Einde inhoudsopgave
Vreemdelingencirculaire 2000 (A)
12.6 Invoeren van signaleringen in het SIS of E&S
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2024
- Bronpublicatie:
04-12-2023, Stcrt. 2023, 32816 (uitgifte: 11-12-2023, regelingnummer: WBV 2023/25)
- Inwerkingtreding
01-01-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
04-12-2023, Stcrt. 2023, 32816 (uitgifte: 11-12-2023, regelingnummer: WBV 2023/25)
- Vakgebied(en)
Vreemdelingenrecht (V)
SIS
De IND voert een signalering inzake terugkeer in SIS in van de vreemdeling, die
- ā¢
een terugkeerbesluit krijgt of heeft gekregen van de daartoe bevoegde ambtenaar als bedoeld in artikel 6.4, eerste lid, VV. Bij dit terugkeerbesluit kan ook een inreisverbod of een besluit in de zin van artikel 24, eerste lid, onder a, Vo (EU) 2018/1861 zijn opgelegd;
- ā¢
gesignaleerd is vanwege een inreisverbod opgelegd vĆ³Ć³r 7Ā maart 2023, dat nog niet in werking is getreden en er een procedurele gebeurtenis plaatsvindt die leidt tot signalering. De IND wist dan de signalering vanwege het inreisverbod; of
- ā¢
een terugkeerbesluit zonder inreisverbod heeft gekregen vĆ³Ć³r 7Ā maart 2023 en voor zover bekend bij de IND, nog niet voldaan heeft aan de vertrekplicht en er een procedurele gebeurtenis plaatsvindt die leidt tot signalering.
De IND voert een signalering met het oog op weigering van toegang en verblijf in SIS in van:
- ā¢
een vreemdeling, die niet beschikt over een verblijfsvergunning inclusief asiel in een andere lidstaat of dit niet heeft aangetoond, en
- ā
ongewenst is verklaard op grond van artikel 67 Vw;
- ā
een besluit heeft gekregen in de zin van artikel 24, eerste lid, onder a, Vo (EU) 2018/1861; of
- ā
daadwerkelijk het grondgebied van de lidstaten heeft verlaten, en aan wie:
- ā¢
een zwaar inreisverbod op grond van 66a[lees: artikel 66a], zevende lid, Vw is opgelegd; of
- ā¢
een licht inreisverbod op grond van artikel 66a, zesde lid, Vw is opgelegd;
- ā¢
een vreemdeling aan wie de toegang tot Nederland is geweigerd in verband met het gebruik van een vals document voor grensoverschrijding of identiteitspapieren. De signaleringsduur is 5 jaar;
- ā¢
een vreemdeling aan wie de toegang tot Nederland is geweigerd in verband met een aan drugssmokkel gerelateerd misdrijf. De signaleringsduur is 5 jaar;
- ā¢
een vreemdeling bij wie concrete aanwijzingen zijn dat de vreemdeling een gevaar vormt voor de nationale veiligheid. De signaleringsduur is 10 jaar; of
- ā¢
een vreemdeling bij wie concrete aanwijzingen zijn dat de vreemdeling een gevaar vormt voor de openbare orde. De signaleringsduur is 2 jaar.
De IND voert de signalering inzake terugkeer of met het oog op weigering van toegang en verblijf ook in als de vreemdeling al in SIS is gesignaleerd door een andere lidstaat, zolang de signaleringen niet onverenigbaar zijn met elkaar.
Na de ontvangst van een terugkeerbevestiging van een door Nederland in SIS gesignaleerde vreemdeling, moet de IND:
- ā¢
de signalering inzake terugkeer wissen; en
- ā¢
de signalering met het oog op weigering toegang en verblijf invoeren, als aan de vreemdeling ook een inreisverbod of een besluit in de zin van artikel 24, eerste lid, onder a, Vo (EU) 2018/1861 is opgelegd.
De gegevens die een lidstaat bij een signalering in ieder geval in SIS moet invoeren staan vermeld in artikel 4 van Vo (EU) 2018/1860.
Daarnaast voert de IND in ieder geval de gegevens van een verblijfsdocument in SIS in, als:
- ā¢
de vreemdeling:
- ā
zich uitgeschreven heeft uit de BRP op grond van emigratie; of
- ā
met onbekende bestemming is vertrokken; en
- ā¢
de geldigheidsduur van het verblijfsdocument nog niet is verlopen en het verblijfsdocument niet is ingeleverd bij de IND. De einddatum van de signalering is gelijk aan de einddatum van het verblijfsdocument.
Rangorde van signaleringen in SIS
De signalering in SIS vanwege een inreisverbod of vanwege een terugkeerbesluit in combinatie met een inreisverbod gaat voor, als er ook sprake is van een besluit tot signalering.
Als het niet (meer) mogelijk is om de vreemdeling vanwege een inreisverbod of vanwege het terugkeerbesluit in combinatie met het inreisverbod te signaleren, wordt de vreemdeling vanwege het besluit tot signalering gesignaleerd. De vreemdeling wordt dan indien mogelijk gesignaleerd in SIS, en anders in E&S.
Als de vreemdeling een terugkeerbesluit zonder inreisverbod heeft gekregen en ook een besluit tot signalering, dan gaat de signalering in SIS vanwege een besluit tot signalering voor op de signalering inzake terugkeer.
E&S
In het E&S staan o.a. vreemdelingenrechtelijke signaleringen, zoals:
- ā¢
een op grond van artikel 67 Vw ongewenst verklaarde onderdaan van een van de lidstaten of diens familie- of gezinsleden;
- ā¢
een op grond van artikel 67 ongewenst verklaarde vreemdeling die geen verblijfsvergunning (ook geen verblijfsvergunning asiel) (meer) heeft in Nederland en zich niet in Nederland bevindt;
- ā¢
een op grond van artikel 67 Vw ongewenst verklaarde vreemdeling die zich niet in Nederland bevindt en een verblijfsvergunning inclusief asiel heeft in Ć©Ć©n van de lidstaten;
- ā¢
een vreemdeling die een besluit krijgt in de zin van artikel 24, eerste lid, onder a, Vo (EU) 2018/1861;
- ā¢
een op grond van artikel 67 ongewenst verklaarde vreemdeling, die
- ā
niet heeft aangetoond over een verblijfsvergunning in een andere lidstaat te beschikken; en
- ā
ongewenst is verklaard vanwege een andere grond dan openbare orde of niet voldoet aan artikel 24, eerste lid, onder a, Vo (EU) 2018/1861;
- ā¢
een vreemdeling met een verblijfsvergunning inclusief asiel in een van de lidstaten die zich niet heeft gehouden aan de voorwaarden van artikel 12 Vw; de termijn van signalering is maximaal zes maanden; en
- ā¢
een mvv-plichtige vreemdeling die niet (langer) voldoet aan de voorwaarden waaronder de mvv is afgegeven. De duur van deze signalering wordt gelijk gesteld met de (resterende) duur van de afgegeven mvv.
Wanneer signaleren in SIS mogelijk is, gaat dit altijd voor op signaleren in E&S.