Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Handleiding Artikel 24
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Redactionele toelichting
Voor dit artikel geldt een overgangsperiode van zes maanden. Dit artikel treedt op 01-07-2012 in werking.
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
In de toelichting bij artikel 24 is een aantal specifieke vormen van digitale marketing nader toegelicht. Bij de andere vormen van digitale marketing geldt dat er eerst moet worden gekeken of de vorm voldoet aan de eigenschappen van directe digitale marketing zoals geformuleerd in de begripsbepalinglijst. Zo ja, dan zijn de extra voorwaarden zoals genoemd in artikel 24 lid 2 van toepassing.
Door de aard van sommige vormen van digitale marketing is het verstandig om de content die door een contactpartij wordt aangeleverd (bijvoorbeeld ‘friend’ bij Facebook en ‘follower’ bij Twitter) altijd heel kritisch te bekijken. Indien er enige twijfel bestaat of de contactpartij ouder is dan 18 jaar, deze content niet plaatsen of reproduceren via de eigen kanalen.
Bij Facebook is het technisch gezien niet mogelijk voor de adverteerder om bij likes te vermelden dat content uitsluitend bestemd is voor personen van 18 jaar of ouder. Dat betekent dat je als adverteerder geen likes op posts, status, foto's van vrienden etc. kan sturen.
Doordat je als adverteerder niet zeker weet of een tweet afkomstig is van iemand van 18 jaar of ouder, is het niet wenselijk om retweets te sturen.