Einde inhoudsopgave
Regeling inzake door de overheid gesteunde exportkredieten
Bijlage X Criteria en voorwaarden voor de toepassing van tecgnieken ter beperking van get landenrisico en van kredietverbeteringen in verband met get afnemersrisico
Geldend
Geldend vanaf 31-12-2023
- Bronpublicatie:
28-09-2023, PbEU L 2023, 2023/2738 (uitgifte: 11-12-2023, regelingnummer: 2023/2738)
- Inwerkingtreding
31-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-09-2023, PbEU L 2023, 2023/2738 (uitgifte: 11-12-2023, regelingnummer: 2023/2738)
- Vakgebied(en)
Internationaal publiekrecht / Vrij verkeer
Ondernemingsrecht / Economische ordening
Mededingingsrecht / Financiële transparantie
Doel
Deze bijlage heeft betrekking op bijzonderheden inzake het gebruik van de in artikel 26, punt a), van de regeling vermelde technieken ter beperking van het landenrisico en van de in artikel 27, punt a), van de regeling vermelde kredietverbeteringen in verband met het afnemersrisico. Deze bijzonderheden omvatten de criteria, voorwaarden en specifieke omstandigheden voor het gebruik ervan, alsook de gevolgen ervan voor de MPR's.
Technieken om het landenrisico te beperken
1. Constructie voor het genereren van een toekomstige inkomstenstroom buiten het projectland in combinatie met een geblokkeerde rekening (escrowrekening) buiten het projectland (Offshore future flow structure combined with offshore escrow account)
Definitie
Een geschreven document, zoals een akte van overdracht of beheersovereenkomst, dat is verzegeld en gedeponeerd bij een derde partij — d.w.z. een persoon die geen partij bij het instrument is — dat door deze derde partij wordt bewaard totdat bepaalde voorwaarden zijn vervuld en dat vervolgens door die derde partij aan de andere partij ter hand moet worden gesteld om in werking te treden. Indien aan de volgende criteria is voldaan en met de onderstaande aanvullende factoren rekening is gehouden, kan deze techniek de overdrachtrisico's reduceren of uitschakelen, vooral in de hogere landenrisicocategorieën.
Criteria
- —
de geblokkeerde rekening is gekoppeld aan een project dat deviezeninkomsten oplevert en de inkomstenstroom naar de geblokkeerde rekening wordt gegenereerd door het project zelf en/of door andere vorderingen op debiteuren buiten het projectland;
- —
de geblokkeerde rekening wordt buiten het projectland aangehouden — d.w.z. waar de overdracht- en andere landenrisico's zeer beperkt zijn (d.w.z. in een OESO- of eurozoneland met een hoog inkomen);
- —
de geblokkeerde rekening wordt aangehouden bij een eersterangsbank die al dan niet rechtstreeks onder de zeggenschap van de kredietnemer of het land van de kredietnemer staat;
- —
de rekening wordt aangevuld met de opbrengst van langlopende of andere passende contracten;
- —
de rekening wordt aangevuld met de opbrengst van langlopende of andere passende contracten; de totale inkomsten (d.w.z. die gegenereerd door het project zelf en/of door de andere bronnen) van de kredietnemer die via de rekening verlopen, luiden in harde valuta, mogen redelijkerwijs geacht worden gezamenlijk toereikend te zijn voor de verzekering van de schuldendienst gedurende de volledige looptijd van het krediet, en zijn afkomstig van een of meer kredietwaardige buitenlandse cliënten die gevestigd zijn in landen met een beter risicoprofiel dan het land waarin het project wordt uitgevoerd (d.w.z. gewoonlijk OESO- of eurozonelanden met een hoog inkomen);
- —
de kredietnemer geeft zijn buitenlandse cliënten de onherroepelijke instructie rechtstreeks op de rekening te storten (d.w.z. de betalingen verlopen niet via een rekening die onder controle staat van de kredietnemer of via zijn land);
- —
het bedrag van de op de rekening aan te houden gelden is gelijk aan ten minste zes maanden schuldendienst. Wanneer de projectfinancieringsconstructie in flexibele aflossingstermijnen voorziet, wordt op de rekening een bedrag aangehouden dat feitelijk overeenkomt met zes maanden schuldendienst volgens deze flexibele termijnen; dit bedrag mag variëren in de tijd naargelang van het schema voor de schuldendienst.
- —
de toegang van de kredietnemer tot de rekening is beperkt (d.w.z. pas na betaling van het bedrag van de schuldendienst voor het krediet).
- —
de op de rekening gestorte inkomsten worden voor de volledige duur van het krediet gecedeerd aan de leninggever als direct begunstigde;
- —
voor de opening van de rekening zijn alle nodige wettelijke machtigingen van de plaatselijke en andere bevoegde autoriteiten ontvangen;
- —
de geblokkeerde rekening en contractuele regelingen mogen niet voorwaardelijk en/of herroepelijk en/of beperkt in duur zijn.
Andere in aanmerking te nemen factoren
Deze techniek mag worden toegepast nadat per geval de bovenstaande kenmerken zijn onderzocht en onder meer ook rekening is gehouden met de volgende factoren:
- —
het land, de kredietnemer (d.w.z. openbaar of particulier), de sector, de kwetsbaarheid op het gebied van de betrokken goederen of diensten (waarbij onder meer ook wordt gelet op de beschikbaarheid van deze goederen en diensten gedurende de volledige looptijd van het krediet) en de cliënten;
- —
de juridische structuren, bijvoorbeeld of het mechanisme voldoende onaantastbaar is voor maatregelen van de kredietnemer of zijn land;
- —
de mate waarin de techniek vatbaar blijft voor bemoeienis, verlenging of herroeping door de overheid;
- —
of de rekening voldoende beschermd is tegen projectgebonden risico's;
- —
de omvang van de inkomstenstroom naar de rekening en het mechanisme om het rekeningsaldo op een passend peil te handhaven;
- —
de situatie met betrekking tot de Club van Parijs (bijvoorbeeld mogelijke uitzondering);
- —
mogelijk effect van andere landenrisico's dan het overdrachtrisico;
- —
de bescherming tegen risico's verbonden aan het land waar de rekening zich bevindt;
- —
de contracten met de cliënten, waarbij onder meer ook wordt gelet op de aard en duur ervan, en
- —
het totaalbedrag van de verwachte deviezeninkomsten in verhouding tot het totaalbedrag van het krediet.
Effect op het MPR
De toepassing van deze techniek ter beperking van het landenrisico kan de toepasselijke landenrisico-indeling voor de transactie met één categorie verbeteren, behalve voor in landenrisicocategorie 1 ingedeelde transacties.
2. Financiering in plaatselijke valuta
Definitie
Het contract en de financiering komen tot stand in convertibele en beschikbare plaatselijke valuta die geen harde valuta is, met plaatselijke financiering, waardoor het overdrachtrisico uitgesloten of beperkt is. De primaire verplichting om de schuld in plaatselijke valuta af te lossen, blijft in beginsel onverlet ingeval de eerste twee landenkredietrisico's zich voordoen.
Criteria
- —
de betalingen van lasten en claims door de exportkredietinstelling of de betalingen aan de directe leninggever luiden/geschieden steeds in plaatselijke valuta;
- —
de exportkredietinstelling staat normaal gesproken niet bloot aan het overdrachtrisico;
- —
bij een normale gang van zaken behoeven de deposito's in plaatselijke valuta niet in harde valuta te worden omgezet;
- —
wanneer een kredietnemer in zijn eigen valuta en in zijn eigen land een aflossing verricht, heeft hij op geldige wijze aan zijn aflossingsverplichting voldaan;
- —
indien de inkomsten van een kredietnemer in plaatselijke valuta luiden, is de kredietnemer beschermd tegen ongunstige wisselkoersontwikkelingen;
- —
de in het land van de kredietnemer geldende regelgeving op het gebied van overdrachten laat de aflossingsverplichtingen van de kredietnemer onverlet.
Andere in aanmerking te nemen factoren
Deze techniek kan selectief worden toegepast voor convertibele en overdraagbare valuta met een gezonde onderliggende economie. De exportkredietinstelling van de deelnemer moet kunnen voldoen aan haar verplichting om in haar eigen valuta luidende claims te betalen ingeval de plaatselijke valuta ‘niet-overdraagbaar’ of ‘niet-convertibel’ wordt nadat zij deze verantwoordelijkheid op zich heeft genomen. (Een directe leninggever zou dit risico evenwel zelf dragen.)
Effect op het MPR
De toepassing van deze risicobeperkingstechniek kan leiden tot een verlaging van maximaal 20 % van het landenkredietrisicogedeelte van het MPR (d.w.z. een factor voor de plaatselijke valuta [LCF] van maximaal 0,2).
Kredietverbeteringen in verband met het afnemersrisico
De volgende tabel bevat definities van de kredietverbeteringen in verband met het afnemersrisico die kunnen worden toegepast, alsmede het maximale effect ervan op de toepasselijke MPR's. Bij MPR's voor transacties met landenrisicocategorie 1–7 wordt de maximale CEF vermeld die in de MPR-formule wordt gebruikt; Voor transacties met marktbenchmarking wordt de maximale verlaging van het toepasselijke marktbenchmark-MPR vermeld (1)
Kredietverbetering | Definitie | Maximale CEF (landenrisicocategorie 1–7) | Maximale verlaging (marktbenchmark) |
---|---|---|---|
Overdracht van opbrengsten of vorderingen in verband met het contract | Indien een kredietnemer contracten met sterke afnemers in het buitenland of ter plaatse heeft gesloten, verleent een in rechte afdwingbare cessie van het contract het recht om ingeval van wanbetaling in het kader van de lening de rechten uit hoofde van de contracten van de kredietnemer te doen gelden en/of in plaats van de kredietnemer besluiten in het kader van belangrijke contracten te nemen. Door middel van een rechtstreekse overeenkomst met een derde bij een transactie (een plaatselijke overheidsinstantie bij een mijnbouw- of energietransactie) kunnen kredietverleners een overheid benaderen om oplossingen te zoeken ingeval van onteigening of andere schendingen van contractuele verplichtingen in verband met de transactie. Een bestaande onderneming die actief is in een moeilijke markt of sector, kan vorderingen in verband met de verkoop van productie op een of meer ondernemingen in een stabielere omgeving hebben. De vorderingen zouden in het algemeen in een harde valuta luiden, maar hoeven geen voorwerp van een specifieke contractuele relatie te zijn. De cessie van deze vorderingen zou als zekerheid op basis van activa in de boeken van de kredietnemer kunnen worden weergegeven, waardoor de kredietverlener preferentieel wordt behandeld wat de door de kredietnemer gegenereerde kasstroom betreft. | 0,10 | N.v.t. |
Zakelijke zekerheid | Zeggenschap over een goed aangetoond door middel van:
Een zakelijke zekerheid kan relatief gemakkelijk worden herworven, zoals een locomotief, medische apparatuur of bouwmaterieel. Bij de waardering van een dergelijke zekerheid moet de exportkredietinstelling in aanmerking nemen hoe gemakkelijk uitwinning is. Er is met andere woorden sprake van een hogere waarde wanneer het zekerheidsrecht op het actief naar geldend recht aan derden tegenwerpbaar is, en van een lagere waarde wanneer twijfelachtig is of de zekerheid in rechte kan worden uitgewonnen. De exacte waarde van een zakelijke zekerheid wordt bepaald door de markt, waarbij de relevante ‘markt’ groter is dan een plaatselijke markt, omdat het actief naar een andere jurisdictie kan worden verplaatst. OPMERKING: Kredietverbeteringen door middel van een zakelijke zekerheid worden bij MPR's voor transacties met landenrisicocategorie 1–7 toegepast ten aanzien van het afnemersrisico wanneer de zakelijke zekerheid wordt gehouden in het land waarin de transactie plaatsvindt. | 0,25 | 15 % |
Zakelijke zekerheid op basis van vaste activa | Zakelijke zekerheden op basis van vaste activa betreffen meestal componenten van materieel dat door de fysieke kenmerken ervan wordt beperkt, zoals in een assemblagelijn geïntegreerde turbine- of productiemachines. Het doel en de waarde van de zakelijke zekerheden op basis van vaste activa zijn erin gelegen dat zij de exportkredietinstelling meer invloed op de gebruikmaking van het actief geven wanneer ingeval van wanbetaling verliezen moeten worden goedgemaakt. De waarde van een zakelijke zekerheid op basis van vaste activa varieert afhankelijk van economische, juridische, markt- en andere factoren. | 0,15 | 10 % |
Geblokkeerde rekening (escrowrekening) | Escrowrekeningen omvatten reserverekeningen voor de schuldendienst of andere rekeningvormen voor te ontvangen gelden, die als zekerheid voor de kredietgevers worden gehouden door een entiteit waarover de afnemer/kredietnemer geen zeggenschap heeft en die evenmin gezamenlijke eigendom met hem heeft. Het bedrag voor de escrowrekening moet vooraf worden gedeponeerd of op de escrowrekening worden gezet. De waarde van deze zekerheid is bijna altijd 100 % van het nominale bedrag op dergelijke geldrekeningen. Biedt meer controle over het gebruik van contanten, zorgt ervoor dat eerst de schulden worden betaald voordat er sprake is van discretionaire uitgaven. OPMERKING: Kredietverbeteringen door middel van een escrowrekening worden bij MPR's voor transacties met landenrisicocategorie 1–7 toegepast ten aanzien van het afnemersrisico wanneer de escrowrekening wordt gehouden in het land waarin de transactie plaatsvindt. Deze vorm van zekerheid in geld vermindert het risico van wanbetaling voor de betrokken termijnen aanzienlijk. | Escrowbedrag als van krediet tot een maximum van 0,10 | Escrowbedrag als van krediet tot een maximum van 10 % |
Voetnoten
Voor een transactie met marktbenchmarking mag het premietarief dat voortvloeit uit de toepassing van kredietverbeteringen in verband met het afnemersrisico niet lager zijn dan het toepasselijke actuariële minimumpremietarief.