Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2022/2372 betreffende een kader van maatregelen ter waarborging van de levering van in een crisissituatie relevante medische tegenmaatregelen in geval van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid op Unieniveau
Artikel 5 De Raad voor gezondheidscrises
Geldend
Geldend vanaf 26-12-2022
- Bronpublicatie:
24-10-2022, PbEU 2022, L 314 (uitgifte: 06-12-2022, regelingnummer: 2022/2372)
- Inwerkingtreding
26-12-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
24-10-2022, PbEU 2022, L 314 (uitgifte: 06-12-2022, regelingnummer: 2022/2372)
- Vakgebied(en)
Corona (V)
Gezondheidsrecht (V)
Openbare orde en veiligheid / Crisismanagement
Openbare orde en veiligheid / Preventie
1.
Indien de Raad een of meer van de in de artikelen 7 tot en met 13 genoemde maatregelen overeenkomstig artikel 3 activeert, wordt de Raad voor gezondheidscrises opgericht, die zorgt voor de coördinatie van het optreden van de Raad, de Commissie, de betrokken instellingen, organen en instanties van de Unie, en de lidstaten, teneinde de levering van in een crisissituatie relevante medische tegenmaatregelen en de toegang daartoe te waarborgen.
De Raad voor gezondheidscrises helpt en begeleidt de Commissie bij de voorbereiding en uitvoering van op grond van de artikelen 7 tot en met 13 te nemen maatregelen. Daartoe blijft de Commissie voortdurend informatie verstrekken aan de Raad voor gezondheidscrises over geplande of getroffen maatregelen.
2.
De Raad voor gezondheidscrises houdt op actief te zijn wanneer alle in de artikelen 7 tot en met 13 genoemde maatregelen gedeactiveerd zijn of aflopen.
3.
De Raad voor gezondheidscrises bestaat uit de Commissie en één vertegenwoordiger van elke lidstaat. Elke lidstaat benoemt zijn vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger. Het secretariaat van de Raad voor gezondheidscrises wordt verzorgd door de Commissie.
4.
De Raad voor gezondheidscrises wordt gezamenlijk voorgezeten door de Commissie en de lidstaat die het roulerende voorzitterschap van de Raad bekleedt.
De Raad voor gezondheidscrises zorgt voor de deelname, als waarnemer, van alle relevante instellingen, organen en instanties van de Unie, waaronder het Europees Geneesmiddelenbureau (European Medicines Agency — EMA), het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (European Centre for Disease Prevention and Control — ECDC) en het Raadgevend Comité inzake noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid. De Raad voor gezondheidscrises nodigt een vertegenwoordiger van het Europees Parlement en een vertegenwoordiger van een lidstaat van het Gezondheidsbeveiligingscomité en, indien relevant en overeenkomstig het reglement van orde van de Raad voor gezondheidscrises, een vertegenwoordiger van de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization — WHO) uit als waarnemer.
5.
De Raad voor gezondheidscrises zorgt voor coördinatie en informatie-uitwisseling met de structuren die zijn opgericht uit hoofde van:
- a)
Verordening (EU) 2022/123 tijdens de noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid, voor wat geneesmiddelen en medische hulpmiddelen betreft;
- b)
Verordening (EG) nr. 851/2004 van het Europees Parlement en de Raad (1) tijdens de noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid;
- c)
Verordening (EU) 2022/2371, met name met het Gezondheidsbeveiligingscomité en het Raadgevend Comité inzake noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid;
- d)
Besluit nr. 1313/2013/EU, en met name met het Coördinatiecentrum voor respons in noodsituaties, om operationele leemten in de toegang tot in een crisissituatie relevante medische tegenmaatregelen en grondstoffen te vullen en, waar nodig, overeenkomstige monitoring- en coördinatietaken ter plaatse uit te voeren.
6.
De Raad voor gezondheidscrises zorgt voor informatie-uitwisseling met de IPCR.
7.
De medevoorzitters van de Raad voor gezondheidscrises kunnen voor een bepaald agendapunt deskundigen met specifieke deskundigheid uitnodigen om op ad-hocbasis, als waarnemer, deel te nemen aan de werkzaamheden van de Raad voor gezondheidscrises of subgroepen daarvan. Dergelijke deskundigen kunnen vertegenwoordigers van de instellingen, organen of instanties van de Unie zijn, alsook vertegenwoordigers van nationale autoriteiten, met inbegrip van centrale aankoopinstanties en gezondheidszorgorganisaties en -verenigingen, vertegenwoordigers van internationale organisaties zoals de WHO, de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (Food and Agriculture Organization — FAO) en de Wereldorganisatie voor dierengezondheid (World Organisation for Animal Health — WOAH), alsook deskundigen uit de particuliere sector en van andere belanghebbenden.
8.
De Raad voor gezondheidscrises vergadert telkens wanneer de situatie dat vereist, op verzoek van de Commissie of van een lidstaat.
9.
Bij de voorbereiding en uitvoering van de in de artikelen 7 tot en met 13 genoemde maatregelen handelt de Commissie in nauwe samenwerking met de Raad voor gezondheidscrises. Waar mogelijk raadpleegt de Commissie met name de Raad voor gezondheidscrises tijdig alvorens actie te ondernemen en houdt ze zo veel mogelijk rekening met het resultaat van de beraadslagingen in de Raad voor gezondheidscrises. De Commissie brengt aan de Raad voor gezondheidscrises verslag uit over de genomen maatregelen.
10.
De Raad voor gezondheidscrises kan op verzoek van de Commissie of op eigen initiatief advies uitbrengen. Indien de Commissie het advies van de Raad voor gezondheidscrises niet volgt, licht zij de redenen voor haar optreden toe aan de Raad voor gezondheidscrises, onverminderd het initiatiefrecht van de Commissie.
11.
Voor zover mogelijk beraadslaagt de Raad voor gezondheidscrises bij consensus. Indien er geen consensus kan worden bereikt, beraadslaagt de Raad voor gezondheidscrises bij tweederdemeerderheid van de vertegenwoordigers van de lidstaten. Elke lidstaat heeft één stem.
De Raad voor gezondheidscrises stelt zijn reglement van orde vast op basis van een voorstel van de Commissie. Het reglement van orde bepaalt wanneer waarnemers worden uitgenodigd, en wanneer ze niet worden uitgenodigd, om deel te nemen aan de beraadslagingen van de Raad voor gezondheidscrises en hoe er met potentiële belangenconflicten moet worden omgegaan.
12.
Teneinde de Raad voor gezondheidscrises te ondersteunen bij zijn werkzaamheden, kan de Commissie op eigen initiatief of op voorstel van de Raad voor gezondheidscrises ad hoc werkgroepen oprichten om specifieke vraagstukken te onderzoeken op basis van de in lid 1 bedoelde taken. De werkgroepen beraadslagen overeenkomstig de regels van lid 11. De lidstaten wijzen deskundigen voor de werkgroepen aan.
13.
De Commissie zorgt voor transparantie en biedt alle vertegenwoordigers van de lidstaten gelijke toegang tot informatie, zodat het besluitvormingsproces de situatie en de behoeften van alle lidstaten weerspiegelt.
Voetnoten
Verordening (EG) nr. 851/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 tot oprichting van een Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (PB L 142 van 30.4.2004, blz. 1).