Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2022/2473 waarbij bepaalde categorieën steun voor ondernemingen die actief zijn in de productie, de verwerking en de afzet van visserij- en aquacultuurproducten, op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie met de interne markt verenigbaar worden verklaard
Artikel 27 Steun om de energie-efficiëntie te verbeteren en de gevolgen van klimaatverandering te matigen
Geldend
Geldend van 01-01-2023 tot 01-01-2030
- Bronpublicatie:
14-12-2022, PbEU 2022, L 327 (uitgifte: 21-12-2022, regelingnummer: 2022/2473)
- Inwerkingtreding
01-01-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
14-12-2022, PbEU 2022, L 327 (uitgifte: 21-12-2022, regelingnummer: 2022/2473)
- Vakgebied(en)
Dierenrecht / Bijzondere onderwerpen
Staatssteun (V)
1.
Steun om de energie-efficiëntie te verbeteren en de gevolgen van klimaatverandering te matigen, met uitzondering van steun voor het vervangen of moderniseren van motoren, die voldoet aan de voorwaarden van hoofdstuk I van deze verordening, is verenigbaar met de interne markt in de zin van artikel 107, lid 3, punt c), VWEU en is vrijgesteld van de aanmeldingsverplichting van artikel 108, lid 3, VWEU.
2.
Steun in het kader van artikel mag alleen betrekking hebben op de volgende maatregelen:
- a)
investeringen in uitrusting of aan boord om de uitstoot van verontreinigende stoffen of broeikasgassen terug te dringen en de energie-efficiëntie van de vissersvaartuigen te verhogen. Investeringen in vistuig komen ook in aanmerking voor steun mits deze de selectiviteit van dat vistuig niet ondermijnen;
- b)
audits en regelingen op het gebied van energie-efficiëntie, of
- c)
studies over de bijdrage van alternatieve aandrijfsystemen en rompontwerpen aan de energie-efficiëntie van vissersvaartuigen.
3.
Steun in het kader van lid 2 wordt alleen aan eigenaren van vissersvaartuigen verleend en mag in de periode tussen 1 januari 2023 en 31 december 2029 niet meer dan eenmaal voor dezelfde soort investering voor een bepaald vaartuig worden verleend.
4.
De in aanmerking komende kosten zijn de rechtstreekse extra kosten die uit de betrokken verrichtingen voortvloeien. Voor de toepassing van lid 2, punt a), geldt dat de in aanmerking komende kosten van:
- i)
maatregelen ter verbetering van de hydrodynamica van de romp van het vaartuig alleen betrekking mogen hebben op:
- —
investeringen in stabiliteitsmechanismen zoals kimkielen en bulbstevens die tot een betere zeevastheid en stabiliteit leiden;
- —
kosten in verband met het gebruik van niet-toxische aangroeiwerende middelen zoals een kopercoating om de wrijving te verminderen;
- —
kosten in verband met de stuurinrichting, zoals bedieningsinstallaties van stuurinrichtingen en meervoudige roeren om de roeractiviteit te verminderen naargelang van de weersomstandigheden en de toestand van de zee, of
- —
proeven in stromingstanks met het oog op hydrodynamische verbeteringen;
- ii)
maatregelen ter verbetering van het aandrijfsysteem van vaartuigen alleen betrekking mogen hebben op de kosten van de aankoop en zo nodig de installatie van de volgende inrichtingen:
- —
energie-efficiënte propellers, met inbegrip van aandrijfassen;
- —
katalysatoren;
- —
energie-efficiënte generatoren, bijvoorbeeld op waterstof of aardgas;
- —
aandrijvingsonderdelen op hernieuwbare energie, zoals zeilen, kabelvliegers (kites), windmolens, windturbines en zonnepanelen;
- —
boegschroeven;
- —
econometers, brandstofbeheersystemen en monitoringsystemen, of
- —
investeringen in straalpijpen die het aandrijfsysteem verbeteren;
- iii)
investeringen in vistuig en visuitrusting alleen betrekking mogen hebben op de kosten van de volgende maatregelen:
- —
overschakeling van gesleept vistuig naar alternatief vistuig;
- —
wijzigingen in gesleept vistuig, of
- —
investeringen in uitrusting voor de monitoring van gesleept vistuig;
- iv)
investeringen die gericht zijn op de vermindering van elektriciteit of thermische energie, alleen betrekking mogen hebben op:
- —
investeringen om de koel-, vries- en isolatiesystemen van vaartuigen te verbeteren, of
- —
investeringen ter bevordering van de recycling van warmte in het vaartuig waarbij de warmte teruggewonnen en hergebruikt wordt voor andere ondersteunende verrichtingen in het vaartuig.
Kosten in verband met het basisonderhoud van de romp komen niet in aanmerking voor steun in het kader van lid 2, punt a).
5.
Het bedrag van de in het kader van dit artikel toegekende steun, uitgedrukt in brutosubsidie-equivalent, mag niet hoger zijn dan een maximale steunintensiteit van 50 % van de in aanmerking komende kosten. De specifieke maximale steunintensiteiten zijn vermeld in bijlage IV. Wanneer een verrichting onder verschillende van de rijen 1 tot en met 11 van bijlage IV valt, is de hoogste maximale steunintensiteit van toepassing.