Einde inhoudsopgave
Belastingplan 2006
Artikel XIV
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2006
- Bronpublicatie:
15-12-2005, Stb. 2005, 683 (uitgifte: 01-01-2005, kamerstukken: 30306)
- Inwerkingtreding
01-01-2006
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-12-2005, Stb. 2005, 683 (uitgifte: 01-01-2005, kamerstukken: 30306)
- Vakgebied(en)
Belastingrecht algemeen (V)
De Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 wordt met ingang van 1 juli 2006 als volgt gewijzigd:
- A.
In artikel 1, vierde lid, wordt ‘als bedoeld in artikel 9a’ vervangen door: als bedoeld in artikel 9c.
- B.
Artikel 9a komt te luiden:
Artikel 9a
1
Indien de personenauto volgens de vermelding in het kentekenregister behoort tot een energie-efficiëntieklasse als bedoeld in bijlage 4 bij het Besluit etikettering energiegebruik personenauto's, wordt het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, verlaagd of verhoogd met een bedrag dat wordt bepaald aan de hand van de volgende tabel.
Energie-efficiëntieklasse
A
B
C
D
E
F
G
verlaagd met:
€ 1000
€ 500
-
verhoogd met:
-
€ 135
€ 270
€ 405
€ 540
2
Bij toepassing van het eerste lid wordt de energie-efficiëntieklasse in aanmerking genomen waartoe de personenauto behoort bij aanvang van de dag waarop aan het voertuig een kenteken wordt toegekend.
3
In afwijking in zoverre van het tweede lid wordt met betrekking tot gebruikte personenauto's de energie-efficiëntieklasse in aanmerking genomen waartoe de personenauto behoorde op het tijdstip waarop deze voor het eerst in gebruik werd genomen.
- C.
Na artikel 9b wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 9c
1
In afwijking van artikel 9, eerste lid, bedraagt de belasting tot 1 juli 2008 nihil voor een personenauto of bestelauto die ingericht en bestemd is om uitsluitend te worden aangedreven door:
- a.
een elektromotor, mits de elektrische energie uitsluitend door een batterij of door een brandstofcel wordt geleverd,
- b.
een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor, mits de aandrijving door de elektromotor zodanig is dat de elektrische energie voor een actieradius van ten minste 24 km aaneengesloten stadsverkeer uitsluitend door een batterij of door een brandstofcel kan worden geleverd, of
- c.
een verbrandingsmotor die kan worden gevoed met waterstof.
2
In afwijking in zoverre van artikel 9a, eerste lid, wordt het bedrag aan belasting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, tot 1 juli 2008 verlaagd met € 6000 respectievelijk € 3000 voor een personenauto die ingericht en bestemd is om uitsluitend te worden aangedreven door een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor, mits het piekvermogen van de voor de aandrijving bestemde elektromotor ten minste 15% van het maximum vermogen van de verbrandingsmotor bedraagt en mits de personenauto volgens de vermelding in het kentekenregister behoort tot de energie-efficiëntieklasse A respectievelijk energie-efficiëntieklasse B.
3
Artikel 9a, tweede en derde lid, is van overeenkomstige toepassing.
- D.
In artikel 10, eerste lid, wordt ‘na toepassing van artikel 9a, tweede lid, en artikel 9b’ vervangen door: na toepassing van artikel 9a, artikel 9b en artikel 9c, tweede lid.
- E.
In het tweede en derde lid van artikel 12a wordt ‘ artikel 9a’ vervangen door: artikel 9c.