Einde inhoudsopgave
Privaatrechtelijke gevolgen van een schending van het mededingingsrecht (O&R nr. 96) 2016/2.3.3
2.3.3 Concentraties
I.P.M Ligteringen, datum 01-01-2016
- Datum
01-01-2016
- Auteur
I.P.M Ligteringen
- JCDI
JCDI:ADS573990:1
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / Algemeen
Verbintenissenrecht / Algemeen
Voetnoten
Voetnoten
Artikel 10 lid 1 EG-concentratieverordening. Deze termijn is onder omstandigheden, zoals beschreven in lid 1, verlengbaar tot 35 werkdagen.
Artikel 10 lid 3 EG-concentratieverordening. Deze termijn is onder omstandigheden, zoals beschreven in lid 3, verlengbaar tot 105 werkdagen. Indien de ernstige twijfel die de Commissie over de concentratie had, moet ze op het moment dat die worden weggenomen een besluit geven. Met name als deze twijfels worden weggenomen doordat de betrokken ondernemingen wijzigingen hebben aangebracht in de concentratie, zie artikel 19 lid 2 EG-concentratieverordening.
Mededeling van de Commissie betreffende op grond van Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad en Verordening (EG) nr. 802/2004 van de Commissie aanvaardbare corrigerende maatregelen, PbEG 2008, C267/01.
Artikel 7 lid 1 EG-concentratieverordening, te vergelijken met de standstillbepaling in het staatssteunrecht.
Ik sluit met deze term aan bij de terminologie inzake steunmaatregelen. Indien de procedurele regels niet zijn nageleefd, spreekt men van onrechtmatige staatssteun.
Artikel 8 lid 4 tot en met 6 en artikel 11-15 EG-concentratieverordening. Het begrip ‘tot stand gebracht’ betekent volledige totstandbrenging van de concentratie. Zie beschikking van de president van het GEA van 18 maart 2008, Aer Lingus Group/Commissie, T-411/07 R, Jurispr. 2008, p. II-411, punt 89-90; GEA 6 juli 2010, Aer Lingus Group/Commissie, T-411/07, Jurispr. 2010, p. II-3691, punt 66.
Dit is uitdrukkelijk bepaald in artikel 14 lid 4 EG-concentratieverordening.
Artikel 7 lid 4 EG-concentratieverordening. Indien de Commissie niet binnen de termijn een besluit heeft gegeven, wordt de concentratie geacht verenigbaar te zijn met de interne markt. Dit vermoeden heeft een (positieve)invloed op de geldigheid van de transactie. De tweede alinea van artikel 7 lid 4 EG-concentratieverordening maakt een uitzondering op de relevantie van een besluit voor de geldigheid van een transactie indien effecten op bijvoorbeeld de effectenbeurs worden verhandeld.
Artikel 16 EG-concentratieverordening.
62. Partijen moeten een voorgenomen concentratie met Europese dimensie vooraf aanmelden bij de Commissie.1 De Commissie toetst de concentratie op de verenigbaarheid met de interne markt.2 Eerst onderzoekt de Commissie of de aangemelde concentratie binnen het toepassingsgebied van de EG-concentratieverordening valt en vervolgens of zij ernstige twijfels heeft over de verenigbaarheid van de concentratie met de interne markt. Hiervoor heeft ze een termijn van 25 werkdagen.3 Indien ernstige twijfel bestaat over de verenigbaarheid van de fusie met de interne markt, leidt de Commissie een officiële procedure in.4 Deze procedure wordt in beginsel binnen 90 werkdagen afgesloten met een besluit.5 Partijen kunnen na de inleiding van de procedure voorstellen doen voor corrigerende maatregelen, waardoor de concentratie alsnog verenigbaar is met de interne markt.6 Verordening 139/2004 bevat een standstill-bepaling: een concentratie mag in beginsel niet tot stand worden gebracht zolang ze niet verenigbaar met de interne markt is verklaard.7 Indien ondernemingen toch fuseren, is sprake van een onrechtmatige concentratie.8 Indien de Commissie vaststelt dat een concentratie tot stand is gebracht terwijl deze onverenigbaar is verklaard met de interne markt of dat de ondernemingen zich niet hebben gehouden aan de voorgestelde wijzigingen, heeft de Commissie verschillende bevoegdheden.9 De, voor mijn onderzoek, meest interessante bevoegdheid is de bevoegdheid van de Commissie om ondernemingen te verplichten een concentratie te ontbinden door de verkoop van alle verkregen aandelen of andere vermogensbestanddelen. Indien ontbinding op de hiervoor genoemde wijze niet mogelijk is, mag de Commissie alle passende maatregelen nemen om de situatie te herstellen zoals deze was voor de ontbinding, inclusief het opleggen van boetes. Deze boetes hebben geen strafrechtelijk karakter.10 Indien een concentratie tot stand wordt gebracht zonder aanmelding of zonder te wachten op het oordeel van de Commissie, dan is de geldigheid van de transactie afhankelijk van het besluit van de Commissie.11 Het HvJ EU houdt toezicht op de besluiten van de Commissie.12