Einde inhoudsopgave
Richtlijn (EU) 2024/1788 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markten voor hernieuwbaar gas, aardgas en waterstof, tot wijziging van Richtlijn (EU) 2023/1791 en tot intrekking van Richtlijn 2009/73/EG (herschikking)
Artikel 11 Contractuele basisrechten
Geldend
Geldend vanaf 04-08-2024
- Bronpublicatie:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1788 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1788)
- Inwerkingtreding
04-08-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1788 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1788)
- Vakgebied(en)
Energierecht / Europees energierecht
Energierecht / Energieopwekking
1.
De lidstaten zorgen ervoor dat alle eindafnemers aanspraak hebben op de voorziening van aardgas en waterstof door een leverancier, onder voorbehoud van de toestemming van de leverancier, ongeacht de lidstaat waar de leverancier is geregistreerd, mits de leverancier de geldende handels- en balanceringsregels, alsook de geldende regels inzake leveringszekerheid en de criteria overeenkomstig artikel 8, lid 2 in acht neemt. In dat verband nemen de lidstaten alle noodzakelijke maatregelen om te waarborgen dat administratieve procedures geen discriminatie inhouden ten aanzien van leveranciers die reeds in een andere lidstaat zijn geregistreerd.
2.
Onverminderd de voorschriften van de Unie inzake consumentenbescherming, met name Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad (1) en Richtlijn 93/13/EEG van de Raad (2), zorgen de lidstaten ervoor dat eindafnemers de in de leden 3 tot en met 11 van dit artikel vastgelegde rechten hebben.
3.
Eindafnemers hebben recht op een contract met hun leverancier waarin zijn opgenomen:
- a)
de identiteit en contactgegevens van de leverancier, met inbegrip van adres, e-mailadres en een telefonische hulpdienst voor afnemers;
- b)
de geleverde diensten (met inbegrip van de naam van het product en het tarief), de belangrijkste kenmerken van de geleverde diensten, de aangeboden kwaliteitsniveaus van de diensten en de benodigde tijd voor de eerste aansluiting;
- c)
de aangeboden soorten onderhoudsdiensten;
- d)
de wijze waarop de meest recente informatie over alle geldende tarieven, onderhoudskosten en gebundelde producten of diensten kan worden verkregen;
- e)
de duur van het contract, de voorwaarden voor verlenging en opzegging van het contract en diensten, met inbegrip van producten of diensten die gebundeld zijn met die diensten, en of kosteloze opzegging van het contract is toegestaan;
- f)
alle vergoedingen en terugbetalingsregelingen die gelden indien de contractuele kwaliteitsniveaus van de diensten niet worden gehaald, met inbegrip van onnauwkeurige of te late facturering;
- g)
indien de milieuprestaties, met inbegrip van, in voorkomend geval, kooldioxide-emissies, als essentieel kenmerk worden gepromoot, duidelijke, objectieve, openbaar beschikbare en verifieerbare toezeggingen van de leverancier en in het geval van levering van hernieuwbaar gas en koolstofarm gas, certificering van het geleverde hernieuwbare en koolstofarme gas overeenkomstig artikel 9;
- h)
de methode voor het inleiden van een buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsprocedure overeenkomstig artikel 25;
- i)
informatie over consumentenrechten, met inbegrip van duidelijke en begrijpelijke informatie over klachtenbehandeling en hoe en waar een klacht kan worden ingediend, en alle in dit lid bedoelde gegevens, die duidelijk wordt meegedeeld op de factuur of via de website van het waterstof- of aardgasbedrijf;
- j)
in voorkomend geval, informatie over de aanbieder en de prijs van producten of diensten die gekoppeld zijn aan of gebundeld zijn met de levering van aardgas of waterstof.
De contractuele voorwaarden zijn eerlijk en vooraf bekend. In ieder geval wordt de informatie voorafgaand aan de sluiting of bevestiging van het contract in klantvriendelijke, duidelijke en ondubbelzinnige taal verstrekt. Indien contracten door middel van tussenpersonen worden gesloten, wordt de in dit lid bedoelde informatie eveneens voorafgaand aan de ondertekening van het contract verstrekt. Informatie over de aanbieder van producten of diensten en de prijs van die producten of diensten, die gekoppeld zijn aan of gebundeld zijn met de gaslevering, worden voorafgaand aan de ondertekening van het contract verstrekt.
Eindafnemers ontvangen één in het oog springende samenvatting van de belangrijkste contractuele voorwaarden in beknopte en eenvoudige taal. De lidstaten verplichten de leverancier om een gemeenschappelijke terminologie te gebruiken. De Commissie verstrekt in dit verband niet-bindende richtsnoeren.
4.
Eindafnemers worden op toereikende wijze in kennis gesteld van ieder voornemen om de contractuele voorwaarden te wijzigen en worden op de hoogte gesteld van hun recht om de overeenkomst op te zeggen wanneer zij van een dergelijk voornemen in kennis worden gesteld. Leveranciers stellen hun eindafnemer op een transparante en begrijpelijke manier rechtstreeks in kennis van aanpassingen van de leveringsprijs, alsmede van de redenen en voorwaarden voor de aanpassing en de reikwijdte ervan, en doen dit uiterlijk twee weken, en voor zover het huishoudelijke afnemers betreft, uiterlijk één maand vóór de aanpassing in werking treedt. De lidstaten zorgen ervoor dat eindafnemers de mogelijkheid krijgen om contracten op te zeggen indien zij de hun door de leverancier meegedeelde nieuwe contractuele voorwaarden of aanpassingen van de leveringsprijs niet aanvaarden.
5.
Eindafnemers ontvangen van leveranciers transparante informatie over de geldende prijzen, tarieven en standaardvoorwaarden met betrekking tot de toegang tot en het gebruik van diensten voor aardgas en waterstof, met name informatie over de aard van de prijzen, namelijk vast of variabel, en, in voorkomend geval, over promoties en kortingen. De belangrijkste contractinformatie wordt duidelijk aangeduid door de leverancier.
6.
Leveranciers bieden eindafnemers een ruime keuze aan betalingswijzen. Dergelijke betalingswijzen discrimineren niet tussen afnemers. Kwetsbare afnemers als bedoeld in artikel 26 van deze richtlijn en energiearme afnemers, kunnen een gunstigere behandeling krijgen. Ieder verschil in tarief in verband met betalingswijzen of vooruitbetalingsregelingen is objectief, niet-discriminerend en evenredig en bedraagt niet meer dan de directe kosten die door de begunstigde worden gedragen voor het gebruik van een specifieke betalingsmethode of van een vooruitbetalingsregeling, in overeenstemming met artikel 62 van Richtlijn (EU) 2015/2366 van het Europees Parlement en de Raad (3).
7.
Huishoudelijke afnemers die toegang hebben tot vooruitbetalingssystemen ondervinden geen nadeel als gevolg van die systemen.
8.
Eindafnemers krijgen van leveranciers eerlijke en transparante algemene voorwaarden aangeboden die gesteld zijn in duidelijke en begrijpelijke taal en die geen niet-contractuele belemmeringen bevatten voor het uitoefenen van de rechten van afnemers, zoals overdreven contractuele documentatie. Afnemers worden beschermd tegen oneerlijke of misleidende verkoopmethoden.
9.
Eindafnemers hebben recht op dienstverlening en klachtenbehandeling door hun leveranciers. Leveranciers handelen klachten eenvoudig, eerlijk en snel af.
10.
Huishoudelijke afnemers van aardgas krijgen van de leveranciers ruim op tijd vóór een geplande afsluiting voldoende informatie over alternatieve maatregelen om afsluiting te voorkomen. Deze alternatieve maatregelen kunnen informatie bevatten over het aanbod van ondersteuning om afsluiting te voorkomen, vooruitbetalingssystemen, energieaudits, energieadviesdiensten, alternatieve betalingsregelingen, schuldbeheeradvies of afsluitingsmoratoria, en brengen geen extra kosten mee voor de afnemer voor wie afsluiting dreigt.
11.
Eindafnemers ontvangen van de leveranciers, nadat zij naar een andere leverancier zijn overgestapt, ten laatste zes weken na de overstap een definitieve afsluitingsrekening.
Voetnoten
Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten, tot wijziging van Richtlijn 93/13/EEG van de Raad en van Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijn 85/577/EEG en van Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad (PB L 304 van 22.11.2011, blz. 64).
Richtlijn 93/13/EEG van de Raad van 5 april 1993 betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten (PB L 95 van 21.4.1993, blz. 29).
Richtlijn (EU) 2015/2366 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende betalingsdiensten in de interne markt, houdende wijziging van de Richtlijnen 2002/65/EG, 2009/110/EG en 2013/36/EU en Verordening (EU) nr. 1093/2010 en houdende intrekking van Richtlijn 2007/64/EG (PB L 337 van 23.12.2015, blz. 35).