Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2014/47/EU technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen
Bijlage I Elementen van het risicoclassificatiesysteem
Geldend
Geldend vanaf 19-05-2014
- Bronpublicatie:
03-04-2014, PbEU 2014, L 127 (uitgifte: 29-04-2014, regelingnummer: 2014/47/EU)
- Inwerkingtreding
19-05-2014
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
03-04-2014, PbEU 2014, L 127 (uitgifte: 29-04-2014, regelingnummer: 2014/47/EU)
- Vakgebied(en)
Verkeersrecht / Voertuigeisen
Vervoersrecht / Wegvervoer
Het risicoclassificatiesysteem vormt de basis voor een gerichte selectie van voertuigen die worden door geëxploiteerd door ondernemingen met een dubieuze reputatie op het gebied van de naleving van de technische normen en de voorschriften betreffende het onderhoud van voertuigen. Daarbij wordt rekening gehouden met de resultaten van technische controles en controles langs de weg.
In het risicoclassificatiesysteem worden de volgende parameters toegepast om de risicoscore van de onderneming te bepalen:
- —
aantal gebreken,
- —
ernst van de gebreken,
- —
aantal technische controles en controles langs de weg of periodieke en vrijwillige controles voor verkeersgeschiktheid,
- —
tijdfactor.
1
De gebreken worden gewogen op basis van de ernst ervan, waarbij de volgende factoren worden toegepast:
- —
gevaarlijk gebrek = 40
- —
groot gebrek = 10
- —
klein gebrek = 1
2
De ontwikkeling van de situatie van (de voertuigen van) een onderneming wordt in aanmerking genomen door aan ‘oudere’ controleresultaten (gebreken) een lager gewicht toe te kennen dan aan recentere resultaten, waarbij de volgende factoren worden toegepast:
- —
jaar 1 = afgelopen twaalf maanden = factor 3
- —
jaar 2 = maanden 13–24 = factor 2
- —
jaar 3 = maanden 25–36 = factor 1
Dit is uitsluitend van toepassing voor de berekening van de totale risicoscore.
3
De risicoscore wordt berekend met behulp van de volgende formules:
- a)
de formule voor de berekening van de algemene risicoscore:
RR = (DY1 × 3) + (DY2 × 2) + (DY3 × 1) / #CY1 + #CY2 + #CY3
Waar
RR
=
totale risicoscore (‘overall risk rating score’)
DY1
=
totaal voor de gebreken in jaar 1, 2, 3
DY1
=
(#DD × 40) + (#MaD × 10) + (#MiD × 1) in jaar 1
#…
=
aantal…
DD
=
gevaarlijke gebreken (‘dangerous deficiencies’)
MaD
=
grote gebreken (‘major deficiencies’)
MiD = kleine gebreken (‘minor deficiencies’)
C
=
technische controles of controles langs de weg of periodieke en vrijwillige controles voor verkeersgeschiktheid in jaar 1, 2, 3;
- b)
de formule voor de berekening van de jaarlijkse risicoscore:
AR = (#DD × 40) + (#MaD × 10) + (#MiD × 1) / #C
Waar
AR
=
jaarlijkse risicoscore (‘annual risk score’)
#…
=
aantal…
DD
=
gevaarlijke gebreken (‘dangerous deficiencies’)
MaD
=
grote gebreken (‘major deficiencies’)
MiD
=
kleine gebreken (‘minor deficiencies’)
C
=
technische controles of controles langs de weg of periodieke en vrijwillige controles voor verkeersgeschiktheid.
Het jaarlijkse risico wordt gebruikt om de ontwikkeling van een onderneming in de loop der jaren te beoordelen.
De classificatie van ondernemingen (voertuigen) op basis van de totale risicoscore wordt op een zodanige wijze opgesteld dat de volgende onderverdeling van de ondernemingen (voertuigen) wordt bereikt:
- —
< 30 % laag risico
- —
30 %–80 % gemiddeld risico
- —
> 80 % hoog risico.