Einde inhoudsopgave
Internationaal verdrag van Nairobi inzake het opruimen van wrakken, 2007
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Geldend
Geldend vanaf 14-04-2015
- Bronpublicatie:
18-05-2007, Trb. 2008, 115 (uitgifte: 27-05-2008, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
14-04-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
10-05-2016, Trb. 2016, 59 (uitgifte: 10-05-2016, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Internationaal publiekrecht / Bijzondere onderwerpen
Voor de toepassing van dit Verdrag:
- 1.
wordt verstaan onder ‘Verdragsgebied’ de exclusieve economische zone van een Staat die Partij is, vastgesteld overeenkomstig het internationale recht, of, indien een Staat die Partij is een dergelijke zone niet heeft vastgesteld, een gebied buiten en grenzend aan de territoriale zee van die Staat, door die Staat vastgesteld overeenkomstig het internationale recht, en dat zich niet verder uitstrekt dan 200 zeemijl van de basislijnen vanwaar de breedte van zijn territoriale zee wordt gemeten;
- 2.
wordt verstaan onder ‘schip’ een zeeschip, ongeacht het type, met inbegrip van draagvleugelboten, luchtkussenvaartuigen, onderwatervaartuigen, drijvende vaartuigen en drijvende platforms, met uitzondering van platforms die ingezet worden bij de exploratie, exploitatie of productie van minerale rijkdommen van de zeebodem;
- 3.
wordt verstaan onder ‘maritiem ongeval’ een aanvaring, stranding of een ander navigatieincident of een ander voorval aan boord van een schip of daarbuiten dat leidt tot materiële schade of dreigend gevaar van materiële schade aan een schip of zijn lading;
- 4.
wordt verstaan onder ‘wrak’ als gevolg van een maritiem ongeval:
- a.
een gezonken of gestrand schip; of
- b.
een deel van een gezonken of gestrand schip, met inbegrip van zaken die zich aan boord van dat schip bevinden of hebben bevonden; of
- c.
een zaak die op zee verloren is door een schip en is gestrand, gezonken of op zee op drift is geraakt; of
- d.
een schip dat op het punt staat te zinken of te stranden of dat, naar redelijkerwijs verwacht kan worden, zal zinken of stranden, indien niet reeds doeltreffende maatregelen worden genomen om hulp te verlenen aan het in gevaar verkerend schip of andere zaak;
- 5.
wordt verstaan onder ‘gevaar’ elke situatie of dreiging die:
- a.
een gevaar of belemmering vormt voor de scheepvaart; of
- b.
naar redelijkerwijs verwacht kan worden zal uitmonden in grote schadelijke gevolgen voor het mariene milieu of schade aan de kustlijn of daarmee samenhangende belangen van een of meer Staten;
- 6.
worden verstaan onder ‘daarmee samenhangende belangen’ de belangen van een kuststaat die rechtstreeks worden getroffen of bedreigd door een wrak, zoals:
- a.
maritieme activiteiten aan de kust, in een haven en in zeemondingen, met inbegrip van de visserij, die een essentieel middel van bestaan vormen voor de betrokken personen;
- b.
toeristische attracties en andere economische belangen in het betrokken gebied;
- c.
de gezondheid van de bevolking aan de kust en het welzijn van het betrokken gebied, met inbegrip van het behoud van de levende mariene rijkdommen en van de flora en fauna; en
- d.
infrastructuur buitengaats en onder water;
- 7.
wordt verstaan onder ‘opruiming’ elke vorm van voorkomen, beperken of ongedaan maken van het gevaar dat ontstaat door een wrak. ‘Opruimen’ en ‘opgeruimd’ worden dienovereenkomstig uitgelegd;
- 8.
wordt verstaan onder ‘geregistreerde eigenaar’ de persoon of personen die als eigenaar van het schip is of zijn ingeschreven of, bij het ontbreken van registratie, de persoon of personen die eigenaar was of waren van het schip op het tijdstip van het maritieme ongeval. Indien evenwel een schip eigendom is van een Staat en geëxploiteerd wordt door een maatschappij die in die Staat is geregistreerd als exploitant van het schip, wordt onder ‘geregistreerde eigenaar’ die maatschappij verstaan;
- 9.
wordt verstaan onder ‘exploitant van het schip’ de eigenaar van het schip of elke andere organisatie of persoon, zoals de manager of rompbevrachter, die namens de eigenaar de verantwoordelijkheid heeft aanvaard voor de exploitatie van het schip en die bij de aanvaarding van die verantwoordelijkheid de verplichting op zich heeft genomen zich te kwijten van alle bijbehorende taken en verantwoordelijkheden die worden opgelegd door de Internationale Veiligheidsbeleidscode (ISM-code), zoals gewijzigd;1)
- 10.
wordt verstaan onder ‘getroffen Staat’ de Staat in het Verdragsgebied waarvan het wrak zich bevindt;
- 11.
wordt verstaan onder ‘Staat waar het schip geregistreerd is’ met betrekking tot een geregistreerd schip, de Staat waarin het schip is geregistreerd en met betrekking tot een niet-geregistreerd schip, de Staat waarvan het schip gerechtigd is de vlag te voeren;
- 12.
wordt verstaan onder ‘Organisatie’ de Internationale Maritieme Organisatie;
- 13.
wordt verstaan onder de ‘Secretaris-Generaal’ de Secretaris-Generaal van de Organisatie.
Voetnoten
Zie de International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention (internationale code voor de veilige exploitatie van schepen en voor de voorkoming van vervuiling), bij Resolutie A.741(18), zoals gewijzigd, aangenomen door de Vergadering van de Internationale Maritieme Organisatie.