Einde inhoudsopgave
Richtsnoeren 2013/C 25/01 voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken
3.6 Steun voor ultrasnelle breedbandnetwerken
Geldend
Geldend vanaf 27-01-2013
- Bronpublicatie:
26-01-2013, PbEU 2013, C 25 (uitgifte: 26-01-2013, regelingnummer: 2013/C 25/01)
- Inwerkingtreding
27-01-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
26-01-2013, PbEU 2013, C 25 (uitgifte: 26-01-2013, regelingnummer: 2013/C 25/01)
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Staatssteun (V)
Informatierecht / ICT
(82)
In het licht van de doelstellingen van de Digitale Agenda voor Europa, en met name de doelstelling dat 50 % van de Europese huishoudens een internetverbinding van meer dan 100 Mbps dient te krijgen, en rekening houdende met het feit dat er, vooral in stedelijke gebieden, behoefte kan zijn aan betere prestaties ten opzichte van wat commerciële investeerders bereid zijn in de nabije toekomst aan te bieden kunnen overheidsmaatregelen, niettegenstaande punt 77, uitzonderlijk worden toegestaan voor NGA-netwerken die een ultrasnelle verbinding van meer dan 100 Mbps bieden.
(83)
In ‘zwarte NGA-gebieden’ kunnen dergelijke maatregelen uitsluitend worden toegestaan indien de in punt 51 voorgeschreven ‘sprongsgewijze verandering’ wordt aangetoond aan de hand van de volgende cumulatieve voorwaarden:
- a)
de bestaande of geplande (1) NGA-netwerken bereiken de locaties van de eindgebruikers niet met glasvezelnetwerken (2);
- b)
de marktsituatie ontwikkelt zich in de nabije toekomst niet in de richting van het onder concurrerende voorwaarden aanbieden van ultrasnelle diensten (3) boven 100 Mbps blijkens de investeringsplannen van commerciële exploitanten overeenkomstig de punten 63, 64 en 65;
- c)
er is een verwachte vraag naar dergelijke kwalitatieve verbeteringen (4).
(84)
In de situatie die in het voorgaande punt wordt besproken moet elk nieuw gesubsidieerd netwerk aan de verenigbaarheidsvoorwaarden van de punten (78) en (80) voldoen. Bovendien moet de steunverlenende autoriteit aantonen dat:
- a)
het gesubsidieerde netwerk aanzienlijke verbeterde technologische kenmerken heeft en prestaties levert ten opzichte van de verifieerbare kenmerken en prestaties van bestaande of geplande netwerken (5), en
- b)
het gesubsidieerde netwerk gebaseerd is op een open architectuur dat uitsluitend wholesale zal worden geëxploiteerd, en
- c)
de steun niet leidt tot een buitensporige verstoring van de mededinging met andere NGA-technologieën ten behoeve waarvan recentelijk belangrijke nieuwe infrastructuurinvesteringen zijn gedaan door marktexploitanten in dezelfde betrokken gebieden (6).
(85)
Eerst wanneer aan deze aanvullende voorwaarden is voldaan, kan de overheidsfinanciering van dergelijke netwerken op grond van de afwegingstoets verenigbaar worden geacht. Dergelijke financiering moet met andere woorden leiden tot een aanzienlijke, duurzame, concurrentiebevorderende en niet-tijdelijke technologische verbetering, zonder dat particuliere investeringen onevenredig worden ontmoedigd.
Voetnoten
Gebaseerd op geloofwaardige investeringsplannen voor de nabije toekomst (eerstkomende drie jaar), in overeenstemming met de punten 63, 64 en 65.
NGA-netwerken bereiken de locatie van eindgebruikers bijvoorbeeld niet met glasvezel in het geval van FTTN-netwerken, waarbij glasvezel slechts tot de knooppunten (kasten) wordt aangelegd. Voorts wordt bij sommige kabelnetwerken ook glasvezel gebruikt tot de kasten en worden de eindgebruikers met coaxkabels aangesloten.
In bijvoorbeeld een gebied waar FTTC of een gelijkwaardig netwerk en een geüpgraded kabelnetwerk (ten minste Docsis 3.0) aanwezig is, worden de marktvoorwaarden over het algemeen concurrerend genoeg geacht om naar de aanbieding van ultrasnelle diensten te evolueren zonder dat overheidsmaatregelen nodig zijn.
Zie bijv. de indicatoren in de voetnoten 84 en 85.
Zie de punten 63, 64 en 65.
Dit zou normaalgesproken het geval zijn indien exploitanten, als gevolg van de steun, de infrastructuurinvesteringen niet kunnen terugverdienen binnen een passende termijn, rekening houdende met een normale afschrijvingstermijn. Er zal vooral met de volgende (onderling samenhangende) factoren rekening worden gehouden: de omvang van de investering, de vraag hoe recent de investering is, de minimumperiode die nodig is om een adequaat rendement op de investering te verkrijgen, en het vermoedelijke effect van de uitrol van het nieuwe gesubsidieerde ultrasnelle netwerk op het aantal abonnees op de bestaande NGA-netwerken en de abonnementstarieven.