Richtsnoeren voor de marktanalyse en de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht in het bestek van het EU-regelgevingskader voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten
2.3 Definitie van de geografische markt
Geldend
Geldend vanaf 07-05-2018
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
07-05-2018, PbEU 2018, C 159 (uitgifte: 07-05-2018, regelingnummer: 2018/C 159/01)
- Inwerkingtreding
07-05-2018
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
07-05-2018, PbEU 2018, C 159 (uitgifte: 07-05-2018, regelingnummer: 2018/C 159/01)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Telecommunicatie
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Informatierecht / ICT
46
Zodra de relevante productmarkt is gedefinieerd, moet de geografische omvang ervan worden afgebakend. Een NRI kan pas nadat de geografische omvang van de product- of dienstenmarkt is afgebakend, een correcte beoordeling maken van de concurrentievoorwaarden op die markt.
47
De afbakening van geografische markten verloopt volgens dezelfde beginselen als die welke in het bovenstaande punt werden besproken in verband met de beoordeling van de substitutie aan de vraag- en de aanbodzijde als reactie op een relatieve prijsstijging.
48
Volgens de jurisprudentie omvat de relevante geografische markt het gebied waarbinnen de betrokken ondernemingen een rol spelen in de vraag naar en het aanbod van de betrokken producten of diensten, waarbinnen de concurrentievoorwaarden voldoende homogeen zijn en dat van aangrenzende gebieden kan worden onderscheiden doordat daar duidelijk afwijkende concurrentievoorwaarden heersen (1). Gebieden waarin de concurrentievoorwaarden heterogeen zijn, worden niet als een uniforme markt beschouwd (2).
49
Wat betreft de keuze van de geografische eenheid die als uitgangspunt moet worden genomen voor de beoordeling door de NRI, heeft de Commissie herhaaldelijk verklaard (3) dat de NRI's ervoor moeten zorgen dat deze eenheden: a) van een passende omvang zijn, d.w.z. klein genoeg om duidelijk afwijkende concurrentievoorwaarden binnen elke eenheid te voorkomen, maar groot genoeg om een microanalyse die veel middelen vergt, lasten met zich meebrengt en kan leiden tot marktversnippering te vermijden; b) de netwerkstructuur van alle betrokken marktdeelnemers weerspiegelen, en c) duidelijke en stabiele grenzen hebben in de loop van de tijd.
50
Indien er regionale afwijkingen worden geconstateerd die evenwel niet voldoende uit elkaar liggen om verschillende geografische markten of vaststellingen van aanmerkelijke marktmacht te rechtvaardigen, kunnen de NRI's geografisch gedifferentieerde oplossingen toepassen (4). De stabiliteit van de differentiatie — met name de mate waarin de grenzen van het concurrerende gebied duidelijk kunnen worden afgebakend en in de loop van de tijd consistent blijven — is de sleutel tot het onderscheid tussen geografische segmentering bij de marktdefinitie en segmentering als oplossing.
51
In de sector elektronische communicatie vindt de definitie van de geografisch relevante markt traditioneel plaats op basis van twee hoofdcriteria (5):
- a)
het gebied dat door een netwerk wordt bestreken (6), en
- b)
het bestaan van juridische en andere wettelijke instrumenten (7).
Voetnoten
United Brands, aangehaald arrest, punt 44; Michelin, aangehaald arrest, punt 26; zaak 247/86, Alsatel/Novasam, EU:C:1988:469, punt 15; Tiercé Ladbroke/Commissie, aangehaald arrest, punt 102.
Deutsche Bahn/Commissie, aangehaald arrest, punt 92. Zaak T-139/98, AAMS/Commissie, EU:T:2001:272, punt 39.
Zie bijvoorbeeld punt 2.5 van de toelichting bij Aanbeveling 2014/710/EU, SWD(2014) 298.
Toelichting bij Aanbeveling 2014/710/EU, SWD(2014)298, blz. 14. Zie ook zaak CZ/2012/1322.
Zie bijvoorbeeld zaak IV/M.1025, Mannesmann/Olivetti/Infostrada, punt 17, en zaak COMP/JV.23, Telefónica Portugal Telecom/Médi Telecom.
In de praktijk zal dit gebied overeenstemmen met het gebied dat is afgebakend bij de toekenning van een licentie aan de exploitant. In zaak COMP/M.1650, ACEA/Telefónica, heeft de Commissie (in punt 16) opgemerkt dat, aangezien de aangemelde gemeenschappelijke onderneming een vergunning had die beperkt was tot de regio Rome, de geografische markt als lokaal kon worden omschreven.
Zo kunnen mobiele exploitanten alleen mobiele diensten aanbieden in de geografische gebieden waarvoor ze een vergunning voor het gebruik van radiospectrum hebben, waardoor wordt bijgedragen tot de geografische dimensie van de relevante markten; zie zaak IV/M.1439, Telia/Telenor, punt 124, zaak IV/M.1430, Vodafone/Airtouch, punten 13 t/m 17, en zaak COMP/JV.17, Mannesmann/Bell Atlantic/Omnitel, punt 15.