Einde inhoudsopgave
Regeling aanvullende regels veiligheid wegtunnels
Bijlage 6
Geldend
Geldend vanaf 01-10-2020
- Bronpublicatie:
17-09-2020, Stcrt. 2020, 48621 (uitgifte: 24-09-2020, regelingnummer: IENW/BSK-2020/175356)
- Inwerkingtreding
01-10-2020
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
17-09-2020, Stcrt. 2020, 48621 (uitgifte: 24-09-2020, regelingnummer: IENW/BSK-2020/175356)
- Vakgebied(en)
Ruimtelijk bestuursrecht / Algemeen
Verkeersrecht / Inrichting wegverkeer
Ruimtelijk bestuursrecht / Bijzondere onderwerpen
Bouwrecht / Veiligheid en milieu
Openbare orde en veiligheid / Bijzondere onderwerpen
Volkshuisvesting (bestuursrechtelijk) / Wonen
Verkeersrecht (V)
Verkeersrecht / Bijzondere onderwerpen
behorende bij artikel 13d, tweede lid, van deze regeling
§ 1. Verrijdbare bermbeveiliging
Artikel 1.1
- 1.
De verrijdbare bermbeveiliging scheidt in gesloten stand de beide rijbanen van elkaar als een standaard bermbeveiliging.
- 2.
De verrijdbare bermbeveiliging sluit de rijbaan in geopende stand in één richting af en begeleidt het verkeer naar de naastliggende rijbaan.
- 3.
De verrijdbare bermbeveiliging kan alleen plaatselijk worden geopend of gesloten.
- 4.
De verrijdbare bermbeveiliging heeft in de rijrichting een kerende werking.
- 5.
Bij de plaatselijke bediening bevindt zich een intercomtoestel als bedoeld in artikel 31.2.
Artikel 1.2
- 1.
Het van rijbaan wisselen van verkeer is ter plaatste van de verrijdbare bermbeveiliging mogelijk met een snelheid van 70 km/u.
- 2.
De verrijdbare bermbeveiliging is binnen tien minuten te openen.
- 3.
De verrijdbare bermbeveiliging heeft in gesloten stand een kerende werking van H2 klasse B conform NEN EN 1317-2.
- 4.
De verrijdbare bermbeveiliging heeft in geopende stand een kerende werking van H1 klasse C conform NEN EN 1317-2.
Artikel 1.3
Daar waar delen van de verrijdbare bermbeveiliging op de rijbaan komen is de zijde die in de richting van het verkeer is gekeerd, voorzien van een aanrijdbuffer.
Artikel 1.4
Personen die zich in de nabijheid van de verrijdbare bermbeveiliging bevinden worden bij een in beweging zijnde installatie auditief attent op gemaakt dat zij zich in de nabijheid van een automatisch bewegende constructie bevinden.
Artikel 1.5
De verrijdbare bermbeveiliging is in gesloten stand buiten de bergingszone geplaatst.
Artikel 1.6
De plaatselijke bediening geschiedt vanaf een bedienlocatie waarvandaan de bedienaar direct zicht heeft op de betreffende verrijdbare bermbeveiliging en de toe- en afleidende wegvakken.
Artikel 1.7
- 1.
De verrijdbare bermbeveiliging is aan de bovenzijde voorzien van amberkleurige looplichten.
- 2.
De verrijdbare bermbeveiliging is op het uiteinde voorzien van een amberkleurige lamp, die bij geopende stand continue brandt.
Artikel 1.8
Vervallen.
§ 2. Beweegbare barrier
Artikel 2.1
In deze paragraaf wordt verstaan onder Tidal flow verkeer: In een wisselbuis de mogelijkheid om het verkeer afhankelijk van het verkeersaanbod de ene of de andere kant op te laten rijden.
Artikel 2.2
- 1.
De beweegbare barrier blokkeert in gesloten stand de toegang tot de tidal flow baan.
- 2.
De beweegbare barrier heeft in open stand een kerende werking van H2 klasse A conform NEN EN 1317-2.
Artikel 2.3
Het van rijbaan wisselen van verkeer is ter plaatste van de beweegbare barrier mogelijk met een snelheid van 100 km/u.
Artikel 2.4
De beweegbare barrier is binnen tien minuten, na het commando daartoe, gesloten.
Artikel 2.5
Personen die zich in de nabijheid van de beweegbare barrier worden bij een in beweging zijnde installatie er automatisch auditief op attent gemaakt dat zij zich in de nabijheid van een constructie bevinden die automatisch kan bewegen.
Artikel 2.6
De beweegbare barrier is in open stand buiten de bergingszone geplaatst.
Artikel 2.7
De beweegbare barrier heeft op het uiteinde een amberkleurige lamp, die bij gesloten stand van de barrier continu brandt.
Artikel 2.8
Vervallen.