Einde inhoudsopgave
Regeling inzake door de overheid gesteunde exportkredieten
Bijlage IX Kwalitatieve beschrijvingen van afnemersrisicocategorieën
Geldend
Geldend vanaf 31-12-2023
- Bronpublicatie:
28-09-2023, PbEU L 2023, 2023/2738 (uitgifte: 11-12-2023, regelingnummer: 2023/2738)
- Inwerkingtreding
31-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-09-2023, PbEU L 2023, 2023/2738 (uitgifte: 11-12-2023, regelingnummer: 2023/2738)
- Vakgebied(en)
Internationaal publiekrecht / Vrij verkeer
Ondernemingsrecht / Economische ordening
Mededingingsrecht / Financiële transparantie
Beter dan de overheid (SOV+)
Dit is een uitzonderlijke kwalificatie. De aldus ingedeelde entiteit beschikt over een uitzonderlijk sterk kredietprofiel op basis waarvan kan worden verwacht dat zij aan haar betalingsverplichtingen zal voldoen in een periode waarin overheidsdebiteuren met een te zware schuldenlast kampen of zelfs in gebreke blijven. Internationale ratingbureaus (Credit Rating Agencies — CRA's) brengen periodiek verslagen uit met ratings van ondernemingen en tegenpartijen die hoger zijn dan de overheidsrating in vreemde valuta. Behalve wanneer met behulp van de methode voor de beoordeling van het soevereine risico is vastgesteld dat het soevereine risico aanmerkelijk hoger is dan het landenrisico, moeten deelnemers die voorstellen dat een entiteit als ‘beter dan de overheid’ wordt ingedeeld, ter ondersteuning van hun aanbeveling naar die betere ratings dan die van de overheid verwijzen. Opdat een entiteit in een hogere klasse dan de overheid van het gastland ervan kan worden ingedeeld, moet die entiteit meerdere of normaal gesproken de meeste van de volgende kenmerken of equivalenten daarvan hebben:
- —
een sterk kredietprofiel;
- —
aanzienlijke deviezeninkomsten in verhouding tot haar schuldenlast in vreemde valuta;
- —
productiefaciliteiten en geldgenererend vermogen van dochterondernemingen of activiteiten in het buitenland, met name die welke in soevereine entiteiten met een hoge rating gevestigd zijn, d.w.z. multinationale ondernemingen;
- —
een buitenlandse eigenaar of een strategische partner die bij gebreke van een formele garantie financiële steun kan verlenen;
- —
een aantoonbare voorkeursbehandeling in het verleden door de soevereine entiteit, met inbegrip van vrijstelling van overdrachts- en convertibiliteitsbeperkingen en afdrachtsvereisten voor exportopbrengsten, alsmede van een gunstige fiscale behandeling;
- —
vastgelegde kredietlijnen van internationale banken met een hoge rating, met name kredietlijnen zonder beding inzake negatieve wijzigingen van betekenis (material adverse change — MAC), dat banken toestaat om in geval van een overheidsschuldencrisis of van andere risicogebeurtenissen reeds toegezegde faciliteiten in te trekken, en
- —
buiten het projectland aangehouden activa, met name liquide middelen, vaak als gevolg van voorschriften op grond waarvan exporteurs kassaldi buiten het projectland kunnen vastzetten en aanhouden, die dan voor de schuldendienst beschikbaar zijn.
De afnemersrisicocategorie SOV+ geldt normaal gesproken niet voor:
- —
overheidsbedrijven en nutsbedrijven, subsoevereine entiteiten zoals ministeries, regionale overheden enz.;
- —
financiële instellingen die binnen de jurisdictie van de soevereine entiteit zijn gevestigd, en
- —
entiteiten die hoofdzakelijk in de lokale munteenheid aan de lokale markt verkopen.
Overheid(s-) (SOV)
Overheidskredietnemers/-garantiegevers zijn entiteiten aan wie uitdrukkelijk de wettelijke bevoegdheid is verleend om een schuldbetalingsverplichting aan te gaan namens de staat, doorgaans het Ministerie van Financiën of de centrale bank (1). Er is sprake van een soeverein risico wanneer:
- —
de kredietnemer/garantiegever wettelijk bevoegd is om namens de overheid schuldbetalingsverplichtingen aan te gaan die door de kredietwaardigheid van de overheid worden gedekt, en
- —
de betrokken schuld in geval van een schuldherschikking waaraan soevereine risico's zijn verbonden, zou worden meegenomen in de schuldherschikking en de betrokken betalingsverplichtingen op grond van deze herschikking door de overheid zouden worden overgenomen.
Gelijkwaardig aan de overheid (CC0): uitzonderlijk goede kredietkwaliteit
De categorie ‘gelijkwaardig aan de overheid’ omvat twee basistypen kredietnemers/garantiegevers:
- —
overheidsentiteiten waarvoor zorgvuldig onderzoek uitwijst dat de afnemer de kredietwaardigheid van de overheid geniet en door haar wordt gesteund, of dat zeer aannemelijk is dat deze overheid hun liquiditeit en solvabiliteit ondersteunt, zowel wat herstelvooruitzichten als wat wanbetalingsrisico betreft. Aan de overheid gelijkgestelde niet-overheidsentiteiten omvatten ook overheidsondernemingen die een monopoliepositie of quasi-monopoliepositie voor activiteiten in een bepaalde sector (bv. elektriciteit, olie of gas) hebben;
- —
ondernemingen met een uitzonderlijk sterk kredietprofiel dat op het gebied van wanbetalingsrisico en herstelvooruitzichten kenmerken vertoont die erop duiden dat het risico als gelijkwaardig aan het soevereine risico kan worden aangemerkt. Hierbij kan worden gedacht aan sterke gerenommeerde ondernemingen of zeer belangrijke banken ten aanzien waarvan zeer waarschijnlijk is dat de overheid hun liquiditeit en solvabiliteit ondersteunt.
Uitzonderlijk goede kredietkwaliteit houdt in dat het risico van betalingsonderbreking naar verwachting verwaarloosbaar is en dat de entiteit een zeer grote terugbetalingscapaciteit heeft, die naar verwachting niet in het gedrang komt door voorzienbare gebeurtenissen. De kredietkwaliteit komt meestal tot uiting in een combinatie van alle of een aantal van de volgende kenmerken van de bedrijfsactiviteiten en het financiële profiel van de entiteit:
- —
genereert uitzonderlijk goed tot zeer goed geldmiddelen en inkomsten;
- —
uitzonderlijk goede tot zeer goede liquiditeit;
- —
uitzonderlijk lage tot zeer lage verhouding tussen eigen en vreemd vermogen;
- —
uitstekend tot zeer sterk bedrijfsprofiel met bewezen zeer sterke managementvaardigheden.
Daarnaast verstrekt de entiteit ook informatie van hoge kwaliteit over financiën en eigenaarschap, tenzij zeer aannemelijk is dat zij wordt gesteund door een moederentiteit (of overheid) met een afnemersrisico-indeling die gelijk is aan of beter dan die van de onderhavige afnemersrisicocategorie.
Afhankelijk van de indeling van het land van vestiging van de kredietnemer/garantiegever is het waarschijnlijk dat een kredietnemer/garantiegever die is ingedeeld in afnemersrisicocategorie CC0, van erkende CRA's een rating tussen AAA (land van categorie 1) en B (land van categorie 7) zou krijgen.
Zeer goede kredietkwaliteit (CC1)
Het risico van betalingsonderbreking is naar verwachting laag of zeer laag. De kredietnemer/garantiegever heeft een zeer sterke terugbetalingscapaciteit die naar verwachting niet in het gedrang komt door voorzienbare gebeurtenissen. Het is weinig of bijzonder weinig aannemelijk dat de kredietnemer/garantiegever gevoelig is voor negatieve gevolgen van gewijzigde omstandigheden en economische voorwaarden. De kredietkwaliteit komt meestal tot uiting in een combinatie van alle of een aantal van de volgende kenmerken van de bedrijfsactiviteiten en het financiële profiel:
- —
genereert zeer goed tot goed geldmiddelen en inkomsten;
- —
zeer goede tot goede liquiditeit;
- —
zeer lage tot lage verhouding tussen eigen en vreemd vermogen;
- —
zeer sterk bedrijfsprofiel met bewezen managementvaardigheden.
Daarnaast verstrekt de entiteit ook informatie van hoge kwaliteit over financiën en eigenaarschap, tenzij zeer aannemelijk is dat zij wordt gesteund door een moederentiteit (of overheid) met een afnemersrisico-indeling die gelijk is aan of beter dan die van de onderhavige afnemersrisicocategorie.
Afhankelijk van de indeling van het land van vestiging van de kredietnemer/garantiegever is het waarschijnlijk dat een kredietnemer/garantiegever die is ingedeeld in afnemersrisicocategorie CC1, van erkende CRA's een rating tussen AAA (land van categorie 1) en B (land van categorie 7) zou krijgen.
Goede tot relatief goede kredietkwaliteit, bovengemiddeld (CC2)
Het risico van betalingsonderbreking is naar verwachting laag. De kredietnemer/garantiegever heeft een goede tot relatief goede terugbetalingscapaciteit die naar verwachting niet in het gedrang komt door voorzienbare gebeurtenissen. Het is weinig aannemelijk dat de kredietnemer/garantiegever gevoelig is voor negatieve gevolgen van gewijzigde omstandigheden en economische voorwaarden. De kredietkwaliteit komt meestal tot uiting in een combinatie van alle of een aantal van de volgende kenmerken van de bedrijfsactiviteiten en het financiële profiel:
- —
genereert goed tot relatief goed geldmiddelen en inkomsten;
- —
goede tot relatief goede liquiditeit;
- —
lage tot relatief lage verhouding tussen eigen en vreemd vermogen;
- —
relatief sterk bedrijfsprofiel met bewezen managementvaardigheden.
Daarnaast verstrekt de entiteit ook informatie van hoge kwaliteit over financiën en eigenaarschap, tenzij zeer aannemelijk is dat zij wordt gesteund door een moederentiteit (of overheid) met een afnemersrisico-indeling die gelijk is aan of beter dan die van de onderhavige afnemersrisicocategorie.
Afhankelijk van de indeling van het land van vestiging van de kredietnemer/garantiegever is het waarschijnlijk dat een kredietnemer/garantiegever die is ingedeeld in afnemersrisicocategorie CC2, van erkende CRA's een rating tussen A+ (land van categorie 1) en B- of slechter (land van categorie 7) zou krijgen.
Matige kredietkwaliteit, gemiddeld (CC3)
Het risico van betalingsonderbreking is naar verwachting matig of relatief gering. De kredietnemer/garantiegever heeft een matige of relatief goede terugbetalingscapaciteit. Er kan een kredietrisico ontstaan wanneer de kredietnemer/garantiegever wordt geconfronteerd met grotere voortdurende onzekerheden of wordt blootgesteld aan ongunstige bedrijfsmatige, financiële of economische omstandigheden waardoor hij mogelijkerwijs niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen. Er kunnen evenwel zakelijke of financiële alternatieven voorhanden zijn waardoor aan de financiële verplichtingen kan worden voldaan. De kredietkwaliteit komt meestal tot uiting in een combinatie van alle of een aantal van de volgende kenmerken van de bedrijfsactiviteiten en het financiële profiel:
- —
genereert relatief goed tot matig geldmiddelen en inkomsten;
- —
relatief goede tot matige liquiditeit;
- —
relatief lage tot matige verhouding tussen eigen en vreemd vermogen;
- —
matig bedrijfsprofiel met bewezen managementvaardigheden.
Daarnaast verstrekt de entiteit ook informatie van adequate kwaliteit over financiën en eigenaarschap, tenzij zeer aannemelijk is dat zij wordt gesteund door een moederentiteit (of overheid) met een afnemersrisico-indeling die gelijk is aan of beter dan die van de onderhavige afnemersrisicocategorie.
Afhankelijk van de indeling van het land van vestiging van de kredietnemer/garantiegever is het waarschijnlijk dat een kredietnemer/garantiegever die is ingedeeld in afnemersrisicocategorie CC3, van erkende CRA's een rating tussen BBB+ (land van categorie 1) en B- of slechter (land van categorie 6) zou krijgen.
Relatief zwakke kredietkwaliteit, beneden het gemiddelde (CC4)
Het risico van betalingsonderbreking is naar verwachting relatief gering. De kredietnemer/garantiegever heeft een matige tot relatief zwakke terugbetalingscapaciteit. Er kan een kredietrisico ontstaan wanneer de kredietnemer/garantiegever wordt geconfronteerd met grotere voortdurende onzekerheden of wordt blootgesteld aan ongunstige bedrijfsmatige, financiële of economische omstandigheden waardoor hij mogelijkerwijs niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen. Er kunnen evenwel zakelijke of financiële alternatieven voorhanden zijn waardoor aan de financiële verplichtingen kan worden voldaan. De kredietkwaliteit komt meestal tot uiting in een combinatie van alle of een aantal van de volgende kenmerken van de bedrijfsactiviteiten en het financiële profiel:
- —
genereert matig tot relatief zwak geldmiddelen en inkomsten;
- —
matige tot relatief zwakke liquiditeit;
- —
matige tot relatief hoge verhouding tussen eigen en vreemd vermogen;
- —
relatief zwak bedrijfsprofiel met beperkt bewezen managementvaardigheden.
Daarnaast verstrekt de entiteit ook informatie van adequate kwaliteit over financiën en eigenaarschap, tenzij zeer aannemelijk is dat zij wordt gesteund door een moederentiteit (of overheid) met een afnemersrisico-indeling die gelijk is aan of beter dan die van de onderhavige afnemersrisicocategorie.
Afhankelijk van de indeling van het land van vestiging van de kredietnemer/garantiegever is het waarschijnlijk dat een kredietnemer/garantiegever die is ingedeeld in afnemersrisicocategorie CC4 van erkende CRA's een rating tussen BB+ (land van categorie 1) en B- of slechter (land van categorie 5) zou krijgen.
Zwakke kredietkwaliteit (CC5)
Het risico van betalingsonderbreking is naar verwachting hoog tot zeer hoog. De kredietnemer/garantiegever heeft een relatief zwakke tot zwakke terugbetalingscapaciteit. De kredietnemer/garantiegever heeft terugbetalingscapaciteit, maar met een geringe veiligheidsmarge. Er bestaat echter de kans dat er zich betalingsproblemen zullen voordoen, aangezien het vermogen om aan de betalingsverplichtingen te blijven voldoen afhankelijk is van een blijvend gunstige zakelijke en economische omgeving. Ongunstige bedrijfsmatige, financiële of economische omstandigheden zullen naar verwachting de capaciteit of de bereidheid tot terugbetaling ondermijnen. De kredietkwaliteit komt meestal tot uiting in een combinatie van alle of een aantal van de volgende kenmerken van de bedrijfsactiviteiten en het financiële profiel:
- —
genereert relatief zwak tot zwak tot zeer zwak geldmiddelen en inkomsten;
- —
relatief zwakke tot zwakke liquiditeit;
- —
relatief hoge tot hoge verhouding tussen eigen en vreemd vermogen;
- —
zwak bedrijfsprofiel met beperkt of geen bewezen managementvaardigheden.
Daarnaast wordt de entiteit ook gekenmerkt door een slechte kwaliteit van de door haar verstrekte informatie over financiën en eigenaarschap, tenzij zeer aannemelijk is dat zij wordt gesteund door een moederentiteit (of overheid) met een afnemersrisico-indeling die gelijk is aan of beter dan die van deze afnemersrisicocategorie.
Afhankelijk van de indeling van het land van vestiging van de kredietnemer/garantiegever is het waarschijnlijk dat een kredietnemer/garantiegever die is ingedeeld in afnemersrisicocategorie CC5, van erkende CRA's een rating tussen BB- (land van categorie 1) en B- of slechter (land van categorie 4) zou krijgen.
Voetnoten
In de meeste gevallen draagt de centrale bank of het Ministerie van Financiën dit risico. Voor andere centrale-overheidsentiteiten dan het Ministerie van Financiën moet naar behoren worden onderzocht of de door de entiteit aangegane verplichtingen daadwerkelijk door de kredietwaardigheid van de overheid worden gedekt.