Richtsnoeren voor de marktanalyse en de beoordeling van aanmerkelijke marktmacht in het bestek van het EU-regelgevingskader voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten
3 Het beoordelen van aanmerkelijke marktmacht
Geldend
Geldend vanaf 07-05-2018
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
07-05-2018, PbEU 2018, C 159 (uitgifte: 07-05-2018, regelingnummer: 2018/C 159/01)
- Inwerkingtreding
07-05-2018
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
07-05-2018, PbEU 2018, C 159 (uitgifte: 07-05-2018, regelingnummer: 2018/C 159/01)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Telecommunicatie
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Informatierecht / ICT
52
Volgens artikel 14, lid 2, van Richtlijn 2002/21/EG wordt een onderneming geacht een aanmerkelijke marktmacht te hebben, wanneer zij, alleen of samen met andere, een aan machtspositie gelijkwaardige positie, dit wil zeggen een economische kracht bezit die haar in staat stelt zich in belangrijke mate onafhankelijk van haar concurrenten, klanten en uiteindelijk consumenten te gedragen (1).
Onbenoemd 3.1 Individuele aanmerkelijke marktmacht
Onbenoemd 3.2 Gezamenlijke aanmerkelijke marktmacht
Voetnoten
Deze definitie stemt overeen met de definitie die in de rechtspraak wordt gegeven voor een machtspositie in de zin van artikel 102 van het Verdrag. Zie zaak United Brands, aangehaald arrest, punt 65; Hoffmann-La Roche/Commissie, aangehaald arrest, punt 38.