Einde inhoudsopgave
Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten
Artikel 6 [Informatie voor publiek]
Geldend
Geldend vanaf 09-07-2015
- Bronpublicatie:
16-04-2015, Stb. 2015, 160 (uitgifte: 30-04-2015, kamerstukken: 33982)
- Inwerkingtreding
09-07-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-04-2015, Stb. 2015, 160 (uitgifte: 30-04-2015, kamerstukken: 33982)
- Vakgebied(en)
Burgerlijk procesrecht / Alternatieve geschillenbeslechting
EU-recht / Rechtsbescherming
1.
De instanties tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting maken op hun website, op een duurzame gegevensdrager indien daarom wordt verzocht, en op elke andere wijze die zij geschikt, duidelijk en gemakkelijk te begrijpen achten, de volgende informatie voor het publiek toegankelijk:
- a.
hun contactgegevens, waaronder postadres en e-mailadres;
- b.
het feit dat instanties zijn opgenomen in de lijst volgens artikel 19 lid 1;
- c.
welke natuurlijke personen belast zijn met de geschillenbeslechting, hoe deze worden aangewezen en wat de duur van hun ambtstermijn is;
- d.
of zij, voor zover van toepassing, zijn aangesloten bij netwerken van instanties tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting ter vergemakkelijking van de grensoverschrijdende geschillenbeslechting;
- e.
voor de behandeling van welke soorten geschillen zij bevoegd zijn, inclusief elke toepasselijke drempel;
- f.
welke procedurevoorschriften op de beslechting van een geschil van toepassing zijn en op welke gronden de instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting mag weigeren een gegeven geschil te behandelen overeenkomstig artikel 3 lid 2;
- g.
in welke taal of talen klachten bij de instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting kunnen worden ingediend en in welke talen de procedure wordt gevoerd;
- h.
op welke soorten voorschriften de instantie zich bij de geschillenbeslechting kan baseren;
- i.
welke stappen de partijen eventueel vooraf moeten zetten voordat een procedure tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting kan worden ingeleid, met inbegrip van een poging door de consument om met de ondernemer rechtstreeks tot een schikking van de zaak te komen;
- j.
of de partijen zich uit de procedure kunnen terugtrekken;
- k.
welke kosten in voorkomend geval voor rekening van partijen komen, met inbegrip van de regels inzake de verwijzing in de kosten aan het einde van de procedure;
- l.
hoe lang de procedure gemiddeld duurt;
- m.
welke rechtsgevolgen de uitkomst van de procedure heeft, met inbegrip van de sancties op het niet-naleven in het geval van een beslissing met bindende werking voor de partijen, voor zover van toepassing;
- n.
in hoeverre, voor zover ter zake doend, de beslissing in een procedure ten uitvoer kan worden gelegd.
2.
Instanties tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting maken op hun website, op een duurzame gegevensdrager indien daarom wordt verzocht, en op elke andere wijze die zij geschikt achten, jaarlijkse activiteitenverslagen voor het publiek toegankelijk. Deze verslagen bevatten de volgende informatie met betrekking tot zowel binnenlandse als grensoverschrijdende geschillen:
- a.
het aantal voorgelegde geschillen en de soorten klachten waarop zij betrekking hebben;
- b.
eventuele systematische of aanzienlijke, veelvuldig voorkomende problemen die leiden tot geschillen tussen consumenten en ondernemers;
- c.
het percentage geschillen dat de instantie heeft geweigerd te behandelen en het procentuele aandeel van de soorten gronden voor weigering, bedoeld in artikel 3 lid 2;
- d.
het procentuele aandeel van de procedures die zijn stopgezet en, voor zover bekend, de redenen van stopzetting;
- e.
de gemiddelde tijd die de beslechting van geschillen in beslag heeft genomen;
- f.
voor zover bekend, het percentage van de gevallen waarin de uitkomsten van de procedures zijn nageleefd;
- g.
of er, voor zover van toepassing, sprake was van samenwerking binnen netwerken van instanties tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting ter vergemakkelijking van de beslechting van grensoverschrijdende geschillen.