Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2024/1143 betreffende geografische aanduidingen voor wijn, gedistilleerde dranken en landbouwproducten, evenals gegarandeerde traditionele specialiteiten en facultatieve kwaliteitsaanduidingen voor landbouwproducten, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1308/2013, (EU) 2019/787 en (EU) 2019/1753 en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1151/2012
Artikel 55 Producentengroeperingen
Geldend
Geldend vanaf 13-05-2024
- Bronpublicatie:
11-04-2024, PbEU L 2024, 2024/1143 (uitgifte: 23-04-2024, regelingnummer: 2024/1143)
- Inwerkingtreding
13-05-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
11-04-2024, PbEU L 2024, 2024/1143 (uitgifte: 23-04-2024, regelingnummer: 2024/1143)
- Vakgebied(en)
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
1.
Een producentengroepering is een vereniging, ongeacht haar rechtsvorm, die bestaat uit producenten van hetzelfde product of dezelfde producten. De groepering wordt opgericht op initiatief van producenten volgens de aard van het betrokken product of de betrokken producten. Een producentengroepering handelt op transparante en niet-discriminerende wijze. Ook heeft zij een democratische structuur en berust de zeggenschap en de controle erover bij de leden ervan.
2.
De lidstaten kunnen bepalen dat marktdeelnemers, vertegenwoordigers van bedrijfstakken die verband houden met een van de schakels in de toeleveringsketen van met een gegarandeerde traditionele specialiteit aangewezen producten, en belanghebbenden zoals bedoeld in artikel 157 van Verordening (EU) nr. 1308/2013, lid kunnen zijn van een producentengroepering indien zij een specifiek belang hebben in de producten die onder de producentengroepering vallen. Die leden hebben geen zeggenschap over de producentengroepering.
3.
Een producentengroepering kan met name de volgende taken verrichten:
- a)
ontwikkelen van het productdossier, aanvragen van wijziging en annulering, beheren van de eigen controles van de leden ervan;
- b)
maatregelen nemen om de prestaties van de gegarandeerde traditionele specialiteiten te verbeteren;
- c)
voorlichtings- en afzetbevorderingsactiviteiten opzetten die erop gericht zijn de waardetoevoegende eigenschappen van het product kenbaar te maken aan de consument;
- d)
maatregelen nemen om de waarde van producten te vergroten en, indien nodig, stappen ondernemen om maatregelen die het imago van die producten schaden, te beletten of tegen te gaan.