Einde inhoudsopgave
Renteaftrekbeperkingen in de VPB (FM nr. 119) 2006/7.5.7.1
7.5.7.1 IAS/IFRS algemeen
Dr. J. van Strien, datum 20-10-2006
- Datum
20-10-2006
- Auteur
Dr. J. van Strien
- JCDI
JCDI:ADS586283:1
- Vakgebied(en)
Onbekend (V)
Vennootschapsbelasting (V)
Ondernemingsrecht / Jaarrekeningenrecht
Vennootschapsbelasting / Winstbepaling
Dividendbelasting / Algemeen
Vennootschapsbelasting / Algemeen
Voetnoten
Voetnoten
Overigens wordt beoogd om IFRS om op termijn ook van toepassing te verklaren op niet-beursgenoteerde ondernemingen en om IFRS wereldwijd toepassing te laten vinden.
Deze IASB vormt een onderdeel van de International Accounting Standards Committee Foundation.
Verordening 1606/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 19 juli 2002 betreffende de toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen, Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, L 243/1. Naast deze Verordening zijn in dit verband ook nog de volgende EG-richtlijnen van belang: – nr. 2001/65/EG van 27 september 2001 (IAS 39-richtlijn); en – nr. 2003/51/EG van 18 juni 2003 (moderniseringsrichtlijn).
De verplichting geldt voor alle vennootschappen die effecten hebben die zijn genoteerd aan een gereglementeerde markt in Europa. De Verordening geldt dus ook voor vennootschappen met alleen beursgenoteerde schuldtitels. Naast deze verplichting voor beursgenoteerde vennootschappen kent de Verordening eveneens een aantal keuzemogelijkheden. Deze dienen door de nationale wetgever nader ingevuld te worden. Voor een nadere invulling van deze keuzemogelijkheden alsmede een beschrijving van het wetgevingsproces verwijs ik naar Backhuijs, J.; Bosman, R. & James, N.; Status en onduidelijkheden ten aanzien van de invoering van IFRS in Europa, www.nivra.nl.
Zie Kampschöer, G.Wj.M.; IFRS en de verhouding tot het Nederlandse fiscale winstbegrip: ‘Who is afraid of IFRS?’, WFR 2004/1228.
Wetsvoorstel 29 737. Het initiële wetsvoorstel is opgenomen in Wetsvoorstel, TK, 2003-2004, 29 737, blz. 1-11. Zie voor opmerkingen bij en kritiek op dit wetsvoorstel de brief van 3 februari 2005 van NIVRA en NOvAA aan de leden van de Vaste Commissie voor Justitie en de Tweede Kamer der Staten-Generaal, www.nivra.nl.
Een en ander is geregeld in art. 3 en 6 Verordening 1606/2002, Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, L 243/1. Ter illustratie wijs ik op de verordening (EG) nr. 2086/2004 van de commissie van 19 november 2004 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1725/2003 tot goedkeuring van bepaalde internationale standaarden voor jaarrekeningen overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1606/2002 van het Europees Parlement en de Raad met het oog op de invoeging van IAS 39, Publicatieblad van de Europese Unie L 363/1.
De Europese Commissie wordt hierin ondersteund door de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG), zijnde een commissie van deskundigen, en de Accounting Regulatory Committee (ARC), een politieke commissie met vertegenwoordigers uit de verschillende lidstaten.
IFRS (ook wel IAS) is een standaard die ziet op de verwerking, waardering, presentatie en toelichting van posten in de geconsolideerde jaarrekening. IFRS beoogt algemeen aanvaardbare maatstaven in te voeren voor het opstellen van de geconsolideerde jaarrekening van beursgenoteerde ondernemingen in (thans) de EU, Noord-Amerika, Japan en Australië.1 De IAS wordt opgesteld door de International Accounting Standards Board (IASB).2 In Nederland worden vergelijkbare richtlijnen opgesteld door de RJ, zie ook vorige paragrafen. Deze RJ-richtlijnen zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op de IAS. Op bepaalde punten wijken de Nederlandse richtlijnen af van IAS/IFRS. Naar verwachting zal de RJ zijn richtlijnen op termijn in overeenstemming brengen met IAS, voor zover er geen strijd ontstaat met Boek 2 BW, titel 9.
Binnen de EU bestaat voor beursgenoteerde ondernemingen voor boekjaren die aanvangen op of na 1 januari 2005 de verplichting om de geconsolideerde jaarrekening op te stellen conform IFRS.3, 4 Deze verplichting komt voort uit een (direct werkende) verordening en volgt daarom niet primair uit het Nederlandse jaarrekeningenrecht, in het bijzonder Boek 2 BW, titel 9.5 Kampschöer werpt in dit verband de vraag op of een in overeenstemming met IFRS opgemaakte jaarrekening wel kan worden aangemerkt als een volgens de bepalingen van Boek 2, titel 9, BW (of soortgelijke buitenlandse) opgemaakte jaarrekening. Strikt genomen moet deze vraag ontkennend worden beantwoord, maar dit zal naar verwachting feitelijk niet tot problemen leiden gelet op de voorgenomen aanpassing van Boek 2, titel 9, BW.6
Verordening 1606/2002 betekent niet dat in de EU, en daarmee in Nederland, zonder meer IFRS zoals opgesteld door de IASB wordt gevolgd. De IASB is namelijk een particuliere organisatie waarin de EU geen (doorslaggevende) zeggenschap heeft. De Europese Commissie beslist uiteindelijk of een bepaalde standaard ook gelding krijgt voor de EU.7, 8