Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2002/49/EG inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai
Bijlage III Bepalingsmethoden voor gezondheidseffecten
Geldend
Geldend vanaf 25-03-2020
- Redactionele toelichting
Gecorrigeerd via een rectificatie (PbEU 2020, L 191).
- Bronpublicatie:
04-03-2020, PbEU 2020, L 67 (uitgifte: 05-03-2020, regelingnummer: 2020/367)
- Inwerkingtreding
25-03-2020
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
04-03-2020, PbEU 2020, L 67 (uitgifte: 05-03-2020, regelingnummer: 2020/367)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
(bedoeld in artikel 6, lid 3)
1. Reeks schadelijke effecten
Voor de bepaling van schadelijke effecten worden het volgende in aanmerking genomen:
- —
ischemische hartziekten vallend onder codes BA40 tot en met BA6Z van de internationale classificatie ICD-11 van de Wereldgezondheidsorganisatie (IHD);
- —
hoge mate van hinder (HA);
- —
hoge mate van slaapverstoring (HSD).
2. Berekening van schadelijke effecten
De schadelijke effecten worden berekend door middel van een van de volgende formules:
- —
het relatieve risico (RR) van het schadelijke effect:
- —
het absolute risico (AR) van het schadelijke effect:
2.1. IHD
Voor de berekening van het RR, wat het schadelijke effect IHD betreft en met betrekking tot de incidentie (i), wordt de volgende dosis/effectrelatie gebruikt:
voor wegverkeerslawaai.
2.2. HA
Voor de berekening van het AR, wat het schadelijke effect HA betreft, wordt de volgende dosis/effectrelatie gebruikt:
voor wegverkeerslawaai;
voor spoorweglawaai;
voor vliegtuiglawaai.
2.3. HSD
Voor de berekening van het AR, wat het schadelijke effect HSD betreft, wordt de volgende dosis/effectrelatie gebruikt:
voor wegverkeerslawaai;
voor spoorweglawaai;
voor vliegtuiglawaai.
3. Bepaling van schadelijke effecten
3.1
De blootstelling van de bevolking wordt voor elke lawaaibron en elk schadelijk effect afzonderlijk bepaald. Wanneer dezelfde personen tegelijkertijd aan verschillende lawaaibronnen worden blootgesteld, mogen de schadelijke effecten — in het algemeen — niet worden gecumuleerd. Die effecten kunnen evenwel met elkaar worden vergeleken, om het relatieve belang van elke lawaaibron te kunnen bepalen.
3.2. Bepaling voor IHD
3.2.1
Wat IHD in geval van spoorweg- of vliegtuiglawaai betreft, wordt de bevolking die wordt blootgesteld aan een niveau van Lden boven het adequate niveau, naar schatting blootgesteld aan een verhoogd risico op IHD, maar het exacte aantal N gevallen IHD kan niet worden berekend.
3.2.2
Wat IHD in geval van lawaai van wegverkeer betreft, wordt het aandeel van de gevallen van specifieke schadelijke effecten in de bevolking die wordt blootgesteld aan een RR dat volgens de berekening wordt veroorzaakt door omgevingslawaai, afgeleid, voor lawaaibron x (weg), schadelijk effect y (IHD), en incidentie i, door:
Waarbij | |
- | PAFx,y = de aan de bevolking toe te schrijven fractie, |
- | de reeks j lawaaibereiken bestaat uit enkele bereiken van maximaal 5 dB (bv.: 50–51 dB, 51–52 dB, 52–53 dB etc. of 50–54 dB, 55–59 dB, 60–64 dB enz.), |
- | pj = het aandeel van de totale bevolking P in het beoordeelde gebied dat wordt blootgesteld aan het je blootstellingsbereik, dat wordt geassocieerd met een bepaald RR van een specifiek schadelijk effect RRj,x,y. RRj,x,y wordt berekend met de in punt 2 van deze bijlage beschreven formules, bij de centrale waarde van elk lawaaibereik (bv.: afhankelijk van de beschikbare gegevens, bij 50,5 dB voor het lawaaibereik van 50–51 dB, of bij 52 dB voor het lawaaibereik 50–54 dB). |
3.2.3
Wat IHD in geval van lawaai van wegverkeer betreft, is het totale aantalN gevallen IHD (personen die schadelijk effect y ondergaan; aantal toe te schrijven gevallen) vanwege bron x dus:
voor wegverkeer | |
Waarbij | |
- | PAFx,y,i wordt berekend voor incidentie i, |
- | Iy = de incidentie van IHD in het te beoordelen gebied, die kan worden verkregen uit statistieken over de gezondheid van de desbetreffende regio of het desbetreffende land, |
- | P = totale bevolking van het te beoordelen gebied (de som van de bevolking in de verschillende lawaaibereiken). |
3.3
Wat HA en HSD in geval van lawaai van wegverkeer, treinverkeer en vliegtuigen betreft, is het totale aantalN personen die schadelijk effecty ondergaan (aantal toe te schrijven gevallen) vanwege bron x, voor elke combinatie van lawaaibron x (wegverkeer, treinverkeer of vliegtuigen) en schadelijk effect y (HA, HSD), dus:
Waarbij | |
- | ARx,y = het AR van het desbetreffende schadelijke effect (HA, HSD), en wordt berekend met de in punt 2 van deze bijlage beschreven formules, bij de centrale waarde van elk lawaaibereik (bv.: afhankelijk van de beschikbare gegevens, bij 50,5 dB voor het lawaaibereik van 50–51 dB, of bij 52 dB voor het lawaaibereik 50–54 dB), |
- | nj = het aantal personen dat wordt blootgesteld aan het je blootstellingsbereik. |
4. Toekomstige herziening
De dosis/effectrelaties die in het kader van toekomstige herzieningen van deze bijlage zullen worden opgenomen, hebben vooral betrekking op:
- —
de relatie tussen hinder en Lden voor industrielawaai, en
- —
de relatie tussen slaapverstoring en Lnight voor industrielawaai.
Indien nodig kunnen er speciale dosis/effectrelaties worden voorgelegd voor
- —
woningen met een speciale isolatie tegen lawaai als gedefinieerd in bijlage VI;
- —
woningen met een rustige gevel als gedefinieerd in bijlage VI;
- —
verschillende klimaten/verschillende culturen;
- —
kwetsbare bevolkingsgroepen;
- —
tonaal industrieel lawaai;
- —
industrieel lawaai met een impulskarakter en andere speciale gevallen.