Einde inhoudsopgave
Richtsnoeren 2013/C 25/01 voor de toepassing van de staatssteunregels in het kader van de snelle uitrol van breedbandnetwerken
3.5 Steun voor de snelle uitrol van NGA-netwerken
Geldend
Geldend vanaf 27-01-2013
- Bronpublicatie:
26-01-2013, PbEU 2013, C 25 (uitgifte: 26-01-2013, regelingnummer: 2013/C 25/01)
- Inwerkingtreding
27-01-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
26-01-2013, PbEU 2013, C 25 (uitgifte: 26-01-2013, regelingnummer: 2013/C 25/01)
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Staatssteun (V)
Informatierecht / ICT
(79)
Zoals het geval was bij het beleid met betrekking tot de uitrol van basisbreedband, kan staatssteun ten behoeve van de uitrol van een NGA-netwerk een geschikt en gerechtvaardigd instrument vormen, mits aan een aantal fundamentele voorwaarden wordt voldaan. Terwijl commerciële exploitanten hun investeringsbesluiten over NGA-netwerken op basis van de verwachte winstgevendheid nemen, moet de overheidsinstantie bij haar keuze ook rekening houden met het algemeen belang, dat gediend is met de financiering van een open en neutraal platform waarop vele exploitanten zullen kunnen concurreren bij het aanbieden van diensten aan eindgebruikers.
(80)
Elke maatregel ter ondersteuning van de uitrol van NGA-netwerken moet voldoen aan de verenigbaarheidsvoorwaarden van onderdeel 2.5 en onderdeel 3.9. Bovendien moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan, rekening houdende met de bijzondere situatie waarin de overheidsinvestering in NGA-netwerken plaatsvindt.
- a)
Wholesaletoegang: vanwege de economische wetmatigheden van NGA-netwerken is het van het grootste belang ervoor te zorgen dat derden-exploitanten daadwerkelijk wholesaletoegang hebben. Dit geldt met name voor gebieden waar reeds concurrerende basisbreedbandexploitanten actief zijn (1) en waar gewaarborgd moet worden dat de concurrerende marktsituatie die vóór de maatregel bestond, behouden blijft. De toegangsvoorwaarden die in onderdeel 3.9 worden beschreven, worden als volgt nader gespecificeerd. Het gesubsidieerde netwerk moet derhalve op eerlijke en niet-discriminerende voorwaarden alle exploitanten die daarom verzoeken toegang bieden en hun de mogelijkheid van daadwerkelijke en volledige ontbundeling geven (2). Bovendien moeten derden-exploitanten niet alleen toegang hebben tot de actieve (119), maar ook tot de passieve netwerkinfrastructuur (3). Naast bitstroomtoegang en ontbundelde toegang tot de local loop en de subloop, moet de verplichting toegang te verlenen daarom ook het recht omvatten om buizen, masten, dark fibre en straatkasten te gebruiken (4). Daadwerkelijke wholesaletoegang moet voor ten minste zeven jaar worden verleend en het recht op toegang tot buizen of masten mag niet in de tijd worden beperkt. Deze verplichting geldt onverminderd voor soortgelijke wettelijke verplichtingen die door de NRI voor de specifieke betrokken markt worden opgelegd om een daadwerkelijke mededinging te bevorderen of maatregelen die gedurende of na het verstrijken van die termijn zijn genomen (5).
Het is mogelijk dat in gebieden met een lage bevolkingsdichtheid waar sprake is van beperkte breedbanddiensten, of bij kleine, lokale ondernemingen het verplicht stellen van alle soorten toegangsproducten de investeringskosten (6) evenredig doet stijgen zonder dat dit aanzienlijke voordelen in de zin van toegenomen concurrentie met zich meebrengt (7). In dit soort situatie kan worden overwogen om toegangsproducten die dure ingrepen op de gesubsidieerde infrastructuur vergen en niet anderszins zijn voorzien (bijv. co-locatie op tussenliggende distributiepunten), alleen aan te bieden wanneer er een redelijke vraag van een derde-exploitant bestaat. De vraag wordt redelijk geacht wanneer: i) de aanvrager van toegang een samenhangend businessplan overlegt dat de ontwikkeling van het product op het gesubsidieerde netwerk rechtvaardigt, en ii) er in hetzelfde geografische gebied niet reeds een vergelijkbaar product wordt aangeboden door een andere exploitant tegen soortgelijke tarieven als die welke in dichterbevolkte gebieden van toepassing zijn (8).
Het in de voorgaande alinea gestelde geldt echter niet voor dichterbevolkte gebieden waar de ontwikkeling van een concurrerende infrastructuur mag worden verwacht. Daarom dient het gesubsidieerde netwerk in dergelijke gebieden alle soorten toegangsproducten aan te bieden die exploitanten zouden kunnen verlangen (9).
- b)
Eerlijke en niet-discriminerende behandeling: De gesubsidieerde infrastructuur moet ervoor zorgen dat concurrerende exploitanten eindgebruikers concurrerende en betaalbare diensten kunnen aanbieden. Wanneer de netwerkexploitant verticaal geïntegreerd is, moeten er voldoende garanties worden ingebouwd om belangenconflicten, onrechtmatige discriminatie jegens aanvragers van toegang of contentproviders en eventuele andere verborgen indirecte voordelen te vermijden. Ook dienen de gunningscriteria te bepalen dat inschrijvers die uitsluitend een wholesalemodel of een model met uitsluitend passieve infrastructuur, of beide, aanbieden extra punten krijgen.
(81)
Steunvoornemens waarmee wordt beoogd backhaulnetwerken te financieren (10) of die beperkt blijven tot civieltechnische werken die openstaan voor alle exploitanten en technologieën, zijn bijzonder bevorderlijk voor de mededinging. Hiermee zal bij de beoordeling van dergelijke projecten rekening worden gehouden.
Voetnoten
Met inbegrip van LLU-exploitanten.
In dit stadium van de marktontwikkeling kan een point-to-pointtopologie daadwerkelijk worden ontbundeld. Wanneer de geselecteerde inschrijver een point-to-multipoint-topologienetwerk uitrolt, moet hij zodra de toegang gestandaardiseerd en commercieel beschikbaar is, de duidelijke verplichting hebben daadwerkelijke ontbundeling te bieden via WDM (Wavelength Division Multiplexing). Tot de ontbundeling van WDM een feit is, dient de geselecteerde inschrijver te worden verplicht aanvragers van toegang een virtueel ontbundelingsproduct aan te bieden dat fysieke ontbundeling zoveel mogelijk benadert.
Derden-exploitanten kunnen, indien zij indirecte begunstigden zijn, zelf bitstroomtoegang moeten geven wanneer zij wholesaletoegang hebben gekregen. Ondanks het feit dat steun slechts werd verleend voor passieve infrastructuur, werd ook actieve toegang geëist in bijvoorbeeld het besluit van de Commissie betreffende steunmaatregel N 330/10 — Frankrijk — Programme national Très Haut Débit.
Zoals Customer Premises Equipment (CPE's) of andere apparatuur die voor de exploitatie van het netwerk nodig is. Indien het nodig blijkt bepaalde delen van het netwerk te upgraden om daadwerkelijk toegang te bieden, moet dit in de plannen van de steunverlenende autoriteiten zijn voorzien; daarbij kan het gaan om voldoende grote buizen, ruimere straatkasten met het oog op een daadwerkelijke ontbundeling enz.
Een zwaarwegende verplichting tot het verlenen van toegang is des te crucialer omdat het punt moet worden opgelost van de tijdelijke substitueerbaarheid tussen de door de bestaande ADSL-exploitanten aangeboden diensten en die welke worden aangeboden door de exploitanten van toekomstige NGA-netwerken. De verplichting tot het verlenen van toegang zorgt ervoor dat concurrerende ADSL-exploitanten hun klanten naar een NGA-netwerk kunnen migreren zodra een gesubsidieerd netwerk is aangelegd en dus hun eigen toekomstige investeringen kunnen gaan plannen zonder mededingingshandicap. Zie bijv. het besluit van de Commissie betreffende steunmaatregel N 461/09 — Verenigd Koninkrijk — Cornwall & Isles of Scilly Next Generation Broadband.
In dit verband moet worden nagegaan in hoeverre de specifieke marktvoorwaarden die de toekenning van steun voor de betrokken infrastructuur rechtvaardigden, nog steeds bestaan.
De onevenredige kostenstijging moet door de steunverlenende autoriteit worden aangetoond met gedetailleerde en objectieve kostenberekeningen.
Zie bijv. de besluiten van de Commissie betreffende steunmaatregel N 330/10 — Frankrijk — Programme national Très Haut Débit, en betreffende steunmaatregel SA.33671 — Verenigd Koninkrijk — Broadband Delivery UK.
Andere voorwaarden kunnen door de Commissie worden aanvaard in het kader van de evenredigheidsbeoordeling naargelang van de specifieke kenmerken van de zaak en de algemene afwegingstoets. Zie bijv. de besluiten van de Commissie betreffende steunmaatregel N 330/10 — Frankrijk — Programme national Très Haut Débit en betreffende steunmaatregel SA.33671 — Verenigd Koninkrijk — Broadband Delivery UK. Indien aan de voorwaarden is voldaan, dient toegang te worden verleend binnen een termijn die gewoonlijk door de particuliere markt wordt gehanteerd. Doet zich een geschil voor, dan moet de steunverlenende autoriteit de NRI of een andere bevoegde nationale instantie om advies vragen.
Bij passieve vaste netwerken dient het gesubsidieerde netwerk bijvoorbeeld in staat te zijn zowel point-to-point- als point-to-multipoint-topologieën te ondersteunen, afhankelijk van de keuze van de exploitanten. In de dichterbevolkte gebieden, mochten deze in aanmerking komen voor staatssteun, zou het niet in het algemeen belang worden geacht om steun te verlenen voor investeringen in eenvoudige upgrades van bestaande netwerken zonder dat er ook uit mededingingsoogpunt sprake is van een sprongsgewijze verandering.
Zie punt 60. Maatregelen die verder reiken dan het niveau van de wijkcentrale zullen reeds als NGA worden beschouwd en niet als NGN; zie het besluit van de Commissie betreffende steunmaatregel SA.34031 — Italië — Banda larga di prossima generazione in Valle d'Aosta.