Handhaving van privaatrecht door toezichthouders
Einde inhoudsopgave
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/4.2.4:4.2.4 Conclusie
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/4.2.4
4.2.4 Conclusie
Documentgegevens:
mr. C.A. Hage, datum 01-12-2017
- Datum
01-12-2017
- Auteur
mr. C.A. Hage
- JCDI
JCDI:ADS440920:1
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Algemeen
Toon alle voetnoten
Voetnoten
Voetnoten
Groenboek ‘Herziening van het consumentenacquis, 8 februari 2007, COM(2006) 744 def., p. 3
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
Het consumentenrecht heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Dit is met name te danken aan Europese invloeden. Het belangrijkste doel is het komen tot een echte interne markt voor de consument en daarbij het juiste evenwicht te vinden tussen een hoog beschermingsniveau voor de consument en het concurrentievermogen van het bedrijfsleven.1
Het uiteindelijke doel van de consumentenbescherming is het verbeteren van het welzijn van de consumenten in het algemeen. Een goed geïnformeerde consument is eveneens belangrijk voor het functioneren van de (interne) markt. Een goed functionerende interne markt is uiteindelijk goed voor de algehele welvaart.
De rol van het Europese Hof van Justitie is in deze ontwikkeling aanzienlijk te noemen, gezien de actieve en op de bescherming van de consument gerichte opstelling van het Europese Hof van Justitie bij de uitleg van de richtlijnen.
Het consumentenrecht doorbreekt de verhouding tussen de marktpartijen, immers het recht op vrije zelfbeschikking en de contractvrijheid voor zowel consumenten als professionele partijen komt hiermee onder druk te staan. Om het consumentenrecht binnen het privaatrecht zijn plaats te geven, is gekozen voor de versterking van de positie van de consument in de precontractuele fase. Op die manier wordt de positie van de consument versterkt ten opzichte van de ‘sterke’ marktpartijen, zodat hij in vrijheid keuzes kan maken.