Einde inhoudsopgave
Privaatrechtelijke gevolgen van een schending van het mededingingsrecht (O&R nr. 96) 2016/2.2.2.2
2.2.2.2 Afbakening van de relevante markt
I.P.M Ligteringen, datum 01-01-2016
- Datum
01-01-2016
- Auteur
I.P.M Ligteringen
- JCDI
JCDI:ADS579894:1
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / Algemeen
Verbintenissenrecht / Algemeen
Voetnoten
Voetnoten
Ook bij de toepassing van artikel 101 VWEU wordt de relevante markt afgebakend. In het kader van 101 VWEU is de relevante markt van belang voor de vraag of sprake is van een merkbaar effect op de mededinging.
Lindsay & Scola 2013, nrs. 4.001-4.088.
HvJ EG 31 mei 1979, Hugin, 22/78, Jurispr. 1979, p. 1869.
HvJ EG 10 december 1991, Merci convenzionali porto di Genova/Siderurgica Gabrielli, C-179/90, Jurispr. 1991, p. I-5889, punt 15.
Bekendmaking van de Commissie inzake de bepaling van de relevante markt voor het gemeenschappelijke mededingingsrecht (hierna: Bekendmaking relevante markt), PbEG 1997, C372/05, par. 7.
Zie Bekendmaking relevante markt, par. 15-19. In deze paragrafen wordt aangegeven hoe de Commissie de substitueerbaarheid test.
Small but Significant and Non-transitory Increase in Price. Zie Bekendmaking relevante markt, par. 15-17, Craig & de Búrca 2011, p. 1012-1015.
Bekendmaking relevante markt, par. 20-23.
HvJ EG 21 februari 1973, Europemballage Corporation en Continental Can/Commissie, 6/72, Jurispr. 1973, p. 215. Contintental Can produceerde licht metalen verpakkingen voor vis en vlees. Concurrenten die glazen verpakkingen produceerden, konden niet door een eenvoudige aanpassing ook licht metalen verpakkingen gaan produceren. Glazen verpakkingen behoorden daarom niet tot dezelfde markt.
HvJ EG 6 oktober 1994, Tetra Pak/Commissie, T-83/91, Jurispr. 1994, p. II-755, punt 91, Bekendmaking relevante markt, par. 28-31.
HvJ EG 14 februari 1978, United Brands/Commissie, 27/76, Jurispr. 1978, p. 207, punt 38.
HvJ EG 12 juli 2001, Tate & Lyle e.a./Commissie, Gevoegde zaken T-202/98, T-204/98 en T-207/98, Jurispr. 2001, p. II-2035, punt 32.
92/163/EEG: Beschikking van de Commissie van 24 juli 1991 inzake een procedure op grond van artikel 86 van het EEG-Verdrag (IV-31043 – Tetra Pak II), PbEG 1992, L72/01, punt 94.
37. Het afbakenen van de relevante markt is van belang voor het bewijzen van een machtspositie. Immers, hoe kleiner een markt is, hoe eerder een onderneming een machtspositie heeft.1 De relevante markt bestaat uit de product- of dienstenmarkt en de geografische markt.2 Misbruik in één lidstaat kan, evenals misbruik in een deelgebied binnen een lidstaat,3 misbruik op een wezenlijk deel van de interne markt vormen.4
De relevante productmarkt omvat alle producten en/of diensten die op grond van hun kenmerken, hun prijzen en het gebruik waarvoor zij zijn bestemd, door de consument als onderling verwisselbaar of substitueerbaar worden beschouwd.5 Belangrijk bij deze afbakening is de substitueerbaarheid aan de vraagzijde. Substitueerbare producten zijn producten die de consument als vervanging van het aangebodene ziet.6 Een praktisch voorbeeld: kopen afnemers varkenshaas in plaats van biefstuk als biefstuk duurder wordt? Indien het antwoord ja is, bestaat een hoge kruislingse prijselasticiteit en behoren biefstuk en varkenshaas tot dezelfde productmarkt. Deze toets van de reactie op een duurzame prijswijziging staat bekend als de SSNIP-test.7 Daarnaast is de substitueerbaarheid aan de aanbodzijde van belang.8 Daarvan is sprake als aanbieders op korte termijn kunnen overschakelen op de productie van relevante producten. Vaak is dit het geval wanneer een onderneming verschillende kwaliteiten of meer soorten van één product maakt.9
De relevante geografische markt is het gebied waarop voor alle marktdeelnemers met betrekking tot de relevante producten dezelfde of voldoende homogene mededingingsvoorwaarden gelden, zonder dat deze mededingingsvoorwaarden helemaal gelijk hoeven te zijn.10 Bij afwezigheid van bijzondere factoren, kan de geografische markt de hele EU zijn. De geografische markt kan worden beperkt door bijvoorbeeld invoerregelingen11 of transportkosten.12
Daarnaast is een temporele factor aanwezig; sommige seizoensproducten hebben slechts een deel van het jaar een machtspositie. Bovendien is de afbakening van de productmarkt slechts een bepaalde termijn geldig omdat technologische vooruitgang en wijziging van consumptiegewoonten de grenzen tussen markten verleggen.13