Einde inhoudsopgave
Besluit capaciteitsverdeling hoofdspoorweginfrastructuur
Artikel 12
Geldend
Geldend vanaf 10-04-2017
- Bronpublicatie:
17-01-2017, Stb. 2017, 21 (uitgifte: 07-02-2017, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
10-04-2017
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
17-01-2017, Stb. 2017, 21 (uitgifte: 07-02-2017, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Railvervoer
1.
Indien de infrastructuur overeenkomstig artikel 7, tweede lid, overbelast is verklaard, en de concurrerende capaciteitsaanvragen zich binnen het standaard goederenvervoer, voordoen, komt na toepassing van artikel 8 tot en met 10a prioriteit toe aan het vervoer dat voldoet aan de navolgende criteria. Bij toepassing van deze criteria geldt dat een later genoemd criterium slechts toepassing vindt, indien een eerder genoemd criterium of eerder genoemde criteria geen oplossing bieden:
- a.
het internationale goederenvervoer met uitzondering van het internationale goederenvervoer dat gebruik maakt van het baanvak van/naar Dordrecht via Venlo naar/van Duitse grens;
- b.
het binnenlands goederenvervoer voor wat betreft het baanvak van/naar Dordrecht naar/van Eindhoven dat begint of eindigt in Roermond, Sittard of Maastricht;
- c.
het zoveel mogelijk minimaliseren van de vervoerstijd van de betrokken goederen in Nederland;
- d.
het vervoer dat begint of eindigt in mainport Rotterdam-Rijnmond of havenindustriële complexen van Amsterdam-IJmond en Vlissingen-Sloe;
- e.
het vervoer van een spoorwegonderneming die voor de eerste keer toetreedt tot de markt van het goederenvervoer per spoor, waarbij dit belang voor die nieuwe spoorwegonderneming geldt tot een maximum van 15% van de minimale niveaus voor het goederenvervoer;
- f.
het vervoer dat vier of meer malen per week verricht wordt.
2.
Gedurende de perioden dat er vanwege de aanleg van een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen verminderde capaciteit beschikbaar is op het baanvak Kijfhoef – Zevenaar – Duitse grens:
- a.
is in het eerste lid, onderdeel a, de zinsnede ‘met uitzondering van het internationale goederenvervoer dat gebruik maakt van het baanvak van/naar Dordrecht via Venlo naar/van Duitse grens’ niet van toepassing, en
- b.
geldt de prioriteit, bedoeld in het eerste lid, aanhef en onderdeel d, ook voor het vervoer dat begint of eindigt in mainport Antwerpen.