Einde inhoudsopgave
Binnenvaartregeling
Artikel 7.16a
Geldend
Geldend vanaf 04-05-2023. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 01-04-2023
- Bronpublicatie:
17-04-2023, Stcrt. 2023, 11946 (uitgifte: 03-05-2023, regelingnummer: IENW/BSK-2023/96863)
- Inwerkingtreding
04-05-2023, terugwerkend tot: 01-04-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
17-04-2023, Stcrt. 2023, 11946 (uitgifte: 03-05-2023, regelingnummer: IENW/BSK-2023/96863)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Binnenvaart
1.
Het examen ter verkrijging van het kwalificatiecertificaat schipper is deels een praktijkexamen en heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen, genoemd in onderdeel 2 van bijlage II van Richtlijn 2017/2397.
2.
Het examen ter verkrijging van het kwalificatiecertificaat voor deskundigen op het gebied van vloeibaar aardgas (LNG) heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen, genoemd in onderdeel 4.2 van bijlage II van Richtlijn 2017/2397.
3.
Het examen ter verkrijging van de specifieke vergunning voor het varen op wateren die zijn geclassificeerd als binnenwateren van maritieme aard heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen, genoemd in onderdeel 3.1 van bijlage II van Richtlijn 2017/2397.
4.
Het examen ter verkrijging van de specifieke vergunning voor het varen op een waterweg die is ingedeeld als binnenwatertraject met specifieke risico’s omvat de examenonderdelen die door de EU-lidstaat die de binnenwateren met specifieke risico’s heeft aangewezen verplicht worden gesteld en heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen die die lidstaat heeft vastgesteld.
5.
Het examen ter verkrijging van een specifieke vergunning voor radarvaart is deels een praktijkexamen en heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen, genoemd in onderdeel 3.2 van bijlage II van Richtlijn 2017/2397.
6.
Het examen ter verkrijging van de specifieke vergunning voor het varen met vloeibaar aardgas als brandstof is deels een praktijkexamen en heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen, genoemd in onderdeel 4.2 van bijlage II van Richtlijn 2017/2397.
7.
Het examen ter verkrijging van een competentieverklaring dekbemanningslid is deels een praktijkexamen en heeft betrekking op de onderwerpen en competentienormen genoemd in onderdeel 1 van bijlage II van Richtlijn 2017/2397.
8.
De basisopleiding veiligheid deksman is gebaseerd op de Standaarden voor de basisopleiding veiligheid voor deksmannen, vastgesteld door het Europees Comité voor de opstelling van standaarden voor de binnenvaart in het besluit CESNI 2021-I-1.
9.
Indien er geen praktijkexamen, bedoeld in het eerste lid, kan worden afgenomen omdat er structureel geen simulatoren beschikbaar zijn, kan, in afwijking van artikel 7.18, eerste lid, onderdeel a, worden volstaan met het aantonen van een vaartijd van ten minste 720 dagen.