Einde inhoudsopgave
RvdW 2010, 617
Reclame op basis van trefwoorden (‘keyword advertising’). Op basis van met merken overeenkomende trefwoorden links tonen naar websites van concurrenten van merkhouders of naar websites waarop imitaties worden aangeboden.
HvJ EU 23-03-2010, ECLI:EU:C:2010:159 (Google France SARL en Google Inc ea/Louis Cuitton Malletier SA e.a.)
- Instantie
Hof van Justitie van de Europese Unie
- Datum
23 maart 2010
- Magistraten
V. Skouris, A. Tizzano, J.N. Cunha Rodrigues, K. Lenaerts, E. Levits, C.W.A. Timmermans, A. Rosas, A. Borg Barthet, M. Ilešič, J. Malenovský, U. Lõhmus, A. Ó Caoimh, J.-J. Kasel
- Zaaknummer
C-236/08
C-238/08
C-237/08
- Conclusie
A-G M. Poiares Maduro
- LJN
BL9252
- Roepnaam
Google France SARL en Google Inc ea/Louis Cuitton Malletier SA e.a.
- Vakgebied(en)
Informatierecht (V)
Informatierecht / Algemeen
EU-recht (V)
Informatierecht / ICT
Informatierecht / Reclame
- Brondocumenten
ECLI:EU:C:2010:159, Uitspraak, Hof van Justitie van de Europese Unie, 23‑03‑2010
- Wetingang
Richtlijn 89/104/EEG (merkenrichtlijn), artikel 5, leden 1 en 2; verordening (EG) 40/94 (gemeenschaps-merk), artikel 9; richtlijn 2000/31/EG (richtlijn elektronische handel)
Essentie
Google France SARL en Google Inc. tegen Louis Vuitton Malletier SA en Google France SARL tegen Viaticum SA en Luteciel SARL en Google France SARL tegen Centre national de recherche en relations humaines SARL, Pierre Alexis Thonet e.a.
Verzoeken om een prejudiciële beslissing, ingediend door de Cour de cassation (Frankrijk) bij beslissingen van 20 mei 2008.
Reclame op basis van trefwoorden (‘keyword advertising’). Op basis van met merken overeenkomende trefwoorden links tonen naar websites van concurrenten van merkhouders of naar websites waarop imitaties worden aangeboden.
Artikel 5, lid 1, sub a, van de Eerste richtlijn ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.