Einde inhoudsopgave
Binnenvaartregeling
Bijlage 6.1 Keuringsaanwijzingen en keuringseisen
Geldend
Geldend vanaf 23-02-2022
- Bronpublicatie:
15-02-2022, Stcrt. 2022, 5098 (uitgifte: 22-02-2022, regelingnummer: IENW/BSK-2022/31845)
- Inwerkingtreding
23-02-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-02-2022, Stcrt. 2022, 5098 (uitgifte: 22-02-2022, regelingnummer: IENW/BSK-2022/31845)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Binnenvaart
als bedoeld in artikel 6.4, eerste lid
Hoofdstuk 1. Algemene keuringsaanwijzingen
Artikel 1. Inleiding
Van groot belang is vooral het tijdig herkennen en (laten) behandelen van die aandoeningen die een duidelijk risicoverhogende factor betekenen. In het algemeen dient de betrokkene om in aanmerking te komen voor een geneeskundige verklaring vrij te zijn van enige afwijking, ziekte of verwonding die een veilige uitoefening van de werkzaamheden belemmert. Daarnaast mag de aanwezigheid van de betrokkene aan boord geen gevaar opleveren voor de gezondheid van de overige opvarenden.
Artikel 2. Overleg met de medisch adviseur
Indien bij de beoordeling van de geschiktheid twijfels rijzen, vindt daarover overleg plaats met de medisch adviseur scheepvaart. De verantwoordelijkheid voor de beslissing blijft echter bij de keurend arts.
Artikel 3. Specifieke werkzaamheden aan boord
Bij de keuring is men zich terdege bewust van de specifieke werkomstandigheden aan boord, die afhankelijk van het soort schip en vaargebied sterk kunnen variëren:
- a.
het werk aan boord vertoont onregelmatige fysieke en psychische piekbelastingen;
- b.
het werk aan boord brengt een forse lichamelijke belasting met zich mee, waarbij veel traplopen, het manoeuvreren rond obstakels en beperkte bewegingsruimte met soms een ongunstige werkhouding extra belasting van het bewegingsapparaat met zich mee brengen;
- c.
door de aard van de werkzaamheden is er niet altijd gelegenheid om op regelmatige tijden te eten en te slapen.
Artikel 4. Waakzaamheid en concentratievermogen
Rekening wordt gehouden met het feit dat er aan boord vele werkzaamheden zijn waarbij langdurige concentratie is vereist:
- a.
het navigeren, waarbij vooral voortdurend aandacht is geboden tijdens het varen 's nachts, bij mist en onder slechte weersomstandigheden;
- b.
het werken met en het verantwoordelijk zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen;
- c.
het werken aan en in de buurt van werktuigen met bewegende delen, zoals kranen, lieren, ankerspillen, etc.;
- d.
het uitvoeren van werkzaamheden aan elektrische leidingen en stoomleidingen;
- e.
het verrichten van werkzaamheden op grote hoogte of in en om diepe ruimen.
Artikel 5. Geneesmiddelengebruik
Bij gebruik van geneesmiddelen laat de arts zich leiden door de navolgende richtlijnen:
- a.
het aangewezen zijn op het gebruik van geneesmiddelen welke neveneffecten hebben in de zin van: duizeligheid, verminderd concentratie- en reactievermogen, psychische stoornissen, of invloed op de circulatie, kan een reden zijn voor ongeschiktheid. Voor het gebruik van antidiabetica en, anti-epileptica wordt verwezen naar de desbetreffende artikelen in de keuringseisen;
- b.
het aangewezen zijn op het gebruik van geneesmiddelen met een nauwe therapeutische breedte is een reden voor ongeschiktheid;
- c.
indien geneesmiddelen worden gebruikt die zich met de veiligheid van het varen laten verenigen, moet bij de afgifte van een geneeskundige verklaring worden overwogen of de betrokkene de (bij)werkingen van het geneesmiddel begrijpt en de voorschriften van de arts nauwgezet naleeft.
Artikel 6. Uitgangspunten voor afkeuring
De medische maatstaven die zijn beschreven in § 2 tot en met § 5 dienen te worden gehanteerd bij de keuring voor een geneeskundige verklaring. Medisch ongeschikt voor de binnenvaart is de persoon die niet voldoet aan deze maatstaven. De arts laat zich bij een beslissing tot afkeuring verder leiden door de navolgende algemene richtlijnen:
medisch ongeschikt voor de binnenvaart is de persoon, die lijdt aan een ziekte, afwijking of verwonding:
- a.
waardoor een veilige uitoefening van de werkzaamheden belemmerd kan worden;
- b.
waardoor betrokkene niet te allen tijde in staat is om adequaat te handelen in geval van nood;
- c.
die tijdens de functie-uitoefening aan boord kan verergeren, in die zin dat daardoor een onaanvaardbaar risico voor de gezondheid of veiligheid van hemzelf of de overige opvarenden ontstaat, of ernstige hinder voor andere personen aan boord; of
- d.
die een behandeling behoeft, waarbij voortdurend medisch toezicht is vereist of waarbij acuut ingrijpen door een medicus noodzakelijk kan worden.
Hoofdstuk 2. Keuringseisen
Artikel 7
1
De keuring van de medische geschiktheid wordt uitgevoerd op basis van de eisen zoals die zijn vastgelegd in Bijlage IV Standaarden inzake de medische geschiktheid van Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2020/12 van de Commissie van 2 augustus 2019 tot aanvulling van Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft normen betreffende competenties en de overeenkomstige kennis en vaardigheden voor praktijkexamens, de goedkeuring van simulatoren en medische geschiktheid.
2
Een wijziging van bijlage IV Standaarden inzake de medische geschiktheid van Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2020/12 van de Commissie van 2 augustus 2019 tot aanvulling van Richtlijn (EU) 2017/2397 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft normen betreffende competenties en de overeenkomstige kennis en vaardigheden voor praktijkexamens, de goedkeuring van simulatoren en medische geschiktheid gaat voor de toepassing van artikel 6.4, eerste lid, gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven.