Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 168/2013 goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers
Bijlage VI Grenswaarden voor emissies van verontreinigende stoffen, OBD-drempelwaarden en geluidsniveaugrenswaarden voor typegoedkeuring en conformiteit van de productie
Geldend
Geldend vanaf 20-02-2019
- Bronpublicatie:
16-01-2019, PbEU 2019, L 30 (uitgifte: 31-01-2019, regelingnummer: 2019/129)
- Inwerkingtreding
20-02-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-01-2019, PbEU 2019, L 30 (uitgifte: 31-01-2019, regelingnummer: 2019/129)
- Vakgebied(en)
Verkeersrecht / Voertuigeisen
Ondernemingsrecht / Economische ordening
Bestuursrecht algemeen / Toezicht
- (A)
Uitlaatemissiegrenswaarden na koude start
- (A1)
Euro 4
Voertuigcategorie
Naam van de voertuigcategorie
Aandrijvingsklasse
Euro Niveau
Massa koolmonoxide (CO)
Massa totale koolwaterstoffen (THC)
Massa stikstofoxiden (NOx)
Deeltjesmassa (PM)
Testcyclus
L1 (mg/km)
L2 (mg/km)
L3 (mg/km)
L4 (mg/km)
L1e-A
Gemotoriseerd rijwiel
PI/CI/Hybride
Euro 4
560
100
70
ECE R47
L1e-B
Bromfiets op twee wielen
PI/CI/Hybride
Euro 4
1 000
630
170
-
ECE R47
L2e
Bromfiets op drie wielen
PI/CI/Hybride
Euro 4
1 900
730
170
-
ECE R47
L3e
L4e (7)
L5e-A
L7e-A
- —
Motorfiets op twee wielen met en zonder zijspan
- —
Driewieler
- —
Zware quad voor gebruik op de weg
PI/PI Hybride, vmax < 130 km/h
Euro 4
1 140
380
70
-
WMTC, fase 2
PI/PI Hybride, vmax ≥ 130 km/h
Euro 4
1 140
170
90
-
WMTC, fase 2
CI/CI Hybride
Euro 4
1 000
100
300
80 (8)
WMTC, fase 2
L5e-B
Bedrijfsdriewieler
PI/PI Hybride
Euro 4
2 000
550
250
-
ECE R40
CI/CI Hybride
Euro 4
1 000
100
550
80 (8)
ECE R40
L6e-A
L6e-B
Lichte quad voor gebruik op de weg
Lichte quadri-mobile
PI/PI Hybride
Euro 4
1 900
730
170
ECE R47
CI/CI Hybride
Euro 4
1 000
100
550
80 (8)
ECE R47
L7e-B
L7e-C
Zware terreinquad
Zware quadri-mobile
PI/PI Hybride
Euro 4
2 000
550
250
-
ECE R40
CI/CI Hybride
Euro 4
1 000
100
550
80 (8)
ECE R40
- (A2)
Euro 5
Voertuigcategorie
Naam van de voertuigcategorie
Aandrijvingsklasse
Euro Niveau (4)
Massa koolmonoxide (CO)
Massa totale koolwaterstoffen (THC)
Massa niet-methaan koolwaterstoffen (NMHC)
Massa stikstofoxiden (NOx)
Deeltjesmassa (PM)
Testcyclus
L1 (mg/km)
L2A (mg/km)
L2B (mg/km)
L3 (mg/km)
L4 (mg/km)
L1e-A
Gemotoriseerd rijwiel
PI/CI/Hybride
Euro 5
500
100
68
60
4.5 (9)
Herziene WMTC (10)
L1e-B-L7e
Alle andere voertuigen van categorie L
PI/ PI Hybride
Euro 5
1 000
100
68
60
4.5 (9)
Herziene WMTC
CI/CI Hybride
500
100
68
90
4,5
Herziene WMTC
- (B)
Emissiedrempels voor boorddiagnose
- (B1)
Euro 4, OBD-fase I
Voertuigcategorie
Naam van de voertuigcategorie
Aandrijvingsklasse
Euro Niveau
Massa koolmonoxide (CO)
Massa totale koolwaterstoffen (THC)
Massa stikstofoxiden (NOx)
Testcyclus
OT1 (mg m)
OT2 (mg/km)
OT3 (mg/km)
L3e (5)
L4e (7)
L5e-A
L7e-A
- —
Motorfiets op twee wielen met en zonder zijspan
- —
Driewieler
- —
Zware quad voor gebruik op de weg
PI/PI Hybride vmax < 130 km/h
Euro 4
2 170
1 400
350
WMTC, fase 2
PI/PI Hybride vmax ≥ 130 km/h
2 170
630
450
WMTC, fase 2
CI/CI Hybride
2 170
630
900
WMTC, fase 2
- (B2)
Euro 5, OBD-fase I en OBD-fase II (4)
Voertuigcategorie
Naam van de voertuigcategorie
Aandrijvingsklasse
Euro Niveau
Massa koolmonoxide (CO)
Massa niet-methaan koolwaterstoffen (NMHC)
Massa stikstofoxiden (NOx)
Deeltjesmassa (PM)
Testcyclus
OT1 (mg/km)
OT2 (mg/km)
OT3 (mg/km)
OT4 (mg/km)
L3e, L4e, L5e, L7e
Alle voertuigen van categorie L behalve categorie L1e, L2e en L6e
PI/PI Hybride
Euro 5
1 900
250
300
50
Herziene WMTC
CI/CI Hybride
Euro 5
1 900
320
540
50
Herziene WMTC
- (C)
Grenswaarden voor verdampingsemissies
- (C1)
Euro 4
Voertuigcategorie
Naam van de voertuigcategorie
Aandrijvingsklasse
Euro Niveau
Massa totale koolwaterstoffen (THC) (mg/test)
Testcyclus
L3e
L4e (7)
Motorfiets op twee wielen (13) met en zonder zijspan
PI (11)
Euro 4
2 000
SHED
L5e-A
Driewieler
PI (11)
Euro 4
L6e-A
Lichte quad voor gebruik op de weg
PI (11)
Euro 4
L7e-A
Zware quad voor gebruik op de weg
PI (11)
Euro 4
- (C2)
Euro 5
Voertuigcategorie (12)
Naam van de voertuigcategorie
Aandrijvingsklasse
Euro Niveau
Permeatietest (mg/m2/dag)
Massa totale koolwaterstoffen (THC) in SHED test (mg/test)
Brandstoftank
Brandstofleidingen
Voertuig
L1e-A
Gemotoriseerd rijwiel
PI (11)
Euro 5
1 500
15 000
1 500
L1e-B
Bromfiets op twee wielen
Euro 5
1 500
15 000
1 500
L2e
Bromfiets op drie wielen
Euro 5
1 500
15 000
1 500
L3e
L4e (7)
Motorfiets op twee wielen met en zonder zijspan
Euro 5
1 500
L5e-A
Driewieler
Euro 5
1 500
L5e-B
Bedrijfsdriewieler
Euro 5
1 500
15 000
1 500
L6e-A
Lichte quad voor gebruik op de weg
Euro 5
1 500
L6e-B
Lichte quadri-mobile
Euro 5
1 500
15 000
1 500
L7e-A
Zware quad voor gebruik op de weg
Euro 5
1 500
L7e-B
Terreinquad
Euro 5
1 500
15 000
1 500
L7e-C
Zware quadri-mobile
Euro 5
1 500
15 000
1 500
- (D)
Geluidsniveaugrenswaarden — Euro 4 en Euro 5
Voertuigcategorie
Naam van de voertuigcategorie
Euro 4 geluidsniveau (14) (dB(A))
Euro 4 testprocedure (16)
Euro 5 geluidsniveau (15) (dB(A))
Euro 5 testprocedure
L1e-A
Gemotoriseerd rijwiel
63
Gedelegeerde handeling/VN/ECE-Reglement nr. 9
Gedelegeerde handeling/VN/ECE-Reglement nr. 63
VN/ECE-Reglement nr. 63
L1e-B
Bromfiets op twee wielen vmax ≤ 25 km/h
66
Bromfiets op twee wielen vmax ≤ 45 km/h
71
L2e
Bromfiets op drie wielen
76
Gedelegeerde handeling/VN/ECE-Reglement nr. 9
VN/ECE-Reglement nr. 9
L3e
Motorfiets op twee wielen Cilinderinhoud ≤ 80 cm3
75
Gedelegeerde handeling//ECE-Reglement nr. 41
VN/ECE-Reglement nr. 41
Motorfiets op twee wielen 80 cm3 < Cilinderinhoud ≤ 175 cm3
77
Motorfiets op twee wielen Cilinderinhoud > 175 cm3
80
L4e
Motorfiets op twee wielen met zijspan
80
VN/ECE-Reglement nr. 9
L5e-A
Driewieler
80
Gedelegeerde handeling/VN/ECE-Reglement nr. 9
VN/ECE-Reglement nr. 9
L5e-B
Bedrijfsdriewieler
80
L6e-A
Lichte quad voor gebruik op de weg
80
VN/ECE-Reglement nr. 9
VN/ECE-Reglement nr. 9
L6e-B
Lichte quadri-mobile
80
Gedelegeerde handeling/ VN/ECE-Reglement nr. 9
VN/ECE-Reglement nr. 9
L7e-A
Zware quad voor gebruik op de weg
80
L7e-B
Zware terreinquad
80
L7e-C
Zware quadri-mobile
80
Voetnoten
Alleen de basismotorfiets op twee wielen waaraan het zijspan zal worden bevestigd moet aan de desbetreffende emissiegrenswaarden voldoen.
Alleen CI, ook bv. als een CI-motor is opgenomen in een hybride ontwerp.
Alleen CI, ook bv. als een CI-motor is opgenomen in een hybride ontwerp.
Alleen CI, ook bv. als een CI-motor is opgenomen in een hybride ontwerp.
Alleen CI, ook bv. als een CI-motor is opgenomen in een hybride ontwerp.
Zie artikel 23, leden 4 en 5.
Alleen van toepassing op motoren met directe inspuiting (DI) van benzine.
In het milieueffectonderzoek van artikel 23, leden 4 en 5, zal ook worden ingegaan op de vraag of het haalbaar is op andere voertuigen van categorie L dan L3e, L5e-A en L7e-A in een herziene WMTC emissietests uit te laten voeren.
Alleen van toepassing op motoren met directe inspuiting (DI) van benzine.
Als de (hybride) motor(en) met een stop/start-functie is (zijn) uitgerust, moet de fabrikant ervoor zorgen dat de verbrandingsmotor met stationair toerental en met verhoogd stationair toerental draait. Het voertuig moet in staat zijn de vrije acceleratietest uit te voeren voor aandrijvingen waarin een CI-motor is opgenomen.
Alleen de basismotorfiets op twee wielen waaraan het zijspan zal worden bevestigd moet aan de desbetreffende emissiegrenswaarden voldoen.
Zie artikel 23, leden 4 en 5.
Alleen de basismotorfiets op twee wielen waaraan het zijspan zal worden bevestigd moet aan de desbetreffende emissiegrenswaarden voldoen.
vmax ≥ 130 km/h.
PI-motoren op benzine, benzinemengsels of ethanol.
PI-motoren op benzine, benzinemengsels of ethanol.
PI-motoren op benzine, benzinemengsels of ethanol.
PI-motoren op benzine, benzinemengsels of ethanol.
De kosteneffectiviteit van verdampingsemissiebeperking zal worden beoordeeld in het milieueffectonderzoek dat voor de Commissie zal worden uitgevoerd, zoals bedoeld in artikel 23, leden 4 en 5. Voor de voertuigen uit subcategorieën waarvoor nog geen verdampingsemissietests zijn voorgeschreven zal in dit onderzoek het permeatietesten van brandstoftank en brandstoftoevoer worden beoordeeld als mogelijk kosteneffectief alternatief voor de SHED-test, zie artikel 23, leden 4 en 5.
PI-motoren op benzine, benzinemengsels of ethanol.
Alleen de basismotorfiets op twee wielen waaraan het zijspan zal worden bevestigd moet aan de desbetreffende emissiegrenswaarden voldoen.
Zolang de Unie nog niet is toegetreden tot de VN/ECE-Reglementen nr. 9, nr. 41, nr. 63 en nr. 92, en deze reglementen nog niet in WP29 van de VN/ECE en in de Unie heeft aangenomen, inclusief de daarmee samenhangende gelijkwaardige geluidsgrenswaarden voor de Euro 4-stap (bv. zoals vermeld in bijlage 6 bij VN/ECE-Reglement nr. 41 voor motorfietsen van categorie L3e en L4e), moeten voertuigen van categorie L voldoen aan de grenswaarden in bijlage VI, deel D. Zodra de VN/ECE-Reglementen nr. 9, nr. 41, nr. 63 en nr. 92 door de Unie zijn aangenomen, worden deze verplicht gesteld, inclusief de geluidsgrenswaarden die gelijkwaardig zijn aan die in bijlage VI, deel D, en vervangen deze de testprocedures in de gedelegeerde handeling met voorschriften inzake de milieu- en aandrijvingsprestaties.
De geluidstestprocedures worden opgenomen in een gedelegeerde handeling vastgesteld op grond van deze verordening, die zal worden vervangen door de VN/ECE-Reglementen nr. 9, nr. 41, nr. 63 en nr. 92.
De nader vast te stellen Euro 5-geluidsgrenswaarden zullen worden gewijzigd in een afzonderlijke handeling die overeenkomstig de in artikel 294 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie wordt vastgesteld.