door de partijen is overeengekomen als aan de benadeelde partij verschuldigde compensatie voor contractbreuk door de andere partij.
Gefixeerde schadevergoeding: het in de overeenkomst vermelde bedrag dat de adviseur bij wijze van compensatie aan de opdrachtgever verschuldigd is wanneer hij verzuimt de overeenkomst of een deel daarvan binnen de bij de overeenkomst voorgeschreven termijnen uit te voeren, of dat de ene partij aan de andere partij verschuldigd is voor enig ander in de overeenkomst gespecificeerd geval van contractbreuk.
Bijzondere voorwaarden: de in de overeenkomst opgenomen bijzondere voorwaarden die door de opdrachtgever zijn opgesteld als onderdeel van de uitnodiging tot inschrijving en waar nodig van wijzigingen zijn voorzien, en die bestaan uit:
- a)
wijzigingen in de onderhavige algemene voorwaarden;
- b)
bijzondere contractuele bepalingen;
- c)
technische specificaties; en
- d)
andere aangelegenheden met betrekking tot de overeenkomst.
1.2
De opschriften en titels in deze voorwaarden mogen niet als onderdeel daarvan worden beschouwd of bij de interpretatie van de overeenkomst in aanmerking worden genomen.
1.3
Indien de context zulks toestaat worden in het enkelvoud gebruikte woorden geacht ook het meervoud te omvatten en vice versa, en worden mannelijke woorden geacht ook het vrouwelijk te omvatten en vice versa.
1.4
Woorden die personen of partijen aanduiden omvatten ook vennootschappen en iedere andere organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit.
Artikel 2. Recht en taal van de overeenkomst
2.1
Behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden is het recht van de Staat van de opdrachtgever van toepassing op de overeenkomst.
2.2
In alle aangelegenheden die niet onder deze algemene voorwaarden vallen, is het recht van toepassing dat op de overeenkomst van toepassing is.
2.3
De taal van de overeenkomst en van alle mededelingen tussen de adviseur, de opdrachtgever en de directie of hun vertegenwoordigers wordt in de bijzondere voorwaarden bepaald. Alle verslagen, aanbevelingen en dossiers die krachtens de overeenkomst door de adviseur worden opgesteld, moeten eveneens in de in de bijzondere voorwaarden vermelde taal worden opgesteld.
Artikel 3. Rangorde van de contractuele bescheiden
Tenzij in de overeenkomst anders is bepaald, wordt de rangorde van de contractuele bescheiden in de bijzondere voorwaarden vastgesteld.
Artikel 4. Kennisgevingen en schriftelijke mededelingen
4.1
Tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald, worden mededelingen tussen de opdrachtgever en/of de directie enerzijds en de adviseur anderzijds per post, telegraaf, telex of telefax gezonden naar dan wel persoonlijk afgegeven op de daartoe door hen aangewezen adressen.
4.2
Indien de afzender een ontvangstbewijs verlangt, moet hij daarvan melding maken in zijn mededeling; wanneer er een uiterste datum van ontvangst voor de mededeling is voorgeschreven, is hij gehouden een dergelijk ontvangstbewijs te verlangen. In ieder geval moet de afzender de nodige maatregelen treffen om de ontvangst van zijn mededeling te verzekeren.
4.3
Telkens wanneer in de overeenkomst sprake is van betekening of afgifte van een kennisgeving, instemming, goedkeuring, certificaat of besluit wordt daarmee, tenzij anders bepaald, een schriftelijk(e) kennisgeving, instemming, goedkeuring, certificaat of besluit bedoeld en moet het gebruik van de woorden ‘kennisgeven’, ‘verklaren’ of ‘besluiten’ dienovereenkomstig worden opgevat. Een dergelijk(e) instemming, goedkeuring, certificaat of besluit mag niet zonder geldige reden worden geweigerd of uitgesteld.
Artikel 5. Directie en vertegenwoordiger van de directie
5.1
De directie vervult de in de overeenkomst omschreven taken. Behoudens uitdrukkelijk beding in de overeenkomst is de directie niet gerechtigd de adviseur van een van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst te ontheffen.
5.2
De directie kan in voorkomend geval, met behoud van haar uiteindelijke aansprakelijkheid, taken en bevoegdheden die bij haar berusten aan haar vertegenwoordiger delegeren en deze delegatie te allen tijde intrekken of de vertegenwoordiger vervangen. Delegatie, intrekking of vervanging gebeuren schriftelijk en hebben geen rechtsgevolgen voordat de adviseur er een afschrift van heeft ontvangen.
5.3
Elke mededeling die door de vertegenwoordiger van de directie overeenkomstig de voorwaarden van een dergelijke delegatie aan de adviseur wordt gedaan, heeft dezelfde gevolgen als wanneer zij van de directie zelf was uitgegaan, met dien verstande dat:
- a)
wanneer de vertegenwoordiger van de directie verzuimt verslagen of diensten af te keuren, dit geen afbreuk doet aan het recht van de directie om dat alsnog te doen en de nodige opdrachten tot verbetering te geven;
- b)
het de directie vrijstaat om de mededeling ongedaan te maken of te wijzigen.
5.4
Instructies en/of opdrachten van de directie worden gegeven in de vorm van dienstorders. Deze orders worden gedateerd, genummerd en in een register genoteerd; afschriften ervan worden zo nodig ter hand gesteld aan de vertegenwoordiger van de adviseur.
Artikel 6. Cessie
6.1
Cessie is alleen geldig in de vorm van een schriftelijk akkoord waarbij de adviseur zijn in de overeenkomst vastgelegde opdracht of een deel daarvan aan een derde overdraagt.
6.2
Het is de adviseur verboden de overeenkomst of een deel ervan, dan wel enig voordeel of recht uit hoofde ervan, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever over te dragen, tenzij dit geschiedt:
- a)
door een zekerheid ten gunste van de banken van de adviseur te stellen voor alle bedragen die krachtens de overeenkomst verschuldigd zijn of opeisbaar zullen worden; of
- b)
door het verhaalrecht van de adviseur tegen aansprakelijke derden over te dragen aan de verzekeraars van de adviseur, wanneer dezen diens schade of aansprakelijkheid hebben vergoed.
6.3
Voor de toepassing van artikel 6.2 ontslaat de instemming van de opdrachtgever met een cessie de adviseur niet van zijn verplichtingen voor het reeds uitgevoerde of niet overgedragen deel van de in de overeenkomst vastgelegde opdracht.
6.4
Wanneer de adviseur zijn overeenkomst zonder toestemming heeft overgedragen, kan de opdrachtgever zonder formele kennisgeving rechtens de in de artikelen 40 en 41 vastgestelde sancties wegens contractbreuk opleggen.
6.5
Cessionarissen moeten voldoen aan op de gunning van de overeenkomst toepasselijke criteria om als zodanig in aanmerking te komen.
Artikel 7. Onderaanneming
7.1
Onderaanneming is alleen geldig in de vorm van een schriftelijk akkoord waarbij de adviseur de uitvoering van een deel van zijn overeenkomst aan een derde toevertrouwt.
7.2
Onderaanneming of indienstneming van een andere onafhankelijke adviseur om een deel van de diensten te verrichten kan niet geschieden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever aan de adviseur. De in onderaanneming te geven diensten en de identiteit van de onafhankelijke adviseur worden aan de opdrachtgever meegedeeld. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 4.3 betekent de opdrachtgever binnen 30 dagen na ontvangst van de mededeling zijn beslissing aan de adviseur, waarbij hij in voorkomend geval opgave doet van de redenen waarom toestemming wordt geweigerd.
7.3
Bij de keuze van onderaannemers en/of andere onafhankelijke adviseurs gaat de voorkeur uit naar natuurlijke personen of vennootschappen van de Staat van de opdrachtgever die in staat zijn de gevraagde diensten onder soortgelijke voorwaarden te verrichten.
7.4
Onderaannemers en/of onafhankelijke adviseurs moeten voldoen aan de op de gunning van de overeenkomst toepasselijke criteria om als zodanig in aanmerking te komen.
7.5
De opdrachtgever erkent geen contractuele banden met onderaannemers en/of onafhankelijke adviseurs.
7.6
In dezelfde mate als voor handelingen, in gebreke blijven en nalatigheden van hemzelf, zijn gemachtigden of werknemers, is de adviseur aansprakelijk voor handelingen, in gebreke blijven en nalatigheden van zijn onderaannemers en/of andere onafhankelijke adviseurs en hun gemachtigden of werknemers. De goedkeuring door de opdrachtgever van de onderaanneming van een deel van de overeenkomst of van het in dienst nemen door de adviseur van andere onafhankelijke adviseurs of onderaannemers om een deel van de diensten te verrichten, ontheft de adviseur van geen enkele verplichting krachtens de overeenkomst.
7.7
Indien een hierboven bedoelde onderaannemer of onafhankelijke adviseur door de opdrachtgever of de directie ongeschikt wordt bevonden om zijn taken te vervullen, kan de opdrachtgever of de directie de adviseur onverwijld verzoeken, of wel ter vervanging een onafhankelijke adviseur of onderaannemer met de voor de opdrachtgever wel aanvaardbare kwalificaties en ervaring aan te trekken, of wel de diensten zelf te verrichten.
7.8
Wanneer de adviseur zonder voorafgaande goedkeuring een onderaannemingsovereenkomst aangaat of een andere onafhankelijke adviseur in dienst neemt, kan de opdrachtgever zonder formele kennisgeving rechtens de in de artikelen 40 en 41 vastgestelde sancties wegens contractbreuk opleggen.
Verplichtingen van de opdrachtgever
Artikel 8. Verstrekken van informatie
8.1
De opdrachtgever verstrekt de adviseur zo spoedig mogelijk alle hem ter beschikking staande informatie en/of documentatie die voor de uitvoering van de overeenkomst van belang kan zijn. De betrokken documenten worden bij voltooiing van de diensten aan de opdrachtgever geretourneerd.
8.2
De opdrachtgever verleent de adviseur alle mogelijke hulp bij het verkrijgen van voor de overeenkomst relevante gegevens waarom deze de opdrachtgever rederlijkerwijze kan verzoeken met het oog op de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 9. Bijstand met betrekking tot plaatselijke voorschriften
9.1
De adviseur kan de hulp van de opdrachtgever inroepen voor het verkrijgen van afschriften van wetten, voorschriften, en informatie over plaatselijke gebruiken, beschikkingen of verordeningen van het land waar de diensten moeten worden verricht, waarmee de adviseur bij de naleving van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst te maken kan krijgen. De opdrachtgever kan de gevraagde hulp aan de adviseur verstrekken op diens kosten.
9.2
Onverminderd de wetten en voorschriften inzake buitenlandse werknemers in de Staat waar de diensten moeten worden verricht, doet de opdrachtgever al het nodige om het de adviseur makkelijker te maken de vereiste visa en vergunningen, met inbegrip van werk- en verblijfsvergunningen, te verkrijgen voor het personeel waarvan de diensten door adviseur en opdrachtgever onmisbaar worden geacht, alsmede de verblijfsvergunningen voor hun gezinnen.
9.3
De opdrachtgever geeft zijn functionarissen, gemachtigden en vertegenwoordigers alle nodige of passende instructies om de snelle en doeltreffende uitvoering van de diensten te vergemakkelijken.
Verplichtingen van de adviseur
Artikel 10. Algemene verplichtingen
10.1
De adviseur houdt zich aan alle wetten en voorschriften die gelden in de Staat van de opdrachtgever en hij ziet erop toe dat zijn personeel, hun gezinsleden en zijn plaatselijke werknemers die wetten en voorschriften eveneens naleven. De adviseur vrijwaart de opdrachtgever tegen alle vorderingen en gerechtelijke acties ten gevolge van overtredingen van die wetten en voorschriften die hij, zijn werknemers of hun gezinsleden zouden begaan.
10.2
De adviseur verricht de diensten met de nodige zorg, doeltreffendheid en toewijding, overeenkomstig de beste voor zijn beroep geldende praktijken en in overeenstemming met de onderhavige algemene voorwaarden, de beschrijving van de opdracht en de instructies van de directie.
10.3
De adviseur richt zich naar de dienstorders van de directie. Wanneer hij van mening is dat een dienstorder de bevoegdheid van de directie of de reikwijdte van de overeenkomst te buiten gaat, stelt hij de directie, op straffe van verval, binnen 30 dagen na ontvangst van de dienstorder in kennis van zijn met redenen omklede bezwaren. Deze kennisgeving heeft geen schorsende werking voor wat de uitvoering van de dienstorder betreft.
10.4
Wanneer de adviseur of een van zijn onderaannemers, onafhankelijke adviseurs, gemachtigden of personeelsleden iemand steekpenningen, geschenken, fooien of commissiegelden aanbiedt dan wel belooft aan te bieden of te betalen als aansporing tot of als beloning voor het verrichten of nalaten van een handeling ter zake van de overeenkomst of enige andere overeenkomst met de opdrachtgever, dan wel als aansporing tot of als beloning voor het begunstigen of achterstellen van een persoon ter zake van de overeenkomst of enige andere overeenkomst met de opdrachtgever, dan kan de opdrachtgever, onverminderd de rechten die de adviseur uit hoofde van de overeenkomst heeft verworven, de overeenkomst beëindigen, in welk geval de artikelen 40 en 41 van toepassing zijn.
10.5
Alle documenten en inlichtingen in verband met de overeenkomst worden door de adviseur als persoonlijk en vertrouwelijk behandeld en worden, tenzij noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst, niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever of de directie na raadpleging van de opdrachtgever bekendgemaakt of prijsgegeven. Bij geschillen over de vraag of zij ter wille van de uitvoering van de overeenkomst openbaar moeten worden gemaakt of prijsgegeven, berust de eindbeslissing bij de opdrachtgever.
10.6
Wanneer de adviseur een gemeenschappelijke onderneming of een consortium van twee of meer personen is, zijn deze personen gezamenlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de wet van de Staat van de opdrachtgever, en belasten zij, op verzoek van de opdrachtgever, een van hen met de leiding en de bevoegdheid om de gemeenschappelijke onderneming of het consortium te binden. Samenstelling of structuur van de gemeenschappelijke onderneming of het consortium mag niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever worden gewijzigd.
Artikel 11. Beroepsethiek
11.1
Overeenkomstig de ethiek van zijn beroep en met inachtneming van de nodige discretie, gedraagt de adviseur zich steeds loyaal en onpartijdig en als een betrouwbaar raadgever van de opdrachtgever. Hij onthoudt zich er met name van, zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtgever in het openbaar verklaringen over het project of over de diensten af te leggen en in het kader van de overeenkomst activiteiten te ontplooien die met zijn verplichtingen jegens de opdrachtgever in conflict komen. Hij bindt de opdrachtgever op generlei wijze zonder diens voorafgaande schriftelijke toestemming, en maakt deze verplichting zo nodig aan derden duidelijk.
11.2
Tijdens de duur van de overeenkomst eerbiedigen de adviseur en zijn werknemers de politieke, culturele en godsdienstige gebruiken in de Staat van de opdrachtgever.
11.3
Het honorarium dat de adviseur krachtens de overeenkomst ontvangt, vormt diens enige beloning voor de overeenkomst; de adviseur en zijn personeel mogen in het kader van de overeenkomst of voor de nakoming van hun daaruit voortvloeiende verplichtingen geen enkele provisie, korting, toelage, indirecte betaling of andere vergoeding aanvaarden.
11.4
Behoudens schriftelijke toestemming van de opdrachtgever mag de adviseur direct noch indirect enige royalty, gift of provisie ontvangen voor een gepatenteerd of beschermd artikel dan wel procédé dat in het kader of voor de uitvoering van de overeenkomst of het project wordt toegepast of voor de uitvoering ervan wordt gebruikt.
11.5
De adviseur en zijn personeel zijn gedurende de gehele duur van de overeenkomst en na voltooiing daarvan gebonden door het beroepsgeheim. In dit verband mogen, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever, de adviseur en zijn werknemers of medewerkers de vertrouwelijke inlichtingen die hun zijn verstrekt of waarvan zij kennis hebben gekregen, nimmer meedelen aan personen of instanties; evenmin mogen zij zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever openbaarheid geven aan informatie met betrekking tot de aanbevelingen die in de loop van of als resultaat van de diensten zijn gedaan. Voorts mogen zij van de aan hen verstrekte inlichtingen en van de resultaten van in het kader van of voor de uitvoering van de overeenkomst uitgevoerde studies, proeven en onderzoek geen voor de opdrachtgever schadelijk gebruik maken.
Artikel 12. Onafhankelijkheid
12.1
De adviseur onthoudt zich ervan betrekkingen aan te gaan die afbreuk zouden kunnen doen aan zijn onafhankelijkheid of aan de onafhankelijkheid van zijn personeel. Indien de adviseur zijn onafhankelijkheid niet bewaart, kan de opdrachtgever, onverminderd vergoeding van de schade die hij uit dezen hoofde mocht hebben geleden, de overeenkomst zonder formele kennisgeving onmiddellijk beëindigen.
12.2
Na de sluiting of in verband met de beëindiging van de overeenkomst beperkt de adviseur zijn rol in verband met het project tot het verrichten van de diensten. Behoudens schriftelijke toestemming van de opdrachtgever, zijn de adviseur en de eventuele andere aannemers, adviseurs of leveranciers met wie hij geassocieerd of gelieerd is, uitgesloten van het verrichten van werken, leveringen of van andere diensten voor het project, in welke hoedanigheid dan ook, en van inschrijving voor enig onderdeel van het project.
Artikel 13. Specificaties en ontwerpen
13.1
Bij de opstelling van alle specificaties en ontwerpen gebruikt de adviseur gangbare en algemeen erkende systemen die voor de opdrachtgever aanvaardbaar zijn, en houdt hij rekening met de meest recente ontwerpcriteria.
13.2
De adviseur zorgt ervoor dat de specificaties en ontwerpen alsmede alle documentatie met betrekking tot het leveren van goederen en het verrichten van diensten voor het project op onpartijdige grondslag worden opgesteld ten einde concurrentie bij de inschrijvingen te stimuleren.
Artikel 14. Schadeloosstelling
14.1
De opdrachtgever en diens gemachtigden en werknemers worden door de adviseur op diens kosten schadeloos gesteld voor en gevrijwaard tegen alle vorderingen, verliezen of schade ten gevolge van iedere handeling of nalatigheid van de adviseur tijdens het verrichten van de diensten, met inbegrip van iedere inbreuk op wettelijke bepalingen of rechten van derden met betrekking tot octrooien, handelsmerken en andere vormen van intellectuele eigendom zoals auteursrechten.
14.2
De opdrachtgever en diens gemachtigden en werknemers worden door de adviseur op diens kosten schadeloos gesteld voor en gevrijwaard tegen alle vorderingen, verliezen of schade die zouden ontstaan doordat de adviseur verzuimt zijn verplichtingen uit hoofde van artikel 10 na te komen, met dien verstande dat:
- a)
de adviseur uiterlijk 30 dagen nadat dergelijke vorderingen, verliezen of schade ter kennis van de opdrachtgever zijn gekomen, daarvan in kennis moet worden gesteld;
- b)
de aansprakelijkheid van de adviseur uit hoofde van artikel 14 beperkt blijft tot het in de bijzondere voorwaarden genoemde maximumbedrag, met dien verstande dat dat maximum niet van toepassing is bij vorderingen, verliezen of schade die te wijten zijn aan opzettelijk wangedrag van de adviseur;
- c)
de aansprakelijkheid van de adviseur uit hoofde van artikel 14.2 beperkt blijft tot vorderingen, verliezen of schade die rechtstreeks veroorzaakt zijn door het niet nakomen van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst, en geen aansprakelijkheid omvat ten gevolge van onvoorziene voorvallen die daar direct of indirect het gevolg van zijn.
14.3
Indien de adviseur heeft verzuimd zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst na te komen, dient hij iedere tekortkoming in de verrichting van de diensten op verzoek van de opdrachtgever voor eigen rekening te herstellen.
14.4
Niettegenstaande andersluidende bepalingen in artikel 14 is de adviseur in geen enkel opzicht aansprakelijk voor vorderingen, verliezen of schade die te wijten zijn:
- a)
aan het feit dat de opdrachtgever nalaat een aanbeveling op te volgen of een handeling, beslissing of aanbeveling van de adviseur teniet doet of van de adviseur eist een beslissing of aanbeveling op te volgen waarmee de adviseur het niet eens is of ten aanzien waarvan hij een ernstig voorbehoud maakt; of
- b)
aan de onjuiste uitvoering van de instructies van de adviseur door gemachtigden, werknemers of onafhankelijke aannemers van de opdrachtgever.
14.5
Na voltooiing van de diensten blijft de adviseur gedurende een periode als vastgesteld in het op de overeenkomst toepasselijke recht, aansprakelijk voor ieder in gebreke blijven ten aanzien van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst.
Artikel 15. Regelingen inzake gezondheid en verzekeringen
15.1
De werkovereenkomst van de adviseur met de opdrachtgever is onderworpen aan de voorwaarde dat aan de opdrachtgever het bevredigende bewijs wordt verstrekt dat de adviseur en/of zijn personeel in goede gezondheid verkeren en geen handicaps hebben die het verrichten van de diensten kunnen belemmeren. De opdrachtgever kan van de adviseur en/of zijn personeel dat de diensten verricht, verlangen dat zij zich door een gekwalificeerd arts medisch laten keuren voordat zij hun normale verblijfplaats verlaten en dat zij de uitslag van die medische keuring zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever doen toekomen.
15.2
Voor de looptijd van de overeenkomst sluit de adviseur voor zichzelf en voor de andere door hem in het kader van de overeenkomst aangeworven personen een ziektekostenverzekering af. Behoudens andersluidend beding in de overeenkomst, draagt de opdrachtgever geen aansprakelijkheid voor de ziektekosten van de adviseur.
15.3
De opdrachtgever aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor levens-, ziekte-, ongevallen-, reis- of andere verzekeringen die noodzakelijk of wenselijk zijn voor het personeel van de adviseur of diens onderaannemers of andere onafhankelijke adviseurs voor het verrichten van de diensten, noch voor hun gezinsleden.
15.4
Binnen 20 dagen na kennisgeving van de goedkeuring van de overeenkomst sluit de adviseur, voor een bedrag waarvan het maximum in de bijzondere voorwaarden is bepaald, een verzekering af, ten einde vanaf het begin van de uitvoering van de overeenkomst en gedurende de gehele looptijd daarvan de volgende risico's volledig te dekken:
- a)
aansprakelijkheid van de adviseur in verband met ziekte of arbeidsongevallen waardoor zijn werknemers worden getroffen, met inbegrip van de kosten van repatriëring om gezondheidsredenen;
- b)
verlies van of schade aan voor de uitvoering van de overeenkomst gebruikt materieel van de opdrachtgever;
- c)
wettelijke aansprakelijkheid voor ongevallen die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst overkomen aan derden, de opdrachtgever of diens werknemers;
- d)
dood door ongeval of blijvende invaliditeit ten gevolge van lichamelijk letsel opgelopen tijdens de looptijd van de overeenkomst;
- e)
alle andere in de bijzondere voorwaarden genoemde risico's die volgens de wetgeving van de Staat van de opdrachtgever moeten worden verzekerd.
15.5
In de bijzondere voorwaarden kan aan de adviseur ook de verplichting worden opgelegd om het risico van verlies van of schade aan persoonlijke bezittingen van zijn werknemers en hun gezinnen in de Staat van de opdrachtgever te verzekeren.
15.6
Telkens wanneer de opdrachtgever of de directie dit van hem verlangt, toont de adviseur onverwijld aan dat hij in het bezit is van de verzekeringspolis en dat de verzekeringspremies regelmatig worden betaald.
Artikel 16. Eigendom van rapporten en documenten
16.1
Alle rapporten en gegevens, zoals kaarten, diagrammen, tekeningen, specificaties, plannen, statistieken, berekeningen en bewijsstukken of materiaal, welke bij de uitvoering van de overeenkomst door de adviseur zijn verkregen, bijeengebracht of opgesteld, dragen een vertrouwelijk karakter en blijven het volledige eigendom van de opdrachtgever. Na de beëindiging van de overeenkomst draagt de adviseur al deze documenten en gegevens aan de opdrachtgever over. De adviseur mag kopieën of afschriften van deze documenten en gegevens bewaren, maar die zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de opdrachtgever niet gebruiken voor doeleinden die geen verband houden met zijn overeenkomst.
16.2
De adviseur mag zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtgever geen artikelen publiceren die betrekking hebben op de diensten of daarnaar verwijzen bij de uitvoering van diensten voor anderen, noch van de opdrachtgever verkregen informatie verspreiden.
Aard van de diensten
Artikel 17. Strekking van de diensten
17.1
De adviseur verricht de diensten in overeenstemming met de overeenkomst en de beschrijving van de opdracht.
17.2
De overeenkomst kan een of meer van de volgende taken omvatten:
- —
projectidentificering en -omschrijving;
- —
economische of marktstudies;
- —
voorbereidende en/of eigenlijke uitvoerbaarheidsstudie;
- —
studie voor projectuitvoering (voorontwerp of gedetailleerd ontwerp, en zo nodig definitief ontwerp van uitvoering, voorbereiding van het aanbestedingsdossier);
- —
toezicht op het project;
- —
leiding bij de projectuitvoering;
- —
verschaffen van personeel;
- —
andere vormen van technische bijstand.
17.3
In de bijzondere voorwaarden wordt de beschrijving van de opdracht gegeven, waarbij onder meer worden vermeld:
- a)
doel en strekking van de overeenkomst;
- b)
de graad van nauwkeurigheid die in de verschillende stadia of gedeelten van de dienstverrichting moet worden bereikt; en
- c)
vorm en inhoud van de rapporten, verklaringen, plannen, berekeningen, metingen, specificaties, ramingen en van ieder ander document dat de adviseur bij voltooiing van ieder stadium of deel van de studie en bij voltooiing van de studie moet opmaken.
17.4
Wanneer de overeenkomst tot doel heeft te voorzien in de verlening van technische bijstand aan de opdrachtgever en/of de directie, heeft de adviseur een adviserende functie ten aanzien van de opdrachtgever en/of de directie met betrekking tot alle uit de uitvoering van het project voortvloeiende technische aspecten. De adviseur heeft geen beslissingsverantwoordelijkheid.
17.5
Wanneer de overeenkomst tot doel heeft te voorzien in leidinggeving bij de uitvoering van het project, neemt de adviseur, overeenkomstig de wetgeving van de Staat van de opdrachtgever en onder het gezag van de directie, alle leidinggevende taken op zich die zijn verbonden aan het toezicht op de uitvoering van een project.
17.6
Indien de adviseur krachtens de bijzondere voorwaarden een aanbestedingsdossier moet voorbereiden, moet dit dossier alle documenten bevatten die nodig zijn voor de raadpleging van geschikte aannemers, fabrikanten en leveranciers en voor de voorbereiding van uitnodigingen tot inschrijving met het oog op de uitvoering van de werken, leveringen of diensten waarop de uitnodiging tot inschrijving betrekking heeft. De opdrachtgever verstrekt de adviseur alle nodige gegevens voor het opstellen van het administratieve gedeelte van het aanbestedingsdossier.
17.7
Wanneer de overeenkomst tot doel heeft te voorzien in de uitoefening van toezicht op een project, krijgt de adviseur de leiding over de uitvoeringsfase van het project.
17.8
Niettegenstaande artikel 12.2 kan de adviseur die belast is met de studie- en/of ontwerpstadia van het project, opdracht krijgen aanvullende diensten te verlenen in de vorm van leidinggeving bij en uitoefening van toezicht op het project, inclusief de verschaffing van personeel voor het verlenen van technische assistentie.
Artikel 18. Verschaffing van personeel
18.1
Wanneer de overeenkomst tot doel heeft te voorzien in de verschaffing van personeel voor de uitvoering van een project, stelt de adviseur dit personeel beschikbaar op specifieke gebieden die te maken hebben met de uitvoering van het project; dit personeel verleent technische assistentie in een adviserende en/of leidinggevende functie of in beide. Het desbetreffende personeel staat onder rechtstreeks gezag van de directie.
18.2
De diensten worden door de in de overeenkomst genoemde personeelsleden verricht gedurende de voor elk van hen daarin aangegeven termijn. De adviseur mag die termijnen na voorafgaande goedkeuring van de opdrachtgever enigszins wijzigen indien zulks voor een doelmatige dienstverrichting nodig is, op voorwaarde dat die wijzigingen niet meebrengen dat de betalingen op grond van de overeenkomst de aannemingssom overschrijden.
18.3
De adviseur is verantwoordelijk voor de bekwaamheid van het personeel dat hij ter beschikking van de opdrachtgever stelt.
18.4
De adviseur mag in geen geval overgaan tot vervanging van personeel zonder voorafgaande toestemming van de opdrachtgever. De adviseur draagt er echter zorg voor dat personeelsleden door andere voor de opdrachtgever aanvaardbare personeelsleden met ten minste gelijkwaardige kwalificaties en ervaring worden vervangen indien:
- a)
een personeelslid wegens ziekte of ongeval niet in staat is nog diensten te verrichten;
- b)
een in de overeenkomst genoemde persoon volgens de opdrachtgever niet in staat of niet geschikt is zijn taken uit hoofde van de overeenkomst te vervullen;
- c)
de vervanging van personeel van de adviseur noodzakelijk blijkt op grond van andere omstandigheden buiten de macht van de adviseur.
18.5
Het aan het vervangende personeelslid betaalde salaris mag niet meer bedragen dan het salaris dat het vervangen personeelslid zou hebben ontvangen.
18.6
Behoudens in geval van vervanging wegens overlijden of wanneer de opdrachtgever een vervanging verlangt die niet is voorzien in de overeenkomst, komen de extra kosten voortvloeiend uit of verbonden aan de vervanging van het personeel ten laste van de adviseur. Deze kosten omvatten de kosten voor de terugreis van het vervangen personeelslid en diens gezin en indien nodig de uitgaven die voortvloeien uit de noodzaak van de gelijktijdige aanwezigheid op de plaats van de dienstverrichting van het te vervangen personeelslid en zijn vervanger.
Artikel 19. Personeel en materieel
19.1
De opdrachtgever verleent zijn goedkeuring aan het door de adviseur voor de uitvoering van de overeenkomst te gebruiken personeel. In de bijzondere voorwaarden worden de minimumeisen bepaald ten aanzien van het niveau van opleiding, kwalificaties en ervaring van het personeel van de adviseur, evenals, in voorkomend geval, de vereiste specialisaties.
19.2
De referenties en het curriculum vitae van elk bij de uitvoering van de overeenkomst in te zetten personeelslid in dienst van de adviseur, worden ter goedkeuring aan de opdrachtgever voorgelegd, hetzij tegelijkertijd met de inschrijving van de adviseur in geval van een aanbestedingsprocedure, hetzij, in andere gevallen, bij de sluiting van de overeenkomst.
19.3
De opdrachtgever deelt zijn goedkeuring of afwijzing mee binnen 30 dagen na de aanstelling van de adviseur of de inschrijving als bedoeld in artikel 19.2.
19.4
Het door de opdrachtgever aanvaarde personeel begint zijn werkzaamheden op de in de bijzondere voorwaarden bepaalde datum of binnen de daarin aangegeven termijnen of, bij gebreke van desbetreffende voorschriften, op de datum of binnen de termijnen die door de opdrachtgever aan de adviseur worden meegedeeld.
19.5
Tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald, verblijft het personeel van de adviseur in de nabijheid van de plaats waar het werkzaam is. Wanneer de diensten gedeeltelijk buiten de Staat van de opdrachtgever moeten worden verricht, houdt de adviseur de directie op de hoogte van de namen en hoedanigheden van de personeelsleden die dat gedeelte van de diensten moeten uitvoeren, en van het daarvoor aangewende materieel.
19.6
Te dien einde:
- a)
deelt de adviseur de directie binnen 15 dagen na de gunning van de overeenkomst het voor de plaatsing van het personeel voorgestelde tijdschema mee, alsmede een specificatie van hun taken en een lijst van het materieel dat hij voornemens is voor de diensten te gebruiken;
- b)
stelt de adviseur de directie tijdig in kennis van de data van aankomst en vertrek van ieder personeelslid;
- c)
verzoekt de adviseur de directie tijdig om toestemming voor iedere personeelswijziging en voor iedere wijziging in het oorspronkelijke tijdschema of in het materieel.
19.7
De adviseur neemt alle maatregelen die vereist zijn om zijn personeel te voorzien en te blijven voorzien van het materieel dat het nodig heeft om zijn gespecificeerde taken te vervullen onder omstandigheden die voor de doeltreffendheid het meest bevorderlijk zijn.
Artikel 20. Stagiairs
20.1
De adviseur draagt gedurende de looptijd van de overeenkomst zorg voor de opleiding van stagiairs die hem uit hoofde van de overeenkomst door de opdrachtgever worden toegewezen.
20.2
Het feit dat deze stagiairs door de adviseur worden opgeleid, verleent hun niet de rechtspositie van werknemer van de adviseur. Zij dienen de instructies van de adviseur en het bepaalde in artikel 11 evenwel in acht te nemen alsof zij werknemers van de adviseur waren. De adviseur kan op een met redenen omkleed schriftelijk verzoek toestemming krijgen een stagiair die in zijn werk of gedrag niet voldoet, te vervangen.
20.3
Tenzij in de overeenkomst anders is bepaald, worden de beloning voor de stagiairs, alsmede hun reis- en verblijfkosten en alle andere met hen samenhangende uitgaven door de opdrachtgever gedragen.
20.4
De adviseur brengt ieder kwartaal bij de opdrachtgever verslag uit over het stageverloop. Vlak voor de voltooiing van de diensten stelt de adviseur een rapport op over de resultaten van de opleiding van de stagiairs en geeft hij, met het oog op hun toekomstige tewerkstelling, een beoordeling van de bekwaamheden die zij hebben verworven. De vorm van deze rapporten en de rapporteringsprocedure worden in de bijzondere voorwaarden vastgelegd.
Uitvoering van de overeenkomst
Artikel 21. Opdracht tot aanvang van uitvoering
21.1
De opdrachtgever stelt de datum vast waarop met de uitvoering van de overeenkomst moet worden aangevangen en verwittigt de adviseur hiervan via de kennisgeving van de gunning van de overeenkomst of via een dienstorder, gegeven door de directie.
21.2
Tenzij door de partijen anders is overeengekomen, wordt niet later dan 180 dagen na de kennisgeving van de gunning van de overeenkomst met de uitvoering begonnen.
21.3
Indien diensten buiten de Staat van de opdrachtgever moeten worden verricht, begint de uitvoering van de overeenkomst, wat die diensten betreft, op de datum waarop zij werkelijk worden verricht; deze datum mag niet vroeger vallen dan de door de opdrachtgever bepaalde datum.
Artikel 22. Uitvoeringstermijn
22.1
De uitvoeringstermijn vangt aan op de overeenkomstig artikel 21.1 vastgestelde datum; de duur ervan is die welke is vastgelegd in de overeenkomst, onverminderd de termijnverlengingen die op grond van artikel 23 kunnen worden toegestaan.
22.2
Indien voor afzonderlijke dienstverrichtingen afzonderlijke uitvoeringstermijnen worden vastgesteld, worden deze termijnen in geval van toewijzing van meer dan één dienstverrichting aan een zelfde adviseur, niet bij elkaar opgeteld.
22.3
Indien projecten inzake technische samenwerking over verschillende jaren lopen en in de bijzondere voorwaarden is voorzien in verschillende contractperioden, dan wordt de uitvoeringstermijn bepaald met inachtneming van artikel 31 en zijn de partijen slechts gebonden voor de eerste contractperiode. Tenzij een van de partijen de overeenkomst na afloop van een contractperiode wenst te beëindigen, wordt de overeenkomst aan het einde van iedere periode vernieuwd door middel van opeenvolgende aanhangsels met vermelding van de door de adviseur te nemen maatregelen. Het honorarium voor de nieuwe contractperiode wordt vastgesteld op grond van de in de overeenkomst vastgelegde beginselen.
22.4
De partij die het voornemen heeft de overeenkomst niet met een nieuwe contractperiode te verlengen, dient de andere partij hiervan uiterlijk 90 dagen vóór het verstrijken van de lopende contractperiode kennis te geven.
Artikel 23. Verlenging van de uitvoeringstermijn
23.1
De adviseur kan verzoeken de uitvoeringstermijn te verlengen wanneer er vertraging in de voltooiing van de overeenkomst is of zal ontstaan ten gevolge van:
- a)
extra of aanvullende diensten in opdracht van de directie;
- b)
dienstorders die van invloed zijn op de datum van voltooiing, voor zover deze niet zijn uitgevaardigd omdat de adviseur in gebreke is gebleven;
- c)
niet-nakoming door de opdrachtgever van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst;
- d)
schorsing van de diensten buiten de schuld van de adviseur;
- e)
overmacht;
- f)
andere in deze algemene voorwaarden genoemde oorzaken van vertraging die niet te wijten zijn aan het in gebreke blijven van de adviseur.
23.2
Wanneer de adviseur aanspraak meent te kunnen maken op verlenging van de uitvoeringstermijn, stelt hij binnen 15 dagen nadat hij zich er rekenschap van heeft gegeven dat vertraging zou kunnen optreden, de directie in kennis van zijn voornemen om een verzoek tot verlenging in te dienen; tenzij tussen de adviseur en de directie anders is overeengekomen, verschaft de adviseur de directie uiterlijk 60 dagen daarna volledige en nauwkeurige gegevens met betrekking tot zijn verzoek, opdat dit tijdig kan worden onderzocht.
23.3
Na naar behoren te hebben overlegd met de opdrachtgever en, in voorkomend geval, met de adviseur, verleent de directie, indien verlenging van de uitvoeringstermijn in de toekomst of met terugwerkende kracht gerechtvaardigd is, deze verlenging of deelt zij de adviseur mee dat hij geen recht op verlenging heeft.
Artikel 24. Vertraging bij de uitvoering
24.1
Als de adviseur er niet in slaagt de diensten binnen de in de overeenkomst vastgestelde termijn(en) te verrichten, heeft de opdrachtgever, zonder formele kennisgeving en onverminderd zijn andere rechtsmiddelen uit hoofde van de overeenkomst, recht op gefixeerde schadevergoeding voor iedere dag of ieder dagdeel tussen het einde van de gestelde uitvoeringstermijn of de uit hoofde van artikel 23 verlengde uitvoeringstermijn en het werkelijke tijdstip van voltooiing, tegen het tarief en tot het maximumbedrag als bepaald in de bijzondere voorwaarden.
24.2
Indien de opdrachtgever aanspraak kan maken op het in artikel 24.1 genoemde maximumbedrag, kan hij na kennisgeving aan de adviseur:
- a)
de overeenkomst beëindigen; en
- b)
de diensten voltooien op kosten van de adviseur.
Artikel 25. Schorsing
25.1
Indien de directie daar opdracht toe geeft, schorst de adviseur de uitvoering van de diensten of een gedeelte daarvan gedurende de periode of perioden en op de wijze die de directie nodig acht.
25.2
Na overleg met de opdrachtgever en de adviseur kent de directie de adviseur die daar aanspraak op maakt, een zodanige verlenging van de uitvoeringstermijn toe als zij billijk en redelijk acht.
25.3
Indien de periode van schorsing 180 dagen overschrijdt en de schorsing niet aan het in gebreke blijven van de adviseur toe te schrijven is, kan de adviseur de directie schriftelijk toestemming vragen om de uitvoering van de diensten binnen 30 dagen te hervatten of kan hij de overeenkomst beëindigen.
Artikel 26. Wijzigingen
26.1
Zonder aan het doel of de draagwijdte van de overeenkomst te raken, heeft de directie de bevoegdheid opdracht te geven tot wijziging van een deel van de te verrichten diensten, nodig voor de correcte voltooiing van de diensten. Bedoelde wijzigingen kunnen het volgende omvatten: toevoegingen, weglatingen, vervangingen, wijzigingen van kwaliteit en kwantiteit, alsmede wijzigingen van de voorgeschreven volgorde, werkwijze of planning van de uitvoering van de diensten. Een opdracht tot wijziging leidt niet tot nietigheid of ongeldigheid van de overeenkomst, doch de eventuele financiële gevolgen worden gewaardeerd overeenkomstig de artikelen 26.5 en 26.7.
26.2
Wijzigingen mogen uitsluitend worden aangebracht op grond van dienstorders, met dien verstande dat:
- a)
indien de directie het om enigerlei reden noodzakelijk acht om een mondelinge opdracht te geven, deze opdracht zo spoedig mogelijk door haar in een dienstorder wordt bevestigd;
- b)
indien de adviseur een in artikel 26.2, onder a), bedoelde mondelinge opdracht schriftelijk bevestigt en deze bevestiging niet terstond schriftelijk door de directie wordt weerlegd, een dienstorder voor de wijziging wordt geacht te zijn uitgevaardigd.
26.3
Voordat de directie een dienstorder tot wijziging laat uitgaan, stelt zij, behalve in de gevallen bedoeld in artikel 26.2, de adviseur in kennis van de aard en de vorm van die wijziging. De adviseur dient zo spoedig mogelijk na ontvangst van deze kennisgeving bij de directie een voorstel in, inhoudende:
- a)
een beschrijving van de te verrichten diensten en een uitvoeringsschema;
- b)
eventueel noodzakelijke wijzigingen in het algemene tijdschema of met betrekking tot een van de verplichtingen van de adviseur krachtens de overeenkomst;
- c)
eventuele aanpassing van de aannemingssom, overeenkomstig het bepaalde in artikel 26.
26.4
Nadat de directie de voorstellen van de adviseur, als bedoeld in artikel 26.3, heeft ontvangen, besluit zij, na naar behoren overleg te hebben gepleegd met de opdrachtgever en, in voorkomend geval, met de adviseur, zo spoedig mogelijk of de wijziging zal worden uitgevoerd. Indien dat het geval is, geeft zij via een dienstorder de opdracht dat de wijziging wordt uitgevoerd tegen de prijzen en overeenkomstig de voorwaarden zoals die in de in artikel 26.3 bedoelde voorstellen van de adviseur zijn bedongen of zoals die door de directie zijn gewijzigd overeenkomstig artikel 26.5.
16.5[lees: 26.5]
De prijs van alle door de directie overeenkomstig artikel 26.4 opgedragen wijzigingen wordt door de directie vastgesteld overeenkomstig de volgende beginselen:
- a)
voor taken van dezelfde aard en uitgevoerd onder dezelfde voorwaarden als werk waarvoor een prijsopgave is gedaan in de staat van eenheidsprijzen, wordt de waarde tegen de daarin opgenomen prijzen en tarieven berekend;
- b)
voor taken die niet van dezelfde aard zijn of die niet onder dezelfde voorwaarden worden uitgevoerd, worden de prijzen en tarieven van de overeenkomst voor zover zulks redelijk is, als basis voor de berekening gebruikt; is zulks niet het geval, dan maakt de directie een billijke berekening;
- c)
is de aard of het bedrag van een wijziging ten opzichte van de aard of het bedrag van de overeenkomst in haar geheel of een deel daarvan, zodanig dat een voor een bepaalde post in de overeenkomst opgenomen tarief of prijs volgens de directie door die wijziging onredelijk is geworden, dan stelt de directie een tarief of prijs vast die zij in de gegeven omstandigheden redelijk en passend acht;
- d)
indien een wijziging noodzakelijk is ten gevolge van in gebreke blijven of contractbreuk door de adviseur, komen alle extra kosten in verband met deze wijziging ten laste van de adviseur.
26.6
Wanneer de adviseur een dienstorder betreffende de verlangde wijziging ontvangt, voert hij de wijziging uit en is hij daarbij door deze algemene voorwaarden gebonden alsof de wijziging in de overeenkomst was opgenomen. De dienstverrichting mag niet worden vertraagd tot er een verlenging van de uitvoeringstermijn of een aanpassing van de aannemingssom wordt toegekend. Indien de opdracht voor een wijziging voorafgaat aan de aanpassing van de aannemingssom, dient de adviseur een overzicht bij te houden van de kosten en de tijd die met de uitvoering van de wijziging gemoeid zijn. Deze gegevens dienen te allen redelij ken tijde voor de directie ter inzage beschikbaar te zijn.
26.7
Blijkt bij de voorlopige goedkeuring van de verrichte diensten dat een dienstorder of een andere omstandigheid die niet aan het in gebreke blijven van de adviseur te wijten is, tot gevolg heeft dat de totale waarde van voorgeschreven werk met meer dan 15 % van de aannemingssom is gestegen of gedaald, dan beslist de directie, na overleg met de opdrachtgever en de adviseur, over een verhoging of verlaging van de aannemingssom ingevolge de toepassing van artikel 26.5. De aldus vast te stellen som wordt gebaseerd op het bedrag waarmee de waardestijging of -daling 15 % overschrijdt. De directie stelt de opdrachtgever en de adviseur van dit bedrag in kennis en de aannemingssom wordt dienovereenkomstig aangepast.
Artikel 27. Werktijden
De werkdagen en werkuren van de adviseur in de Staat van de opdrachtgever worden vastgesteld op basis van de wettelijke voorschriften en gebruiken van de Staat van de opdrachtgever en rekening houdend met de eisen van de te verrichten diensten.
Artikel 28. Verlofrechten
28.1
Wanneer de overeenkomst in vakantie voorziet, is de adviseur gerechtigd gedurende de uitvoeringstermijn van de overeenkomst vakantie te nemen overeenkomstig artikel 28.
28.2
Het recht op vakantie wordt verworven in het in de overeenkomst bepaalde tempo. De vakantie wordt toegekend voor iedere volle periode van zes maanden en elk daaropvolgend deel van een maand gedurende welke de adviseur zijn diensten verricht. De vakantie wordt gedurende de uitvoeringstermijn van de overeenkomst opgenomen op een door de directie goedgekeurd tijdstip.
28.3
Het recht op vakantie kan niet worden omgezet in uitbetaling in geld, tenzij de eisen van de te verrichten diensten volgens de directie van dien aard zijn dat de vakantie niet gedurende de uitvoeringstermijn van de overeenkomst kan worden opgenomen.
28.4
De adviseur heeft geen recht op ziekteverlof of buitengewoon verlof, met dien verstande echter dat de directie geheel naar eigen goeddunken, om humanitaire redenen of anderszins, aan de adviseur toestemming kan geven om gedurende de uitvoeringstermijn van de overeenkomst onbetaald verlof te nemen.
Artikel 29. Inlichtingen
De adviseur verstrekt de directie de inlichtingen over de diensten en het project waarom de directie desgevallend kan verzoeken. Hiertoe worden door de adviseur periodieke rapporten opgesteld waarvan onderwerp en frequentie in de bijzondere voorwaarden worden aangegeven. Over moeilijkheden bij de uitvoering of technische tekortkomingen in de beschrijving van de opdracht worden bijzondere rapporten opgesteld.
Artikel 30. Boekhouding
30.1
De adviseur voert een nauwgezette en stelselmatige boekhouding met betrekking tot de diensten; vorm en inhoud van die boekhouding moeten stroken met de gebruiken in de betrokken beroepssector en toereikend zijn om nauwkeurig vast te kunnen stellen dat de in artikel 35 bedoelde kosten en uitgaven daadwerkelijk verband houden met de verrichting van de betrokken diensten.
30.2
De adviseur stelt de directie in de gelegenheid de boekhouding met betrekking tot de diensten te allen redelijken tijde in te zien en afschriften of kopieën te maken; voorts stelt hij de directie of haar gemachtigden in de gelegenheid die boekhouding te allen redelijken tijde te controleren, zowel gedurende als na het verrichten van de diensten.
Artikel 31. Indiening van rapporten
31.1
Vlak voor de voltooiing van de diensten stelt de adviseur een vertrouwelijk algemeen rapport op, in voorkomend geval met een financiële analyse van het project en een kritische studie over eventuele belangrijke problemen die zich gedurende de uitvoering van het project hebben voorgedaan.
31.2
Het in artikel 31.1 bedoelde rapport wordt uiterlijk 60 dagen na de voltooiing van de diensten door de adviseur aan de directie toegezonden in het in de bijzondere voorwaarden aangegeven aantal exemplaren. Dit rapport is niet bindend voor de opdrachtgever.
31.3
Indien een overeenkomst in verschillende stadia wordt uitgevoerd, wordt over de uitvoering van ieder stadium door de adviseur een rapport opgesteld, tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald.
31.4
Andere personen dan de directie aan wie exemplaren van de in de artikelen 29 en 31 bedoelde rapporten en documenten dienen te worden toegezonden en de termijnen waarbinnen de adviseur deze rapporten en documenten moet indienen, worden bepaald in de bijzondere voorwaarden. Bij deze termijnen wordt rekening gehouden met de in de bijzondere voorwaarden genoemde termijnen voor het onderzoek en de goedkeuring of de afwijzing van de rapporten en documenten door de opdrachtgever.
Artikel 32. Goedkeuring van rapporten en documenten
32.1
De opdrachtgever bevestigt met zijn goedkeuring van de door de adviseur opgestelde en hem toegezonden rapporten en documenten dat deze beantwoorden aan de voorwaarden van de overeenkomst.
32.2
De opdrachtgever stelt de adviseur binnen de in de bijzondere voorwaarden gestelde termijnen in kennis van zijn beslissing inzake de hem toegezonden rapporten en documenten, zulks met opgave van redenen indien hij de rapporten of documenten afwijst of om wijzigingen verzoekt.
32.3
Wordt een rapport of document door de opdrachtgever goedgekeurd onder voorbehoud van door de adviseur aan te brengen wijzigingen, dan schrijft de opdrachtgever een termijn voor waarbinnen de gewenste wijzigingen moeten worden aangebracht.
32.4
Indien een overeenkomst in verschillende stadia wordt uitgevoerd, geldt voor de uitvoering van ieder vervolgstadium de voorwaarde dat de opdrachtgever eerst zijn goedkeuring aan het voorgaande stadium moet hebben gehecht, behalve wanneer de stadia gelijktijdig worden uitgevoerd.
Betaling
Artikel 33. Algemeen
33.1
Betalingen worden verricht in de in de overeenkomst bepaalde valuta of valuta's.
33.2
De administratieve of technische bepalingen voor de betaling van voorschotten, termijnbetalingen of de vereffening van het eindsaldo overeenkomstig de artikelen 34 tot en met 39, worden vastgesteld in de bijzondere voorwaarden.
Artikel 34. Voorschotten
34.1
Indien de bijzondere voorwaarden hierin voorzien, worden aan de adviseur op zijn verzoek voor verrichtingen in verband met de uitvoering van de diensten voorschotten toegekend in de vorm van een vast bedrag ter dekking van uitgaven welke uit het op gang brengen van de uitvoering der overeenkomst voortvloeien.
34.2
Behoudens het bepaalde in de bijzondere voorwaarden, mag het totaal van de voorschotten niet meer bedragen dan 20 % van de oorspronkelijke aannemingssom.
34.3
Voorschotten kunnen pas worden verstrekt nadat:
- a)
de overeenkomst is gesloten;
- b)
de adviseur aan de opdrachtgever voor het volledige bedrag van het voorschot een afzonderlijke afroepgarantie heeft gegeven in de vorm van een bankgarantie, een bankwissel, een gewaarmerkte cheque, een borgtocht van een verzekerings- en/of borgtochtmaatschappij, een onherroepelijk accreditief, dan wel een deposito in gereed geld. Indien de garantie dient te worden gegeven in de vorm van een bankgarantie, een bankwissel, een gewaarmerkte cheque of een borgtocht, dan wordt zij gegeven door een bank of een borgtocht- en/of verzekeringsmaatschappij, goedgekeurd door de opdrachtgever in overeenstemming met de criteria die van toepassing zijn om voor de gunning van de overeenkomst in aanmerking te komen. De garantie moet in ieder geval gedurende ten minste 60 dagen na de goedkeuring van het eindrapport van kracht blijven.
34.4
De adviseur gebruikt het voorschot alleen voor verrichtingen in verband met de uitvoering van de diensten. Indien de adviseur misbruik maakt van een gedeelte van het voorschot, dient hij het voorschot onmiddellijk terug te betalen en worden er verder geen voorschotten meer aan hem betaald.
34.5
Indien de voorschotgarantie niet meer geldig is en de adviseur verzuimt deze weer te doen gelden, kan de opdrachtgever een bedrag ter grootte van het voorschot inhouden op latere betalingen die krachtens de overeenkomst aan de adviseur verschuldigd zijn; indien de opdrachtgever een dergelijke inhouding als onuitvoerbaar beschouwt, kan hij de overeenkomst beëindigen.
34.6
In geval van beëindiging van de overeenkomst, ongeacht de oorzaak daarvan, kunnen garanties tot zekerstelling van de voorschotten onmiddellijk worden ingeroepen met het oog op terugbetaling van het nog door de adviseur verschuldigde saldo van de voorschotten, zonder dat de borg de betaling ervan op welke gronden dan ook kan uitstellen of betwisten.
34.7
De in artikel 34 bedoelde voorschotgarantie wordt vrijgegeven naarmate de voorschotten worden teruggestort.
34.8
De nadere voorwaarden en procedures voor de toekenning en terugbetaling van voorschotten worden omschreven in de bijzondere voorwaarden.
Artikel 35. Procedure voor de betalingen
35.1
Wanneer de diensten zijn verricht en goedgekeurd, heeft de adviseur recht op termijnbetalingen of op vereffening van het eindsaldo overeenkomstig de in de overeenkomst neergelegde procedures, schema's en termijnen.
35.2
De beloning voor gedeelten van een maand geschiedt op basis van een dertigste per dag van de dienovereenkomstige maandelijkse eenheidsprijs. Verminderingen voor onvolledig verrichte diensten vinden op basis van de in de overeenkomst vastgestelde prijzen plaats voor het niet verrichte deel van de diensten.
35.3
Voor het gedeelte van de overeenkomst dat gebaseerd is op een vast bedrag of op eenheidsprijzen, kan slechts in termijnbetalingen worden voorzien voor diensten die reeds zijn verricht en, voor wat betreft het gedeelte van een overeenkomst dat gebaseerd is op kostenvergoeding, slechts tegen overlegging van passende bewijsstukken.
35.4
Het bedrag van een termijnbetaling mag niet hoger zijn dan 90 % van de waarde van de diensten waarop zij betrekking heeft; de aldus ingehouden resterende 10 % wordt als eindsaldo betaald.
35.5
De frequentie van de termijnbetalingen wordt in de bijzondere voorwaarden geregeld. Als algemene regel vinden zij plaats op maandelijkse basis, dan wel wanneer bepaalde stadia of gedeelten van de diensten zijn voltooid.
35.6
De voorwaarden voor betalingen voor andere aan de adviseur toevertrouwde diensten worden bepaald in de bijzondere voorwaarden.
35.7
Voor iedere betaling doet de adviseur de opdrachtgever in viervoud een schriftelijk betalingsverzoek met declaratieposten toekomen, vergezeld van kwitanties, facturen, reçus en andere passende bewijsstukken, voor de voor elke maand of periode te betalen bedragen.
35.8
Binnen 30 dagen na ontvangst van het verzoek om termijnbetaling wordt dit goedgekeurd of zodanig gewijzigd dat het volgens de directie het bedrag weergeeft waarop de adviseur krachtens de overeenkomst recht heeft. Bij verschil van mening over de waarde van een post is het oordeel van de directie doorslaggevend. Na vaststelling van het aan de adviseur verschuldigde bedrag verstrekt de directie de opdrachtgever en de adviseur een termijnbetalingscertificaat voor het aan de adviseur verschuldigde bedrag en deelt zij de adviseur mede voor welke dienst betaling plaatsvindt.
35.9
De directie mag via een termijnbetalingscertificaat correcties of wijzigingen aanbrengen in alle eerder door haar afgegeven certificaten en is gemachtigd de waardebepalingen van een termijnbetalingscertificaat te wijzigen of de afgifte van een certificaat te weigeren indien de diensten of onderdelen daarvan niet tot haar genoegen zijn uitgevoerd.
35.10
De vereffening van het eindsaldo is afhankelijk van de voorwaarde dat de adviseur aan al zijn verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van alle stadia of gedeelten van de diensten heeft voldaan en dat de opdrachtgever zijn goedkeuring aan het laatste stadium of gedeelte van de diensten heeft gehecht. De eindbetaling wordt pas verricht nadat het eindrapport en de als zodanig kenbaar gemaakte einddeclaratie door de adviseur zijn ingediend en door de opdrachtgever als bevredigend zijn goedgekeurd. Ieder bedrag dat de opdrachtgever overeenkomstig artikel 35 heeft betaald of laten betalen, en dat de rechten uit hoofde van de overeenkomst van de adviseur overschrijdt, wordt door de adviseur aan de opdrachtgever terugbetaald binnen 30 dagen na ontvangst van de desbetreffende kennisgeving door de adviseur.
35.11
Wanneer zich voor kortere of langere tijd een of meer van de hieronder vermelde omstandigheden voordoen, kan de opdrachtgever de betaling van de krachtens de overeenkomst aan hem verschuldigde bedragen na schriftelijke kennisgeving aan de adviseur geheel of gedeeltelijk schorsen:
- a)
wanneer de adviseur in gebreke blijft bij de uitvoering van de overeenkomst;
- b)
in een andere situatie waarvoor de adviseur uit hoofde van de overeenkomst aansprakelijk is en die door de opdrachtgever wordt beschouwd als een belemmering of mogelijke belemmering voor de succesvolle voltooiing van het project of de overeenkomst.
Artikel 36. Reizen en vervoer
36.1
Tenzij in de bijzondere voorwaarden anders is bepaald, komen de reiskosten van de daarvoor in aanmerking komende personeelsleden van de adviseur en van hun echtgenoten en ten laste komende kinderen in de zin van de wet van het land waar het bedrijf van de adviseur is gevestigd ten laste van de opdrachtgever. Deze kosten worden vergoed tot ten hoogste de kosten van de kortst mogelijke reisroute tussen de gewone verblijfplaats en de plaats waar de overeenkomst moet worden uitgevoerd.
36.2
Reizen per vliegtuig worden gemaakt in de economy-klasse. Reizen overzee, per spoor en over de binnenwateren worden gemaakt in de eerste klasse. De kosten die worden gemaakt om de bagage van daarvoor in aanmerking komende personeelsleden te vervoeren van de gewone verblijfplaats naar de plaats waar de overeenkomst moet worden uitgevoerd, komen ten laste van de opdrachtgever tot aan de in de bijzondere voorwaarden aangegeven gewichtsmaxima.
36.3
In de bijzondere voorwaarden wordt aangegeven onder welke voorwaarden de kosten voor het vervoer van documentatie, materieel en materialen ten laste van de opdrachtgever kunnen komen.
36.4
In al deze gevallen vindt vergoeding alleen plaats tegen overlegging van bewijsstukken.
Artikel 37. Prijsherziening
37.1
Behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden en behoudens artikel 37.4 is de overeenkomst een overeenkomst met vaste prijzen die niet voor herziening vatbaar zijn.
37.2
Bij overeenkomsten met voor herziening vatbare prijzen wordt bij de prijsherziening rekening gehouden met schommelingen in de prijzen voor belangrijke lokale of externe posten die als grondslag dienden voor de berekening van de inschrijving, zoals arbeidslonen en andere diensten. De nadere voorschriften voor de herziening worden in de bijzondere voorwaarden vastgelegd.
37.3
De in de inschrijving van de adviseur vermelde prijzen worden geacht:
- a)
te zijn opgemaakt op grond van de omstandigheden die golden 30 dagen vóór de uiterste datum voor indiening van de inschrijvingen of, in geval van ondershandse overeenkomsten, op de datum van de overeenkomst; en
- b)
rekening te houden met de wetten en relevante belastingvoorschriften die van toepassing waren op de overeenkomstig artikel 37.3, onder a), bepaalde referentiedatum.
37.4
Wanneer na de in artikel 37.3 beoogde datum een wet, verordening, decreet of andere wettelijke regeling van een Staat of deelstaat, dan wel een regeling of beschikking van een plaatselijke of andere overheidsinstantie wordt gewijzigd of in werking treedt, met als gevolg dat er een wijziging optreedt in de contractuele relatie tussen de partijen bij de overeenkomst, plegen de opdrachtgever en de adviseur overleg over de wijze waarop verder krachtens de overeenkomst te werk moet worden gegaan; ingevolge dat overleg kunnen zij besluiten:
- a)
dat de overeenkomst wordt gewijzigd;
- b)
dat de ene partij aan de andere een vergoeding voor het ontstane nadeel betaalt; of
- c)
dat de overeenkomst in onderlinge overeenstemming wordt beëindigd.
37.5
In geval van vertraging bij de verrichting van de diensten waarvoor de adviseur verantwoordelijk is, of aan het eind van de uitvoeringstermijn, die in voorkomend geval conform de overeenkomst is gewijzigd, worden de prijzen in de 30 dagen vóór de voltooiing van de diensten niet meer herzien, behoudens toepassing van een nieuwe prijsindexering, indien zulks in het voordeel van de opdrachtgever is.
Artikel 38. Achterstallige betalingen
38.1
De bedragen die verschuldigd zijn op grond van de door de directie afgegeven certificaten voor de termijnbetalingen en de vereffening van het eindsaldo worden door de opdrachtgever aan de adviseur uitbetaald binnen 90 dagen nadat deze certificaten bij de opdrachtgever zijn ingekomen. Na overschrijding van de betalingstermijn heeft de adviseur recht op rente, berekend naar het aantal dagen vertraging en tegen het in de bijzondere voorwaarden vastgestelde percentage, over een eveneens in de bijzondere voorwaarden vermelde maximumperiode. De adviseur heeft, zonder aanmaning en onverminderd alle andere rechten en verhaalmiddelen krachtens de overeenkomst, recht op betaling van die rente. Voor wat de eindafrekening betreft, wordt de rente voor de achterstallige betalingen op dagbasis berekend tegen het in de bijzondere voorwaarden vastgestelde percentage.
38.2
Is meer dan 120 dagen na het verstrijken van de in artikel 38.1 vastgestelde termijn geen betaling geschied, dan ontstaat voor de adviseur het recht om de overeenkomst niet uit te voeren of te beëindigen.
Artikel 39. Betaling aan derden
39.1
Opdrachten tot betaling aan derden kunnen slechts worden uitgevoerd na een cessie overeenkomstig artikel 6. De cessie wordt ter kennis van de opdrachtgever gebracht.
39.2
Kennisgeving van cessionarissen geschiedt uitsluitend door de adviseur.
39.3
Onverminderd de in artikel 38 genoemde termijn beschikt de opdrachtgever in geval van rechtsgeldig derdenbeslag op het eigendom van de adviseur, dat betrekking heeft op aan hem verschuldigde betalingen uit hoofde van de overeenkomst, over 30 dagen om de betalingen aan de adviseur te hervatten; deze termijn gaat in op de dag waarop hij kennisgeving ontvangt van de definitieve opheffing van het beletsel tot betaling.
Contractbreuk en beëindiging van de overeenkomst
Artikel 40. Contractbreuk
40.1
Een partij pleegt contractbreuk wanneer zij een krachtens de overeenkomst op haar rustende verplichting niet nakomt.
40.2
In geval van contractbreuk staan de benadeelde partij de volgende rechtsmiddelen ter beschikking:
- a)
schadevergoeding; en/of
- b)
beëindiging van de overeenkomst.
40.3
Schadevergoeding kan:
- a)
algemeen zijn; of
- b)
gefixeerd zijn.
40.4
Indien de opdrachtgever recht heeft op schadevergoeding, mag hij deze inhouden op alle aan de adviseur verschuldigde bedragen of op de desbetreffende garantie.
40.5
Onverminderd de wetgeving van de Staat van de opdrachtgever, heeft de opdrachtgever recht op vergoeding van door hem geleden schade die na de voltooiing van de overeenkomst aan de dag treedt.
Artikel 41. Beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtgever
41.1
De opdrachtgever kan de overeenkomst te allen tijde en met onmiddellijke ingang beëindigen, behoudens het bepaalde in artikel 41.2.
41.2
Tenzij in deze algemene voorwaarden anders is bepaald, kan de opdrachtgever, na de adviseur hiervan zeven dagen van tevoren in kennis te hebben gesteld, in elk van de volgende gevallen de overeenkomst beëindigen:
- a)
indien de adviseur de diensten niet wezenlijk conform de bepalingen van de overeenkomst verricht;
- b)
indien de adviseur nog altijd in gebreke blijft gedurende 14 dagen nadat de opdrachtgever hem in kennis heeft gesteld van de schorsing van de betalingen uit hoofde van artikel 35.11;
- c)
indien de adviseur niet binnen een redelijke termijn gevolg geeft aan een aanmaning van de directie om een nalatigheid of verzuim bij de nakoming van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst goed te maken, zodat de correcte en tijdige uitvoering van de diensten ernstig in het gedrang komt;
- d)
indien de adviseur dienstorders van de directie weigert of nalaat uit te voeren;
- e)
indien de adviseur de overeenkomst overdraagt of onderaannemingsovereenkomsten sluit zonder dat de opdrachtgever daarvoor toestemming heeft gegeven;
- f)
indien de adviseur failliet gaat of insolvent wordt, onder curatele wordt gesteld, een regeling met zijn schuldeisers treft, onder een curator, bewindvoerder of beheerder blijft voortwerken ten behoeve van zijn schuldeisers, of in liquidatie is;
- g)
indien een nadelige onherroepelijke rechterlijke uitspraak wordt gedaan over een inbreuk op de beroepsethiek van de adviseur;
- h)
indien enigerlei andere vorm van juridische onbekwaamheid de uitvoering van de overeenkomst in de weg staat;
- i)
indien er zich veranderingen in de organisatie voordoen die aan de opdrachtgever moeten worden medegedeeld en die een wijziging van de rechtspersoonlijkheid van de adviseur tot gevolg hebben, tenzij die veranderingen in een bijvoegsel bij de overeenkomst worden vastgelegd;
- j)
indien de adviseur zijn onafhankelijkheid uit hoofde van artikel 12.1 niet handhaaft;
- k)
indien de adviseur verzuimt de vereiste garanties of zekerheid te stellen of indien de persoon die de eerdere garantie of zekerheid stelde, zijn verplichtingen niet kan nakomen.
41.3
Beëindiging van de overeenkomst doet geen afbreuk aan andere rechten of bevoegdheden waarover de opdrachtgever en de adviseur krachtens de overeenkomst beschikken. De opdrachtgever mag daarna de diensten zelf voltooien of voor rekening van de adviseur een andere overeenkomst met een derde partij sluiten. De aansprakelijkheid van de adviseur voor vertraging bij de voltooiing houdt onmiddellijk op wanneer de opdrachtgever de overeenkomst beëindigt, onverminderd elke eventuele eerder onstane aansprakelijkheid.
41.4
Na beëindiging van de overeenkomst of wanneer hem daarvan kennis is gegeven, neemt de adviseur onmiddellijk maatregelen om de diensten snel en ordelijk af te sluiten en de uitgaven tot een minimum te beperken.
41.5
Zo spoedig mogelijk na beëindiging van de overeenkomst bepaalt de directie de waarde van de diensten en stelt zij alle bedragen vast die bij de beëindiging van de overeenkomst aan de adviseur verschuldigd zijn.
41.6
De opdrachtgever is niet verplicht de adviseur verdere betalingen te doen voordat de diensten zijn voltooid; daarna heeft de opdrachtgever het recht de eventuele extra kosten voor de voltooiing van de diensten bij de adviseur in te vorderen of betaalt hij de adviseur het hem verschuldigde saldo uit.
41.7
Als de opdrachtgever de overeenkomst beëindigt, mag hij op de adviseur alle door hem geleden verliezen verhalen tot het in de overeenkomst vastgestelde maximumbedrag. Indien er geen maximumbedrag is vastgesteld, mag de opdrachtgever, onverminderd zijn andere rechtsmiddelen uit hoofde van de overeenkomst, aanspraak maken op het gedeelte van de aannemingssom dat overeenkomt met het gedeelte van de diensten dat door het in gebreke blijven van de adviseur niet op bevredigende wijze is uitgevoerd.
41.8
Indien de beëindiging niet het gevolg is van een handeling of verzuim van de adviseur, is deze gerechtigd om naast de hem verschuldigde bedragen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden een vergoeding voor geleden verliezen te vorderen.
Artikel 42. Beëindiging van de overeenkomst door de adviseur
42.1
Met inachtneming van een opzegtermijn van 14 dagen kan de adviseur de overeenkomst met de opdrachtgever beëindigen, indien deze laatste:
- a)
de adviseur na afloop van de in artikel 38.2 genoemde termijn nog niet de bedragen heeft betaald die hem krachtens een door de directie afgegeven certificaat verschuldigd zijn; of
- b)
na herhaalde aanmaningen stelselmatig zijn verplichtingen verzuimt na te komen; of
- c)
voortgang van de dienstverrichting of een onderdeel daarvan langer dan 180 dagen schorst om redenen die niet in de overeenkomst zijn vermeld of die niet te wijten zijn aan het in gebreke blijven van de adviseur.
42.2
Een dergelijke beëindiging van de overeenkomst doet geen afbreuk aan andere rechten waarover de opdrachtgever en de adviseur krachtens de overeenkomst beschikken.
42.3
Bij een dergelijke beëindiging van de overeenkomst vergoedt de opdrachtgever de adviseur alle eventueel geleden verlies of schade. De desbetreffende bijbetalingen mogen een maximum dat in de overeenkomst moet worden vermeld, evenwel niet overschrijden.
Artikel 43. Overmacht
43.1
Geen van de partijen wordt geacht in gebreke te zijn gebleven of haar verplichtingen krachtens de overeenkomst niet te zijn nagekomen, indien zij hierbij werden gehinderd door omstandigheden van overmacht die zich hebben voorgedaan na de datum van kennisgeving van de gunning, of na de datum waarop de overeenkomst van kracht werd, indien die datum eerder viel.
43.2
Onder ‘overmacht’ wordt hier verstaan: stakingen, uitsluitingen of andere arbeidsconflicten, staatsvijandige handelingen, al dan niet verklaarde oorlogen, blokkades, oproer, rellen, epidemieën, aardverschuivingen, aardbevingen, stormen, bliksem, overstromingen, verzakkingen, ordeverstoringen, explosies en andere soortgelijke onvoorziene gebeurtenissen die geen van beide partijen in de hand heeft en waaraan zij ondanks de nodige inzet niet in staat zijn het hoofd te bieden.
43.3
Onverminderd de artikelen 24 en 41, kan niet ten nadele van de adviseur worden besloten tot gefixeerde schadevergoeding of beëindiging van de overeenkomst wegens in gebreke blijven, indien en voor zover de vertraging in de uitvoering of het op andere wijze niet nakomen van zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst het gevolg van overmacht is. Onverminderd de artikelen 38 en 42, is de opdrachtgever evenmin aansprakelijk voor betaling van rente over achterstallige betalingen of voor het niet uitvoeren of beëindigen door de adviseur wegens zijn eigen in gebreke blijven indien en voor zover de vertraging of het op andere wijze niet nakomen van diens verplichtingen het gevolg van overmacht is.
43.4
Indien een partij van mening is dat er zich omstandigheden van overmacht hebben voorgedaan die de nakoming van haar verplichtingen nadelig kunnen beïnvloeden, stelt zij de andere partij en de directie daarvan onmiddellijk in kennis, waarbij zij gedetailleerd opgave doet van de aard, de vermoedelijke duur en het waarschijnlijke gevolg van de omstandigheden. Behoudens andersluidende schriftelijke instructies van de directie, blijft de adviseur, voor zover dat redelijkerwijze mogelijk is, voldoen aan zijn verplichtingen krachtens de overeenkomst en zoekt hij ter nakoming van zijn verplichtingen naar redelijke alternatieve middelen die niet door de overmachtsituatie worden gehinderd. De adviseur past deze alternatieve middelen uitsluitend toe indien de directie daartoe instructie geeft.
43.5
Indien er voor de adviseur meeruitgaven ontstaan door het opvolgen van de instructies van de directie of door het gebruik van alternatieve middelen uit hoofde van artikel 43.4, wordt het bedrag daarvan door de directie gefiatteerd.
43.6
Indien er zich omstandigheden van overmacht hebben voorgedaan en deze situatie 180 dagen aanhoudt, kan de ene partij, ongeacht een verlenging van de uitvoeringstermijn die op grond van die toestand eventueel aan de adviseur is verleend, de andere partij er met een opzegtermijn van 30 dagen van in kennis stellen dat zij de overeenkomst wenst te beëindigen. Indien de overmachtsituatie na deze 30 dagen nog bestaat, wordt de overeenkomst beëindigd en worden de partijen bijgevolg ontheven van hun verdere verplichtingen krachtens de overeenkomst.
Artikel 44. Overlijden
44.1
Wanneer de adviseur een natuurlijke persoon is, wordt de overeenkomst automatisch beëindigd indien die persoon komt te overlijden. De opdrachtgever onderzoekt evenwel alle voorstellen van erfgenamen of rechthebbenden die de wens tot voortzetting van de overeenkomst kenbaar hebben gemaakt. Binnen 30 dagen na ontvangst van dergelijke voorstellen brengt de opdrachtgever zijn beslissing ter kennis van de betrokkenen.
44.2
Wanneer de adviseur uit verschillende natuurlijke personen bestaat en één of meer daarvan komen te overlijden, wordt in gemeenschappelijk overleg tussen de partijen een rapport over de uitvoering van de diensten opgesteld; de opdrachtgever beslist of de overeenkomst wordt beëindigd dan wel voortgezet overeenkomstig de door de overlevenden, respectievelijk de erfgenamen of rechthebbenden aangegane verbintenis.
44.3
In de in artikel 44.1 en 44.2 genoemde gevallen geven de personen die voorstellen om de uitvoering van de overeenkomst voort te zetten, hiervan binnen 15 dagen na de datum van het overlijden kennis aan de opdrachtgever.
44.4
Deze personen zijn, behoudens andersluidende bepalingen in de bijzondere voorwaarden, in dezelfde mate als de eerste adviseur, gezamenlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de goede uitvoering van de overeenkomst. De voortzetting van de overeenkomst is onderworpen aan de bepalingen met betrekking tot het stellen van de in deze algemene voorwaarden bedoelde garanties.
Beslechting van geschillen
Artikel 45. Beslechting van geschillen
45.1
De opdrachtgever en de adviseur stellen alles in het werk om een minnelijke schikking te treffen voor geschillen in verband met de overeenkomst die tussen hen of tussen de directie en de adviseur kunnen ontstaan.
45.2
De bijzondere voorwaarden bevatten voorschriften betreffende:
- a)
de procedure voor de minnelijke schikking van geschillen;
- b)
de termijnen waarin de procedure inzake minnelijke schikking kan worden ingeroepen na kennisgeving van het geschil aan de andere partij, alsmede de maximumtermijn om een dergelijke schikking te bereiken, waarbij geldt dat deze laatste termijn niet langer mag zijn dan 120 dagen vanaf het begin van de te volgen procedure;
- c)
de termijnen voor de schriftelijke beantwoording van een verzoek om minnelijke schikking of van andere verzoeken die tijdens die procedure geoorloofd zijn, en de gevolgen van het niet nakomen van de termijnen.
45.3
Nadat de procedure inzake minnelijke schikking is mislukt, kunnen de partijen overeenkomen het geschil binnen een vastgestelde termijn te beslechten via bemiddeling door een derde partij.
45.4
De procedure inzake minnelijke schikking of beslechting via bemiddeling behelst in alle gevallen een procedure waarbij de tegenpartij in kennis wordt gesteld van de klachten en de reacties daarop.
45.5
Bij ontstentenis van een minnelijke schikking of beslechting via bemiddeling binnen de vastgestelde maximumtermijnen wordt het geschil beslecht:
- a)
in geval van een nationale overeenkomst, overeenkomstig het nationale recht van de Staat van de opdrachtgever; en
- b)
in geval van een transnationale overeenkomst:
- i)
indien de partijen bij de overeenkomst daarmee instemmen, overeenkomstig het nationale recht van de Staat van de opdrachtgever of de vaste internationale praktijk van die Staat; of
- ii)
via arbitrage overeenkomstig de in de ACS-EEG-Overeenkomst vastgestelde procedurevoorschriften.