Einde inhoudsopgave
Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
Artikel 8
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2024
- Bronpublicatie:
30-06-2023, Stb. 2023, 275 (uitgifte: 01-08-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
30-06-2023, Stb. 2023, 275 (uitgifte: 01-08-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Railvervoer
1.
Indien concurrerende capaciteitsaanvragen betrekking hebben op vervoer en de infrastructuur overeenkomstig artikel 7, tweede lid, overbelast is verklaard, is het minimale niveau:
- a.
voor stadsgewestelijk, nationaal en streekgewestelijk openbaar vervoer, met de op basis van artikel 10 geldende prioriteitsvolgorde van deelmarkten van dat vervoer, een bedieningsfrequentie per richting, voor de op kaart 2 behorende bij dit besluit aangeduide baanvakken:
- 1°
tussen de grote stations: van 2 paden per uur gedurende de dagperiode;
- 2°
tussen overige stations: van 2 paden per uur op werkdagen van 06.00 uur tot 20.00 uur, van 1 pad per uur op werkdagen van 20.00 uur tot 24.00 uur en van 1 pad per uur in het weekend gedurende de dagperiode.
- b.
voor nationaal hogesnelheidspersonenvervoer, met de op basis van artikel 10 geldende prioriteitsvolgorde van deelmarkten van dat vervoer, een bedieningsfrequentie van 2 paden per richting per uur, met een minimum van 32 paden per richting per dag, op elk van de volgende verbindingen:
- 1°
Amsterdam Centraal – Schiphol – Rotterdam Centraal;
- 2°
Amsterdam Centraal – Schiphol – Rotterdam Centraal – Breda;
- 3°
Den Haag Centraal – Rotterdam Centraal – Breda – Eindhoven.
- c.
voor internationaal openbaar vervoer, met de op basis van artikel 10 geldende prioriteitsvolgorde van deelmarkten van dat vervoer, een bedieningsfrequentie:
- 1°
tot en met dienstregelingsjaar 2016, op het baanvak Amsterdam Centraal – Schiphol – Den Haag Hollands Spoor – Rotterdam Centraal – Dordrecht – Roosendaal – Belgische grens van 16 paden per richting per dag;
- 2°
op het baanvak Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal – Arnhem – Zevenaar grens van 8 paden per richting per dag;
- 3°
Op het baanvak Amsterdam Centraal – Deventer – Oldenzaal grens van 8 paden per richting per dag.
- d.
voor internationaal hogesnelheidspersonenvervoer, met de op basis van artikel 10 geldende prioriteitsvolgorde van deelmarkten van dat vervoer, een bedieningsfrequentie op het baanvak Amsterdam Centraal – Schiphol – Rotterdam Centraal – Belgische grens:
- 1°
met ingang van dienstregelingsjaar 2016 van 14 paden per richting per werkdag gemiddeld over het dienstregelingsjaar;
- 2°
met ingang van dienstregelingsjaar 2017 van 16 paden per richting per werkdag gemiddeld over het dienstregelingsjaar;
- 3°
met ingang van dienstregelingsjaar 2018 van 18 paden per richting per werkdag gemiddeld over het dienstregelingsjaar.
- e.
voor internationaal hogesnelheidspersonenvervoer, met de op basis van artikel 10 geldende prioriteitsvolgorde van deelmarkten van dat vervoer, met ingang van dienstregelingsjaar 2017, een bedieningsfrequentie op het baanvak Amsterdam Centraal – Schiphol – Den Haag Hollands Spoor – Rotterdam Centraal – Breda – Belgische grens van 16 paden per richting per dag.
- f.
voor standaard goederenvervoer een bedieningsfrequentie in iedere richting
Van/naar
Via
Naar/Van
Paden/uur buiten de spits
Paden/uur in de spits
Amersfoort
Deventer
Oldenzaal grens
1
1
Amersfoort
Zwolle
Groningen
1
0,5
Beverwijk/Amsterdam Westhaven
Breukelen
Geldermalsen
2
1
Haarlem
Den Haag
Kijfhoek
1
0,5
Utrecht
Zevenaar
0
0
Kijfhoek
Roosendaal grens
2
1
Kijfhoek
Breukelen
Amersfoort
1
1
Kijfhoek
Boxtel
Eindhoven
1
1
Geldermalsen
Boxtel
1
0,5
Boxtel
Eindhoven
1
0.5
Sloe
Roosendaal
Tilburg
1
1
Tilburg
Geldermalsen
1
0,5
Zevenaar
Zevenaar grens
4
4
Eindhoven
Maastricht
Eijsden grens
2
1
Eindhoven
Venlo
1
0
Overige baanvakken
1
0
- g.
in afwijking van onderdeel f, voor goederenvervoer gedurende perioden dat er vanwege de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen verminderde capaciteit beschikbaar is op het baanvak Kijfhoek – Zevenaar – Duitse grens, een bedieningsfrequentie in iedere richting
Van/naar
Via
Naar/van
Paden/uur buiten de spits
Paden/uur in de spits
Kijfhoek
Boxtel
Eindhoven
4
4
Eindhoven
Venlo
4
4
Deventer
Oldenzaal grens
2
2
2.
De beheerder streeft met betrekking tot de paden voor het nationaal en internationaal hogesnelheidspersonenvervoer, bedoeld in het eerste lid, onderdelen b, d en e, naar een redelijke verdeling over het uur.
3.
De beheerder komt een zodanige verdeling van de capaciteit overeen dat het minimale niveau voor nationaal en internationaal hogesnelheidspersonenvervoer alsmede voor internationaal openbaar vervoer, bedoeld in het eerste lid, kan worden gerealiseerd met de reistijden zoals opgenomen in de krachtens artikel 20, eerste lid, van de Wet personenvervoer 2000, verleende concessie.
4.
De minimale niveaus, bedoeld in het eerste lid, onderdeel f, zijn niet van toepassing op de in bijlage 2 behorende bij dit besluit aangeduide baanvakken voor goederenbestemmingsverkeer, indien het standaard goederenvervoer niet een aan die baanvakken gelegen herkomst- of eindbestemming heeft.
5.
Spoorvoertuigen voor de toepassing van het derde lid, onderdelen b tot en met e zijn voertuigen waarmee een snelheid van ten minste 220 kilometer per uur kan worden bereikt en die ten minste voldoen aan de eisen zoals opgenomen in de desbetreffende, krachtens artikel 20, eerste lid, van de Wet personenvervoer 2000 verleende concessie.