Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Artikel 24 Digitale Marketing
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Redactionele toelichting
Voor dit artikel geldt een overgangsperiode van zes maanden. Dit artikel treedt op 01-07-2012 in werking.
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
lid 1.
Op alcohol reclame-uitingen in de vorm van digitale marketing zijn alle regels van deze Code van toe- passing.
lid 2.
Reclame-uitingen in de vorm van directe digitale marketing waarbij content beheerd wordt door of namens de adverteerder en waar de adverteerder redactionele controle over heeft, moeten bovendien voldoen aan de volgende voorwaarden:
- a)
de ontvangende persoon heeft de minimale leeftijd van 18 jaar bereikt;
- b)
bij digitale reclame-uitingen waarbij de ontvangende persoon de mogelijkheid heeft om dit - buiten medeweten en invloed van de adverteerder om - door te sturen naar derden, dient in of bij de oorspronkelijke bron van die reclame-uiting duidelijk te zijn vermeld dat de inhoud uitsluitend bestemd is voor personen van 18 jaar en ouder.
Toelichting artikel 24
Indien redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de content bekeken kan worden buiten de oorspronkelijke context dient - voor zover technisch mogelijk en het betreffende medium in aanmerking genomen - actief een ‘disclaimer’ gecommuniceerd te worden met de strekking dat de content uitsluitend bestemd is voor personen van 18 jaar en ouder.
Wat betekent dit voor enkele specifieke vormen van digitale marketing?
Let op: deze opsomming is niet limitatief en gebaseerd op de situatie van technische mogelijk-heden op de datum van inwerkingtreding.
Let op: daarnaast gelden uiteraard de voorschriften op basis van de wet- en regelgeving in het kader van privacy en gegevensbescherming (thans onder meer de Wet Bescherming Persoonsgegevens, Telecommunciatiewet, Code verspreiding reclame via e-mail), waaronder het toestemmingsvereiste, het wijzen op en voorzien in een afmeldmogelijkheid en de informatieplichten, voor zover van toepassing.
Sms
Een sms door een adverteerder naar een ontvanger is altijd een vorm van directe digitale marketing. Hiervoor gelden de extra eisen van art. 24 lid 2.
User generated content
User generated content (UGC) kan betrekking hebben op verschillende vormen van digitale marketing. Wanneer de mogelijkheid wordt geboden dat deze content wordt gebruikt in het kader van aanprijzingen door adverteerder en de input door consumenten ook daadwerkelijk wordt aangeleverd, wordt dit gezien als directe digitale marketing en gelden dus de eisen van art. 24. Wat ook het oorspronkelijke medium is via welke de consumenten worden aangemoedigd om UGC aan te leveren.
Uiteraard moet UGC voor zover het reclame is ook herkenbaar zijn als reclame (artikel 11 Nederlandse Reclamecode).
Facebook heeft elementen van directe digitale marketing. Op Facebook is het alleen toegestaan dat de adverteerder vrienden wordt met personen van 18 jaar of ouder.
Voor reclame-uitingen geplaatst op Facebook die men kan doorsturen, geldt dat bij of in de oorspronkelijke bron vermeld moet worden dat de content uitsluitend bestemd is voor personen van 18 jaar of ouder.
Elementen van directe digitale marketing zijn in ieder geval:
- •
reacties door adverteerder op posts, status, foto's, etc. van vrienden
- •
likes door adverteerder op posts, status, foto's, etc. van vrienden
- •
posts met een uniek en persoonsgerichte content door adverteerder (bijv.: “Ik zie dat je naar een concert bent geweest van Kings of Leon. Wist je dat zij gesponsord worden door (merk adverteerder)?”
Twitter heeft elementen van directe digitale marketing. Als een persoon zich aanmeldt als follower van een alcoholhoudende drankmerk geeft hij of zij hiermee toestemming om content te ontvangen.
Zolang het bij Twitter technisch niet mogelijk is om followers te selecteren op profiel en leeftijd, dient de adverteerder op de homepage van het account te vermelden ‘Door dit account te volgen geef je aan 18 jaar of ouder te zijn’.
De adverteerder dient op de homepage van het account te vermelden ‘De content is alleen bestemd voor personen van 18 jaar of ouder en dient niet doorgestuurd te worden naar of op andere wijze beschikbaar gesteld worden aan personen die jonger zijn dan 18 jaar’.
Elementen van directe digitale marketing zijn in ieder geval:
- •
retweets door adverteerder
- •
mentions door adverteerder
- •
terugvolgen van followers door de adverteerder
- •
direct messages
Banner in nieuwsbrief van derden
Indien in een nieuwsbrief van derden wordt geadverteerd is dit een vorm van directe digitale marketing en gelden de eisen van artikel 24 lid 2. Daarnaast geldt voor banners een educatieve slogan of logo zoals beschreven in toelichting bij artikel 32.
Apps
Apps zijn geen vorm van directe digitale marketing. Hiervoor gelden dus de algemene relevante regels van de RvA en is artikel 24 niet van toepassing. Aangezien apps in een online softwarewinkel door minderjarigen gekocht kunnen worden, dient een app net als een website een agecheck te bevatten.
Games via mobiel
Indien een game wordt aangeboden via een app, dan is dit geen vorm van directe digitale marketing. Hiervoor gelden dus de algemene relevante regels van de RvA en is artikel 24 niet van toepassing. Een game dient een agecheck te bevatten.
Officiële toelichting