Einde inhoudsopgave
Handhaving van privaatrecht door toezichthouders (R&P nr. CA17) 2017/4.2.1
4.2.1 Beginfase consumentenbescherming
mr. C.A. Hage, datum 01-12-2017
- Datum
01-12-2017
- Auteur
mr. C.A. Hage
- JCDI
JCDI:ADS445778:1
- Vakgebied(en)
Verbintenissenrecht / Algemeen
Voetnoten
Voetnoten
Zie onder meer E.H. Hondius, ‘De innoverende functie van het consumentenrecht’, MvV 2011/7.1, p.181. Er wordt ook gedoeld op de speech van John F. Kennedy Special Message on Protecting the Consumer Interest (15 maart 1962), waarin vier rechten voor consumenten worden geformuleerd (the right to safety, the right to be informed, the right to choose en the right to be heard) https://www.presidency.ucsb.edu/ws/?pid=9108.
De Consumentenbond is opgericht op 14 januari 1954, Stichting de Ombudsman is opgericht in 1972 en Vereniging Eigen Huis in 1974.
G.J. Rijken, ‘Ontstaan en positie van het consumentenrecht’, in: E.H. Hondius & G.J. Rijken (red.), Handboek consumentenrecht, Zutphen: Uitgeverij Paris B.V. 2015, p. 22.
Pb. nr. C 092/1 van 25 april 1975.
Zie onder meer Hondius 2011, p. 181 en M.I.A. Schlaghecke-Bouman, ‘De invloed van de EEG op consumentenaangelegenheden’, TvC 1987/1, p. 24.
F. Cafaggi & H.W. Micklitz, New Frontiers of Consumer Protection: The Interplay Between Private and Public Enforcement, Oxford: Intersentia 2009, p. 1.
De term consumentenrecht is relatief jong en is uit Amerika zijn overgewaaid.1 Met de opkomst van het ‘consumentisme’ komen ook de consumentenorganisaties op.2 Deze zijn, door hun krachtige lobby, van grote invloed geweest op de ontwikkeling en invoering van consumentenbeschermende wetgeving.3 Geïnspireerd door de ontwikkelingen in de Verenigde Staten heeft de Raad van Ministers op Europees niveau in 1975 een ‘Eerste programma van de Europese gemeenschap voor een beleid inzake bescherming en voorlichting van de consument’ aangenomen.4 Dit programma heeft tot doel de gezondheid, veiligheid en economische belangen van consumenten te beschermen.5
Het consumentenrecht heeft zich sindsdien snel ontwikkeld. Deze ontwikkeling is met name te verklaren door de (Europese) druk van de toenemende marktintegratie en de complexiteit van de steeds meer samenhangende markten.6 De gedachte vanuit Europa is dat de realisatie van één interne Europese markt uiteindelijk goed is voor alle consumenten. De verwezenlijking van de interne markt en het consumentenrecht hangen dan ook nauw samen. Vertrouwen van consumenten in de markt en in de te verhandelen goederen is noodzakelijk voor communautaire investeringen door consumenten. Consumentenbescherming reguleert de toegang van producten en diensten tot de markten door het stellen van bijvoorbeeld kwaliteitseisen en informatieplichten. Hiermee dient de veiligheid en het vertrouwen van de consumenten in de markten gewaarborgd te blijven. In paragraaf 4.2.2 wordt hier nader op ingegaan.